Gjest Casey Skrevet 9. mai 2008 #1 Skrevet 9. mai 2008 Mitt VISA kort har blitt avmagnetisert igjen, bare fordi det lå i samme lomme som mobiltelefonen i et par timer...! Jeg skal på hotell i utlandet (Europa) meget snart, og lurer på om noen her har erfaring med at det går å betale hotelloppholdet kun ved å vise fram VISA-kortet uten å trekke det i bankkortmaskinen. Kan man betale kun ved å skrive opp kortets nummer og kode bak, når kortet ikke "virker"? Jeg har ikke tilgjengelig andre kort her jeg er, så er avhengig av VISA denne uken...
Rosalie Skrevet 9. mai 2008 #2 Skrevet 9. mai 2008 Hvis du er heldig - ja, men ville ikke satset på det. Forsvinnende få land som ikke har innført betalingsterminaler de siste årene. Alternativet ditt, vil jeg si, er å kjøpe reisesjekker. De får du vekslet inn på vekslingssjapper og i banker der du er.
Høstjenta Skrevet 9. mai 2008 #3 Skrevet 9. mai 2008 Jeg ville nok heller i gamblet på at fungerte slik du skriver. Har sjøl klart å avmagnetisere kortet mitt flere ganger og det gikk forholdsvis kjapt at jeg fikk et nytt i posten. Så kanskje du rekker det før du drar om du har fått ringt å bestilt nytt allerede. Men gå i banken din, evt ring banken og forklar situasjonen og kanskje de kan hjelpe på en måte. Tips til senere: ha alltid et kredittkort liggende som reserve, et mastercard eller lignende. Håper det ordner seg:-)
Gjest Casey Skrevet 10. mai 2008 #4 Skrevet 10. mai 2008 Takk til begge. Jeg har fått låne cash og det vil ta ca. 6-10 dager å få et nytt kort i posten... Kjipt at kortet blir avmagnatisert bare fordi man tar det ut av lommeboken og har det i lommen en eneste gang. Skulle tro at det ikke bare var meg som glemte meg bort av og til.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #5 Skrevet 10. mai 2008 Jeg ville jo tro at det holder å ha kortet med nummer og utløpsdato pluss den koden bakpå, for hotellene tar jo oftest den infoen på forskudd slik at de kan trekke deg for en natt om du ikke møter opp. Man kan jo betale ting med denne infoen over nettet også, uten at de har det fysiske kortet.
Gjest Casey Skrevet 10. mai 2008 #6 Skrevet 10. mai 2008 Jeg ville jo tro at det holder å ha kortet med nummer og utløpsdato pluss den koden bakpå, for hotellene tar jo oftest den infoen på forskudd slik at de kan trekke deg for en natt om du ikke møter opp. Man kan jo betale ting med denne infoen over nettet også, uten at de har det fysiske kortet. Ja, ikke sant! Helt enig.
Wonders Skrevet 14. mai 2008 #7 Skrevet 14. mai 2008 det er ikke bare mobilen som avmagnifiserer kortstriper. Alle trykkknapper med magneter i vesker på klær osv..., samt alle alarmfjernere på butikker, kjipt at de er så sårbare.
Alison Skrevet 14. mai 2008 #8 Skrevet 14. mai 2008 Magnetstripene er sårbare. Det blir en fordel når alle kort blir erstattet med chip. Chip-kortene tåler mye mer før de blir ødelagt. Håper det order seg for deg med betaling av hotellet, TS.
Gjest Casey Skrevet 14. mai 2008 #9 Skrevet 14. mai 2008 Hey, jo takk, det gikk bra. Hotellet belastet kortet automatisk i og med at rom blir bestilt med kortet som sikkerhet. De trekker derfor uansett ikke kortet gjennom en betalingsterminal. Veldig kjedelig at det skal så lite til før et kort ikke virker. Klart en kan ha flere kort, men likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå