Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Vi har en plan!! Vi har lyst til å kjøpe leiligheten over oss (tomannsbolig), for så å leie den ut. Har lyst til å ha vårt eget hus, ikke bare leilighet. Noen på jobben mente at vi da kan "gjøre den om" til enebolig (på papiret), siden vi eier hele, for så å leie ut den ene etasjen. De mener også at hvis man leier ut 49% eller mindre av boligen, så trenger man ikke skatte av det. Hvis vi da anser trappeoppgangen som vår del, vil vi være innenfor den grensen. Stemmer dette? Og i så fall, regnes prosentene ut fra boareal eller det totale? Blir veldig takknemlig for alle svar!
Frey Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 Mener å huske det er spesielle regler for tomannsbolig og utleie som er ganske fordelaktige. Sjekk med skatteetaten du, så får du rett svar.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 Huffameg så mye jobb sånn midt i leilighetskjøp, agility-trening, bryllup og oppussing a gitt Hadde håpet på en liten snarvei her, da veitu *shh ikke si det til noen*
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 3. juni 2008 #4 Skrevet 3. juni 2008 Jeg fant denne siden, og nederst står det: Leieinntekter inntil 20.000 kroner skal fortsatt være skattefrie. Er brutto leieinntekt over 20.000 kroner er det skatteplikt fra første krone. Noen som vet om dette gjelder pr mnd eller per år?
Gjest ninn Skrevet 3. juni 2008 #5 Skrevet 3. juni 2008 Vi har en plan!! Vi har lyst til å kjøpe leiligheten over oss (tomannsbolig), for så å leie den ut. Har lyst til å ha vårt eget hus, ikke bare leilighet. Noen på jobben mente at vi da kan "gjøre den om" til enebolig (på papiret), siden vi eier hele, for så å leie ut den ene etasjen. De mener også at hvis man leier ut 49% eller mindre av boligen, så trenger man ikke skatte av det. Hvis vi da anser trappeoppgangen som vår del, vil vi være innenfor den grensen. Stemmer dette? Og i så fall, regnes prosentene ut fra boareal eller det totale? Blir veldig takknemlig for alle svar! Et godt eksempel på: De som har mye vil ha mer. Skammelig
Gjest Gjest_anne_* Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 Vi har en plan!! Vi har lyst til å kjøpe leiligheten over oss (tomannsbolig), for så å leie den ut. Har lyst til å ha vårt eget hus, ikke bare leilighet. Noen på jobben mente at vi da kan "gjøre den om" til enebolig (på papiret), siden vi eier hele, for så å leie ut den ene etasjen. De mener også at hvis man leier ut 49% eller mindre av boligen, så trenger man ikke skatte av det. Hvis vi da anser trappeoppgangen som vår del, vil vi være innenfor den grensen. Stemmer dette? Og i så fall, regnes prosentene ut fra boareal eller det totale? Blir veldig takknemlig for alle svar! Kutt ut sånne ulovligheter her. Tror det står noe i reglene på KG om dette.
Frey Skrevet 3. juni 2008 #7 Skrevet 3. juni 2008 Et godt eksempel på: De som har mye vil ha mer. Skammelig Kutt ut sånne ulovligheter her. Tror det står noe i reglene på KG om dette. Hva søtten er det dere babler om? Pass dere for det grønnøyde monsteret... TS: jeg går ut i fra at det er pr måned. Men jeg hadde en kjenning som leide ut andre etasje av en tomannsbolig, samt to hybler i kjelleren. Han påsto at dette kunne gjøres pga spesielle regler for utleie av tomannsbolig. Jeg ville sjekket med skatteetaten
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 3. juni 2008 #8 Skrevet 3. juni 2008 Hva søtten er det dere babler om? Pass dere for det grønnøyde monsteret... TS: jeg går ut i fra at det er pr måned. Men jeg hadde en kjenning som leide ut andre etasje av en tomannsbolig, samt to hybler i kjelleren. Han påsto at dette kunne gjøres pga spesielle regler for utleie av tomannsbolig. Jeg ville sjekket med skatteetaten 20000,- pr MÅNED kan umulig stemme.
Frey Skrevet 3. juni 2008 #9 Skrevet 3. juni 2008 20000,- pr MÅNED kan umulig stemme. Maksgrense ja, hvis tallet stemmer. Det er i alle fall ikke 20 000 pr år. 20 000 pr år vil i praksis si at all leieinntekt er skattbar, siden det utgjør 1666 pr måned.
Gjest vim Skrevet 3. juni 2008 #10 Skrevet 3. juni 2008 Maksgrense ja, hvis tallet stemmer. Det er i alle fall ikke 20 000 pr år. 20 000 pr år vil i praksis si at all leieinntekt er skattbar, siden det utgjør 1666 pr måned. 20000,- i inntekstsåret, står det her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/r....html?id=482615 Mener de et år eller pr.mnd?
Gjest Gjest_hanne_* Skrevet 3. juni 2008 #11 Skrevet 3. juni 2008 Maksgrense ja, hvis tallet stemmer. Det er i alle fall ikke 20 000 pr år. 20 000 pr år vil i praksis si at all leieinntekt er skattbar, siden det utgjør 1666 pr måned. Mulig jeg ikke har så mye peiling men, hva mener du med: siden det utgjør 1666 pr.mnd?
Gjest Gjest_hanne_* Skrevet 3. juni 2008 #12 Skrevet 3. juni 2008 Mulig jeg ikke har så mye peiling men, hva mener du med: siden det utgjør 1666 pr.mnd? Åja, nå skjønte jeg hva du mente. Men hva om det er et år og de mener f.eks 3 mnd x 6000,-?
Gjest Gjest_kariann_* Skrevet 3. juni 2008 #13 Skrevet 3. juni 2008 Har noen funnet svaret på om det er 20000,- månedlig eller i året?
Rosalie Skrevet 3. juni 2008 #14 Skrevet 3. juni 2008 Har noen funnet svaret på om det er 20000,- månedlig eller i året? Pr år.
Gjest Helen Parr Skrevet 3. juni 2008 #15 Skrevet 3. juni 2008 Har noen funnet svaret på om det er 20000,- månedlig eller i året? Den regelen dere sikter til er kr. 20 000,- pr. år. Dette har imidlertid ingenting å gjøre med å leie ut en del av egen bolig. Sjekk skatteetatens egne sider, der står det mye informativt. Det gjør det derimot ikke alltid på kg.
Gjest Helen Parr Skrevet 3. juni 2008 #16 Skrevet 3. juni 2008 Maksgrense ja, hvis tallet stemmer. Det er i alle fall ikke 20 000 pr år. 20 000 pr år vil i praksis si at all leieinntekt er skattbar, siden det utgjør 1666 pr måned. I utgangspunktet er leieinntekter skattepliktig. 20 000 kr-regelen er laget for å lempe noe på regelen dersom man for eksempel leier ut bare en del av året. Det gjelder egne regler for utleie av en del av huset man bor i selv.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 3. juni 2008 #17 Skrevet 3. juni 2008 Nei, jeg fant noe her, som hjalp meg veldig Om tomannsboliger: Her er det nok at du har bodd i den ene av familieleilighetene størstedelen av året, det vil si i mer enn seks måneder. Ved utleie av tomannsbolig er det med andre ord ingen vurdering av om du bor i den største eller minste enheten. Men dette gjelder kun hvis man bare har ett utleieforhold Derfor tror jeg det vil være mer lønnsomt for oss å beholde huset som tomannsbolig, og leie ut den ene leiligheten. Ønsk meg lykke til, i morgen skal vi i banken og høre om lån!!
Gjest Helen Parr Skrevet 3. juni 2008 #18 Skrevet 3. juni 2008 Sjekk at dette fremdeles gjelder. Denne artikkelen er fra selvangivelsen 2003 og omtaler boliger som prosentlignes og regnskapslignes. Denne distinksjonen finnes ikke lenger, og reglene forandrer seg stadig vekk. Jeg ville rådet deg til å sjekke skatteetatens sider, der står det meste.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 3. juni 2008 #19 Skrevet 3. juni 2008 Har prøvd, men finner ikke noe. Uoversiktlig (eller bare blond )...
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 3. juni 2008 #20 Skrevet 3. juni 2008 Oki, fant det Det er skattefritt så lenge man bor i minst halvparten av boligen selv, regnet etter utleieverdien (tomannsbolig).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå