Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2008 #2 Skrevet 2. juni 2008 Jeg så den ikke, men om du sier noe kort om hvilket intrykk den gav deg kan jeg jo kanskje kommentere noe om ikke annet.
Gjest StoreSky Skrevet 2. juni 2008 #3 Skrevet 2. juni 2008 Det står i pakningsvedlegget at antidepressiva kan gi økt selvmordsfare ja....
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2008 #4 Skrevet 2. juni 2008 Jeg så dokumentaren. Den handler om ungdom og barn i USA(6 stk) som enten hadde tatt sitt eget liv eller forsøkt selvmord. NOen av de som hadde tatt livet sitt var helt ned i 12-årsalderen. Og alle hadde gjort det kort tid etter å ha begt på antidepressiva. Vet ikke helt hva jeg synes, foreldrene advarte forståelig nok mot pillene. 17 mill barn og unge i USA går visst på antidepressiva. Mange blir jo hjulpet også, men skrekkhistorier selger jo bedre enn de lykkelige historierne.
*Mocca* Skrevet 2. juni 2008 #5 Skrevet 2. juni 2008 Samtidig er selvmordsfaren der også ved depresjon... Så hva er egentlig årsaken, kanskje rett og slett medisinen ikke virket og det er grunnen til at depresjonen ble verre og verre og endte i selvmord... Man reagerer forskjellig på AD, for noen tar det år og testing av utallige medisiner før man finner rett som gir bedring... noen finner aldri noe, noen finner rett på første forsøk....
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2008 #6 Skrevet 2. juni 2008 Samtidig er selvmordsfaren der også ved depresjon... Så hva er egentlig årsaken, kanskje rett og slett medisinen ikke virket og det er grunnen til at depresjonen ble verre og verre og endte i selvmord... Den ene gutten som tok livet av seg hadde jo aldri vært deprimert, men tatt antidepressiva for moro skyld...
*Mocca* Skrevet 2. juni 2008 #7 Skrevet 2. juni 2008 Ved depresjon mangler jo et stoff i hjernet, og dette påfylles via antidepressiva. Aner ikke hvilken virkning det vil ha på mennesker med normalt nivå av dette stoffet, hva som skjer når det blir for mye av det... Tok han da AD, for moro skyld over lang tid.... Det tar vanligvis en stund før AD gir virkning.... men som sagt vet ikke hva dette gjør med en frisk person...
eximus Skrevet 2. juni 2008 #8 Skrevet 2. juni 2008 Årsaken til den økte risikoen for selvmord når en starter på anti-depressiva, er at man får økt aktivitet og initiativ før den antidepressive virkningen inntrer (etter ca to uker). En får altså mer tiltak, mens man stadig er like deprimert. Dersom en da i utgangspunktet har lyst til å begå selvmord er kroppen lettere å få med seg. Av den grunn gis det ofte beroligende medisiner de første ukene.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2008 #9 Skrevet 2. juni 2008 Den ga neppe et rett og nyansert bilde, men den ga en side av saken som er like reell som at folk blir berget av de.
Gjest Gjest-M- Skrevet 2. juni 2008 #10 Skrevet 2. juni 2008 Jeg så dokumentaren, og den ga jo ikke noe nyansert bilde av virkningen av AD. Samtidig er jeg sjokkert over at så mange barn og unge blir satt på antidepressiva!
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #11 Skrevet 3. juni 2008 Den ene gutten som tok livet av seg hadde jo aldri vært deprimert, men tatt antidepressiva for moro skyld... Antidepressiva er ikke et dop som vil ha en rask og umiddelbar effekt, og vil heller ikke påvirke mennesker som ikke er deprimerte. Altså er det lite tenkelig at det var AD som førte til dette. Man må ta AD over lengre tid slik at det bygger seg opp et lager i kroppen, å bare ta noen tabletter vil altså ikke ha en virkning i det hele tatt. Det er heller ikke slik at en pille kan tas som leder til en handling som selvmord. Andelen selvmord ville da vært langt større med tanke på hvor mange som faktisk går på disse medikamentene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå