Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hjelp!
Skrevet

Vi fikk stengt internettlinjen tidligere denne uken, hvorpå mannen min ringte internettleverandøren vår, og fikk vite at de hadde problemer i området, og derfor var linja nede. Dette trodde jeg på i løpet av den dagen, men neste dag begynte jeg å spørre om han hadde betalt regningen (han betaler internett) for jeg trodde ikke noe på at et seriøst selskap lar linja være nede over så lang tid, spesielt ikke uten at det havner i avisene. Han fortalte at alt var betalt, og at det var selskapet som hadde krøll på linjen.

I dag da jeg kom hjem, var jeg mektig lei, og ringte teknisk selv, og fikk linjen opp på 1-2-3. Jeg sa til teknikeren at jeg synes det var kjedelig å skulle betale full pris for en linje som hadde haltet så lenge (før den ble borte), og ble satt over til fakturaavdelingen. Der fikk jeg høre at vi hadde hatt utestående siden FEBRUAR, og at det var kommet inn et totalbeløp for to dager siden, derfor kunne de skru linjen på igjen.

Det var ordentlig ubehagelig for meg å få den meldingen av en vilt fremmed, når mannen min hadde fortalt meg en helt annen historie. Jeg ba jo tross alt om å få reduksjon i pris pga dårlig linje fra deres side!!

Dette uroet meg såpass kraftig at jeg sjekket opp flere av våre kundesider på internett, hvor lite til ingenting er blitt betalt siden JANUAR!!

Da ble jeg grepet av panikk, og gikk gjennom tingene hans hvor jeg blant hav på hav av ubetalte regninger også kunne finne UÅPNEDE brev med regninger, ikke bare til ham, men også MINE!!!!

Dette er regninger for tusner av tusner av kroner, og jeg har ingen anelse om hvordan vi skal kunne dekke alt sammen i en diger pøl som det der!

Han er på jobb nå, og skal rett videre på kurs, så jeg får ikke sett ham før i kveld. Jeg har forsøkt å ringe ham gjentatte ganger nå, men får ikke tak i ham. Jeg vet at ham er i møte til fire, og at han har smalt med tid for å rekke kurset, og jeg er redd for at jeg ikke skal få tak i ham.

Jeg er helt fra meg nå, og sitter og skjelver! Hva i all verden skal jeg gjøre?!? Jeg er helt rådløs!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reagerer faktisk på at du legger din økonomi i hendene på en annen uten videre.

Selv om det er mannen din det er snakk om her.

Du har tydeligvis ingen oversikt over felles økonomi eller egen økonomi, ettersom du ikke har tatt hånd om regninger adressert til deg. Du tar visst heller ikke hånd om posten din.

Jeg er dypt sjokkert over at noen er så ignorante!

Når det er sagt, så må du jo ta en prat med mannen din om årsaken til at dette har skjedd. Deretter tar dere kontakt med kreditorene, og forklarer saken.

Kanskje dere finner en løsning i fellelsskap.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg reagerer faktisk på at du legger din økonomi i hendene på en annen uten videre.

Selv om det er mannen din det er snakk om her.

Du har tydeligvis ingen oversikt over felles økonomi eller egen økonomi, ettersom du ikke har tatt hånd om regninger adressert til deg. Du tar visst heller ikke hånd om posten din.

Jeg er dypt sjokkert over at noen er så ignorante!

Når det er sagt, så må du jo ta en prat med mannen din om årsaken til at dette har skjedd. Deretter tar dere kontakt med kreditorene, og forklarer saken.

Kanskje dere finner en løsning i fellelsskap.

Vi har en jevn fordeling over hvem som skal betale hvilke regninger, han har ikke betalt sine. Regninger jeg har undret meg over hvor er blitt av, har jeg nå funnet trykket inn i en kommode, uåpnet, blant resten av hans uåpnede regninger. Der han tydeligvis legger ting etter å ha vært i postkassen. Vi åpner nemlig postkassen begge to i denne husholdningen.

Hvordan i all verden skal jeg kunne vite at han tar min post og legger det i en kommode? Jeg legger alltid fra meg post på hyllen ved gangen, dersom jeg ikke har sortert den, eller på plassen hans ved bordet, dersom jeg har sortert den - når jeg har hentet post. Han pleier (trodde jeg) å legge fra seg posten på hyllen i gangen usortert. Hva slags forutsetninger har jeg for å vite at noen ganger går posten rett inn i "arkivet" hans?

Hvis det å ikke følge med på hvert eneste skritt han tar, er å være ignorant, ja, så er jeg ignorant. Men utover det, synes jeg ikke du har noe med å komme med beskyldninger. Jeg er rystet nok som det er, til å ta i mot anklager fra fremmede mennesker.

Så, vær så vennlig å holde fortolkninger for dere selv, jeg ytret et ønske om hjelp, ikke en skjennepreken. Jeg er dypt klar over alvoret i denne saken.

Skrevet

Men hvis du har forventet aa faa post burde du jo ha spurt han om det ikke var kommet noe tidligere? Jeg vet i alle fall at jeg ville spurt om post jeg ventet ikke kom paa flere maaneder.

Uansett, du boer sette opp en oversikt over de ubetalte regningene, se hvilke som er viktigst aa faa betalt foerst, og i morgen soerger du for aa faa dem betalt, og ogsaa ringe de som er mindre viktige og be om en utsettelse.

Ro deg ned, og naar mannen kommer hjemmer gir du beskjed om at du naa har kontroll over hele oekonomien til alt er betalt, og at han maa fortelle deg hvor pengene deres er gaatt. For han har antageligvis brukt dem paa noe han ikke har fortalt deg om.

Skrevet

Hvis siste gang regninger ble betalt var i januar, trenger det ikke å være helt krise. Det er snakk om to måneder. Mange av konvoluttene du fant er sannsynligvis purringer på opprinnelig regninger slik at bunken ser større ut enn den egentlig er (forhåpentligvis).

Gå gjennom alle regningene og gå gjennom kontoene deres. Dersom pengene ikke har blitt brukt på noe annet, er det ikke sikkert det er så stort problem. Dersom mannen din derimot har brukt pengene på andre ting, er det bare å gå igang med opprydningsarbeid. Lag prioriteringsliste og ring kreditorer.

Når mannen din kommer hjem gjør du det viktigste: tar en (fortrinnsvis rolig) prat med ham om hva som har skjedd. Men ikke så rolig at du ikke presiserer at dette er helt uholdbart for deg. Lykke til :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke om du og mannen får lønn inn på samme konto?

Jeg hadde bedt om brukernavn og passord til hans konto.

Det at han ikke har betalt regninger er en ting, men HVOR har pengene da tatt veien?

Skrevet

Jeg har opplevd det samme som deg, men hadde det foregått over lengre tid og var ett av flere symptomer på at mannen var deprimert. Det er faktisk ganske vanlig.

Noe annet er det selvsagt dersom mannen lurer unna regninger for å bruke pengene på noe annet.

Uansett, jeg føler med deg. Jeg aner hvor sjokkerende denne oppdagelsen og sviket føles.Håper at ting går seg til for dere når dere får pratet sammen og kanskje søkt hjelp.

Skrevet
Jeg har opplevd det samme som deg, men hadde det foregått over lengre tid og var ett av flere symptomer på at mannen var deprimert. Det er faktisk ganske vanlig.

Noe annet er det selvsagt dersom mannen lurer unna regninger for å bruke pengene på noe annet.

Uansett, jeg føler med deg. Jeg aner hvor sjokkerende denne oppdagelsen og sviket føles.Håper at ting går seg til for dere når dere får pratet sammen og kanskje søkt hjelp.

Skrevet

Jeg tror du er inne på noe her faktisk. Tanken har slått meg flere ganger. Jeg har vært gjennom en svært tøff tid med sykdom og død, og han har stilt opp mer enn man kunne forvente, så jeg har mang en gang tenkt at han muligens har brent lyset sitt i begge ender.

Vi snakket sammen i går, han var kjempelei seg. Det var som Fresi sa, ikke så ille som det så ut som, mye purringer på samme regninger. I tillegg var ikke alle ubetalte, noen var ukastede. Personlig markerer jeg alltid giroene etter å ha betalt, slik at jeg kan skille de betalte fra de ubetalte. Han har ikke et slikt system. Vi har vært på en del helgeturer i det siste, og vi har visst levd over evne på disse turene. Vi har felles økonomi, men separate kontoer, så jeg har ingen oversikt over hva som står på kontoen hans. Han har ønsket å gi meg spesielle opplevelser i en spesiell tid, og så har dette gått utover dagliglivet. Og det er jo en god tanke, men han skjønner selv at det ikke kan fungere sånn. Han har forøvrig de ubetalte regningene noenlunde under kontroll, og vi skal klare å få de unna.

Ellers var han mest lei seg for at han hadde løyet til meg, og holdt meg i mørket.

Jeg er fortsatt ganske skremt, men det var en fin dialog, og jeg ser at han prøver så hardt han kan. Det viktigste er at han lærer av det, både at man ikke kan ha utestående regninger på den måten, og at man må ha en åpen dialog om de vanskelige tingene.

Tusen takk for fine og gode råd alle sammen, det har jeg satt stor pris på! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...