Gå til innhold

Boligromantikk


Karense

Anbefalte innlegg

Håper dere hadde en flott 1.mai-feiring også, jenter! Dagen ble veldig bra, etter at samboer dro på jobb, så reiste jeg til mamma og pappa og spiste middag der. Deilig å få måten servert, attpåtil med dessert etterpå! Oppvasken fra i går står fremdeles, men er godt i gang med nøkkeltavlen da. Som egentlig er et skap, siden foreldre hadde et de ikke brukte lenger. Så nå driver jeg og grunner det hvitt, tror det blir bra til slutt.

Over til noe helt annet, jeg sliter så med å velge studiested til høsten. Samboer har hus, fast jobb og bil, samt all familie her, så vil ikke flytte, noe jeg skjønner. Jeg er en del yngre enn han, og har derfor venner spredt over hele landet, selvfølgelig konsentrert rundt de store studiebyene. Alternativene er følgende:

1) Flytte til by A, som ligger en knapp times kjøring fra her vi bor nå. Blir ikke så langt unna, men har i utg.punktet ikke kjempelyst til å flytte til denne byen. Da vil det jo bli å reise hjem i helger, og når jeg evnt har fri eller begynner sent.

2) Pendle til by A, noe som vil koste mye penger, men kan da bo med samboer og nogenlunde fortsette det livet vi har nå. Minussider vil jo være store utgifter i forbindelse med pendling (selv om jeg vet mange pendler fra nåværende bosted til by A, og kan sikkert finne noen å dele med). Pendling kan jo bety at jeg ikke får tatt like stor del i studentlivet som jeg ellers ville fått.

3) Flytte til by B, som ligger knappe to timer fra her vi bor nå (buss/tog/bil). Vil bli vanskeligere å treffes, siden samboer har ugunstige arbeidstider (mye kveld og helg). Jeg vil at forholdet skal fungere, og jeg sliter med balansegangen mellom hvor mye man skal ofre seg. Det er sikkert og visst at jeg gjerne flytter tilbake til hjembyen om noen år, men jeg vil gjerne ut å oppleve litt i mellomtiden. Samboer har allerede bodd to år på annet sted, så han føler seg ferdig med det. Jeg har vært i avstandsforhold før (dog med større avstand enn to timer), og synes det er forferdelig slitsomt, og ikke akkurat en optimal situasjon. Vil ikke ødelegge forholdet heller.

Vi har aldri sett aldersforskjellen som noe problem, men den har jo sitt å si nå, siden vi er på veldig forskjellige stadier i livet, jeg har ikke begynt på utdannelse, mens han har fast jobb. Det skal sies at det ikke vil være noe problem for han å få jobb i annen by, men han vil ikke flytte. Han er klar på at jeg gjør som jeg vil, han kommer til å støtte meg uansett - men hvis de fire neste årene av mitt liv skal være i avstandsforhold - jeg vet ikke om jeg orker det.

Jeg vet at det er kun jeg som kan gi svar og bestemme dette, men jeg synes det er så vanskelig. Vet ikke om jeg klarer å nyansere det riktig slik at det kommer frem sånn jeg mener det, det er ikke et alternativ å gjøre det slutt. Jeg vet at jeg fint kunne klart å bo her og pendle til by A, men det er den søken og lysten etter å prøve noe nytt og spennende før jeg slår meg til ro om noen år.

Det er ikke lett, og jeg merket at samboer ble litt usikker da vi snakket om det i går. Om han bare ville flyttet med meg et annet sted, men da ber jo jeg ham om å gå fra alt det trygge her, og det blir jo like feil, dersom det er noe han ikke vil.

Noen som har erfaringer, tips, råd, vink, innspill - et eller annet å komme med? Jeg sliiiiter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, der fant jeg deg! Takk for gratulasjon og hilsen i Mummidalen. Ser du er godt i gang her og har masse besøk. Moro! Kjenner meg igjen i det med å se på tv og kg samtidig. Litt skummelt å bli så fort avhengig, men jeg bare MÅ innom og kikke åssen det går med de jeg liksom "kjenner". :hallo:

Ikke lett å gi råd om flytte/pendle, men skjønner dere har en bra dialog om det, og det er jo kjempeviktig. Mannen min og jeg bodde ikke sammen på ordentlig før vi hadde vært gift i et halvt år pga utdanning og prosjekter som skulle i havn. Det gikk bra, det, og! Handler litt om at begge må kunne gi og ta og kanskje ofre seg i perioder for at partneren skal få oppfylt sine mål. Viktig at det går begge veier!

Lykke til med prosjekt :babysmokk: , husk å øve masse først :sengekos: og ha en fin helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina

Hm... vanskelig dilemma... Jeg tror kanskje at jeg hadde gjort alt. 2 :) Hvis din kjære er i arbeid så kanskje det går økonomisk med pendling?

Skulle skrive mer, men nå kommer kjære :juhu:

Ha en fin kveld :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig dilemma. Jeg pendlet når jeg studerte, ca 40 min hver vei. som du sier, en ble ikke en aktiv del av miljøet på den måten. Jeg var med noen ganger og overnattet hos kjente, men ble selvfølgelig mindre enn det ellers ville blitt.

Fordelen for meg var at jeg hadde vennene mine nær der jeg bodde, dermed hadde jeg mer med dem å gjøre enn jeg ellers ville hatt...

Bodde også hos mine foreldre, så sparte mye penger på den måten.

Avstandsforhold kan gå, men det krever mye av dere begge og dere må ville satse.

Tror det er ekstra vanskelig å venne seg til et avstandsforhold når en har bodd sammen først.

Jeg og min kjære bodde sammen i begynnelsen og så noen måneder hver for oss med ca 1 time og et kvarter å kjøre i avstand. Gikk greit, men tok veldig mye tid og frustrasjon... Vi var veldig letta begge to når vi var ferdig med den perioden.

Hva dere bør velge er det bare dere som kan avgjøre. Skjønner godt at aldersforskjellen kan være et problem i sånne sammenhenger...

Håper dere finner ut av det :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ambriel: Jaaa, helgen var fiiin, hvert fall søndagen i barnedåp. Fint vær, snilt barn, koselig lunsj - og selvfølgelig masse mat!

Lille Ballerina: Så hyggelig at du titter innom, :velkommen: skal du være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu og hei, her går det unna! Dagene flyr, og de siste dagene har jeg jobber fra 08 til 23, med kun et par timers pause. Da blir det ikke mye tid til KG! Skal jobbe i morgen og, og fredag bærer det til Stockholm for helgen, det blir deilig! Så får jeg heller ta igjen på KG etter helgen, da kommer det nok nye oppdateringer.

Håper alle sammen har det bra, jeg er innom og titter i bøker, så jeg får med meg hva som skjer, rekker bare ikke å legge igjen hilsen støtt. Ønsker alle en riktig god pinse i alle fall, så gjør jeg som Mummi og legger nøkkelen under dørmatta, slik at alle kan stikke innom, selv om jeg er borte en tur.

Ha det godt så lenge :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å Stockholm er en kjempefin by. Får håpe det er like fint vær der som det er her for tida.

Kose deg masse på tur :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet jeg begynte mitt forrige innlegg med omtrent det samme, men gud som tiden flyr! Det har skjedd mye på få dager kan man si.

Torsdag kveld var siste jobbedag før avreise til Stockholm, og mens jeg er på jobb, får jeg beskjed om at lederen av fylkeslaget (jeg er nestleder) i organisasjonen jeg er med i, døde et par dager før. Et enormt sjokk, forferdelig uventet, og tusenvis av ting som må organiseres, dokumenter som må oversendes, frister som skal overholdes, og mange telefoner som må tas. I tillegg til alle tankene om det praktiske, så var det jo tøft nok i seg selv å takle et dødsfall mens man er på jobb. Da er det virkelig bare å klistre på seg smilet og late som ingenting (jeg jobber i servicebransjen). Tøff dag.

Da vi endelig var ferdig for kvelden, var det bare å rase hjem og pakke. Det tok jo litt tid, hadde jo ikke gjort det før jobb, selvfølgelig... Vi kom oss da i seng til klokka ble ett, men da var det vanskelig å sovne, selv om jeg var aldri så trøtt. Opp igjen klokka fire, pakke ferdig, og vi satt kursen mot Gardermoen klokka fem. Vel fremme i Stockholm spiste vi frokost på hotellet, før vi hadde et to timers foredrag med en anerkjent spesialist i Sverige. Etter dette var det ut å gå i strålende solskinn, og vi endte opp på en uteservering liknende Lektern på Aker Brygge, hvor vi drakk rosévin og øl i store mengder. Herlig! Rakk ikke en gang gå innom hotellet før vi tilslutt dro på Berns Salonger og spiste verdens beste sushi, fantastisk god mat der! Anbefales på det sterkeste! Klokka ti måtte jeg takke for meg, da var jeg helt skutt og hadde null energi igjen etter å ha spist lite, drukket lite vann og sovet tre timer den natta. De andre holdt ut til halv tolv, og det var så vidt jeg merket at samboer kom inn på hotellrommet, jeg var langt inni drømmeland.

Opp igjen til frokost kl 10 lørdag morgen, og så skulle vi ut å gjøre byen utrygg. Seks timer shopping i sol og 25 grader kjentes godt i kroppen, da vi møttes på Friday's til drinker og lunsj. Stresset rundt for å finne kjole til kvelden de neste to timene, og fant en til slutt. Tilbake på hotellet var det tid for en rask dusj (og litt :sengekos: hihi), før vi møttes i resepsjonen kl 19. Tok et glass champagne på et sted, før vi ruslet mot restauranten vi skulle spise på; Nox. Type restaurant/utested, litt bråkete og litt uproft til tider, de hadde f.eks. kun fire desserter på menyen, og desserten er jo liksom høydepunktet for min del, og mange av oss hadde gledet oss til sjokolademousse. - Tyvärr, den är slut! kom hun tilbake og sa. Jaja, men ostekake er sikkert godt det og, tenkte vi, men jammen var det ikke mer igjen av den heller! Da ble det en pannacotta som i grunn ikke smakte noenting. Nedtur! Men for en stilig do! Eller doen var vel ikke så stilig, men når man vasket hendene, så skrudde alt lyset seg av, og det var lys kun inni vannstråla-stilig! Og de hadde en egen lufttørker til hendene hvor du liksom stakk hendene nedi, ikke sånn du tenker på når du tenker lufttørker. De hadde også en bakgård med maaassse deilige rottingmøbler, og en stooor sirkel med masse puter, hvor det var fantastisk deilig å ligge og nyte rødvinen.

Etter mat var vi en tur på Friday's og drakk Strawberry Daquiris, før vi endte opp på en puben Dubliners. Levende musikk, god stemning og kjempebra folk. Var hjemme igjen rundt halv fire, tror jeg.

Søndag var det så vidt vi orket å stå opp til frokost, men mat måtte vi ha. Pakket og sjekket ut, før vi gikk en tur i gamlebyen og spiste fika på et gammelt konditori. Ble litt mer shopping (merkelig det der), før vi spiste lunsj ved Hötorget. Halv fem satte vi kursen mot Arlanda, og var hjemme igjen litt før ti på søndag. Fantastisk helg med strålende sol og 25 grader hele tiden!

I går satt jeg ute i solen, gjorde husarbeid, samboer spilte golf, og på kvelden spiste vi middag på Peppes før vi var på fotballkamp. I dag har jeg fri, samboer er på jobb, så jeg vasker klær og sitter mye ute, innimellom prøver jeg å ordne litt opp i rotet og papirarbeidet som plutselig kom med dødsfallet.

Sånn, da kan jeg ha god samvittighet. Har vært inne på KG mange ganger i dag og lest, har bare ikke fått karret meg til å skrive i min egen.

Håper alle har en fin dag, og krysser fingrene for at finværet holder seg til september!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei! Koselig med besøk i dagboken min! Jeg fant desverre ikke nøkkelen du hadde lagt ut (er en elendig leter), så klatrer inn gjennom vinduet ditt jeg :P Får jeg også en dagbok jeg kan følge med i fra begynnelsen! Pluss at jeg er den første på side 3! Ble knallbra begynnelse, tihi :)

Uff, kondolerer :klem1: Det er ikke lett når man mister noen... Man tenker jo ikke over sånn i hverdagen, men plutselig så er ikke den personen der mer og man merker hvor stor forskjell det faktisk er! Håper familien til personen har god støtte, kan jo ikke ha vært så gammel heller.

Over til litt mer lysere ting. Spennende med skolegang til høsten da, blir vel spesielt etter at man har jobbet endel. Veldig tøft gjort av deg!

Håper dere finner ut av bosituasjonen, er ikke greit å ha sånne ting hengende over seg, det beste er bare å finne en plan og følge den! Jeg anbefaler forresten ikke pendling, hvis det er mer enn et år. Det tar endel krefter etter en lang dag på skolen, pluss at man kan føle seg litt utenfor klassemiljøet. Når de andre drar på kafè etter skolen må du dra tidlig for å rekke hjem. Skjønner også at dere ikke vil flytte fra hverandre over en periode, langdistanseforhold er jo ikke det gøyeste. Nei, uansett outcome håper jeg du blir fornøyd og kan leve greit med valget! Bare pass på å prate godt om dette, så ingen harde følelser ligger igjen...

Virker som en knalltur til Stockholm! Elsker strawberry daquiri :skaal:

Tirsdags :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...