Gå til innhold

Å parkere lovlig


Gjest irritert

Anbefalte innlegg

Gjest irritert

Jeg og samboeren min bor midt i en by, og er flere ganger daglig vitne til håpløst dårlige parkeringer:

1: Innkjørselen til bakgården vår blir ofte sperret av biler. Vi parkerer ofte selv ute i gata (fordi smuget inn til bakgården er så smalt at det er litt småskummelt å kjøre der når det er glatt, og dessuten er ikke jeg helt trygg på sånne smale passasjer), men noen ganger må man jo bruke bakgården. Vi er heller ikke de eneste som bruker bakgården, det bor flere i samme hus som oss. Da blir det jo fryktelig egoistisk eller uvitende av dem som parkerer foran innkjørselen.

2: I tillegg kryr det jo ikke akkurat av parkeringsplasser langs fortauskanten, og da gjelder det å utnytte plassen så godt man kan. Mellom hver innkjørsel er det de fleste steder bare plass til to biler. Mange parkerer bilen sin MIDT PÅ sånn at de tar opp to parkeringsplasser istedet for en. Sløseri, spør du meg!

3: I tillegg har du de som parkerer på strekninger der det er fullstendig parkering forbudt. Som rett før et kryss eller på områder som er merket "kun for næringsdrivende med gyldig p-kort". Disse er ikke til noen plage for oss, men vi lurer jo litt på om parkering ble helt utelatt som tema på kjøreskolen til en del bilister.

Tilfelle 3 er bare en undring fra vår side. Det er ikke vår sak om folk parkerer feil så lenge de ikke er til hinder for oss.

Men i tilfeller som nr. 2 har jeg ofte lyst til å legge ei brosjyre om parkeringsbestemmelser under vindusviskeren på biler som stjeler to plasser. Sånt skaper jo unødige parkeringsproblemer for andre mennesker.

Det verste er likevel nr 1. Jeg må innrømme jeg ofte er fristet til å ringe parkeringsetaten i kommunen om slike, selv de gangene vi ikke trenger å bruke bakgården. For en dag står vi med bilen innestengt og kommer ingen vei. DA blir jeg nok en ørliten smule irritabel ja! :)

Burde vi gjøre noe de gangene innkjørselen blir sperret selv om vi ikke trenger å kjøre inn/ut der akkurat den dagen? (Kan jo hende folk skjønner det ikke går an å parkere sånn dersom de får bilen tauet vekk) Eller skal jeg slappe av og vente til vi en dag må vente i timesvis på å komme oss ut av bakgården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan svare deg på spørsmål tre:

I mitt tilfelle hadde jeg svært lite om parkering. Jeg kan knapt rygge inn på parkeringsplass og lukeparkering kan jeg bare drømme om... Det eneste jeg vet om hvor det er lov å parkere og slikt er det som står i teoriboken (og slike ting er lett å glemme). Jeg er nok ikke den eneste i norge som hadde slik kjøreopplæring, men jeg håper at de fleste hadde litt flinkere kjørelærer enn meg.

Jeg forstår frustrasjonen deres og tror selv jeg aldri skal skaffe meg bil mens jeg bor i sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle nr 1 er det bare å ringe parkeringsetaten i kommunen og be de komme og ordne opp. Det dere også kan gjøre for å lette på problemet er å spørre om de kan merke opp i gata med kryss slik at det lettere vises at det er en innkjøring, og evt også sette opp et skilt på husveggen som informerer om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert
Jeg kan svare deg på spørsmål tre:

I mitt tilfelle hadde jeg svært lite om parkering. Jeg kan knapt rygge inn på parkeringsplass og lukeparkering kan jeg bare drømme om... Det eneste jeg vet om hvor det er lov å parkere og slikt er det som står i teoriboken (og slike ting er lett å glemme). Jeg er nok ikke den eneste i norge som hadde slik kjøreopplæring, men jeg håper at de fleste hadde litt flinkere kjørelærer enn meg.

Jeg forstår frustrasjonen deres og tror selv jeg aldri skal skaffe meg bil mens jeg bor i sentrum.

Jeg hadde heller ikke noe særlig med parkeringsopplæring på min kjøreskole. Husker jeg skulle lukeparkere en gang. Det fikk jeg ikke til noe særlig bra, men vi øvde aldri mer likevel. Og jeg kan ikke huske at vi snakket generelt om parkeringsbestemmelser. Trodde jeg bare hadde vært uheldig, men det kan se ut som det er et tema som ikke vektlegges.

Det jeg kan om parkering har jeg lært av samboeren min. Unntatt en ting: Ren fornuft har sagt meg at man ikke skal parkere foran andres innkjørsler. :)

Vi hadde forresten bil lenge før vi flyttet til sentrum (har bare bodd her noen få mnd). Nå vurderer vi å selge den, for vi trenger den strengt tatt ikke når vi bor her. Men så var det det at vi er blitt så vant til luksusen med å kunne dra hvor vi vil når vi vil. Det beste er nok å aldri kjøpe bil i utgangspunktet. Jeg klarte meg fint uten bil til jeg var 30. Nå, to år etterpå, krymper jeg meg ved tanken på å måtte stole på offentlig transport igjen. Har man først hatt bil så er det vanskeligere å gi slipp på luksusen etterpå. Finnes det avvenningsklinikker for oss som er blitt avhengig av bilen??? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert
I tilfelle nr 1 er det bare å ringe parkeringsetaten i kommunen og be de komme og ordne opp. Det dere også kan gjøre for å lette på problemet er å spørre om de kan merke opp i gata med kryss slik at det lettere vises at det er en innkjøring, og evt også sette opp et skilt på husveggen som informerer om den.

Takk for tipset! Skal høre med kommunen om de kan gi oss et kryss der ja. Eller så kan jeg jo kjøpe et spann hvit maling selv og snike meg ut med malerkosten ei natt ;)

Men om vinteren er det nok bedre med et skilt på veggen. Om noen orker å løfte blikket dit da. Det er nemlig et parkeringforbudt-skilt (et sånt vanlig rundt skilt med rød sirkel og skråstrek på blå bunn) akkurat på hjørnet ved innkjørselen vår. Likevel parkerer folk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi bodde i sentrum, skjedde det flere ganger at folk parkerte rett utenfor innkjørselen ned til vårt parkeringsannlegg. Dette til tross for at det står et enormt skilt med "parkering forbudt hele døgnet. Uvedkommende biler blir borttauet på eiers regning" der. Tror enkelte er komplette idioter. Jeg hadde absolutt ringt å fått bilene tauet vekk, for slikt er ubeskrivelig irriterende, spesielt om du skal på jobb/hjem fra jobb, rekke en legetime, handle, i krisesituasjoner. U name it! Folk må lære at slikt ikke går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...