Gå til innhold

Oppevare kjolen for ettertid...Hvordan?


Cinderella2003

Anbefalte innlegg

Jeg HADDE tenkt å selge kjolen min, men nå vet jeg ikke om jeg klarer... Den er jo så fiiin og jeg tror ikke jeg klarer å kvitte meg med den.

Men da blir jo spørsmålet hvordan den bør oppevares. Har hørt om jenter som har kjolen sin på "utstilling i glassmonter på soverommet. Det kunne jeg tenkt meg! Men hvor i all verden får jeg tak i en sånn glassboks?

Og da må jeg vel skaffe en prøvedukke å ha kjolen på.

Må nok tygge litt på dette, men akkurat nå føles det bare trist å skulle selge MIN kjole. Den er hos renseriet nå og jeg håper at de behandler den med silkehansker... :lol:

Er det noen av dere som har tenkt på hva dere skal gjøre med kjolen etterpå eller som har noen ideer til "utstilling"?

Jeg oppevarer den kun for egen del og regner ikke med at døtrene mine vil bruke den hvis de gifter seg, da er den sikkert veldig umoderne...

Tar i mot tips med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal heller ikke selge kjolen min etter bryllupet, men tror ikke jeg kommer til å ha den på utstilling (heller ta den fram for å mimre i ny og ne). Å stille den ut kan gjøres som du sier i glassmonter, da slipper du at den støver ned, men jeg hadde vært redd for at lyset gjorde at den gulnet raskere.

Jeg tror en kjole har det best lagt ned i en eske med lokk. Da slipper du at stoffet drar seg som det gjør når den henger på kleshenger (husk at brudekjoler veier en del), lyset ødelegger ikke fargene, og støv holder seg unna.

Ei venninne av meg har kjøpt en slik utstillingsdokke uten armer, hode og bein som skreddere bruker, og stiller fram en flott kjole på denne, men jeg tror man blir rimelig lei etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Meta

Jeg skal heller ikke selge min kjole. Tuta som en unge når jeg ga bort brudebuketten min (den var jo så fin :cry: ), så å "skilles" fra kjolen klarer jeg nok ikke... Jeg fikk brudebuketten min i en stor eske med ringer og hjerter på. Den har jeg tenkt til å ha kjolen min i. Glassmonter på soverommet høres litt for voldsomt ut for min smak, men det går sikkert an det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å selge min kjole!!!

Synes det er dumt å ha en så dyr og fin kjole hengende,

når en aldri mer skal bruke den uansett!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å pakke den ned. men å ha den i glassmonter på soverommet???? :o

Da tror jeg min kjære Tigergutt ville ha ønsket en rask skilsmisse.. Etter å ha fått meg tvangsinnlagt!! :ler:

Men alle er vi forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å selge min kjole. Den er liksom "min". Det er også grunnen til at jeg ikke ville kjøpe en brukt kjole. Jeg vil ha min egen, som ikke har andre "erfaringer", på en måte (hm, det her høres muligens litt tåpelig ut...).

Aner ikke hvordan jeg skal oppbevare den etterpå, men glassmonter på soverommet (er det seriøst for som har det???) blir det definitivt ikke!

Henges vel pent i klesskapet i en pose, tenker jeg.

Mvh Pusekatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en som har sin brudekjole i "glass og ramme" på soverommet. De har den som et stooor bilde på veggen - ser veldig pent ut.

Jeg vet riktignok ikke hvordan denne ble produsert, men jeg tror jeg vil anbefale følgende.

- vask gulvet (er generelt lurt har jeg hørt :sjarmor: )

- legg kjolen utover gulvet slik du vil den skal henge på veggen, husk at den kan falle litt anderledes på en vegg enn et gulv.

- skal slør/pynt også være med

- skal sko henge på veggen (eller overhode være med) eller kan de stå i bunnen av rammen?

- mål alle sider av firkanten (med kjole og alt inni) - husk høyde.

- på et trelager bør du kunne få planker beregnet på glassplate (akkurat som en forvokst tittekasse)

- glassplate kan spesialbestilles.

- heng opp kjolen på veggen med knappenåler, husk å bruke nok så vekten ikke får dem til å falle ned

- monter tittekassen utenpå - f.eks. ved hjelp av vinkler inni/utenpå.

Det ble litt knotete forklart, men jeg håper du forsto ideen. Lurer du på noe mer angående dette så send gjerne en pm

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar..Mulig at jeg er litt rar :lol: Men jeg synes HMSP's ide om å henge den på veggen var en kjempeide!!Så tusen takk til deg!

Må alikevel vurdere dette litt mer fordi jeg jo ikke vil at kjolen skal gulne og bli stygg. Får se hvilke følelser jeg har om noen måneder for kjolen. Ting endrer seg det er sikkert for før bryllupet var jeg nesten sikker på at kjolen skulle selges, men nå... :roll:

I dag kom bildene fra fotografen vår, tar littt tid men nå laster jeg dem ned. Jippi!!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og vurderer å brodere navn og bryllupsdato på kjolen min så da blir det ihvertfall ikke aktuelt å selge den.

Men glassmonter blir det ikke.

Antakelig blir den liggende i en eske i kjelleren, til min elskede blir utålmodig og peser om at det "ligger mye penger i en eske i kjelleren" hvis jeg for eksempel ønsker meg ny sofa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen peiling på hvor du bor, men nederst i Frognerveien i Oslo er det et rammeverksted som rammer inn hva det skal være. Har sett alt ifra teddybjørner til briller som har hengt i utstillingen. Sikker på at de kan ramme inn kjolen for deg også. Koster nok litt, men da kan du være sikker på at det blir pent gjort på en måte som ikke skader kjolen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til sist, lurer litt på dette med vask av kjolen.... butikken anbefalte å vaske den selv, for hånd - det ble finest, men hvordan gjør jeg dette greiest? Mitt kjolestoff er tykk og litt tung(Matte Satin).. takker for svar(¨,)

ingen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Jeg begynner med et litt tøysete svar. Hvis du vil ha kjolen din i en monter på veggen kan du lage/henge gardiner på utsiden. På den måten beskytter du den mot lys, samt at du og mannen din ikke behøver å bli så lei av å se på den hele tiden. Ta denne ideen for hva du vil tull/seriøs.

Men det med å spare på kjole kan også være lurt. Det har min svigermor gjort, og hun har sydd den om til dåpskjole. Alle hennes banrebarn er døpt i den. Veldig koselig synes nå jeg.

Min kjole er to-delt. Jeg hadde tenkt å selge den, men har enda ikke fått napp på det. Så nå går jeg å leker med tanken om å sy et nytt skjørt til den. Toppen har perlebroderier, samt noen broderte blader i en ivorynyanse som er litt mørkere en kjolestoffet. med et nytt skjørt kan kanskje kjolen brukes i et 60-årslag jeg skal i i august. Har ikke bestemt meg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...