Gå til innhold

Kjøpe eller leie leilighet?

Anbefalte innlegg

Gjest Presset småbarnsmor
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å forlate samboer, men ettersom vi har barn sammen ønsker jeg å bosette meg i nærheten. Han eier boligen.

Jeg lurer på om det er lurt å leie eller kjøpe en leilighet? Samboer bor i et prishøyt område av byen, hvor beliggenheten mer enn standard/kvalitet på boligen koster. Ergo er det dyrt både å kjøpe og å leie.

Drømmen er å kjøpe en leilghet med mulighet for utleie, men har ikke sett noen slike til salgs her i området foreløpig. Det var en, men den kostet opp under 3 mill...

Nå har jeg sett en annonse på en leilighet på 70 kvadrat til 1,8 mill, et par kilometer unna samboer... Det sto i annonsen at den var ideell for studenter...., men jeg er jo en voksen kvinne med barn...Men 70 kvadrat med 2 soverom er vel bra nok det...? Ingen utsikt og ingen hage:(

Jeg har lite egenkapital, tjener ca 450 000, og har høyt studielån.....

Med min inntekt får jeg vel kanskje et lån på halvannen million.....?

Hva bør jeg gjøre? Flytte til en billigere kant av byen? Da må jeg jo ha bil også (pga barna), så regner med at vinninga går opp i spinninga...?

Bør jeg be slekt/familie og venner om billige private lån, så jeg får egenkapital og lån og råd til å kjøpe en "studentleilighet" til 1,8 mill? Eller bør jeg betale 8-10 000 for å leie en sokkelleilighet i en av nabovillaene her i strøket, så barna kan "gå fritt"?

Er sånn i tvil på hva som er lurest, redd for ikke å klare det økonomiske....

(men samtidig vet jeg jo at jeg har mulighet til å øke inntekten min ved å jobbe mer overtid eller bytte jobb, er bare så sliten for tiden pga konflikter hjemme...)

Videoannonse
Annonse
Gjest betina
Skrevet

Det lureste er nok å kjøpe seg noe. Se bort fra en bolig med utleieenhet. Dere kan leve greit på 70 kvm. Når det ikke er hage mm. så finnes det parker osv som du kan ta med ungene dine til. Ta utgangspunkt i din økonomi i dag.

Jeg vet at man ønsker og vil så mye, men det er begrensninger. Ungene dine er best tjent med en mamma som er til stede og har overskudd og ikke bare jobber overtid.

Jeg har vært der så jeg vet.

Dropp å be venner om et lån. Muligens foreldrene dine kan trå til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...