Gå til innhold

Mageproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er egentlig registrert bruker, men følte for å logge ut nå som jeg skal skrive dette innlegget.

Jeg er i begynnelsen av 20-årene, og har et sunt og aktivt liv. Trener så godt som hver dag, og med unntak av i helgene får jeg i meg forholdsvis sunn og variert mat. Jeg er ikke stresset, har ingen allergier/sykdommer (såvidt jeg vet) og har det generelt veldig bra med meg selv. Har alltid vært slank.

Problemet er at jeg altfor ofte har oppblåst mage, og mye luft som må ut. Jeg har omtrent helt flat mage når jeg våkner om morgenen, men det skal omtrent ingenting til før den eser ut (det varierer litt hvor mye). Jeg vet godt at mange merker forskjell på magen før og etter et måltid, men jeg tviler på at det er snakk om så mye. Det hjelper dersom jeg får gått på do, men oppblåstheten kommer ganske raskt tilbake. Jeg har aldri vondt i magen, men jeg merker det fort dersom jeg spiser f.eks lyst brød. Da blir jeg veldig oppblåst, og magen min rumler/kjennes rar ut.

Jeg tror ikke jeg er allergisk mot melk. I forrige uke gikk jeg tre-fire dager uten å drikke det, og kan ikke si at jeg merket noen stor forskjell. Jeg synes det er vanskelig å se en sammenheng mellom det jeg spiser og ubehaget i magen, med unntak av den nevnte brødmaten som skiller seg ut. Men til tross for at jeg f.eks ikke spiser brød en dag, så har jeg uansett mye luft i magen.

Kan noe så enkelt som fennikel hjelpe? Jeg har veldig lyst til å bli kvitt oppblåstheten nå før sommeren kommer. Har hatt det lenge, men nå begynner jeg å bli lei. Noen andre med lignende problemer som har noen gode tips?

Gjest lillelinn
Skrevet
Jeg har aldri vondt i magen, men jeg merker det fort dersom jeg spiser f.eks lyst brød. Da blir jeg veldig oppblåst, og magen min rumler/kjennes rar ut.

Jeg synes det er vanskelig å se en sammenheng mellom det jeg spiser og ubehaget i magen, med unntak av den nevnte brødmaten som skiller seg ut. Men til tross for at jeg f.eks ikke spiser brød en dag, så har jeg uansett mye luft i magen.

Glutenintoleranse?

Skrevet

Dette er et veeeldig vanlig problem, og søker du litt rundt her inne vil du finne mange innlegg om emnet. Sliter med det samme selv, og jeg bruker fennikel, men syns ærlig talt ikke det hjelper så mye. Men har også fått anbefalt miniform, appital og diba (dida?). I tillegg finnes det jo ørtenhundre kostholdsråd, men det er jo umulig å vite hva som må kuttes. Har selv prøvd i tå år å finne ut hva som må ut av kosten, men blir aldri noe klok, og har nå mest lyst til å bare kutte vekk hele magen og leve uten den :( Møkkamage, bokstavelig talt (jeg sliter ikke bare med oppblåsthet, men også med at jeg får vondt til tider,men da har jeg som regel spist noe jeg vet jeg ikke tåler. Oppblåst er jeg alltid)!

Gjest Gjest 2
Skrevet

Gillian McKeith (You are what you eat) skriver i sin bok noe om rekkefølge og i hvilken kombinasjon man spiser ting i. Dette fordi forskjellige typer mat fordøyes i forskjellig tempo. Frukt fordøyes raskt og skal spises alene. "Om du äter frukt efter maten har den ingenstans att ta vägen eftersom den lägger sig "på vänt" bakom mat som absorberas mycket långsammare. Därför börjar frukten jäsa i tarmarna." Har ikke gjennomført dette selv, men merker at hvis jeg avslutter lunchen med en frukt, blir jeg fort oppblåst.

Gjest fragment
Skrevet

Det finnes vel noen tabletter man kan kjøpe på apoteket. Siloxan eller Minifom er i alle fall noen av de jeg har hørt om. Jeg har imidlertid ikke prøvd noen av disse tablettene, men kanskje noen andre kan komme med sine erfaringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...