Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har oppskrift og fremgangsmåte?

Skrevet (endret)

Får visst følge med her, kunne godt tenke meg en oppskrift selv :)

Endret av Mazilla
Skrevet

Oppskiften min er som følger:

1 fedd hvitløk

1 pose med majones

sitron etter smak

salt og pepper

Ofte pleier jeg å ha litt mer hvitløk enn oppskiften sier..

Skrevet

Å.... saltbakte poteter med aioli.

noe av det beste jeg vet!

Gjest Lacuna
Skrevet

Denne oppskriften har jeg fått hos Eurydike her inne, og den både smaker utmerket og er lett å lage (og så slipper man å jukse med ferdigmajones):

Aïoli

2 eggeplommer

1-2 fedd hvitløk (ett pleier å holde, særlig nå om vinteren når hvitløken er langt fra fersk), knust til mos med litt grovt salt med knivbladet av en kokkekniv

litt sitronsaft

1 ts (?) dijonsennep

salt

1 dl solsikkeolje

1 d kaldpresset olivenolje

Ha eggeplommer, hvitløksmos, sitronsaft og dijonsennep i en bolle. Pisk sammen med elektrisk håndvisper. Spe med olje, først dråpevis, siden i en tynn stråle. Tynn den ferdige aïolien ut med vann til ønsket konsistens, og smak til med mer salt og sitronsaft.

Skrevet

Det vil jeg gjerne protestere på. Det finnes sikkert millioner av aïoli-oppskrifter på nettet, og mange av dem er garantert dårlige. Det er derfor mye bedre å spørre her etter oppskrifter folk er fornøyde med.

Gjest Eurydike
Skrevet

Det vil jeg gjerne protestere på. Det finnes sikkert millioner av aïoli-oppskrifter på nettet, og mange av dem er garantert dårlige. Det er derfor mye bedre å spørre her etter oppskrifter folk er fornøyde med.

Enig! Tenkte det samme da jeg leste den kommentaren.

Det er stor forskjell på å spørre om rene saksopplysninger, og å be om råd om en god oppskrift. Hvis jeg spør om oppskrifter her inne og får en lenke til søkeresultater på Google som svar, blir jeg irritert. Da kunne man jo like gjerne legge ned hele matforumet.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Her er min oppskrift. Det er nesten samme som Lacuna sin, men jeg bruker stavmikser.

Aioli.

Alle ingrediensene må ha romtemperatur. Start med 2 eggeplommer og 1 ts Dijon sennep i en beholder som du kan bruke stavmikser i. Helst den som fulgte med da du kjøpte stavmikseren. Tilsett ¼ ts flaksalt og litt nykvernet hvitpepper. En båt hvitløk deles i skiver og has i. Tilsett olje forsiktig(du kan bruke olivenolje eller en blanding av oliven- og annen nøytral olje) slik at du til sammen har 2 ½ dl. Oljen må ligge oppå de andre ingrediensene. Sett stavmikseren helt i bunnen av beholderen og start. Dra den sakte opp. Du må hele tiden følge med at det er tykt rundt mikseren. Når aiolien er ferdig blander du inn sitronsaft etter smak. Blir den for tykk kan du ha i litt kaldt vann.

Hvis du ikke har stavmikser starter du med 2 eggeplommer, sennep, salt, pepper og en presset hvitløkbåt i en skål. Rør oljen inn i en tynn stråle til du har majones. Bland i sitronsaft.

Det kan ofte være vanskelig å rengjøre stavmikseren. Jeg fyller et litermål halvt med vann og har ganske mye oppvaskmiddel i. Så kjører jeg stavmikseren en god stund i dette. Da blir den ren inni. Så er det bare å vaske den utenpå, og skylle.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Her er en enkel, men god:)

2 fedd finhakket hvitløk

1 boks lettrømme og ca like mye lett majones

Sitronpepper

Aromat (krydder)

alt blandes og settes en liten stund i kjøleskapet.

Gjest Gjest
Skrevet

2 fedd finhakket hvitløk

Sitronpepper

Aromat (krydder)

Det er mulig at du liker denne dipen, men den har vel bare hvitløken til felles med aioli.

Gjest antiaromaten
Skrevet

2 fedd finhakket hvitløk

Sitronpepper

Aromat (krydder)

Aromat - vet du hva det inneholder?

Skrevet

Ble ikke så imponert over aioli-oppsrkiftene her, sennep har ingenting i en Aioli å gjøre og Viestads var alt for suppete.

Her er min favoritt aioli:

2 fedd hvitløkk hakkes i små biter

Strø salt over, og mal det fint med bredsiden på knivbladet

(Dette kan også gjøre i morter)

Ta det over i en bolle og tilsett 1-2 eggeplommer.

Hell over olje, ca 1,5 - 3 dl i tynne stråler i små porsjoner mens man visper. Unngå sterk olje som olivenolje, men bruk smaksløs som solsikke/mais/raps istedenfor. Det er viktig at all ojen er inkorporert før det tilsettes mer. Dersom man er flink til å vispe kraftig hele tiden, skal aiolien bli stiv som krem.

1-1.5 ss presset sitronsaft tilsettes

Dette er original aioli, og det beste er å bruke elektronisk visp, men man kan få like godt resultat med godt håndarbeid. Dersom aiolien begynner å sprekke/bli tyntflytende etter at oljen er tilsatt er det bare å kaste og begynne fra nytt.

Personlig liker jeg å tilsette litt kapers og noe av vannet fra glasset.

Dersom man ønsker en mildere utgave/smak med mer krem, kan også fløte tilsettes og vispes inn.

Tror også Jamie lager en god aioli, men kunne ikke finne oppskriften hans på nettet nå.

Gjest Eurydike
Skrevet
Ble ikke så imponert over aioli-oppsrkiftene her, sennep har ingenting i en Aioli å gjøre og Viestads var alt for suppete.

Hell over olje, ca 1,5 - 3 dl i tynne stråler i små porsjoner mens man visper. Unngå sterk olje som olivenolje, men bruk smaksløs som solsikke/mais/raps istedenfor. Det er viktig at all ojen er inkorporert før det tilsettes mer. Dersom man er flink til å vispe kraftig hele tiden, skal aiolien bli stiv som krem.

Dette er original aioli, og det beste er å bruke elektronisk visp, men man kan få like godt resultat med godt håndarbeid. Dersom aiolien begynner å sprekke/bli tyntflytende etter at oljen er tilsatt er det bare å kaste og begynne fra nytt.

Dersom man ønsker en mildere utgave/smak med mer krem, kan også fløte tilsettes og vispes inn.

Tror også Jamie lager en god aioli, men kunne ikke finne oppskriften hans på nettet nå.

Du har nok rett i at den originale aïolien (hvis man kan operere med et slikt begrep) ikke inneholder Dijonsennep. Det som imidlertid er like sikkert, er at den er laget av olivenolje, ikke mais-, solsikke- eller rapsolje. Lager man aïolien helt uten olivenolje, mangler den en viktig smaksnyanse.

Og det som i hvertfall ikke opprinnelig hører hjemme i aïoli, er kapers og fløte. Men bruker du laken fra kapersen, får du jo en del eddik i den, akkurat som du gjør dersom du bruker Dijonsennep.

Her er forresten Jamie Olivers aïoli - med olivenolje og Dijonsennep.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Så bra at du liker den aiolien som du lager. Jeg regner med at det er nettopp fordi du liker den at du lager den på den måten du gjør. På samme måte som det finnes hundrevis av andre oppskrifter på aioli som andre har laget, nettopp fordi de liker den sånn. De har smakt seg fram til det beste resultatet for seg. Du kan derfor ikke snakke om en original aioli som er mer rett enn andre. Jeg har sett en del på franske matprogram på tv, og de fleste kokkenene som har laget aioli der, har brukt dijonsennep. Men ingen kan påstå at det er mer eller mindre rett for det. De har også brukt olivenolje, og det brukes i de fleste oppskrifter jeg har lest. Kapers og krem har imidlertid ingen brukt, så det må være din originale oppfinnelse. Du får ta patent på den. :)

Skrevet
Dersom aiolien begynner å sprekke/bli tyntflytende etter at oljen er tilsatt er det bare å kaste og begynne fra nytt.

Jeg ble ikke så imponert over dine kunnskaper om aïoli...

Om den begynner å sprekke behøver du ikke kaste noe som helst, du tar en ny eggeplomme og visper, så sper du med aïolien som har skilt seg, og vips; ny aïoli uten alt arbeidet. ;)

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg skulle lage aioli i går morges og da hadde jeg litt dårlig tid så da sprakk den selvfølgelig... så jeg stappa den i kjøleskapet for å gjøre slik du sier når jeg kom hjem Brunhilde - det virker jo stort sett hver gang det, ikke noe vits i å kaste en sprukket aioli eller majones!

I hvert fall, så tok jeg og pisket litt i den sprukne aiolien som hadde stått i kjøleskapet, sånn litt for å sjekke, og jammen ble det ikke fin aioli på få sekunder, helt uten ytterligere eggeplommer. Brukte stavmikser med visp forøvrig.

Egentlig litt rart, siden det ellers bør være romtemperatur på ingrediensene når man lager aioli.

Skrevet
Egentlig litt rart, siden det ellers bør være romtemperatur på ingrediensene når man lager aioli.

Det viktigste er vel ikke at det er romtemperatur, men at alle ingrediensene har samme temperatur? Godt at det fungerte, uansett årsak!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...