Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, overskriften sier vel hva jeg gjør :) Altså, det finnes helt sikkert værre å leve med, men kanskje jeg kan få noen tips likevel?

Han er flink til å holde det ryddig, og lager han mat så rydder han også bort med en gang. Men han er dårlig til å vaske klær, vaske/støvsuget huset. Selv når jeg spør hender det at det ikke skjer, så det er jeg som gjør det som regel. Middagen bytter vi på å lage.

Det ser ikke ut til å bli bedre med tanke på det jeg har skrevet over, men jeg er så glad i denne mannen og han er snill som et lam, bortsett fra det overnevnte så jeg gidder ikke høre på det som sier "pakk kofferten og dra". Jeg vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan takle dette på en fin måte :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet

Jeg vil nå ikke anse han som lat, for han holder jo det ryddigt og lager mat og rydder etter seg. De late mennene gjør ikke dette, men overlater alt til damen.

Du kan jo spørre han om dere kan lage en avtale på de andre tingene også, som dere tydeligvis har klart å gjøre med matlagingen. Om han ikke er interessert i det, kan dere kanskje bli enig i at han lager middag hver dag og er med på de andre tingene av og til.

Uansett så ville ejg fokusert mer på det han gjør, i stedet for å irritere seg over det han ikke gjør.

Men er du veldig irritert over at han ikke vasker klær ol, kan du fint la hans klær bli liggende i skittentøykurven for da må han jo før eller siden vaske de for å få rene klær.

Skrevet
Ja, overskriften sier vel hva jeg gjør :) Altså, det finnes helt sikkert værre å leve med, men kanskje jeg kan få noen tips likevel?

Han er flink til å holde det ryddig, og lager han mat så rydder han også bort med en gang. Men han er dårlig til å vaske klær, vaske/støvsuget huset. Selv når jeg spør hender det at det ikke skjer, så det er jeg som gjør det som regel. Middagen bytter vi på å lage.

Det ser ikke ut til å bli bedre med tanke på det jeg har skrevet over, men jeg er så glad i denne mannen og han er snill som et lam, bortsett fra det overnevnte så jeg gidder ikke høre på det som sier "pakk kofferten og dra". Jeg vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan takle dette på en fin måte :)

Hei ;)

Jeg ville tatt en prat med han og fortalt hvordan du føler det. Fortell at du er glad i han og vil gjerne fortsette og at det hadde vore fint om dere kunne fordele husarbeidet litt bedre. Spør om han har lyst å hjelpe til for at ting skal gå litt bedre.

Synest ofte det hjelper å spør om han har lyst å støvsuge enn å si kan du for det kan han :fnise:

Har lest Mars & Venus jeg og bruker disse, funker utrolig bra ;)

Hvor lenge har dere bodd sammen?

Nå kjenner ikke jeg dere men hvis dere ikke har bodd sammen så lenge og han kommer rett fra sitt hjem kan det være han ikke er vane med å gjøre slike ting selv?

Skrevet

Er enig emd piper at du for all del må huske å ROSE han for det han gjør ;)

Gjest Gjest_kl_*
Skrevet

Sorry, men når to likeverdige voksne bor sammen skal man da BE om at mannen skal hjelpe til? Skal man ROSE når han gjør noe. Høres mer ut som barneoppdragelse dette.

Skrevet

Er DET å være lat?? Kom hit du, her lyser det LATSKAP!

Skrevet (endret)
Sorry, men når to likeverdige voksne bor sammen skal man da BE om at mannen skal hjelpe til? Skal man ROSE når han gjør noe. Høres mer ut som barneoppdragelse dette.

Mener ikke for hver minste ting men er jo greit å kunne si fra når en trenger hjelp! Ikke alle menn tenker at de skal hjelpe til når en kvinne tenker at hun trenger hjelp.

Selfølgelig skal man rose hevrandre for det om det er daglidagse ting! Vi gjør det vertfall begge hos oss og det funker utmerket!

Endret av Kamille86
Skrevet

Så sant som det er sagt.

Men kommunikasjon er en fin ting...

Skrevet
Spør om han har lyst å hjelpe til for at ting skal gå litt bedre.

Synest ofte det hjelper å spør om han har lyst å støvsuge enn å si kan du for det kan han :fnise:

Hehe, han har nok ikke "lyst" til å støvsuge, han heller... Men det går jo an å spørre om han kan tenke seg å gjøre det for fellesskapet? ;)

Ellers kan det være det hjelpe om dere planlegger litt sammen. Dere kan skaffe en felles kalender (eller lage en) med plass til å skrive på, der dere skriver hvem som skal gjøre hva av de ukentlige oppgavene, det virker som om det er her det stopper opp for dere. Tror nok også det er viktig at du finner en måte å formidle hva som er problemet med den ordningen dere har nå (der du maser og han kaanskje gjør, hvis du er heldig...). For han har det nok helt supert, hvis du trekker fra masingen din. Og han tenker gjerne ikke over at det sliter på deg å måtte mase og styre, og ikke minst å måtte gjøre mesteparten av husarbeidet selv.

Ellers synes jeg det er kjekt om det blir lagt merke til hvis jeg gjør ting, så jeg signerer det å gi ros. Men selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser. :jepp:

Skrevet
Hehe, han har nok ikke "lyst" til å støvsuge, han heller... Men det går jo an å spørre om han kan tenke seg å gjøre det for fellesskapet? ;)

Ellers kan det være det hjelpe om dere planlegger litt sammen. Dere kan skaffe en felles kalender (eller lage en) med plass til å skrive på, der dere skriver hvem som skal gjøre hva av de ukentlige oppgavene, det virker som om det er her det stopper opp for dere. Tror nok også det er viktig at du finner en måte å formidle hva som er problemet med den ordningen dere har nå (der du maser og han kaanskje gjør, hvis du er heldig...). For han har det nok helt supert, hvis du trekker fra masingen din. Og han tenker gjerne ikke over at det sliter på deg å måtte mase og styre, og ikke minst å måtte gjøre mesteparten av husarbeidet selv.

Ellers synes jeg det er kjekt om det blir lagt merke til hvis jeg gjør ting, så jeg signerer det å gi ros. Men selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser. :jepp:

Enig med deg at det kansje er lurt å lage lister ;)

Jeg ser nå etter ta du har kommentert mitt innlegg at jeg mente om han vil..ordet vil bruker jeg mye ;) ikke om han har lyst :gjeiper:

Skrevet (endret)
Enig med deg at det kansje er lurt å lage lister ;)

Jeg ser nå etter ta du har kommentert mitt innlegg at jeg mente om han vil..ordet vil bruker jeg mye ;) ikke om han har lyst :gjeiper:

Da er vi enig, det er noe helt annet :jepp::fnise:

(ville bare påpeke at jeg ikke mente dette ironisk, så i ettertid at det kunne se slik ut...)

Endret av Humleblomst
Gjest Gjest
Skrevet

Du kan være glad du ikke er sammen med en som må ha det strøkent hele, tiden og som blir sur på deg hvis du ikke gjør like mye som han.

Gjest David John jr
Skrevet

Jeg synes ikke han høres lat ut i det hele tatt, så egentlig skjønner jeg ikke hva du klager over. Greit nok at det kanskje er kjipt å måtte vaske huset, men jeg vet ikke hvor stort det er?

På den andre siden, dersom dere har et nokså tradisjonelt mønster så jobber han kanskje flere timer enn deg? Det kan hende han tar seg av gressklipping, fikse-jobber, snømåking også? Kanskje har dere tilgang på sommersted også hvor han "tildeles" en del oppgaver? Eller muligens tar han båtpussen alene?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg overtar gjerne de egenskapene der!

Hadde jeg vært i dine sko , etter å ha tråkket rundt i mine i mange år, hadde jeg smilt fra øre til øre.

Men det sier vel litt om hvor lat mannen min er...........

Skrevet
Jeg overtar gjerne de egenskapene der!

Hadde jeg vært i dine sko , etter å ha tråkket rundt i mine i mange år, hadde jeg smilt fra øre til øre.

Men det sier vel litt om hvor lat mannen min er...........

Hva gjør du for å holde ut med han da?

Oi, jeg ser det at jeg har det visst ganske godt likevel :) Og det skal vel legge til at han har kjøpt leiligheten vi bor i og jeg betaler ikke noe på lånet, og ikke noe husleie, og vi deler de øverige utgifter likt, siden jeg også bruker strøm og spiser mat! Så kanskje det bare er rett og rimelig at jeg tar å vasker og legger sammen klær og vasker huset? :flau:

Gjest David John jr.
Skrevet
Hva gjør du for å holde ut med han da?

Oi, jeg ser det at jeg har det visst ganske godt likevel :) Og det skal vel legge til at han har kjøpt leiligheten vi bor i og jeg betaler ikke noe på lånet, og ikke noe husleie, og vi deler de øverige utgifter likt, siden jeg også bruker strøm og spiser mat! Så kanskje det bare er rett og rimelig at jeg tar å vasker og legger sammen klær og vasker huset? :flau:

Hvorfor datt plutselig ordet bortskjemt ned i hodet på meg?

Skrevet

Synes liksom ikke at det er noen grunn til at du skal vaske mer fordi du ikke betaler på lån. Derimot høres det ut som om denne mannen gjør sitt for dere da, så du bør kanskje slappe litt av og heller tenke på alle de folka som virkelig sliter med partnere som ikke gjør en shait hjemme?

Gjest Gjest
Skrevet
Synes liksom ikke at det er noen grunn til at du skal vaske mer fordi du ikke betaler på lån. Derimot høres det ut som om denne mannen gjør sitt for dere da, så du bør kanskje slappe litt av og heller tenke på alle de folka som virkelig sliter med partnere som ikke gjør en shait hjemme?

Jeg er helt enig i det du sier her. Selvfølgelig må mannen finne seg i å ta sin del av husarbeidet. Dere må ha klar avtale om hvem som har ansvaret for hvilken del av husarbeidet, og med det samme passe på å fordele arbeidet likt. Samtidig må det være rom for å kritisere hverandre når arbeidet ikke blir gjort slik at den andre parten er fornøyd.

Dessverre er det slik i svært mange parforhold at det er kvinnen som må passe på at en udugelig mann gjør sin del av pliktene i huset. Det er tragisk at menn ikke er opplært fra barnsben til å se når det er nødvendig med klesvask, oppvask og rengjøring. Dette er en følge av at mange menn ser på seg selv som herskere og på kvinnene som tjenere, en holdning som tross forsøk på likestilling gjennomsyrer samfunnet. Det er på tide at slike avlegse holdninger kastes over bord, selv om det medfører at mange menn må kastes på dør. Mennene som ikke gjør arbeidet hjemme tilfredsstillende, må finne seg å bli vraket.

Skrevet
Du kan være glad du ikke er sammen med en som må ha det strøkent hele, tiden og som blir sur på deg hvis du ikke gjør like mye som han.

:fnise: snakk om å snu på hele greiene da.. Det er nok ikke noe ønske heller d da :fnise: Hun mener da bare at husarbeidet skal begeg ta del i :gjeiper:

Gjest Yoghurt
Skrevet

Jeg reagerer veldig på denne "DU-er-heldig-du"-holdninga. Er det sånn at man skal finne seg i nestenlikestilling? Hvis den ene gjør litt skal den andre prise seg som heldig og ta det tyngste arbeidet?

Nå sier jeg ikke at for å være likestilte må man fordele hver minste oppgave i hjemmet likt, f. eks kan det være noen oppgaver man liker bedre enn andre - matlaging, hagearbeid, også får man heller dele det ingen liker mellom seg til slutt så det blir en balanse. For en balanse synes jeg det er rett og rimelig at man har mellom to mennesker som bor sammen. Om man mener at å betale regninger og lån er en del av husarbeidet må være opp til hver enkelt å bestemme mellom seg.

Så prat med han, trur ikke det er noen enkel måte å "lure" han til å gjøre husarbeid, ærlig talt, hvem i all verden KLARER å bli lurt til det? Husarbeid er kjedlig nok til at man stopper opp og tenker "neeei" om noen lokker med at man kanskje har lyst til å ta helgevasken..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...