Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er noe man kaller 7 års krise i samlivet.

Men det virker som om det også er 12-15 års krise ?

Stemmer dette eller er det bare jeg som synes folk har kriser i ekteskapet sitt etter å ha vært sammen såpass lenge.

Er det flere "krise-aldere" fremover?

Videoannonse
Annonse
Gjest Cascabel
Skrevet

Nja, det begynner vel med tre-årskrisa og så fortsetter det bare?

Jeg tror man må jobbe med forholdet uansett hvor lenge eller hvilken krise-alder man er i.

Skrevet

kronisk krise ... høres ikke bra ut :ler:

skjønner hva du mener.

Som å si at gresset er grønt så lenge du vanner det.

Gjest Gjest
Skrevet

Her kom krisa litt før for begge forholdene mine ble avsluttet da de hadde vart i 6 år.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror mange kriser kommer når man må ta nye valg i eller utenom forholdet; bosted, jobbskifte, barn eller ikke etc. Det er i hvert fall min erfaring - jeg synes mitt eget samboerskap har gått stort sett bra (vært stabilt til tross for småkrangler og sjeldnere utblåsninger) helt til nå etter ca fem år - og jeg tror ikke det har med tiden å gjøre like mye som at vi nå må ta noen nye forpliktende valg; kjøpe bolig og bestemme hvor vi skal bo de neste årene, få barn etc. Plutselig ser vi hverandre i et mer kritisk lys - eller, mange av problemstillingene har vært oppe før, men i det store og det hele har det alltid gått seg fint til tross en svak usikkerhet. Nå er jeg - og han, tror jeg - usikker.

Når det er sagt tror jeg langt fra alle forhold opplever slike kriser, eller opplever alle slike situasjoner som vanskelige. Men det er klart man kan ha dødperioder, og man kan vokse fra hverandre. Det jeg ser i forholdet jeg er i, er at de tingene vi vil videre framover kanskje ikke er forenelige. Om vi hadde hatt sammenfallende ønsker/planer/prioriteringer ville vi antagelig ikke hatt noen krise. På det mer personlige planet - "han og meg" - føler jeg at ting egentlig er som før, men det hjelper liksom ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...