Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanli er det å bruke kredittkort? Jeg har vel snart 35 000 i gjeld, men jeg begynner å jobbe til høsten, og vet at jeg betaler det da, skal også ta opp studielån for å betale ned dette. Jeg har da 6 år med studielån. Jeg vet at det ikke er lurt å bruke penger en ikke har, men jeg bare har et stort forbruk for tiden, og ønsker å bruke litt penger på klær og reiser, hvordan holder dere kontroll på økonomien, og har dere også gjeld?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor vanli er det å bruke kredittkort? Jeg har vel snart 35 000 i gjeld, men jeg begynner å jobbe til høsten, og vet at jeg betaler det da, skal også ta opp studielån for å betale ned dette. Jeg har da 6 år med studielån. Jeg vet at det ikke er lurt å bruke penger en ikke har, men jeg bare har et stort forbruk for tiden, og ønsker å bruke litt penger på klær og reiser, hvordan holder dere kontroll på økonomien, og har dere også gjeld?

Jeg har heller ikke noe særlig med penger - eller rettere sagt, jeg har ingen penger. Nav er jo sååå treig. Så når jeg venter med å få penger fra de, har jeg tatt opp sånn kreditt lån fra skandiabanken på 10.000. Det har gåt til 2 husleier, litt regninger, mat og sånt. Er tomt no. Samboeren min ha ikke noe god intekt han heller, så han har bestilt sånn kreditt kort fra skandiabanken. Jeg er litt skeptisk til det. For det å ta lån på lån på lån er ikke så bra. Men hva kan man gjøre? Vi vil jo få intekt igjen, og da vil vi betale ned. Så kansje det er en god løsning her og no?

Jeg har også bestilt et til visa kort, som skal gå til mat-budsjette vårt. Når vi får lønn, setter vi inn kansje 1500 hver på det kortet, også bruker vi det krortet når vi handlet mat. Da har vi liksom "alltid" penger til mat. Dette har vi ikke begynt med, da vi ikke har fått det kortet enda, men blir spennende å se.

Syntes økonomi er noe dritt. Jeg elsker å ha penger, elsker å kunne ha friheten til å gå ut å spise vis jeg vil, klippe håret eller kjøpe meg en ny genser ol. Alt er så dyrt idag. *sukk*

Gjest Gjest
Skrevet

Samboern min har kredittkort, men betaler alltid ned gjelda med en gang avregningen kommer. Hvis man samler opp gjeld blir jo renteutgiftene store, men betaler man med en gang er det en grei nok måte å handle på, som også gir bedre sikkerhet ved netthandel, reiser o.l enn vanlige kort. Kjenner folk som har endel større kredittgjeld, men de har også fast jobb og gode inntekter, så de greier å betjene det selv om det tar tid å betale ned pga rentene. Selv har jeg ikke kredittkort da jeg ikke har fast jobb, og skal jeg være ærlig synes jeg det nærmest er galskap å handle på kreditt om man ikke har forutsigbar inntekt. Stort forbruk er ikke kompatiblelt med lav eller ingen inntekt, det er jo ikke slik at man "bare har stort forbruk", forbruket bør tilpasses hva man kan ta seg råd til. Tenke etter hva man trenger og hva man bare har litt lyst på. Men greit nok, om man vet man får fast jobb og har regnet på hva kredittgjeldutgiftene faktisk vil tilsvare når man skal begynne å betale tilbake, så går det jo rundt.

*snusfornuftig*

Skrevet

Jeg har et kredittkort i tilfelle rottefelle, men har enda ikke brukt det til annet enn småhandling på nett. Vil absolutt ikke ha mere gjeld enn strengt tatt nødvendig, det er veldig hyggelig å faktisk kunne bruke litt av lønningen hver måned på meg selv framfor å se alt gå i regnings-sluket.

Man har ikke "naturlig" et stort forbruk, det er noe man velger. Og forbruket må stå i stil med hva man faktisk har av penger, både nå og i nærmeste framtid. Det kunne ikke falle meg inn å ta opp etforbrukslån eller bruke kredittkort på shopping eller reiser. Har man ikek råd kan man ikke shoppe, har man ikke penger kan man ikke reise.

Skrevet

Én ting er å bruke akkurat nok så man overlever og får betalt husleie mens man venter på vedtak fra NAV, f.eks. Noe helt annet er å bruke kredittkort på klær og reiser og lignende. Jeg har selv vært steinblakk og så vidt fått det til å gå rundt ved hjelp av sosialen. Men jeg rørte ikke kredittkort eller lignende i den perioden - jeg spiste billig (men bra), gikk fra A til B, og hadde en sommer hvor jeg var en flittig bruker av gratistilbudene i byen, som museer og bibliotek.

Skrevet

Ja, jeg har et VISA Gull-kort, som jeg bruker med jevne mellomrom (uforutsette utgifter, nettshopping og på reiser). Sist mnd hadde jeg brukt det for 4.500 kr på shopping i utlandet, og det er det meste jeg noen gang har brukt på det pr mnd. Alt betales selvsagt på første avregning så jeg unngår renter!

Skrevet

Hvor mye har dere i studielån? Jeg har jo tenkt å betale ned alt nå i høst, og vet at dette forbruket mitt er dumt, jeg har heldigvis bare meg selv og tenke på, og skal nå sette opp et regnskap slik at jeg har oversikt og kontroll på mitt forbruk. Jeg har tenkt å ta opp studielån nå til høsten, ettersom jeg vil betale ned dette rasketst mulig, og sette resten av studielånet inn på høyrentekonto... På tide å bli voksen...

Gjest Gjest
Skrevet

Du får vel bare drøyt 16000 ved første utbetaling, og så i overkant av 6000 i måneden ut året, så det tar jo litt tid før du vil ha betalt ned hele lånet ditt med studielånet? Kan ikke skjønne hvordan noen kan ta opp to månedslønner (for meg) i kredittkortgjeld for å betale for et høyt forbruk uten særlige inntekter, og å betale dette med nytt lån (selv om studielån selvsagt er LANGT bedre enn kredittgjeld) er helt villt for meg. Klipp kortet i to er mitt råd...

Skrevet

Jeg skal selvfølgelig betale ned med inntekten min også, og sette av det resterende beløpet av studielånet på høyrente, det er da vel ikke så galt? Jeg regner med at det ikke vil få så store konsekvenser for meg at jeg tar et ekstra halvår med studielån... Da har jeg gjelden ute av verden, og kortet skal klippes i to ja...

Skrevet

Men hva har du tenkt å leve av da da? Det er jo begrenset hvor mye du kan tjene mens du får studielån... og skal du ikke studere også?

Skrevet

Jeg får en god inntekt i sommer, og en del igjen på skatten. Til høsten skal jeg jobbe fulltid ved siden av studiene, og betale ned gjeld, jeg kommer vel akkurat under frigrensen til lånekassen. Jeg søker jo litt råd her, fordi jeg vet at jeg har satt meg selv i dårlig situasjon, men det er jo på ingen måte forsent å komme seg på rett spor, samt bygge seg opp en solid og fornuftig økonomi fordi om jeg pr. dags dato har 35000 i gjeld? Jeg er blitt singel, og jeg ser at klær og andre ting er noe jeg har prioritert mye, for å føle meg atraktiv og se bra ut, men det er noe jeg ser på en annen måte nå, og har lært av dette. Dessuten føler jeg meg mye bedre når jeg ser at jeg har penger i banken og har en velstyrt økonomi, noe jeg nå skal oppnå !

Skrevet

Om du får igjen penger på skatten er jo det flott, da kan du få betalt ned en god del med en gang, før rentene blir alt for store!

Skrevet

Kredittkort er farlige greier! Sårlig når man er ung og dum. Har endelig klippet alle i stykker og skal nå kun betale alt ned så fort vi klarer. Kjøpte oss masse møbler, hvitevarer osv på kreditt, men når vi passerte 70000 da gikk det heldigvis opp et lys for oss, så nå blir det innstramming i en stund. Men over til noe annet, burde vel kanskje samle de 4 lånene på 1 sted? Blir ikke det mye billigere?

Skrevet

Vi har et kort vi bruker når det er krise, eller ved nettshopping. Hittil har vi alltid betalt gjelden ved første lønning, slik at det ikke har begynt å løpe renter. Dessuten er det ikke store beløpene - aldri over 5000,-.

Skrevet (endret)

Jeg har kredittkort (dette kredittkortet her) og bruker det til reiser og ting jeg kjøper på nettet. Da har jeg f.eks reiseforsikring inkludert i reisene mine pga vilkårene på kortet, og det er gebyrfritt fram til forfall. Betaler alltid ned før det begynner å løpe renter på beløpet, så slipper jeg ekstrakostnader. Og skulle det skje noe, så har jeg 50.000 i bakhånd, selv om jeg ALDRI kommer til å bruke så mye.

Jeg har også et eget kredittkort fra jobben som jeg bruker til å betale reiser, kost og losji i jobbsammenheng. Da slipper jeg å samle kvitteringer, for alt kommer på regningen. Enkelt og veldig greit.

Så til det egentlige spørsmålet: Personlig hadde jeg aldri turt å bruke mer penger enn jeg har, da man aldri vet hva fremtiden bringer. I hvert fall ikke hvis fremtiden kun bringer mer studielån... Kanskje jeg er frøken snusfornuftig, men sånn fungerer det i hvert fall for meg.

Edit: Vil bare legge til en kommentar til TS. Det ser ut som du virkelig ønsker å få orden på økonomien. Jeg ville rådet deg til å gå til en bank og bedt om å få snakke med en rådgiver om spareløsninger. Slik kan du bygge deg opp en liten buffer tilfelle det skulle skje noe. Rådgiveren kan sikkert samle alle lånene dine og gi deg en nedbetalingsplan også. Tror det vil lønne seg for deg + at du da er på vei mot mye bedre privatøkonomi. Lykke til!

Endret av Gir
Skrevet (endret)

Jeg synes det er utrolig dumt å bruke kredittkort for å handle klær og reiser man egentlig ikke har råd for! Det er store prosenter man betaler og de klærne er rett og slett ikke verdt det! Ingenting er verdt det! Jada, etterpåklokskap, men jeg kan ikke la være :sjarmor:

Kanskje best å leve etter evnen? Forbruket er ikke 'naturlig høy', man kan leve med veldig lite og det må være kodeord fra nå framover.

Min anbefaling - klipp kortet i to før du klarer å få mer gjeld. Og bruke de pengene du får fra sommerjobb for å betale ned pengene fortest mulig (studielån du får som første utbetaling er jo ikke nok uansett).

Prinsipielt ingen reiser, ingen klær, ingenting som ikke er nødvendig før gjelden er betalt ned - en må være litt streng. Jo fortere du kommer i mål, jo bedre blir livet etterpå!

Det er best å ikke vente til høsten og håpe for å få alt rett med studielån, best å finne løsning allerede før!

Prosentene er jo utrolig høye og det blir fort mye penger å betale tilbake jo lenger man venter!

Endret av mrs_bond
Skrevet
Så til det egentlige spørsmålet: Personlig hadde jeg aldri turt å bruke mer penger enn jeg har, da man aldri vet hva fremtiden bringer. I hvert fall ikke hvis fremtiden kun bringer mer studielån... Kanskje jeg er frøken snusfornuftig, men sånn fungerer det i hvert fall for meg.

Veldig bra skrevet! :klappe:

Gjest Gjest_caskr_*
Skrevet

Har kredittkort, ja, det er jo det eneste som funker, de forpulte vanlige bankkortene slutter jo å virke bare man puster på dem.

Gjest Huldali
Skrevet
Har kredittkort, ja, det er jo det eneste som funker, de forpulte vanlige bankkortene slutter jo å virke bare man puster på dem.

Fordi det blir for fort tomt for penger? ;)

Selv har jeg ikke noe kreditt kort. Vil ikke bruke penger jeg ikke har,og har ikke noe behov for et slikt kort heller. Kan forstå at det er greit å bruke det hvis man er i en knipe og VET at man kan betale tilbake raskt. Men har intrykk av at mange brenner seg på å bruke kredittkort, så kanskje banken burde vært litt strengere på hvem som kunne få kredittkort og informert ganske grundig om virkningene av bruk av penger man ikke har?

Skrevet
banken burde vært litt strengere på hvem som kunne få kredittkort og informert ganske grundig om virkningene av bruk av penger man ikke har?

banken vil tjene penger og de brukerne er en god inntektskilde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...