Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest nerida
Skrevet

Drømmer om et oppussingsobjekt. Det er snyt billig og det er mulig å bo der men vi må ta tak i en del mer eller mindre med en gang. Vi kunne trenge 100-200 000 ekstra over kjøpssum. Men er dette mulig? Har studielån, kun BSU, ingen egenkapital å snakke om. Men vi har god inntekt.

Må vi ta lånet utover kjøpssummen som forbrukslån?

Videoannonse
Annonse
Gjest Forbrukslån
Skrevet
Drømmer om et oppussingsobjekt. Det er snyt billig og det er mulig å bo der men vi må ta tak i en del mer eller mindre med en gang. Vi kunne trenge 100-200 000 ekstra over kjøpssum. Men er dette mulig? Har studielån, kun BSU, ingen egenkapital å snakke om. Men vi har god inntekt.

Må vi ta lånet utover kjøpssummen som forbrukslån?

Ja det må dere men det kan bakes inn i boligens økte verdi når den er ferdig renovert.

Men hvor finner du oppussingsobjekter som er "snyt billig" i dagens marked? Mitt inntrykk er at man betaler like mye for disse som for en ferdig renovert en. Med mindre du renoverer og seksjonerer et helt hus inn i flere hybler/leiligheter.

Gjest Gjest
Skrevet
Men hvor finner du oppussingsobjekter som er "snyt billig" i dagens marked?

Rett utenfor innlandsbyene. Dette koster drøyt 300 000 en retrohus som ikke trenger oppgraderinger men ser skrekkelige ut :)

Ikke lyst på forbrukslån så kanskje vi får ta litt etter litt om vi ender opp med huset.

Gjest Forbrukslån
Skrevet
Rett utenfor innlandsbyene. Dette koster drøyt 300 000 en retrohus som ikke trenger oppgraderinger men ser skrekkelige ut :)

Ikke lyst på forbrukslån så kanskje vi får ta litt etter litt om vi ender opp med huset.

Snakk med banken - det er de som kan svare best.

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

Vi lånte ca 250 000 ekstra på huset for å betale andre mindre lån. Var ikke noe problem.

Skrevet

Det er mulig å låne mer enn 100 % av kjøpesummen, men du må da stort sett stille med tilleggssikkerhet. Har dere f.eks foreldre som kan stille som kausjonister for den delen dere trenger til oppussingen? Det blir jo bare for en kort periode. Når dere er ferdig med oppussingen er det bare å få en ny takst på hustet. Da kan kausjonistene bli tatt bort.

Har dere laget en skikkelig plan for hva som skal gjøres, f.eks. tegninger fra arkitekt hvis det er påbygging ol., kan det være mulig å få ekstra lån pga. av dette og uten tilleggssikkerhet. Dette er i tilfelle noe dere må snakke med rådgiver i banken om. Uansett er det lurt å ta kontakt med banken for å høre hva slags muligheter de kan tilby dere.

Prøv og unngå forbrukslån for å pusse opp.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke egen erfaring med dette, men jeg skulle tro at dersom dere inntektsmessig har god margin for lånet (verdien av boligen + det dere trenger til oppussing), vil det ikke være umulig for dere å få ekstra boliglån?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har ikke egen erfaring med dette, men jeg skulle tro at dersom dere inntektsmessig har god margin for lånet (verdien av boligen + det dere trenger til oppussing), vil det ikke være umulig for dere å få ekstra boliglån?

Vår samlede inntekt tilsvarer taksten på boligen, men vi har begge "forbrukslån" og studielån. Begge forbrukslåene er definert som studielån av banken og er full kausjonert av foreldre på hver vår side og har en rente på 8.2%. Skal snakke med banken. Fordi vi har "forbrukslån" så har ikke jeg lyst på ekstralån dersom det ikke def som huslån. Huset er beboelig, stygt men helt greit å bo i.

Takk for svar alle sammen :)

Gjest Gjest
Skrevet

HUsk at selv om dere bruker 200.000 på oppussing på et hus som koster 300.000 trenger det ikke bli en krone mer verdt. Koster det så lite i utgangspunktet er det en lite attraktiv beliggenhet/svært liten etterspørsel.

Men om man skal ha et sted å bo for lang er det jo ikke bortkastet.

Gjest Gjest
Skrevet
HUsk at selv om dere bruker 200.000 på oppussing på et hus som koster 300.000 trenger det ikke bli en krone mer verdt. Koster det så lite i utgangspunktet er det en lite attraktiv beliggenhet/svært liten etterspørsel.

Men om man skal ha et sted å bo for lang er det jo ikke bortkastet.

Hvor finner man et hus til 300 000kr? Det er ingen som har sagt at huset koster det. Ups når ser jeg hva du mener, det skulle stå at retrohus i "ok" stand koster 300 000 kr MER enn huset vi kikker på....

Huset koster selvsagt langt mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...