Gå til innhold

Hvordan sitere


Gjest Gjest_Undrende_*

Anbefalte innlegg

Gjest Bianca26
Siterknappen forsvinner når jeg trykker på svarknappen.

ååå får ikke til å sitere. Jeg har prøvd å sitere mellom tekst før men går ikke. Får bare til å sitere på slutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ååå får ikke til å sitere. Jeg har prøvd å sitere mellom tekst før men går ikke. Får bare til å sitere på slutten

Hvis du skal ha flere sitat, trykker du først på + siter under alle innleggene du skal sitere fra. Men når du skal bruke mer enn ett sitat, må du bruke + Skriv Svar helt nederst på siden, og ikke " Svar under innlegget - den gir deg nemlig kun sitat fra det bestemte innlegget.

Om du skal dele opp et sitat fra et innlegg, siterer du som over, og bruker klippe og lime. Det er da viktig at du får med siteringstags før og etter hvert sitat:

[quote]foran teksten du siterer (denne kan inneholde mer info som tidspunkt og bruker)[/quote] avslutter sitatet, og du kan kommentere etter denne.

Det enkleste er oftest å markere hele sitatet, kopiere det, og lime det inn. For deretter å kutte vekk all tekst som ikke vedkommer den delen av innlegget du svarer på. Når du kutter bort tekst i et sitat, kan det være ok å vise at du har gjort det med [...] for å vise at du har tatt noe bort.

Det er forresten dårlig nettikette å sitere et helt innlegg, og kun skrive "enig", "signerer" etcetera, ettersom en ikke selv tilfører debatten noe nytt, og gjør tråden mer tunglest.

Var egentlig litt vanskelig å forstå hva du mente, så det kan hende jeg svarer deg på feil spørsmål. :sol:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Hvis du skal ha flere sitat, trykker du først på + siter under alle innleggene du skal sitere fra. Men når du skal bruke mer enn ett sitat, må du bruke + Skriv Svar helt nederst på siden, og ikke " Svar under innlegget - den gir deg nemlig kun sitat fra det bestemte innlegget.

Om du skal dele opp et sitat fra et innlegg, siterer du som over, og bruker klippe og lime. Det er da viktig at du får med siteringstags før og etter hvert sitat:

[quote]foran teksten du siterer (denne kan inneholde mer info som tidspunkt og bruker)[/quote] avslutter sitatet, og du kan kommentere etter denne.

Det enkleste er oftest å markere hele sitatet, kopiere det, og lime det inn. For deretter å kutte vekk all tekst som ikke vedkommer den delen av innlegget du svarer på. Når du kutter bort tekst i et sitat, kan det være ok å vise at du har gjort det med [...] for å vise at du har tatt noe bort.

Det er forresten dårlig nettikette å sitere et helt innlegg, og kun skrive "enig", "signerer" etcetera, ettersom en ikke selv tilfører debatten noe nytt, og gjør tråden mer tunglest.

Var egentlig litt vanskelig å forstå hva du mente, så det kan hende jeg svarer deg på feil spørsmål. :sol:

men jeg får ikke til å skrive quote for jeg finner ikke firkantige klammer på tastaturet mitt.

Ja det er vel dårlig nettetikette men jeg siterer ikke på slutten fordi jeg ikke VIL få til å sitere etter riktig etikette. Jeg FÅR DET IKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
men jeg får ikke til å skrive quote for jeg finner ikke firkantige klammer på tastaturet mitt.

Ja det er vel dårlig nettetikette men jeg siterer ikke på slutten fordi jeg ikke VIL få til å sitere etter riktig etikette. Jeg FÅR DET IKKE TIL

Det fins jo ingen +svar knapp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
nå da

Yess nå fikk jeg det til. men om jheg skal sitere mer nå da? må jeg lagre dette innlegget og redigere og trykke på + skriv svar knappen igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bianca26
Yess nå fikk jeg det til. men om jheg skal sitere mer nå da? må jeg lagre dette innlegget og redigere og trykke på + skriv svar knappen igjen?

nei jeg får bare sitert på det jeg skrev nå sist. Jeg fikk det ikke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
nei jeg får bare sitert på det jeg skrev nå sist. Jeg fikk det ikke til

Ok lets try again

HÆÆ jeg kopierte quote knappen slik som du sa men da fikk jeg feilmelding og fikk ikke lov å sende. Hvorfor skjer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint hjem... :danse:

Skal vi se. + Skriv Svar er nederst på siden, under alle innleggene. Den er midt mellom Hurtigsvar og Nytt Emne til høyre der nede.

Før du trykker på den, må du ha trykket på + Siter under hvert innlegg du skal sitere fra. Trykker du på den under tre ulike innlegg, vil alle de tre innleggene vises i quote-tags når du eyyerpå klikker på + Skriv Svar

Skal du skrive sitatet helt selv, eller reparere et om du er uheldig å slette en hakeparentes, finner du nye med å holde inne alt gr-knappen (til høyre for mellomrom) mens du trykker på 8 eller 9. alt gr er den samme du bruker når du skal skrive @. :)

Hjalp dette? :sol:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Ok lets try again

HÆÆ jeg kopierte quote knappen slik som du sa men da fikk jeg feilmelding og fikk ikke lov å sende. Hvorfor skjer det?

åå sånn ja. Nå skjønner jeg

Litt seint hjem... :danse:

Skal vi se. + Skriv Svar er nederst på siden, under alle innleggene. Den er midt mellom Hurtigsvar og Nytt Emne til høyre der nede.

Før du trykker på den, må du ha trykket på + Siter under hvert innlegg du skal sitere fra. Trykker du på den under tre ulike innlegg, vil alle de tre innleggene vises i quote-tags når du eyyerpå klikker på + Skriv Svar

Skal du skrive sitatet helt selv, eller reparere et om du er uheldig å slette en hakeparentes, finner du nye med å holde inne alt gr-knappen (til høyre for mellomrom) mens du trykker på 8 eller 9. alt gr er den samme du bruker når du skal skrive @. :)

Hjalp dette? :sol:

Kult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bianca26
:danse: Så flink du er! :sol:

Hmm men nå kommer jeg på en ting jeg ikke får til. om noen skriver et laaaaaaangt innlegg og jeg vil kommentere innimellom det ene innlegget, hvordan gjør jeg det da? Det får jeg ikke lov til uten at jeg får feilmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmm men nå kommer jeg på en ting jeg ikke får til. om noen skriver et laaaaaaangt innlegg og jeg vil kommentere innimellom det ene innlegget, [...]
Sånn som dette, mener du?

[...] hvordan gjør jeg det da? Det får jeg ikke lov til uten at jeg får feilmelding.

Hva jeg gjorde, var at jeg først valgte å sitere, og trykket på svar, slik at dette kommer frem der jeg skriver:

[quote name='Bianca26' date='13.01.2010  (21:24)   ' post='7707609']

Hmm men nå kommer jeg på en ting jeg ikke får til. om noen skriver et laaaaaaangt innlegg og jeg vil kommentere innimellom det ene innlegget, hvordan gjør jeg det da? Det får jeg ikke lov til uten at jeg får feilmelding.

[/quote]
Jeg markerte hele teksten med Ctrl + A og kopierte den med Ctrl + C. Deretter dumpet jeg nok en kopi av sitatet ditt med Ctrl + V, slik:
[quote name='Bianca26' date='13.01.2010  (21:24)   ' post='7707609']

Hmm men nå kommer jeg på en ting jeg ikke får til. om noen skriver et laaaaaaangt innlegg og jeg vil kommentere innimellom det ene innlegget, hvordan gjør jeg det da? Det får jeg ikke lov til uten at jeg får feilmelding.

[/quote]

[quote name='Bianca26' date='13.01.2010  (21:24)   ' post='7707609']

Hmm men nå kommer jeg på en ting jeg ikke får til. om noen skriver et laaaaaaangt innlegg og jeg vil kommentere innimellom det ene innlegget, hvordan gjør jeg det da? Det får jeg ikke lov til uten at jeg får feilmelding.

[/quote]
Til slutt fjernet jeg den teksten som var overflødig slik:
[quote name='Bianca26' date='13.01.2010  (21:24)   ' post='7707609']

Hmm men nå kommer jeg på en ting (...sim sa la)

[/quote]

SKRIV HER!

[quote name='Bianca26' date='13.01.2010  (21:24)   ' post='7707609']

(bim, klippeklippe) jeg får feilmelding.

[/quote]
Slik ser dette ut i virkeligheten:
Hmm men nå kommer jeg på en ting (...sim sa la)
SKRIV HER!
(bim, klippeklippe) jeg får feilmelding.
Det som er viktig å huske på, er at sitatene begynner med koden QUOTE i hakeparenteser, og slutter med /QUOTE i hakeparenteser. Mangler der en hakeparentes foran eller bak en av de kodene der, blir det feil. Din kommentar må du da skrive utenfor sitatet, vanligvis etter det, slik:
[QUOTE]Sitert sitat blablabla...[/QUOTE]Etter siste hakeparentesen etter sitatet kan du skrive
eller slik:
Eller foran første hakeparentesen før sitatet kan du skrive[QUOTE]Sitert sitat blablabla...[/QUOTE]

Men skriver du inne i sitatet, mellom de to sitatkodene, blir det rot. Fordi at da ser det ut som om din kommentar er en del av sitatet.

Det ble litt omfattende. Men, nå er du jo tross alt viderekommende, så dette fikser du, etter litt prøvings. Dette bare ser vanskeligere ut enn det er, fordi jeg forklarer det litt grundig. Det er for å vise detaljene, slik at det blir lettere å forstå prinsippet. For da sier du ikke hmmm, men aha! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
På Wednesday, January 13, 2010 den 10.17, Kamikatze skrev:

:danse: Så flink du er! :sol:

Trykke på Signere-knappen så kan man signere.    

Anonymkode: 5d46e...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 12.2.2019 den 21.25, AnonymBruker skrev:

Trykke på Signere-knappen så kan man signere.    

Anonymkode: 5d46e...751

Prøver dette jeg også.

Anonymkode: 0b3b3...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2010 den 11.17, Kamikatze skrev:

:danse: Så flink du er! :sol:

Prøver å sitere flere innlegg.

På 13.1.2010 den 21.24, Gjest Bianca26 skrev:

Hmm men nå kommer jeg på en ting jeg ikke får til. om noen skriver et laaaaaaangt innlegg og jeg vil kommentere innimellom det ene innlegget, hvordan gjør jeg det da? Det får jeg ikke lov til uten at jeg får feilmelding.

Tror dette går bra jeg 😀

Anonymkode: 0b3b3...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...