Gå til innhold

Hva vokser fortest - villvin, eføy eller humle?


Ciara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Fisk73
Fordeler og ulemper? Noen som kan anbefale en av disse?

Humle vokser hvertfall veldig fort... Enkelte dager kan man se at den har vokst! Ulempen er at humle, etter hva jeg har hørt, spiser seg inn i treet. Dette vil vel gjøre at man lettere får råte eller noe slikt? Kommer sikkert an på hvor man bor.

Fordelen med eføy er at det er vintergrønt, men her tror jeg rådyrene spiser de opp?

Kan sjekke mer senere, har flere bøker om dette, kommer tilbake med mer om du ikke allerede har fått svar fra andre :)

Edit: mer informasjon:

Eføy vokser visstnok ganske sent, humlen kan bli opptil 7 meter høy (kan vokse opptil 20 cm i døgnet).

Endret av Fisk73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg skal bruke planten til å dekke et nettinggjerde for å forhindre innsyn. Så nå ser jeg etter en mirakelplante som gror opp tre meter i løpet av kort tid, dekker mye og er enkel å stelle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Har villvinn her, vokser som bare det. Ulempen med den er at den også vokser seg inn i treet, men det ser jo ikke ut til å bli et problem for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sprøs hvor i Norge du bor... humle er nok den tryggeste over hele landet samt den som vokser raskest.... eføy tåler ikke så mye frost og på et nettinggjerde vil den heller ikke få særlig le.. villvin kan lett bli glissen, mens humle vokser rakst og tåler det meste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men humle visner ned (eller klippes?) om vinteren, ikke sant? Jeg ønsker meg egentlig noe som er dekkende hele året. Leste også at humle er giftig for katter. Det er selvsagt bare et problem hvis kattene mine gnager på planten, men man vet jo aldri vite hva de finner på.

Jeg håper egentlig å finne noe som kan dekke greit allerede i år, men det er kanskje for optimistisk?

Jeg bor i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men humle visner ned (eller klippes?) om vinteren, ikke sant? Jeg ønsker meg egentlig noe som er dekkende hele året. Leste også at humle er giftig for katter. Det er selvsagt bare et problem hvis kattene mine gnager på planten, men man vet jo aldri vite hva de finner på.

Jepp. Men det blir igjen gamle kvister, så den dekker forsåvidt litt om vinteren også - den bare begynner å vokse fra bakken på nytt hvert år, i motsetning til villvin, så da tar det litt tid før den har vokst seg opp igjen. Jeg tror jeg hadde valgt villvin. Humle er pent, og vi har ikke noe problem med at katten er interessert i spise av den, men for å dekke et gjerde ville jeg valgt villvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Gjest! Da tror jeg kanskje det blir villvin. Hvis jeg planter den nå snart (sent i april?), tror du den vil gro opp første sesong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_irma_*

Eføy er også giftig. Men dyr har stort sett instinkter som holder dem borte fra å spise det giftige. Eføy er vinterherdig bare på de mideste plassene i Norge. Humle og villvin tåler det meste. Både humle og villvin mister bladene om vinteren, så vil du ha skjermet innsyn bør du satse på levegg eller bartrær/-busker. Men de vokser kjempesakte i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om vilvin er kjempefint vet jeg ikke helt om jeg hadde valgt det som dekke på et gjerde. den visner også ned på vinteren, og det jeg har sett av vilvin som har vokst uten vegg bak har vært gansk stusselig. virker ikke helt som den setter pris på et slikt miljø. trives nok best på varm vegg om sommeren... men hva med å sjekke på et hagesenter, det finnes jo en del andre alternativer som kan være fine og som passer til det du skal bruke det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eføy på en høy mur i hagen. Den er like fin hele året, og dekker fantastisk bra nå, 3 år etter at jeg plantet den. Jeg har humle flere steder rundt huset. Den vokser fantastisk fort, men visner ned om høsten, og er derfor ikke særlig pen om vinteren. Villvin er også dekorativ, den får en fantastisk rødfarge på høsten. Men den feller også bladene sine, da. Dessuten tror jeg det er villvin som kan skade trefasader...

Jeg liker humlen veldig godt selv, fordi den vokser så fort, og er veldig grønn og frodig og dekorativ om sommeren. Jeg bor også i Osloområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig, vanskelig.

Hadde håpet alle hadde vært unisont enige om hva som var best ;)

Jeg har en klatrehortensia på gang også, så det kan jo hende det blir noe av den. Men den vokste ekstremt tregt i fjor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er dessuten en del andre hensyn du må ta, vi vet ikke om plantene vil stå i sol eller skygge, om det er sur jord eller ikke osv der du skal plante dette, alt dette spiller en rolle i forhold til hva du bør velge.... Men som jeg har nevnt før, jeg hadde nok ikke valgt vilvin til en slik vegg da den ikke vil få særlig le og ikke vil trives noe særlig.. jeg har sett vilvin på murvegg som vokser som bare det, og vilvin på nettinggjerde som kanskje dekker 1 1/5 kvm etter 5 år, så det er ganske viktig å velge rett plante til rett sted.. de aller fleste av plantene som er vintergrønne er ganske saktevoksende, og de som dekker fort visner ofte ned på vinteren, du kan jo prøve med en kombinasjon, det finnes en del sommerblomster som vokser veldig fort og dekker mye, hvis du bruker slike sammen med vintergrønne saktevoksende planter til disse blir store nok til å dekke området selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Charlotte_*

Hei,

jeg har et forslag til en plante, sikkert litt sent nå, men har du sett sånne clematiser? jeg har flere i hagen min og de blir store og dekkende, de blomstrer med fine blomster(finnes i mange varianter) Jeg bor på østlandet og da er det et slag som heter alpene eller noe som trives best. Søk clematis på nettet og det dukker masse opp. De er kjempe villige og lettvinne;) lykke til. klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Kanskje du kan prøve vinterkaprifoll? Denne planten har en veldig finn smaragdgrønn farge om vinteren, og, jo, om sommeren kan du kombinere med klematis. Kjempefint! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har villvinn som vokser på muren på huset vårt. Det er veldig pent. Har også et par President klematis som vokser innimellom villvinnen. Den gir store lilla blomster, men dekker ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen har villvin. Den er kjempefin på høsten med røde blader, men på vinteren ser man den ikke. Den er plantet for å dekke et tregjerde. Hun fikk høre at det tok et par år før den "grodde til" eller hva det nå var, og etter det kunne den vokse MASSE i løpet av kort tid.

Det er nå vel 4 år siden den ble plantet, og den dekker absolutt ikke gjerdet, på langt nær. Så om du vil ha noe som vokser fort, ville jeg ikke valgt villvin etter det jeg har sett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...