Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er ferdig utdannet nå i juni. 3 år på høyskole. Siste lån/ stipend fikk jeg i dag. Jeg har begynt å søke jobber og vært på noen intervjuer. De virket positive, men stillingene trer ikke kraft før ut i august.

Det jeg lurer på er, når begynner man å betale tilbake lånet? Får jeg noe beskjed om dette? Finner ikke noe om det på Lånekassens hjemmesider. Vet ikke helt hvordan systemet fungerer. Men kommer ikke til å ha noe særlig med penger i noen måneder varfall da og da håper jeg ikke at jeg må betale allerede fra neste måned. Noen som vet hvordan dette fungerer????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er ferdig å studere nå til sommeren så begynner rentene å løpe, men første avdrag vil være i midten av februar. Se her

Skrevet

Kopiert frå lånekassen sine sider (aktuelle deler er merka med feit skrift):

Nedbetaling av studielån

Lånekassen setter opp en betalingsplan for deg, men du har mulighet til å lage ditt eget opplegg.

Renter

Når du er ferdig med utdanningen, eller ikke lenger får penger fra Lånekassen, blir det regnet renter på lånet. Renten er markedsstyrt, og du kan velge mellom fast eller flytende rente.

Betal i ditt eget tempo

Lånekassen sender deg en betalingsplan som viser hvordan nedbetalingen skal skje. Du kan likevel betale raskere enn det som står i planen. Trenger du å bruke lengre tid, har du mulighet til å få halv eller hel betalingsutsettelse.

Fire innbetalinger i året

Faste terminforfall er 15. februar, 15. mai, 15. august og 15. november.

Første innbetaling

Første innbetaling er cirka sju måneder etter at rentene begynner å løpe.

Nedbetalingstid

Nedbetalingstiden avhenger av størrelsen på lånet, men lån som er større enn 205 000 kroner får normalt 20 års nedbetalingstid. Lånet skal være nedbetalt innen du fyller 65 år. For låntakere over 45 år blir terminbeløpene oppjustert slik at lengste nedbetalingstid blir kortere enn 20 år.

Se eksempler på standard betalingsplan for ulike lånestørrelser.

Skrevet

OK. Da forstod jeg det. Takk for svar. Da trenger jeg ikke bekymre meg før om 7mdn da.

Gjest antigartner
Skrevet
OK. Da forstod jeg det. Takk for svar. Da trenger jeg ikke bekymre meg før om 7mdn da.

Nei, bekymre deg trenger du ikke.

Hvis du synes du har råd, bør du likevel ordne det slik at du kan starte tilbakebetalingen tidligere. Den totale summen som skal nedbetales vokser ganske mye når en benytter seg av hele den betalingsfrie perioden.

Hvis du har lav inntekt over en viss periode, og i tillegg kan dokumentere enkelte andre forhold (registrert arbeidsledighet m.v.) kan du også søke om rentefritak.

Mer om dette her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...