Donpedro Skrevet 26. april 2008 #1 Skrevet 26. april 2008 (endret) Dere som har barn og partner med mange reisedøgn, hvordan fungerer dette? Og hva regner dere som mange reisedøgn? Er det veldig stor belastning? (Tenker ikke på pendling og turusjobbing borte fra hjemmet) Endret 28. april 2008 av Donpedro
Gjest Lily1 Skrevet 26. april 2008 #2 Skrevet 26. april 2008 Mannen min har rundt 150-170 reisedøgn i året, og det er vel ganske normalt for de som reiser tror jeg.... Mer enn 200 dager synes jeg er MYE! Han har reist de siste 10 årene, de siste 3 offshore. Om det er en stor belastning? Jeg føler ikke det i det daglige, men jeg føler det veldig sterkt når noe spesielt skjer, og han enten må reise før det er ordnet opp i, eller at det skjer mens han er borte. Heldigvis er ikke det så ofte. Jeg synes også det er litt vanskeligere nå når barna er større (tenåringer) og krever en annen type oppfølging enn da de var yngre. Men det er ikke en slik belastning at vi vurderer at han må få en jobb med færre reisedøgn. Rutiner er det viktigste i mitt liv, det gjør hverdagen lettere for oss. Vi har nøyaktig de samme rutinene når han er hjemme også, men da er vi to om å dele på dem...
mamut75 Skrevet 26. april 2008 #3 Skrevet 26. april 2008 (endret) Nå er det ikke meg personlig som har erfaring med dette , iallefall ikke med barn , men jeg svarer allikevel siden jeg har venner som har vært i den situasjonen . Kjenner 2 stk som jobber/jobbet i legemiddelindustrien , hvor det ikke er uvanlig å ligge på mellom 100-150 reisedøgn i året . Han ene er gift med en dame som også har en karriere som krever endel tid og dedikering . Da de fikk sitt første barn , måtte han bare kaste inn håndkleet og se seg om etter ny jobb som hadde færre reisedøgn . Han gikk imidlertid tilbake til legemiddelindutrien da barnet ble litt eldre . Han andre har alltid jobbet med det samme , men kona hans jobber bare deltid . EDIT: Jeg har selv hatt år med over 100 reisedøgn og syntes personlig at det blir slitsomt i lengda . En blir mildt sagt drittlei av å bo i en koffert eller sitte og vente på alle de forsinkede flyene rundt omkring på diverse fly på diverse flyplasser . Endret 26. april 2008 av mamut75
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #5 Skrevet 28. april 2008 Liker du alene tid? Er du en som klarer å aktivisere deg selv? Du spør om erfaring. Hva hjelper det deg å bli fortalt at erfaringsmessig er det slik at de som har mange reisedøgn i forbindelse med jobben er mye borte hjemmefra? Det er som å bli fortalt at himmelen er blå og jeg tror nok at du ikke er ute etter å bli fortalt det som er innlysende. Tenk over innledningsspørsmålene, det er alt du trenger!
Donpedro Skrevet 29. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. april 2008 Liker du alene tid? Er du en som klarer å aktivisere deg selv? Du spør om erfaring. Hva hjelper det deg å bli fortalt at erfaringsmessig er det slik at de som har mange reisedøgn i forbindelse med jobben er mye borte hjemmefra? Det er som å bli fortalt at himmelen er blå og jeg tror nok at du ikke er ute etter å bli fortalt det som er innlysende. Tenk over innledningsspørsmålene, det er alt du trenger! Det var jo et meningsfyllt svar... Nå vet vel ikke du hvorfor jeg stilte spørsmålet i utgangspunktet, og hva jeg skal bruke svarene til tankemessig.
Gjest Lily1 Skrevet 29. april 2008 #7 Skrevet 29. april 2008 Kanskje du hadde fått litt flere svar hvis du hadde forklart litt hva du er ute etter? Jeg ser du har avgrenset spørsmålet ditt, og at svaret du fikk fra meg tidligere ikke var det du var ute etter å få svar på... Men hva ønsker du egentlig å vite? Du spør om hvordan det fungerer? Fungerer hva, hvordan? Det praktiske i hjemmet? Det praktiske på reisen? Du spør om det er belastende... Belastende for hvem? For den som reiser, eller for dem som er hjemme? Spør du om det er belastende at familien aldri kan planlegge noe, fordi reisene kommer uregelmessig og på kort varsel? Spør du om det er belastende at partner har mange netter alene på hotell? Spør du om det er belastende å i perioder være alene med alt det praktiske? Spør du om det er belastende på grunn av usikkerhet? Som sagt, du hadde kanskje fått flere svar som passet deg dersom vi visste hva du spør om... Som sagt, mannen min har reist i 10 år, 3 år offshore, og kun den siste tiden i nogenlunde regelmessig rotasjon... kanskje jeg har erfaring du kan dra nytte av, men jeg vet ikke hva du er ute etter.
viren Skrevet 29. april 2008 #8 Skrevet 29. april 2008 Vi har ingen erfaring med dette med mange reisedøgn i forbindelse med jobb, men: vi har 2 barn, og det hadde vært utelukket for oss at den ene skulle være borte mye mens barna er små. Vi vil gjerne gjøre det bra i jobbsammenheng, men ikke på bekostning av forholdet og barna, og for oss er det riktig og viktig å være tilstede for hverandre og ungene. Det er sikkert andre par med barn som ikke synes det er noe problem, men jeg kunne IKKE tenkt meg å være så mye borte fra familien min, ikke sambo heller.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #9 Skrevet 29. april 2008 Dere som har barn og partner med mange reisedøgn, hvordan fungerer dette? Og hva regner dere som mange reisedøgn? Er det veldig stor belastning? (Tenker ikke på pendling og turusjobbing borte fra hjemmet) Nå reiser jeg offshore selv. Jeg er kvinne. Man venner seg til det.jeg vil si at foreldre som er borte er faktisk mere med barna. De har i virkeligheten kvalitetstid sammen med barna. De er der hele tiden da de er hjemme på fri. jeg kunne ha jobbet hjemme med turnus kveld/dagtid/annenhverhelg/jul/ .... Er man yrkesliv, så vet man at man kan være borte på spesielle dager som jul,bursdager osv... har sett amngt et interju på tv om offshoreenkene som de kalles. Vi ler av dere. Gubben er borte 14 dager og de syter så det er grusomt. ja, så trasig på 17 mai osv. Sånn er det om du jobber på eks. sykhus og andre plasser også. Min mann seilte og var borte 6 uker i gangeb før.....man instiller seg. Mulig dagens unge mødre er veldig såre....
Gjest Lily1 Skrevet 29. april 2008 #10 Skrevet 29. april 2008 har sett amngt et interju på tv om offshoreenkene som de kalles. Vi ler av dere. Så fint at dere har noe å le av der ute da...
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #11 Skrevet 29. april 2008 Så fint at dere har noe å le av der ute da... Ja, ikke sant. Når unge oppegående mennesker forteller at det er vanskelig å planlegge??? De vet akkurat når mannen skal ut og når han er hjemme. De mannfolkene/damer har 4 hele uker å være sammen med barna og konemor/mann.Ingen unger med far på land har så mye tid med barna. Hva overskudd blir det fra kl 16 til leggetid+middag? Og konemor sutrer over 14 dager alene hjemme med barna....er så slitsomt. Er det rart vi ler???? Der går gubben/kona på jobb 12 timers dag, 7 dager uke i 2 uker....har faktisk venner selv som sier de skal ha FRI når gubben kommer hjem. Da er det snakk om hjemmeværende husmødre. Jeg får noen rare biilder i hodet mitt. Må være mye hjelpesløse kvinner ute i rommet
Donpedro Skrevet 29. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 29. april 2008 Men jeg tenkte som sagt ikke på turnusarbeid. Mer type vanlig jobb med dertil mye reising. Det pleier ikke å kompenseres med ekstra fri nemlig....
Gjest Lily1 Skrevet 29. april 2008 #13 Skrevet 29. april 2008 Ja, ikke sant. Når unge oppegående mennesker forteller at det er vanskelig å planlegge??? De vet akkurat når mannen skal ut og når han er hjemme. De mannfolkene/damer har 4 hele uker å være sammen med barna og konemor/mann.Ingen unger med far på land har så mye tid med barna. Hva overskudd blir det fra kl 16 til leggetid+middag? Og konemor sutrer over 14 dager alene hjemme med barna....er så slitsomt. Er det rart vi ler???? Der går gubben/kona på jobb 12 timers dag, 7 dager uke i 2 uker....har faktisk venner selv som sier de skal ha FRI når gubben kommer hjem. Da er det snakk om hjemmeværende husmødre. Jeg får noen rare biilder i hodet mitt. Må være mye hjelpesløse kvinner ute i rommet Ja, det er veldig rart du ler, det er veldig rart at du ikke har forståelse for at ikke alle har det som deg, og at du ikke har forståelse for de som er hjemme! Du går på 6 ukers turnus...(2/4) Men du skjønner, det er ikke alle som er så heldige som deg. Det er ikke alle som har 2/4 rotasjon, ikke 2/3 heller for den saks skyld... det er mange av "leiesoldatene" som ikke har fast turnus i det hele tatt. Det er vanskelig å planlegge noe som helst når du ikke vet om mannen vil være hjemme 2 dager eller 2 uker. Og jeg har vanligvis ingenting i mot at mannen reiser, men det er faktisk min innsats i hjemmet som gir ham muligheten til å ha den jobben han liker. Hadde ikke jeg vært villig til å ta alt ansvaret for hjem, barn og økonomi mens han er ute, hadde han heller ikke kunnet ha sin jobb! Jeg respekterer de som jobber ute, men litt respekt i retur er jammen også på sin plass. Vi som passer på deres hjem og barn fortjener i alle fall ikke å bli vist den respektløsheten du demonstrerer her!
pøbelsara Skrevet 29. april 2008 #14 Skrevet 29. april 2008 Mannen min reiser ganske mye. Han får ikke kompensert reisingen i fritid, men er i utgangspunktet i en type jobb hvor han kan jobbe mye hjemmefra, og det gjør han i perioder også. Mannen min "kompenserer" for reisingen sin når han er hjemme. Han bruker masse av fritiden til å gjøre ting sammen med datteren vår, og han forventer aldri å bli vartet opp selv om han har vært ute og reist og helt sikkert er sliten. Han deltar i fellesaktiviteter, husarbeid etc. når han er hjemme. Reisingen hans betyr i praksis at jeg tar meg av endel ting som henting og bringing til barnehage, foreldresamtaler, fritidsaktiviteter etc., når han er borte. Nå er jeg student for tiden, og det gjør det lettere for oss å få hverdagen til å henge sammen. Vanligvis jobber vi et par timer på kveldstid begge to, etter at datteren vår har lagt seg. For oss fungerer det veldig greit. Jeg føler meg veldig trygg på ham, og det gjør det enklere at han reiser mye. Men jeg savner han masse når han er borte, og jeg vet han savner oss også, selv om han jobber veldig mye når han reiser. Vi snakker alltid sammen flere ganger om dagen når han er borte. Fordelene for oss er at jobben hans, med all reisingen, gir gode inntekter, og derfor gir oss økonomisk frihet. Dessuten er han altså veldig tilstede her hjemme når han er hjemme. Og når han ikke reiser, er han alltid hjemme fra jobb før 17.00, uansett hvor mye han har å gjøre. Han jobber altså heller litt på kveldstid etter at datteren vår har lagt seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå