Gå til innhold

uten lappen - redusert verdi?

Gjest Gjest_Laffen_*

Anbefalte innlegg

Nei, ikke for mitt vedkommende. Jeg har ikke lappen selv, men kommer nok til å ta den en gang. Men uansett - for meg er ikke det det viktigste, det finnes viktigere ting for å være ærlig. Og nei, jeg bor ikke lenger veldig sentralt.(..)

Mvh Yvonne :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet ihht reglene.

Camilla (mod)

Endret av Camilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pjanola

Så utrolig komisk å lese denne tråden! Det ville ikke ha streifet meg at en person som bor i by og ikke har lappen er mindre intelligent eller dugende... Hvorfor i alle dager bruke tid og penger på bil når man ikke trenger det? Jeg er glad i å kjøre selv altså, men det beste er jo å unngå det (av samfunnsøkonimiske, miljømessige og helsemessige årsaker) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er nok noe i det at det faller litt ekstra arbeid på den parten som er kjørbar i et forhold. Men for meg, som ikke har lappen, så er det ekstra arbeidet min mann får også forbundet med en viss frihet. Frihet til å kjøre et ærend, mens jeg tar meg av unger og husarbeid. Frihet til å hente en vare (eks ikea) som jeg setter sammen.

Frihet til å "stikke av" når tre unger hyler og vi behøver noe på butikken. Da tar jeg meg av det kjedelige på hjemmebane mens han får seg et pusterom. Jeg går til jobb, i all slags vær, han kjører. Jeg får trimmet hver dag, mens han får et oppvarmet sete :gjeiper: Han har ingen han må dele bilen med!

Tror han har det helt ok. Jeg kunne nok fått en lettere hverdag om jeg hadde lappen, men jeg føler sterkt at det overhodet ikke er noe for meg. Kan kjøre, selv om jeg ikke har det automatisert ennå, men jeg misliker det noe intenst og vil derfor ikke utsette meg for flere kjøretimer. Det er ikke verd det når det går så på psyken løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er interessert i flere tanker om dette. Blir en gutt "mindre verdt" i deres øyne uten sertifikatet?

Selvfølgelig ikke! Hvis man lever og bor slik til at man ikke har bruk for bil i det daglige så hadde ikke det brydd meg noe. De få gangene man hadde hatt bruk for bil hadde jeg da klart å kjøre selv! (regner med at det ikke er noe i veien med din evne til å bære og montere IKEA-ting, selv om du ikke kan kjøre de hjem... Og hvis bilbehovet begrenser seg til IKEA-handling m.m. finnes det da alltid hjemtransport-ordninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er åpenbart en av få kvinner i Norge som setter pris på å "kjøre av meg" frustrasjon på bane eller på øde skogs-/grusveier! I daglig trafikk ser jeg mange menn gjøre det samme, men de er kanskje ikke like bevisst på tid og sted! :ler:

Kjørehansker, hjelm og et par hundre små "ponnier" i fri dressur under panseret er en god kur mot mye og man trenger faktisk aldri bryte fartsgrensen på jakt etter det helt riktige sporet i en sving. Det sier seg vel selv at en mann uten førerkort ikke helt ville ha forstått hva jeg snakker om? :ler:

I min verden er altså det å kunne kjøre bil omtrent det samme som å kunne gå, sykle eller svømme og en mann som ikke kan, ville, som sagt, ha vært uinteressant.

Det er altså ikke fordi jeg har behov for sjåfør at jeg sterkt ville ha foretrukket en mann med en viss lidenskap for billkjøring fremfor en uten førerkort ;) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Caroline_*
Jeg er åpenbart en av få kvinner i Norge som setter pris på å "kjøre av meg" frustrasjon på bane eller på øde skogs-/grusveier! I daglig trafikk ser jeg mange menn gjøre det samme, men de er kanskje ikke like bevisst på tid og sted! :ler:

Kjørehansker, hjelm og et par hundre små "ponnier" i fri dressur under panseret er en god kur mot mye og man trenger faktisk aldri bryte fartsgrensen på jakt etter det helt riktige sporet i en sving. Det sier seg vel selv at en mann uten førerkort ikke helt ville ha forstått hva jeg snakker om? :ler:

I min verden er altså det å kunne kjøre bil omtrent det samme som å kunne gå, sykle eller svømme og en mann som ikke kan, ville, som sagt, ha vært uinteressant.

Det er altså ikke fordi jeg har behov for sjåfør at jeg sterkt ville ha foretrukket en mann med en viss lidenskap for billkjøring fremfor en uten førerkort ;) ...

Greit nok, men en liten avsporing: Vil du virkelig at mannen din skal dele alle interessene dine? Det synes jeg høres utrolig kjedelig ut.

Jeg og samboeren har begge noen litt sære interesser som den andre ikke er spesielt gira på, og jeg synes egentlig bare det er en berikelse. Også gir det oss litt fritid fra hverandre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men en liten avsporing: Vil du virkelig at mannen din skal dele alle interessene dine? Det synes jeg høres utrolig kjedelig ut.

Selvfølgelig ikke, men er man bilinteressert i den grad jeg er så kan det langt på vei bli en livsstil. Korstingsbroderiene, akvarellskrinet mitt og bøkene mine kan jeg flytte på og få plass til nærmest hvor som helst, men kjæledyrene og bilen(e) mine er det verre med! :ler: Jeg tror man må være interessert selv for å kunne leve med noen som har en slik pasjon for disse tingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, har ikke lappen selv.

Men det er jo praktisk om han har siden jeg ikke har.

men absolutt ikke et krav :)

MYYYYYYYYEEEE viktigere at vi har det bra sammen.å ta bussen sammen er også veldig koselig.

han kan fokusere på meg istedenfor andre bilister ;)

Endret av DAJMI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Tenker man på sånt?

Jeg bor i by, og har ikke kjørt på sikkert fem år. Jeg liker å kjøre bil, og liker biler, men hvorvidt en eventuell partner hadde hatt den interessen hadde brydd meg mitt i ryggen.

Dessuten tilsier erfaring at kjærester med bil og lapp, er så egne når det kommer til bilen, at ikke pokker om noen andre, og iallefall ei dame får sitte bak rattet på deres "baby".

Ellers er det andre ting som hadde betydd hakket mer i valg av partner, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagerer dere jenter på en mann uten lappen? Er 30 år og bor i Oslo.

Har aldri hatt noe behov for lappen. De gangene jeg har hatt behov har venner hjulpet meg, f.eks i forbindelse med flytting etc.

Men jeg merker jo at det er begrensende i forhold til å måtte satse på kollektivt og taxi, ikke kunne hente noen, ikke kunne hente store ting selv på IKEA, ikke kunne hente ifbm med date, må reise sammen med noen som har bil hvis man skal på hyttetur etc.

Nå begynner jeg å bli såpass gammel at jeg har begynt å få komplekser for at jeg ikke har lappen. Har forøvrig lite problemer med å få kontakt med jenter og de jeg har spurt sier det har liten betydning. Men føler alltid at jeg ikke er fullt nok mann som kan fikse og ordne alt mulig, uten lappen. For ofte må man ha bil.

Men er interessert i flere tanker om dette. Blir en gutt "mindre verdt" i deres øyne uten sertifikatet?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjæreste uten lapp, og det har jeg aldri tenkt på som noe problem. Synes det har vært koselig å hjelpe til de få gangene vi har hatt behov for å kjøre noe sted. Selv kjører jeg bil hver dag, og det er jo ikke så fantastisk det akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at en gutt er minder verdt, men for min del ville det nok bydd på noen praktiske problemer å vært sammen med noen uten førerkort. Jeg bor såpass på bygda at det hadde blitt mye kjøring og henting av vedkommende, da det omtrent ikke går busser her. Med barn og skole/fritidsaktiviteter ville det bli krevende...

Likevel... jeg har en kamerat som ikke har førerkort, og det går helt greit, selv om dama og foreldrene hans må trå til en god del. Men han har forsøkt å ta den mange ganger, men har sperre fordi han mistet sitt eneste søsken i en bilulykke for flere år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil vel ikke si at menn uten førekort har redusert verdi eller er uinteresante av den grunn.

Men å ha førekort hadde nok vært et pluss.

Tar selv stortsett bare kollektivt til jobb og de fleste ting som skjer i sentrum, men dersom du skal besøke noen litt utenfor så er det praktisk med bil, er kjedelig å altid være den som kjører da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvorfor i alle dager bruke tid og penger på bil når man ikke trenger det? Jeg er glad i å kjøre selv altså, men det beste er jo å unngå det (av samfunnsøkonimiske, miljømessige og helsemessige årsaker) :)

Tenk om den sammen tankegangen gjalt i forhold til trening. Hvorfor kjøpe medlemsskap i treningssenter når naturen ligger der gratis og miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Tenker man på sånt?

Man "tenker" vel på det aller meste når det gjelder alle potensielle partnere. Men man plukker vel uansett ikke en partner etter en liste med kvalifikasjoner uansett, der er det jo følelsene som råder :)

Jeg bor i by, og har ikke kjørt på sikkert fem år. Jeg liker å kjøre bil, og liker biler, men hvorvidt en eventuell partner hadde hatt den interessen hadde brydd meg mitt i ryggen.

Vel for mange som bor slik til at man må kjøre både til jobb, matbutikk og "det meste", så blir det noe ganske annet.

Dessuten tilsier erfaring at kjærester med bil og lapp, er så egne når det kommer til bilen, at ikke pokker om noen andre, og iallefall ei dame får sitte bak rattet på deres "baby".

Oi.. En slik mann ville ikke vært noe for meg..

Ellers er det andre ting som hadde betydd hakket mer i valg av partner, gitt.

Selvfølgelig... (noe annet har vel heller ingen påstått)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest glamourgirl

Men å ha lappen har vel ikke noe med følelser å gjøre? Kanskje vi er enige og snakker forbi hverandre.

Jeg svarte utifra mitt ståsted, som er å bo i by, og det gjørde trådstarter også. Jeg skjønner at om man bor et sted hvor man er nesten helt avhengig av bil så blir situasjonen en annen, men da hadde kanskje trådstarter hatt lappen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Men å ha lappen har vel ikke noe med følelser å gjøre? Kanskje vi er enige og snakker forbi hverandre.

Nei, der er vi enige. Det var akkurat mitt poeng, at det er jo ikke om en mann har lappen å gjøre som avgjør følelsene.

Men det å ha lappen kan likevel være en positivt ting på en "liste". Akkurat som det å ha fast jobb, ordnet økonomi osv.

Jeg skjønner at om man bor et sted hvor man er nesten helt avhengig av bil så blir situasjonen en annen, men da hadde kanskje trådstarter hatt lappen også?

Jeg mener jo selvfølgelig at de som ønsker seg en mann med lappen bør ha lappen selv. Om man er mann eller kvinne har jo fint lite med om man har behov for å kunne kjøre bil eller ei å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en storby hadde jeg ikke tenkt så mye på det med det første egentlig, der er en jo rimelig mobil pga godt kollektivt tilbud. Mulig jeg på sikt hadde villet at du skulle hatt lappen, men det kan også være preget av at jeg ikke ser for meg å bo i storby videre i livet med barn etc.

Men her som jeg bor nå, mellomstor by og behovet for å kunne bile er større så hadde jeg nok sett på det som negativt. Ikke sånn at jeg ikke hadde blitt sammen med en mann uten lappen, men hadde nok etterhvert krevd at en fikk lappen. Men dette har mye med at jeg mener at utenfor en storby har det mye å si i forhold til å kunne være selvstendig, og å kunne bidra i et forhold med barn iallefall.

Redusert verdi?

- i byen: Nei

- utenfor byen: Ja (men da er det jo bare å ta lappen, så likevel på en måte nei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er overrasket over at noen sier "ja" til dette. Jeg har helt andre kriterier for en kjæreste som f.eks personlighet og kompabilitet. Om man har lappen eller ei er da veldig overfladisk utvelgelseskriterium?

Hvis trådstarter blir valgt bort pga manglende førerkort tror jeg han bør være glad til for å slippe unna den jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...