Gå til innhold

Bytter du etternavn?


stardust

Tar du din kjæres etternavn den dagen du gifter deg?  

  1. 1. Tar du din kjæres etternavn den dagen du gifter deg?

    • Ja, selvfølgelig
      20
    • Ja, men beholder mitt eget
      27
    • Nei
      18


Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

det ville aldri fall meg inn å bytte etternavn.. i alle fall ikke i forbindelse med ekteskap..

akkurat som det ikke ville falle meg inn å endre noe annet i livet mitt for å bli "kone" etter gamledagers normer..

jeg er da en moderne kvinne; selvsendig og likestilt.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snuupi

Hei

Det er ikke bare enkelt med disse etternavnene! Jeg har lyst til å ta hans etternavn,samt beholde mitt eget etternavn som mellomnavn. Bare et problem, jeg har et langt dobbelt fornavn, så da må jeg jo skrive en hel avhandling hver gang jeg skal signere på noe! :o

Men jeg vil gjerne at mine barns foreldre skal ha samme etternavn, så det blir litt kinkig.. Går det an å fortsette å signere med pikenavn, selv om man har tatt hans også? Han har et etternavn som stammer fra gården hvor hans slekt er født og oppvokst på, mens mitt er ja, nemlig; HANSEN! :ler: Så jeg skjønner jo at han ikke har spesielt lyst til å bytte!

Men, som sagt, ingen enkel sak, og den har jo betydning for resten av livet så man bør jo være enig med seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to fornavn, skal beholde mitt etternavn og ta hans. Så da blir navnet mitt à la Mette Marit Tjessem-Høiby! Litt langt, men har ikke lyst til å sløyfe mitt navn, samtidig som jeg vil at våre evt. barn skal hete det samme som både mor og far :pippi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I dette spørsmålet vet jeg at det kommer til å bli mye diskusjon når den tid kommer for meg og min kjære.

Jeg ønsker nemlig sterkt at vi skal ha samme etternavn (det spiller ikke så stor rolle hvilket etternavn det blir bare vi har likt).

Vi har små diskutert dette flere ganger og har ennå ikke funnet en løsning. Han har et -sen navn, det kan vi selvfølgelig bruke, men han mener at det ikke kler mitt fornavn og vil i utgangspunktet ikke at jeg skal bytte til det. Han vil heller ikke bytte til mitt etternavn, min mors pikenavn eller hans mors pikenavn.

For han kan vi godt beholde navnene våre slik de er også etter vi er gift, hadde det ikke vært for at jeg så gjerne vil at vår nye familie skal ha samme navn alle sammen.

Det eneste han foreløpig har gått med på er at dersom vi finner et helt nytt navn som vi liker kan vi bytte til det. (da mener jeg helt nytt, hvis det er mulig å oppdrive da :roll: )

Ser ikke fram til når denne diskusjonen med min kjære blir nødvendig og helt seriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

kjære siste gjest

jeg synes din kjæres løsning er helt naturlig.. behold deres egne navn..

dere blir like godt gift likevel.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selvfølgelig blir vi gift.

Men som jeg sa ønsker jeg at hele vår familie skal ha samme etternavn, også våre barn (hvis vi er så heldige å få det).

For meg binder det på en måte familien sammen (ikke ment som at noen andre løsninger ikke tilsier dette, men det er slik det føles for meg og min framtidige familie), uten at jeg klarer å forklare det noe nærmere.

Min kjære er forsåvidt enig i dette.

Kunne kommet med et eksempel men etter å ha skrevet det forstod jeg at det vil bli som å kaste inn en brannfakkel, og det vil jeg unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Kunne kommet med et eksempel men etter å ha skrevet det forstod jeg at det vil bli som å kaste inn en brannfakkel, og det vil jeg unngå.

for min del er hele ideen om bytting av etternavn som en rød klut.. så venligst kast brannfakkel...

jeg tror nemlig ikke at noen kan komme opp med noen som helst grunn til å bytte etternavn som ikke er gammeldags, kvinnefornedrende eller begge deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min del er hele ideen om bytting av etternavn som en rød klut.. så venligst kast brannfakkel...

jeg tror nemlig ikke at noen kan komme opp med noen som helst grunn til å bytte etternavn som ikke er gammeldags, kvinnefornedrende eller begge deler..

Hva med å akseptere (og respektere!) at andre åpenbart har andre meninger om dette enn deg?

Du har ikke monopol på sannheten, for å si det sånn.

Mvh Pusekatt

-som skal bytte etternavn, og er såre fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt grovt å betegne navneskifte som kvinnefornedrende. Vennligst spar slike sterke ord til når vi trenger dem, i denne sammenhengen utvanner du betydningen.

Hvorvidt folk vil skifte navn eller ikke er da kjære deg en så smal sak at du burde virkelig lete etter større kampsaker. Har du ikke større ting å ha som røde kluter, så får du se deg litt rundt i verden. Tørr jeg foreslå Amina Lawal?

Jeg har ikke bestemt meg helt enda, jeg også vil gjerne at hele familien heter det samme, det er et slags familiebånd jeg liker. Samtidig klinger mitt etternavn og hans ikke særlig godt sammen.. men jeg vil ikke skifte helt fordet, det er jo meg. Så jeg tror (nå ivertfall) at jeg blir å ta hans som etterslep på mitt, og etterhvert gå over til å bruke mitt som initial til vanlig. Gro H. Brundtland . Jeg liker hans navn, og jeg liker mitt. Hadde ikke mette marit to bindestreker? Mette-Marit Tjessem-Høiby ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholder mitt. Han skifter til mitt, og tar sitt eget som mellomnavn.

Her er situasjonen den at han har et relativt vanlig navn, men jeg har et sjeldent. Så da han fridde spurte han oim det var greit om han byttet til mitt, når vi ble gift, og det vil jeg jo ikke nekte ham.

Om han ikke hadde skiftet, hadde vi begge beholdt navnene våre, mens vesla, og andre barn som måtte komme alle hadde fått kun mitt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
for min del er hele ideen om bytting av etternavn som en rød klut.. så venligst kast brannfakkel...  

Ok, her kommer ett eksempel på hvorfor jeg vil at familien min skal ha samme etternavn.

Eksempel som gjelder for meg og min kjære:

Vi får et barn. Barnet får mitt etternavn (vi har da beholdt våre egne etternavn). Grunnen til at barnet får mitt etternavn og ikke hans, er at hans navn stammer fra hans eks-stefar fra da han var mindre, komplisert ja!

Faren har da ingen navnmessig tilknytning til barnet.

I disse dager er det ingen selvfølge at personen som bor sammen med moren er faren til barnet.

Da det kan bli spørsmål rundt dette, rettet enten til meg, barnet eller faren, synes jeg det er enklere for andre og oss at vi har samme etternavn. Dessuten synes jeg det er unødvendig når vi faktisk da er gift.

Det er her jeg er redd for at det blir en brannfakkel fordi jeg vet at det er mange i dette forumet som skal beholde sine egne navn. Ofte med argumenter som at å skifte navn er gammeldags, eller at sitt eget navn er sjeldent og man gjerne vil beholde det osv.

I tillegg vil sikkert noen komme med argumenter som at mange har barn sammen utenfor ekteskap og de har ikke nødvendigvis samme navn.

Jeg respekterer at andre har andre meninger og gjør ting på andre måter enn hva jeg vil ha gjort. Og jeg synes de er interessant å lese om hvordan andre løser forskjellige ting.

Jeg mener på ingen måte å si at det ikke er andre måter å gjøre ting på. Jeg prøver simpelthen bare å gi ett eksempel på hvorfor jeg ønsker for meg å min familie å ha det samme etternavnet.

Jeg er bare redd for at det skal bli en brannfakkel fordi noen ikke er flinke nok til å respektere andres meninger, og diskusjonene ofte ender opp i å hakke på andre og fortelle dem hvordan de må gjøre det, i stedet for at man kommer med konstruktiv tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Å dreie diskusjonen over på kvinners verdighet synes jeg blir under kvinners verdighet! Klart navn har med identitet å gjøre, men når man gifter seg, er det en del av identiteten - så hvorfor ikke gjenspeile det i navnet? For øvrig må da alle få gjøre som de vil uten å bli kalt kuede døgenikter av den grunn...

Min kjære og jeg vet bare at vi vil hete det samme, altså at vi vil ha både etternavn og evt. mellomnavn felles! Jeg kommer uansett til å droppe mitt opprinnelige mellomnavn (ellers blir det grenseløst langt!), og begge to vil beholde etternavnet sitt, så vi velger enten:

Fornavn Hansetternavn Mittetternavn

eller

Fornavn Mittetternavn Hansetternavn

Men vi har ikke helt bestemt oss enda. Det første alternativet klinger best rent språklig sett, og mitt etternavn er sjeldnere mens hans er forholdsvis vanlig (selv om det ikke er et patronym), så ting taler for det. På den andre siden har jeg et uvanlig etternavn som er usedvanlig vanskelig å oppfatte per telefon... Så rent praktisk sett kunne det vært greiest med hans som etternavn. Vi får se, vi får se - vi har fortsatt en stund igjen å bestemme oss på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj. oj..

Vi har begge to etternavn, og alle er ganske uvanlige.

Men det kommer vel med tiden når vi skal bestemme oss

ilag.... Jeg bare drømmer om framtiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg beholder mitt - og er stolt av det, for å bruke en tidligere kommentar her i denne lenken. Jeg har et sjeldent, beskyttet slekstnavn (som til og med har eget våpen!) og han har et vanlig -sen navn, men han beholder nok sitt. Og jeg har sagt til ham at han gjerne må ta mitt, men at jeg ikke vil bytte navn og tar det som en selvfølge at han heller ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dreie diskusjonen over på kvinners verdighet synes jeg blir under kvinners verdighet! Klart navn har med identitet å gjøre, men når man gifter seg, er det en del av identiteten - så hvorfor ikke gjenspeile det i navnet? For øvrig må da alle få gjøre som de vil uten å bli kalt kuede døgenikter av den grunn...

Ja akkurat! Kunne ikke sagt det bedre! Derfor bytter jeg til hans, har aldri falt meg inn noe annet, og nei, -jeg er ikke underlagt min kjære av den grunn, valgt det hele selv. Nå skal det sies at min fam er stor så det er mange m mitt navn, serfram til å ta min kjæres jeg-det er en ære;)

Jeg blir litt lei av denne diskusjonen egentlig noenganger.... for ofte følelsen av at de jentene som skal tviholde på "pikenavnet" sit i bunn & grunn er noe redd for å binde seg.... (nå får jeg nok høre det men.... :roll: )

uansett, jeg bytter med glede, da det er det naturlige for oss (¨,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å ta hans navn, men samtidig beholde mitt som mellomnavn. Vi har begge ganske uvanlige etternavn, så jeg vil ha med mitt! Samtidig syns jeg hans er så fint :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt lei av denne diskusjonen egentlig noenganger.... for ofte følelsen av at de jentene som skal tviholde på "pikenavnet" sit i bunn & grunn er noe redd for å binde seg.... (nå får jeg nok høre det men.... :roll: )

Ja, jeg synes det var ett latterlig utsagn egentlig... :-?

Kom på en ting til jeg lurte på... går det an at jeg tar en bindestrek mellom mitt etternavn og hans a'la Tjessem-Høiby? Eller er det noen lover og regler som forhindrer det på noen måte? Jeg synes egentlig det klinger bra med mitt som mellomnavn, det er veldig kort, kun 4 bokstaver. Men det hadde vært veldig bra med bindestrek i mellom. :D

Men jeg er jo også veldig bundet til navnet mitt, da. Og kunne godt tenke meg muligheten for å beholde bare det også... men tenker litt på dette med framtidige barn. Og han vil jo ikke bytte :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...