Gå til innhold

Stor forbokstav på Viktige ord

Kitsune

Anbefalte innlegg

Det virker som om all slags folk mener at viktige ord i et utsagn skal skrives med stor forbokstav. Ser det i reklameannonser og når jeg leser hva folk skriver. Blir hvem som helst tekstforfattere? Er det INGEN som leser korrektur på reklametekstforfattere???

Kommer ikke på noen eksempler fra det virkelige liv, men kan prøve å lage et eksempel.

"Overfalls mannen hadde en Pistol" (Måtte henge på orddelingen som jeg irriterer meg grønn over, hehe. Angående det: Så noen som skulle legges inn på av venning....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som om all slags folk mener at viktige ord i et utsagn skal skrives med stor forbokstav. Ser det i reklameannonser og når jeg leser hva folk skriver. Blir hvem som helst tekstforfattere? Er det INGEN som leser korrektur på reklametekstforfattere???

Kommer ikke på noen eksempler fra det virkelige liv, men kan prøve å lage et eksempel.

"Overfalls mannen hadde en Pistol" (Måtte henge på orddelingen som jeg irriterer meg grønn over, hehe. Angående det: Så noen som skulle legges inn på av venning....)

Det er ikke uvanlig at man kjører stor bokstav i hvert ord i overskrifter, selv om det ikke er riktig. Det er ofte skrivefeil i reklame som er der fordi det ser penest ut. Som feks det med orddeling, så ser det bedre ut uten bindestrek når de likevel må ha linjeskift i ordet.

Jeg lar meg ikke hisse opp av slikt egentlig. Kan ikke bli sinna av alt mulig her i verden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påpeker jo at det ikke er uvanlig. Og at det ikke er riktig. Og det er IKKE penest med skrivefeil. Det er feil med skrivefeil:) Og bindestrek har jeg ingen problemer med..

OG - skrivefeil er ikke penere enn bindestrek..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påpeker jo at det ikke er uvanlig. Og at det ikke er riktig. Og det er IKKE penest med skrivefeil. Det er feil med skrivefeil:) Og bindestrek har jeg ingen problemer med..

OG - skrivefeil er ikke penere enn bindestrek..

Jeg prøver ikke si at alle mener det er penest med skrivefeil, men jeg har hørt at det ofte er motivasjonen til reklamedesignerne på hvorfor det er sånn.

Jeg mener at hvis de vil bruke mer enn en stor bokstav i en setning som ikke inneholder mange egennavn, så får de skrive alle med stor bokstav. Og jeg ser helst at dette holdes til et minimum, da store bokstaver er noe herk å lese.

(når vi er inne på det det med å lese, så har jeg lite til overs for bruk av seriffer på tekst på internett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På engelsk er det vanlig å skrive flere ord med store bokstaver i overskrifter, så det hadde ikke forundret meg om det er der det stammer fra ... Men er enig med deg, noen firmaer ser tydeligvis ikke vitsen i korrekturlesing. De mener kanskje at de allerede har brukt nok penger på selve reklamen, om de ikke skal betale for å få den gjennomlest også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest-fru Olsen

Jeg synes denne er en av de mest illustrerende:

I norge snakker man Norsk, og barna begynner på Skolen når de er 6 År.

Jeg såg denne setningen et sted, husker ikke hvor, og mulig den ikke er helt "korrekt" gjengitt.

Det jeg ikke forstår er at det er så mange som skriver stor bokstav feil. Jeg synes det er for lettvint å skylde på engelskbruken. Jeg tror skolen har en helt annen innstilling til det å skrive korrekt, enn for en del år siden. Vi lærte jo dette med stor og liten bokstav i småskolen i min tid. Ja, det er lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne er en av de mest illustrerende:

I norge snakker man Norsk, og barna begynner på Skolen når de er 6 År.

Jeg såg denne setningen et sted, husker ikke hvor, og mulig den ikke er helt "korrekt" gjengitt.

Det jeg ikke forstår er at det er så mange som skriver stor bokstav feil. Jeg synes det er for lettvint å skylde på engelskbruken. Jeg tror skolen har en helt annen innstilling til det å skrive korrekt, enn for en del år siden. Vi lærte jo dette med stor og liten bokstav i småskolen i min tid. Ja, det er lenge siden.

Mulig folk blander med litt tysk, der substantiv alltid skrives med stor forbokstav. Hvis jeg ikke er helt ute å sykler.

Mener det var slik i Norge før også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, alt er mulig. Jeg hadde noen år med tysk, og det later ikke til å ha smittet over på skriveferdighetene mine.

I tillegg har jeg hatt noen år med fransk, og jeg har ingen tilbøyeligheter til å skrive en masse stumme bokstaver. Eller "nasjoner forente" i stedet for "forente nasjoner"..

Når jeg spiller fotball så har jeg aldri blandet litt og trodd at vi spilte handball..

BRA eksempel. tuji! Hehe..

Endret av Kitsune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God Jul og et Riktig Godt Nytt År.

Jeg dauer av irritasjon!

:fnise: skal vel ærlig innrømme at jeg ihvertfall skriver God Jul, og når jeg skriver Godt Nytt År, så kan det nok godt hende jeg skriver det også med stor forbokstav.. spør meg ikke hvorfor, er vant til at det ser slik ut på akkurat de setningene kanskje?

Bruker det jo aldri ellers, skriver f.eks ikke Gratulerer Med Dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, alt er mulig. Jeg hadde noen år med tysk, og det later ikke til å ha smittet over på skriveferdighetene mine.

I tillegg har jeg hatt noen år med fransk, og jeg har ingen tilbøyeligheter til å skrive en masse stumme bokstaver. Eller "nasjoner forente" i stedet for "forente nasjoner"..

Når jeg spiller fotball så har jeg aldri blandet litt og trodd at vi spilte handball..

BRA eksempel. tuji! Hehe..

men nå er jo du et mye bedre menneske enn alle andre, så det er ikke rart... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Annonse

Gjest Byggmann

Hei

Problemet er for meg at Word, som er vårt tekstbehandlingsverktøy klemmer til med stor forbokstav ved hvert linjeskift.

Skjønner nok at dette er lite relevant for saken, men siden noen er engasjert kan kanskje jeg få litt hjelp med avhukingsboksen jeg ikke finner i autokorrektur eller under andre arkfaner i Word.

Hei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Problemet er for meg at Word, som er vårt tekstbehandlingsverktøy klemmer til med stor forbokstav ved hvert linjeskift.

Skjønner nok at dette er lite relevant for saken, men siden noen er engasjert kan kanskje jeg få litt hjelp med avhukingsboksen jeg ikke finner i autokorrektur eller under andre arkfaner i Word.

Hei

Viss du har norsk versjon av Word, gå inn på "Verktøy" og "Alternativ for autokorrektur". Viss du under fana "Autokorrektur" fjerner avkryssinga for bruk stor bokstav etter punktum. Dette ser ut til å virke her ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg dauer av irritasjon!

Nå, det kan man bruke. Men Hvis Man Begynner Å Skrive Slik Som Dette, Så Kan Det Jo Bli Litt Slit Somt Å Lese Etter En Stund. Ikke Sant? O_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at engelskspråklige titler på bøker, CD-er og slikt ofte har stor forbokstav i alle ord, mens det i norske titler kun er det første ordet som ha stor forbokstav?

Kanskje noen påvirkes av det?

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dauer av irritasjon!

Jeg setter opp en del julekort på jobben min som grafiker, og prøver så godt jeg kan å skrive dette med bare små bokstaver. Men de aller fleste kundene vil helst ha det med store forbokstaver. Når jeg spør hvorfor så er det gjerne for at da får de mer krøller på skriften når de velger en snirklete løkkeskrift. Vet ikke om det går på å få valuta for pengene eller om de faktisk syns det er pent sånn jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...