Gjest TS Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Hei. Prøver ås godt jeg kan å lese lover og regler på lånekassens hjemmeside. Ikke bare bare å ringe dem heller Håper noen vet noe om dette: jeg er arbeidsledig, nettstudent (tar opp noen fag fra allmenn bare) har barn på 1,5år. Er samboer om det har noen betydning. Søkt om studielpn/stipend før og fått det, men ikke søkt nå. Får regning på å betale lpnet, men har ikke sjangs. Fått utsettelse før, men kan man søke om lenge utsettelse enn bare noen mnd?? har jeg krav på rentefritak, osv? trodde man skulel begynne å betale ltilbake studielpn ETTER endt studie og når man begynne å jobbe... Blir svett av fleretusenkr. regninger når man knapt har noek til mat og bleier... Og disse søknadsskjemaene skal jo ha så mange vedlegg av papirer som jeg ikke har eller aner hvor jeg skal få tak i??
Sol79 Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Så lenge du er deltidsstudent har du ikke krav på rentefritak med mindre du har lav inntekt. Dette står ganske greit forklart på lanekassen.no http://lanekassen.no/templates/PageWide___...itak%20i%202008
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Men kanskje du kan søke pga omsorg for barn under 10 år? Da må både din og samboers inntekt være under visse grenser. Inntil barnet er ett år, så er det kun din inntekt som teller. Har du søkt om det? (barnets fødselsattest + dokumentasjon på din brutto inntekt i perioden. Du har vel fått trygde- eller lønnslipper, årsoppgave eller utskrift av likning for 2007?) Utsettelse kan du søker om i tilsammen tre år. Så du kan sikkert søke om utsettelse på nytt (bruk nettsidene til Lånekassen. Der kan du søke utsettelse.) Men dersom du ikke har rett på rentefritak så vil gjelden din øke og øke om du ikke betaler. Du får automatisk rentefritak så lenge du mottar lån eller stipend. Deretter begynner rentene å løpe og du må begynne å betale tilbake. Når du ikke mottar lån eller stipend så må du oppfylle kravene til rentefritak som står på nettsidene for at ikke gjelden skal øke (om du ikke kan betale). Er årsaken utdanning så vil retten til rentefritak være avhengig av om du ville hatt rett til lån eller stipend dersom du hadde søkt om det. Det er ikke problem å ringe Lånekassen. Men du finner mye informasjon på nettsidene deres også.
Varsia Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Jeg blander meg litt inn her jeg... Regnes det å ta fag fra videregående som deltidsutdanning? Jeg skal til høsten ta noen fag ved en privatskole (ikke nok til at jeg får stipend vil jeg tro, i så fall er det lite jeg får), jeg kommer til å ha skole hver dag. Vil jeg kunne få rentefritak da, selv om jeg muligens ikke har rett på stipend? Kommer til å få det vanskelig nok økonomisk om jeg ikke må betale på lån i tillegg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå