Gjest Gjest_Snowball_* Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 Kjæresten min spurte meg forleden dag om hva som er forskjellen på å være glad i noen og å elske noen, og jeg klarer virkelig ikke å sette ord på forskjellen. Dette er et tema som vi har diskutert flere ganger og føler jeg har kommet opp med endel gode poenger, men trenger din hjelp. Hva er forskjellen på "jeg er glad i deg" og "jeg elsker deg"?
Lissi Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 (endret) I begynnelsen når forelskelsen herjet var det naturlig etter en stund å si glad i deg. Å elske er et ord jeg bare har sagt til en person, samboeren min. Det tok tid før jeg var klar til å si det. Da kjente jeg at forelskelsen var gått videre til noe mer, noe dypere, mer inderlig noe. En følelse at jeg ikke kan leve uten han, at han er mitt alt!! For meg er det å elske noen! En du vil gå gjennom ild og vann for! Endret 27. april 2008 av Lissi33
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 Stiller meg bak lissi33. Det er vanskelig å si hva som er forskjellen med ord, men du kjenner forskjellen ved å "bare" være glad i noen eller at man elsker dem. Det er en ting som ikke trenger å bli sagt så ofte, da mister ordene sin spesielle effekt. "jeg elsker deg" blir brukt i situasjoner når man ønsker å si det, ikke som i den dagligdagse "glad i deg - kyss - ut døren" Vi er heldige som har to ord for det, "I love you" dekker det ikke
Gjest hvorfor er jeg ikke medlem? Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 helt enig m lissi33 her. Du bare VET forskjellen....Jeg har bare sagt "jeg elsker deg" en enseste gang og, og det var til han jeg er gift med nå. Å virkelig elske noen....det er noe man kanskje sier etter kriser, etter betroelser, etter sorg, glede, oppturer, nedturer....og man er sterkere knyttet sammen....mer forelsket, glad i noen enn noen gang før. Marte
Gjest Jente37 Skrevet 28. april 2008 #5 Skrevet 28. april 2008 Dette blir en interessant tråd. Jeg syns det er stor forskjell på de to ordene. Fordi jeg mener at den kan lodde stemningen av forholdet. Jeg sier ofte at jeg er "glad i" noe, f.eks hobby'en min, mine venninner, hunden min osv. Jeg blir lei meg når jeg sier til kjæresten min: "jeg elsker deg", og får "jeg er glad i deg også" tilbake som svar... Jeg skiller soleklart mellom de ordene. Fordi det å si jeg elsker deg til en person er mye sterkere og dypere følelsesmessig, enn å si jeg er glad i deg. Jeg er "glad i deg" brukes så løst om så mangt i dag. Det er heller sjeldent man hører noen si jeg elsker deg.
Nigo-san Skrevet 28. april 2008 #6 Skrevet 28. april 2008 "Jeg er glad i deg" er mye lettere å uttale og ligger bedre i munnen enn "Jeg elsker deg". Sistnevnte blir ofte litt klumpete og uelegant...
Lissi Skrevet 28. april 2008 #7 Skrevet 28. april 2008 Ja sier ikke elsker deg hver kveld nei, men elsker deg passer bedre i setninger. Ja sånn blir det når man elsker noen... osv.. Jeg har kun elsket en mann. Man baker det inn.... hehe.. At man sier ting til sin elskede så han vet at du elsker han men i setninger. Men jeg husker jeg skvatt da jeg sa: Love you, når vi la oss og fikk elsker deg å til svar. Dette var før det var vanlig for oss å si dette. Kraftige ord. Deilig å vite. Å det er selvsagt litt sårt å si elsker deg, å få glad i deg tilbake, skjønner det. Heldigvis har jeg ikke opplevd det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå