Gå til innhold

Trenger oppskrift på god og enkel gryterett!!


M@j@

Anbefalte innlegg

Jeg skal arrangere stort og uformelt selskap og tenkte jeg skulle servere gryterett.

Det er snakk om å lage 3 omganger a ca 15 porsjoner (trenger ikke nødvendigvis være lik gryte, vi må bare fordele oppgavene litt...)

Grytene må lages dagen før og varmes før servering.

Problemet er at jeg aldri lager gryterett, så jeg har ingen oppskrifter. :roll:

Er det noen som kan hjelpe meg med noen oppskrifter.....

På forhånd tusen takk for all hjelp!!! :vinke:

M@j@

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare bruke noen poser med TOROs gryterett da??

Jeg bruker som regel meksikansk med både vann og melk i , hvis jeg bruker flere poser reduserer jeg væskemengden litt. I tillegg bruker jeg noe grønnsaksblanding dsom jeg har oppi. herregårdsblanding liker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Elghakk er det enkleste som finnes!

... Og det blir like godt med vanlig kjøttdeig/karbonade (Gjerne grovmalt/hakka):

Til 4 sultne:

Brun 500 gram kjøttdeig lett og ha oppi en finhakka løk.

Tilsett ca 1/2 liter vann med buljong, eller helst god kraft, og kok opp.

La dette småkoke mens du skreller poteter som du deler i terninger og slipper oppi gryta etter hvert. Jeg foretrekker lett melne poteter, men faste kan like gjerne brukes. Dette er tradisjonsrik festmat fra Østerdalen, og fra gammelt av skulle det være mer kjøtt enn poteter. Til hverdags ble hakket drøyd med mer poteter.

Kok til potetene er møre. Du kan gjerne tilsette litt fløte mot slutten av koketida, evt bruke litt meljevning. Den ferdige gryta bør ha en slags "lapskauskonsistens". Du må antakelig tilsette mer vann underveis for å få passe mengde kraft.

Elghakk skal tradisjonelt ikke ha annet krydder enn salt og pepper, men jeg lurer oppi litt timian når jeg er sikker på at ingen ser meg. Har du lyst på grønnsaker i gryta kan du bruke gulrøtter, men ikke for mye.

Serveres med flatbrød, tyttebær og godt drikke. Øl passer bedre enn vin.

(Det er ikke sikkert du trenger å dele på oppgavene en gang, bare du har stor nok gryte :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være veldig enkelt... anbefaler jeg:

Lag Bretagne kyllingsaus (Toro) - etter oppskriften

Stek kyllingfileter i biter - stek champignon - og ha dette i sausen.

La det småputre... en stund - kan gjerne settes i ovnen i ildfast form.

Ha evt. andre grønnsaker som passer (paprika/mais etc)

Server med Ris/loff og grønn salat

Dette er bare helt nydelig... og veldig enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacalao er jo alltid en sikkert vinner.

Det koker seg selv og er enda bedre når det må varmes opp igjen dagen etter:)

Hvis du vil ha oppskrift, skal jeg se om jeg ikke kan få lagt den inn i løpet av ettermiddagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

Finnbiff:

Reinskav (500 g til fire pers.) - som du har i stekeovnen i langpanna, med litt smør, salt og pepper. 225 grader i 50 - 60 min. (smak, det er forskjell på kjøttets mørhet). Vend kjøttet av og til. Ha i vann - par dl. - det ser du - må kanskje øke, etter ca. 25 min. Ha opptil 1,5 kilo i ovnen. Dette kan du lage i forveien, gjerne par dager før, og ha i kjøleskapet.

Løk blankes i stekepanne. (Champignon stekes om du vil ha det med. Evt. paprika.)

Saus: Du kan enten bruke f.eks pose som base (viltsaus), ha i litt rømme, brunost, sjy fra kjøttet - eller lage sausen fra bunnen.

Foreksempel - dette er enkelt - kan du ha i løken i langpanna sammen med kjøttet, når det er ca. ti minutter igjen, strør du litt mel over kjøttet og vender dette ned i væsken.

Smaker til slutt med salt og pepper.

Serveres med hjemmelaget potetmos, poteter eller ris. Brokkoli, og tyttebær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Jeg syns Chili Con Carne er en god ting - den blir bare enda bedre av å varmes opp. Tror sannelig jeg har en oppskrift også:

(Til 4 personer, men det er jo lett å gange opp...)

1/2 kjøtt (deig) - jeg bruker bankekjøtt, biffkjøtt el.l i tillegg

1 finhakket løk (blir enda bedre med to)

2 hvitløkbåter (helst en hel hvitløk)

1 ss margarin

3 dl buljong

2 ss tomatpure

1-2 ts chilipulver

1/2 ts basilikum

pepper

salt

1 boks hvite bønner i tomatsaus

1 boks salatbønner

Brun kjøtt og løk sammen med hvitløk. Spe med buljong og tomatpure. Småkok i en times tid (litt avhengig av hva slags kjøtt du bruker). Tilsett bønnene de siste 10-15 minuttene. Smak til om du trenger mer krydder...

Jeg pleier å ha oppi noen hele piri-piri og serverer med rømme (for de med sarte ganer), hjemmebakt brød og smør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar...

Tror jeg satser på Chili Con Carne, den oppskriften fikk mine tenner til å løpe i vann!!! Tusen takk PostIt og alle dere andre!

M@j@ :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...