Gå til innhold

Flytter alene til ny by


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei! Er en 19 år gammel jente som skal ut i verden til høsten. Er snart ferdig på VGS, og vet ikke hva jeg vil i det hele tatt. Derfor har jeg tenkt å ta et friår.

Tenker på å flytte til Trondheim for å jobbe.

Jeg kjenner ingen ordentlig godt der, men har en del halvveis venninner som skal flytte dit. Men langt ifra et nettverk.

Er det veldig vanskelig å få nye venner på en ny plass når man ikke studerer? Jeg er vel normalt sosial, har gode venner her hjemme og lett for å bli kjent med folk... Men synes det er vanskelig å få bekjente til nære venner. Hater å presse på, er vel litt redd for avslag, egentlig.

Min største frykt er å bli ensom i en stor by. Sitte hjemme alene hver kveld, ha hjemlengsel og bare mistrives. :sjenert:

Noen erfaringer fra andre som har flyttet alene til en by for å jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg flyttet til Danmark var det ikke de jeg studerte sammen med jeg ble kjent med og hadde som omgangskrets. Det var noen naboer, og jeg tok kontakt med en bil-klubb som eksisterte der (siden jeg har det som hobby) og der fikk jeg og kjempe kontakt med mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinet

Når jeg var ferdig med vidergånde så flyttet jeg også til en storby for å jobbe. Hadde et par venniner der, men ikke kjempe mange!Hadde også de samme tankene, men med meg gikk det iallefall veldig bra:) Det er klart det er mye mer sosialt og studere, for da er det lettere og bli kjent med folk. Men det er va du gjør det til selv! Selvom de du kjenner ikke er en av de nærmeste vennine dine, så ikke vær redd for å henge deg litt på dem!Så blir du kanskje gode venner med dem, og treffer flere "venniner" gjennom dem. Trondheim er jo også en kjempesosial by, med masse studenter. Sikker masse som skjer og mye og finne på.Og også mulig og bli kjent med mennesker i jobb sammenheng. Kommer jo også litt an på hvilken jobb du får! Så jeg tror du klarer deg kjempefint! Opplevde hvertfall selv at jeg ble veldig fort voksen av det! Og jeg bor ennå i denne "storbyen" og har fått meg et nettverk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flyttet to ganger til nytt sted. Den ene gangen alene og den andre gangen med noen. Og mitt inntrykk er at det faktisk er lettere å bli kjent med mange når man er alene - da blir man nemlig mer desperat :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat gjort det samme... eller jeg har gått et år på folkehøyskole i Trøndelag, så har noen bekjente som kommer tilbake etter sommeren, og ellers har jeg et par sånn overflatiske vennskap her. Men det er ikke mye å skryte av! Jeg skal bo og jobbe her i sommer, og det gikk faktisk akkurat opp for meg idag at jeg ikke har noen å støtte meg på her oppe. :sukk:

Men man blir jo kjent med nye mennesker, det tar jo bare litt tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golden Girl

Hvis du oppdager at du føler deg veldig ensom kan du jo prøve å bli kjent med noen på denne siden.

Dette er en side for å bli kjent med venner, og er IKKE en dating-side.

Endret av Golden Girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat gjort det samme... eller jeg har gått et år på folkehøyskole i Trøndelag, så har noen bekjente som kommer tilbake etter sommeren, og ellers har jeg et par sånn overflatiske vennskap her. Men det er ikke mye å skryte av! Jeg skal bo og jobbe her i sommer, og det gikk faktisk akkurat opp for meg idag at jeg ikke har noen å støtte meg på her oppe. :sukk:

Men man blir jo kjent med nye mennesker, det tar jo bare litt tid :)

Ja, jeg håper ihvertfall det. Er redd jeg ender opp med bare bekjente, og ingen å snakke med eller støtte meg på. At jeg sitter alene hjemme i leiligheten hver dag :sjenert:

Men har tenkt litt på kollektiv, om det kanskje er løsningen, sosialt sett? Da blir man jo presset til å bli kjent med folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet inn i et bofelleskap, så det er absolutt sant at man blir tvingt til å være litt sosial sånn sett. Jeg har ikke hatt tid til å bli så godt kjent med de 2 jentene jeg bor sammen med enda pågrunn av mye styr... Har bare bodd her 2 netter :gjeiper: Men hvertfall så er nok det en ganske grei løsning sosialt sett.

Bare pass på å finn noen som ikke er fullstendig idiot i hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om du ikkje er student, går det an å melde seg inn i Studentersamfundet likevel. Betal medlemskontingent, så er du inne, og kan vere med i all slags artige grupper. Eg gjorde det då eg budde i Trondheim, og vart kjend med masse folk. Du er jo ung og har kanskje lyst til å vere med på ting der alle er på din eigen alder - ikkje alle jobbar der det er flust av unge folk. Og på Samfundet er det mykje som skjer. I tillegg må ein gjere litt dugnadsarbeid eit par gonger i semesteret for å få ting til å gå rundt på huset (barvakt, garderobevakt o.l.), og her kjem du også garantert i snakk med folk.

Elles er kollektiv ein kjempeidé viss det klaffar med dei du bur med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Sjølv om du ikkje er student, går det an å melde seg inn i Studentersamfundet likevel. Betal medlemskontingent, så er du inne, og kan vere med i all slags artige grupper. Eg gjorde det då eg budde i Trondheim, og vart kjend med masse folk. Du er jo ung og har kanskje lyst til å vere med på ting der alle er på din eigen alder - ikkje alle jobbar der det er flust av unge folk. Og på Samfundet er det mykje som skjer. I tillegg må ein gjere litt dugnadsarbeid eit par gonger i semesteret for å få ting til å gå rundt på huset (barvakt, garderobevakt o.l.), og her kjem du også garantert i snakk med folk.

Elles er kollektiv ein kjempeidé viss det klaffar med dei du bur med.

Takk for et kjempebra tips! Skal sjekke ut det. Er det mange medlemmer som ikke er studenter, da?

Ja, har lyst til å være med andre på min egen alder :) Derfor tenkte jeg jente-kollektiv hadde vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey
Min største frykt er å bli ensom i en stor by. Sitte hjemme alene hver kveld, ha hjemlengsel og bare mistrives. :sjenert:

Noen erfaringer fra andre som har flyttet alene til en by for å jobbe?

Tror det er lurt å gjøre det man ellers ikke ville ha tort: ta initaitv overfor flere mennesker og være klar over at ikke alle man møter vil klappe av begeistring over å ha møtt deg. Det er lurt å være litt tålmodig, melde seg inn på et treningssenter og ha flere kanaler åpne - over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...