bentek Skrevet 9. mai 2008 #1 Skrevet 9. mai 2008 Jeg har en kjæreste som snorker hele natten. Hvis han sovner først, blir jeg liggende i flere timer før jeg får sove. Han er positiv til å bli vekket slik at han kan snu seg, men det tar ikke lange tiden før han er i gang igjen. Mange netter blir jeg nødt til å legge meg på sofaen i stuen, må jo sove litt før det er morgen. Er det noen som har noen tips til meg? Jeg har hørt at man kan feste en tennisball på ryggen i pysjen, og om snorkeoperasjoner, men jeg vil ikke sende kjæresten min til operasjon. Er det noen som har gode råd for en slik situasjon, noen andre der ute med søvnløse netter? Imøteser oppmuntring og ideer for gode netter med søvn.
Gjest Bond Skrevet 9. mai 2008 #2 Skrevet 9. mai 2008 (endret) Jeg vet at det finnes en sånn nesetings av plastikk man kan ha? Men jeg vet ikke hvor man kan kjøpe de. Kanskje fastlegen kan ha noen gode tips? Endret 9. mai 2008 av mrs_bond
captiva Skrevet 9. mai 2008 #3 Skrevet 9. mai 2008 Dette var som å lese om min kjæreste og meg Han snorker mye og høyt! Jeg vekker han og ber han snu seg og et minutt senere er han igang igjen.. Vi kjøpte ørepropper til meg,for synes jo at det er koselig å sove i samme seng..Disse fungerer bra,brukte de hver natt i begynnelsen,hørte ikke snorkinga da,og etter en stund bruker jeg de bare svært sjelden...Vet ikke om jeg har blitt mer immun eller hva.
Gjest Chrissy82 Skrevet 9. mai 2008 #4 Skrevet 9. mai 2008 Dette minner meg om meg og eksen min.. Han var så fæl til å snorke.. Mange netter jeg brukte flere timer på å sovne.. Jeg hatet det! Han brukte sånn plaster på nesen men jeg synes ikke det fungerte så mye bedre egentlig.. Jeg vet heller ikke om jeg ville bedt noen om å operere seg. det må det være skikkelig ille altså..
Gjest Gjest_smiley_* Skrevet 9. mai 2008 #5 Skrevet 9. mai 2008 Vi hadde det også slik. Ble sliten og trøtte begge to, og høyt irritasjonsnivå. Til slutt ble det så ille at vi sov hver for oss i ukedagene. Men det er jo ikke noe hyggelig! Han fikk tilslutt snorkeoperasjon, og selv om han hadde endel vondt og ubehag i 2 uker, var det verdt det! Et helt annet liv, vi sover sammen igjen, og begge våkner om morgenen uthvilt. Og vi slipper å krangle pga irritasjon og frustrasjon av at han snorker og krangling bare pga utmattelse pga mangel lite søvn. Det er et helt nytt, herlig liv:-)))
LukaFrost Skrevet 9. mai 2008 #6 Skrevet 9. mai 2008 (endret) Det finnes en nesespray mot snorking. Husker ikke hva den heter i farta. Om min kjære noen gang snorker så mye at jeg mister nattesøvnen er veien til operasjonsbordet kort. Endret 9. mai 2008 av LukaFrost
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #7 Skrevet 9. mai 2008 Snorking kan faktisk være en skummel ting. Han burde ta seg en kjapp tur til legen sin for å være på den sikre siden. Selv om det ikke er noe farlig så kan han få noen gode tips, eventuelt en respet på en nesespray som kan hjelpe.
Gjest Alta Skrevet 10. mai 2008 #8 Skrevet 10. mai 2008 Skjønner godt at dette er et stort problem. Jeg har vært i gjennom det samme. Samboer tok en snorkeoperasjon. Det hjalp en stund inntil han la på seg igjen. Overvekt kan gjøre at man snorker mer. Jeg ble sur og gretten av stadig ødelagt nattesøvn. Har tilbrakt en del netter på sofaen. Ørepropper var ikke noe for meg. Ubehagelig og vanskeligere å høre vekkerklokka. Han ble henvist til spesialist og så videre til sykehuset. Var på søvnlaboratoriet og det viste seg at han hadde flere pustestopp i løpet av natta. I dag sover han med en maskin (maske) som holder luftveiene hans åpne. Da snorker han ikke. Maskinen durer lavt, men det er en jevn during og ikke forstyrrende. Anbefaler at kjæresten din tar kontakt med fastlegen sin for videre utredning. Det er ikke holdbart når det går ut over nattesøvnen til partneren. I verste fall så må man ha hvert sitt soverom.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #9 Skrevet 10. mai 2008 Hei Vi hadde samme problem her! Jeg bruker ørepropper i voks og sover som en baby hver natt nå. De former seg helt etter øret. Problemet er selvsagt at jeg ikke hører noe annet men det er stort sett ikke noe problem. Mannen må vekke meg siden jeg ikke hører klokka. Det var litt ekkelt i starten men ble fort vant til dem Trikset er å prøve mange ulike vrianter for det er veldig stor forkjell på ørepropper.
Gjest Gjest_Smiley_* Skrevet 10. mai 2008 #11 Skrevet 10. mai 2008 Kan de ikkje ha to soverom? De aller, aller fleste ønsker ikke en slik løsning permanent. De fleste foretrekker å sove sammen. Soverom hver for seg kan fungere i en periode mens man venter på feks operasjon. Det gjorde vi, men måtte vi ha sovet på hvert vårt rom resten av livet hadde begge blitt ganske lei seg. Gjør noe med intimiteten.
Gjest Tigress Skrevet 10. mai 2008 #12 Skrevet 10. mai 2008 De aller, aller fleste ønsker ikke en slik løsning permanent. De fleste foretrekker å sove sammen. Soverom hver for seg kan fungere i en periode mens man venter på feks operasjon. Det gjorde vi, men måtte vi ha sovet på hvert vårt rom resten av livet hadde begge blitt ganske lei seg. Gjør noe med intimiteten. Dei fleste, kan hende, men no spurde eg TS, og ikkje dei fleste. Det er stor skilnad på kordan folk opplever to soverom. Du meiner det gjer noko med intimiteten, eg meiner det ikkje har noko å seie. I våre forhold har vi båe rett.
viren Skrevet 10. mai 2008 #13 Skrevet 10. mai 2008 Dei fleste, kan hende, men no spurde eg TS, og ikkje dei fleste. Det er stor skilnad på kordan folk opplever to soverom. Du meiner det gjer noko med intimiteten, eg meiner det ikkje har noko å seie. I våre forhold har vi båe rett. Det er vel ingen grunn til å svare så iltert? Jeg er enig i at det hadde vært utrolig trasig å sove på hvert vårt soverom, og dersom ikke trådstarter hadde syntes det var greit å sove alene så hadde hun vel ikke tatt det opp som et problem? Til ts: jeg vet for lite om snorkeoperasjon til at jeg vet om det er risikabelt eller ikke, men snorking kan visstnok være skummelt i enkelte tilfeller, i andre tilfeller kan det bare være at det er varmt på soverommet, at han kanskje har skadet nesen en gang osv. Det går jo ann å prøve mindre risikable løsninger før operasjon: som neseplaster/klipe etc, jeg tror jeg har sett dem på apoteket .
Gjest Tigress Skrevet 10. mai 2008 #14 Skrevet 10. mai 2008 Det er vel ingen grunn til å svare så iltert? Eg meiner det ikkje er iltert å presisere kva eg eigentleg spør om. Eg veit ikkje kva TS meiner om to soverom, det er på mange måter difor eg spør. Kan hende ville det vere godt å høyre at det finnast nokre som ikkje meiner det er highway to hell å ha to soverom?
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #16 Skrevet 10. juni 2008 Han ble henvist til spesialist og så videre til sykehuset. Var på søvnlaboratoriet og det viste seg at han hadde flere pustestopp i løpet av natta. I dag sover han med en maskin (maske) som holder luftveiene hans åpne. Da snorker han ikke. Maskinen durer lavt, men det er en jevn during og ikke forstyrrende. Enig i at han bør undersøkes mhp obstruktivt søvnapnésyndrom, spesielt dersom du har observert pustestopp når han sover. CPAP-behandling er fin for dem som har dette syndromet, men en del samboere blir nok litt forstyrret av duren fra maskinen. Det å slanke bort evt overvekt, kan også løse problemet. Dersom han ikke kan behandles til å slutte å snorke, bør du i det minste forlange at han holder seg våken til du har sovnet, slik at din søvn forstyrres minst mulig. Såpass hensyn må han ta.
Teriyaki Skrevet 10. juni 2008 #17 Skrevet 10. juni 2008 Det er vel ingen grunn til å svare så iltert? Jeg er enig i at det hadde vært utrolig trasig å sove på hvert vårt soverom, og dersom ikke trådstarter hadde syntes det var greit å sove alene så hadde hun vel ikke tatt det opp som et problem? Til ts: jeg vet for lite om snorkeoperasjon til at jeg vet om det er risikabelt eller ikke, men snorking kan visstnok være skummelt i enkelte tilfeller, i andre tilfeller kan det bare være at det er varmt på soverommet, at han kanskje har skadet nesen en gang osv. Det går jo ann å prøve mindre risikable løsninger før operasjon: som neseplaster/klipe etc, jeg tror jeg har sett dem på apoteket . Kjæresten min oppererte seg i nesen en uke før vi for alvor begynte sammen. Han hadde veldig vondt i nesen de første dagene, også var den øm og sår i en god periode etterpå. Nå vet ikke jeg hvordan han var med snorkingen før, men den var vistnok verre enn nå. Nå snorker han bare av og til, og da vekker jeg han og ber han snu seg over på siden. Det er en smertefull opperasjon, men om den er så veldig risikabel, det vet jeg ikke noe særlig om. Det går hele tiden reklame om sånn snorkeplaster på tv for tiden. Husker ikke hva de heter, men bare dra på apoteket, så skal du finne det der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå