Gjest Høgtind Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Jeg har dessverre mistet min far i en alder av 22 år, foreldrene mine var skilt. Nå har jeg lyst å begynne å studere, men har skjønt at formuen min pga. arven er større enn Lånekassen tillater. Hva kan jeg gjøre for å ikke gå glipp av stipendet? Tenker på å kjøpe leilighet, da jeg får negativ formue. Kan jeg klare å takle et lån på 500.000 kr som student? Nå har jeg fast jobb, så det skulle ikke by på problemer å få lån. Kan jeg kjøpe meg inn i huset til moren min, som et alternativ? Kommer da formuen min da til å tilsvare ligningsverdien på den delen av huset som jeg eier, dersom jeg bruker alle pengene på dette? Setter stor pris på tips og råd, jeg håpet det skulle bli noen år til jeg måtte ta stilling til arv og slikt....
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 Jeg synes egentlig begge ideene dine høres lure ut, og såvidt jeg vet har du forstått reglene riktig. Dersom du skal studere et sted du ikke har tenkt å bo seinere kan det imidlertid være lurt å vurdere potensielt verditap og omkostninger ved kjøp og salg av boligen. Om du kjøper leilighet sentralt i by er det ikke sikkert det er noe problem, men om du skal studere i distriktene er det gjerne liten prisvekst, og du kan risikere å tape penger slik at du egentlig ikke tjener noe alt tatt i betraktning. Men det kan du selvsagt regne på selv utfra situasjonen din. Jeg tror ikke et lån på 500 000 skulle være umulig for deg å betjene, det går også an å få avdragsfritak i starten (men da betaler du jo ikke ned på lånet) og om du jobber i ferier og litt på siden bør det gå vel så greit som å leie, skulle jeg tro - igjen tatt hele regnestykket i betraktning.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 Snakk med banken, boliglån til studenter er ikke uvanlig, de er avdragsfrie i 5-10 år dersom du ønsker det.
Gjest Høgtind Skrevet 5. juni 2008 #4 Skrevet 5. juni 2008 Takk for svar! Jeg har en ryddig økonomi, og setter av 7-9000 kr hver mnd. på sparekonto nå som jeg er i jobb. Ja, planlegger å bo på der jeg flytter, også etter studiene. Nå bor jeg i en annen landsdel, og det er kjedelig i lengden å bo langt borte fra familien og vennene der. Har prisveksten noe å si dersom man ikke planlegger å flytte langt avsted? Det er en middels stor by. Trenger jeg kausjonist eller medlåntaker hvis jeg skal låne 500.000 kr som student? Jeg regner med å måtte låne 40-60% av leilighetens verdi, hvis jeg da ikke får samboer med på flyttelasset. Må jeg ha lån (negativ formue) for å få stipend av lånekassen, eller holder det å eie en del av en bolig, som har en lavere ligningsverdi enn pengeverdien?
Gjest Revisordamen Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 http://lanekassen.no/templates/Page____5562.aspx Her står det om hor mye du kan tjene i løpet av årest, samt formue du kan ha før lånekassen begynner å trekke ned stipendet ditt. Det er VELDIG gunstig å ha lav formue og siden lignignsvedi på boliger er ganske så lav (max 30 % av markedsverdi, ofte ennå lavere på gamle boliger) Lønner det seg definitivt å eie bolig, det er en veldig grei måte å få ned formuesverdien din. Når det gjelder lån og kausjonist bør du snakke med banken din. Men utifra det du skriver og det fantum at banken kan ta pant i boligen din er det lite trolig at du trenger kausjonist, men snakk med banken, evt. ta opp lån før du slutter i jobben din....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå