Gå til innhold

Vaskehjelp.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pearl_*
Skrevet

Hei dere

Vet at emne har vært oppe tidligere men siden det er litt tid siden ønsker jeg svar på en del spørsmål, både fra de som har vaskehjelp men også de som jobber som vaskehjelp.

Vi har hatt en vaskehjelp en mnd tid, en gang pr uke, en norsk dame i 40-50 åra. Hun skal ha 550,- pr gan uansett og pris er ikke diskutabel , dette er svart arbeid(slik har det vell blitt i den bransjen, manko på dem også).

Hun ga beskjed om at hun vasker bad, gulver, støvsuger og tørker støv i høyder hun når. Etter en mnd må jeg jo si at jeg ikke er helt fornøyd, hver gang er det noe som ikke er tatt, kjøkkenbenker etc har hun aldri rørt, kun gulvet og vinduskarmer(av og til), i stuen har hun ofte glemt bord og seksjoner, hun har ikke tatt skikkelig på gulv på bad, finner støv under badeseksjonen og ikke rydder hun ting på plass som stoler, leker på barnerom etc.

I tillegg har hun nå tatt en mnd fri hvor hennes sønn skal vaske, han skal ha med seg en kompis (kompisen ble vi ikke informert om og han så ganske sjabby ut).

Selv har jeg ikke sjans til å ta huset i perioder da jeg er alene over lengre tid med tre barn og er ganske avhengig av en slik tjeneste. Men jeg er ikke komfortabel med verken vask eller pris.

Jeg går på tå hev hele uken for at huset ikke skal bli for rotete, slik at det ikke blir så sabla mye å rydde på forhånd. I tillegg forventer denne damen at alt skal være ryddet vekk, hvis ikke vasker hun ikke det området og det har hun fått. Selv om vi faktisk bor 5 stk i huset ser det veldig tomt ut når hun kommer, alikevel slurver hun slik.

Ønsker å høre andres synspunkter? Er hun for dyr? Forventer jeg for mye? Er dette rett og slett ei dårlig vaskedame?

Fyr løs og gi meg noen råd.......

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hei dere

Vet at emne har vært oppe tidligere men siden det er litt tid siden ønsker jeg svar på en del spørsmål, både fra de som har vaskehjelp men også de som jobber som vaskehjelp.

Vi har hatt en vaskehjelp en mnd tid, en gang pr uke, en norsk dame i 40-50 åra. Hun skal ha 550,- pr gan uansett og pris er ikke diskutabel , dette er svart arbeid(slik har det vell blitt i den bransjen, manko på dem også).

Hun ga beskjed om at hun vasker bad, gulver, støvsuger og tørker støv i høyder hun når. Etter en mnd må jeg jo si at jeg ikke er helt fornøyd, hver gang er det noe som ikke er tatt, kjøkkenbenker etc har hun aldri rørt, kun gulvet og vinduskarmer(av og til), i stuen har hun ofte glemt bord og seksjoner, hun har ikke tatt skikkelig på gulv på bad, finner støv under badeseksjonen og ikke rydder hun ting på plass som stoler, leker på barnerom etc.

I tillegg har hun nå tatt en mnd fri hvor hennes sønn skal vaske, han skal ha med seg en kompis (kompisen ble vi ikke informert om og han så ganske sjabby ut).

Selv har jeg ikke sjans til å ta huset i perioder da jeg er alene over lengre tid med tre barn og er ganske avhengig av en slik tjeneste. Men jeg er ikke komfortabel med verken vask eller pris.

Jeg går på tå hev hele uken for at huset ikke skal bli for rotete, slik at det ikke blir så sabla mye å rydde på forhånd. I tillegg forventer denne damen at alt skal være ryddet vekk, hvis ikke vasker hun ikke det området og det har hun fått. Selv om vi faktisk bor 5 stk i huset ser det veldig tomt ut når hun kommer, alikevel slurver hun slik.

Ønsker å høre andres synspunkter? Er hun for dyr? Forventer jeg for mye? Er dette rett og slett ei dårlig vaskedame?

Fyr løs og gi meg noen råd.......

Er du ikke fornøyd så sier du henne opp og skaffer deg en ny. Det er mitt råd!

Skrevet

Vi mennesker blir bare latere og latre!

Vask selv. Rydder du etter deg selv hver dag, er det ikke mye du må gjøre når du vasker! Så kan du shoppe for de 500 kr hver uke!

Gjest Gjest
Skrevet
Vi mennesker blir bare latere og latre!

Vask selv. Rydder du etter deg selv hver dag, er det ikke mye du må gjøre når du vasker! Så kan du shoppe for de 500 kr hver uke!

herregud, folk må da selv få velge hva de skal bruke pengene sine på?? Si henne opp og skaff deg ny vaskehjelp hvis du ikke er fornøyd.

Skrevet

En vaskehjelp skal da ikke rydde barnerommet?

Og heller ikke vaske kjøkkenbenken?

Gulv og støvtørking er vel det normale?

Skrevet

Jeg har nå akkurat fått meg vaskehjelp, gave fra min kjære!

Vi har avtalt at huset skal være rimelig ryddet, dvs ikke leker på gulvet, hauger med kopper på benken, klær på badet osv. Hun tar alt hun når i uten å måtte klatre på stol, og vindusvask avtales spesielt. Hun var her før helgen, og for gjennom huset som en hvit tordando. Har jo pinadø tørker støv på steder jeg aldri har tenkt på..... hehe....

Hun tørker over alle fronter på kjøkkenet, og også kjøkkenbenken. Tror hun har vært bak dusjkabinetten på det ene badet også..... Jeg er i allfall kjempefornøyd og skal tviholde på denne vidunderdamen!

Vi betaler 500 pr.gang, og det er vel anvendte penger!

Men om man ikke er fornøyd med arbeidet som blir gjort, finn en annen!

Skrevet

Hadde jeg hatt vaskehjelp så skulle denne vasket over kjøkkenbenker, skapdører og kummen. På badet vask, speil, do og badekar.

Ellers alle flater som er ryddet som bord, seksjon o.l.

Til skutt skulle gulvene ha blitt støvsugd og vasket.

Dette ville jeg ha sett på som en selvfølge!

Om det tok mer en 2 timer, så måtte jeg ha betalt for den tiden det tar.

Skal jeg rydde opp (det ser jeg på som en selvfølge) før h*n kommer, og så vasket over resten etter at h*n dro, så hadde det ikke vært noen grunn til å ha en vaskehjepl.

Gjest Gjest_Pearl_*
Skrevet

Takk for svar dere, ja Titty72, en slik vaskehjelp drømmer jeg om og, jeg hadde en slik men hun var desverre ikke til å stole på når det gjaldt andre ting.

Dere sier: Skaff en annen vaskehjelp. Ja, det skal vi, men desverre er ikke det gjort i en håndvenning. Vaskehjelpene vokser ikke på trær i Stavanger området.

Vask selv: Joda, jeg gjør da det og, det er ikke det at jeg er lat. Støvsuger og vaskefille står ikke arbeidsledig selv om jeg har vaskehjelp. Men......

når jeg er alene med tre barn mellom 4 og 11 som skal kjøres/hente på forskjellige aktiviteter, hjelpes med lekser, de skal ha mat/middag, rene klær, de skal ha besøk av venner el besøke venner, jeg skal studere/forberede meg til eksamen, vi skal ta vare på venner og familie, ja og så skal jeg selvfølgelig rydde hele huset for å gjøre klar og nei hun skal ikke rydde barnerom, men det står nødvendigvis noe på gulvet alikevel, hva gjør jeg da når dagen ikke har nok timer???

Nei vask selv blir for enkelt å si, huset er stort og jeg har mye å gjøre fra før.

Skrevet

Vi har rimelig greie rydderutiner her som gjør at det aldri blir helt bombet. Kvarters-rydding hver dag etter middag hvor alle hiver seg rundt og er effektive i femten minutter gjør utrolig stor forskjell!Barn er kjempeflinke med å hjelpe til om de får oppgaver tilpasset hva de klarer, sett ungene i arbeid! :)

Skrevet

"Vår" vaskehjelp tar 800 kroner hver gang, men så bruker hun 6 timer da. Hun er utrolig flink og gjør det meste, bretter klær, tørker over benker, vasker gulv, rer sengene, rydder vekk ting som er i veien, banker tepper, ja... Ikke rart hun bruker lang tid.

Saken er hvertfall så grei som at man må bli enige på forhånd om hva som skal gjøres, blir man ikke enige inngår man ikke avtale.

Men det er altså ikke umulig å finne brukbar vaskehjelp i Stavanger, man må bare lete litt.. ;)

Gjest Gjest_Pearl_*
Skrevet

Versia, det hørtes helt fantastisk ut. Jeg kunne jo helt klart heller tenkt meg ei slik dame, men 800,- hadde nok blitt i meste laget hver uke, kanskje annenhver hadde vært tingen da.

Jo vi skal nok få tak i noen, men de beste blir selvfølgelig tatt raskt. Venner og bekjente tipser hverandre og når en da setter noen krav til hvilke dager og når tid på dagen det passer, lager jeg begrensninger for meg selv, det vet jeg.

Skrevet
En vaskehjelp skal da ikke rydde barnerommet?

Og heller ikke vaske kjøkkenbenken?

Gulv og støvtørking er vel det normale?

Hvorfor skal kjøkkenbenken være off limits? Vaskehjelpen vasker da det man blir enige om. Jeg rydder før min kommer, men hun rydder gjerne litt hvis det trengs. Er det mer rotete hos oss enn ellers får hun mer penger.

Skrevet

Trodde det var normalt å vaske kjøkkenbenken hver dag selv...

Skrevet
Versia, det hørtes helt fantastisk ut. Jeg kunne jo helt klart heller tenkt meg ei slik dame, men 800,- hadde nok blitt i meste laget hver uke, kanskje annenhver hadde vært tingen da.

Ja, vi har bare annenhver uke da...:) Skjønner godt at 800 blir vel mye hver uke.

Gjest Gjest_Pearl_*
Skrevet

Sol79. Jo selvfølgelig vasker du kjøkkenbenken hver dag, det samme gjør du med kjøkkenbordet. Men om morningen når du har det travelt og alle skal ut dørene samtidig er det ikke sikkert at du gjør det så veldig grundig akkurat der og da. Bør ikke vaskehjelpen da kunne vaske det området også?

Skrevet
Sol79. Jo selvfølgelig vasker du kjøkkenbenken hver dag, det samme gjør du med kjøkkenbordet. Men om morningen når du har det travelt og alle skal ut dørene samtidig er det ikke sikkert at du gjør det så veldig grundig akkurat der og da. Bør ikke vaskehjelpen da kunne vaske det området også?

Jo, det mener jeg. Men man må jo gå igjennom huset sammen med vaskehjelpen før hun begynner og bli enige om hva som skal gjøres. Ellers er det de færreste vaskehjelper som vasker flater som ikke er helt ryddige.

Gjest Gjest
Skrevet
"Vår" vaskehjelp tar 800 kroner hver gang, men så bruker hun 6 timer da. Hun er utrolig flink og gjør det meste, bretter klær, tørker over benker, vasker gulv, rer sengene, rydder vekk ting som er i veien, banker tepper, ja... Ikke rart hun bruker lang tid.

Saken er hvertfall så grei som at man må bli enige på forhånd om hva som skal gjøres, blir man ikke enige inngår man ikke avtale.

Men det er altså ikke umulig å finne brukbar vaskehjelp i Stavanger, man må bare lete litt.. ;)

Dette er ikke vaskehelp,men hushelp.

Skrevet
Dette er ikke vaskehelp,men hushelp.

Javel, da har vi hushjelp to ganger i måneden da, om det er så viktig å definere... :roll:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært vaskehjelp. Vi ble enige om arbeidsoppgavene på forhånd. Det var alltid ryddig når jeg kom. Lå det noen leker på gulvet i barnerommene så la jeg de bare på senga/andre steder.

Jeg tørket ikke støv. Støvsugde og vasket gulv samt to bad. I stua var det noen glassbord som jeg tok. Vasket aldri over noen kjøkkenbenk etc.

Gjest vimselot
Skrevet

Ts. Hvorfor sier du ikke fra til henne at hun må ta kjøkkenbenken og konkret hva du er misfornøyd med? Det ville jeg gjort i din situasjon. Hvis det ikke blir bedre da, finner man en ny vaskehjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...