Gjest Gjest_smiley_* Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Hei! Er det noen av dere som jobber i forlag? (ikke i salgsavdelingen). Jeg har veldig lyst til dette, men er litt usikker på hvordan jeg går frem. Noen tips om hvordan man kan komme seg inn dit, evt relevant utdanning som ikke trenger å være litteraturvitenskap? Har kontakter mye å si? Takker for alle hjelpsomme svar
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 De jeg kjenner til som jobber i/for forlag har gjerne utdanning og bakgrunn innen visuelle fag, designer/fotograf/animatør, andre har lærer- eller lektorbakgrunn, noen er forfattere med redaktør eller konsulentstilling osv. Endel har sikkert språkutdanning. Kontakter har sikkert noe å si, men personlig egnethet og bakgrunn betyr nok vel så mye.
Gjest gjest_Tora Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 Hei, det kommer nok en del an på hva du ønsker å jobbe med. Jeg kjenner mest til fagbok-/skolebokavdelinger, og her har mange faglig bakgrunn innen det området de jobber med. For eksempel har en redaktør for pedagogikk gjerne bakgrunn fra dette faget, samt gjerne også fra utdanningssystemet. Sånn sett kan en vel si at de fleste høyere utdanninger kan egne seg, avhengig av hvilket område du sikter deg inn mot. Dersom du ønsker en mer grafisk eller produksjonsrettet stilling er det naturlig å utdanne seg i den retning. Jeg har et par venninner som jobber i ulike forlag, og de har enten kommet seg inn via bekjentskaper og rett bakgrunn, eller ved å ta "urelevante" ekstrajobber i forlaget ved siden av studiene - for eksempel sentralbord eller som konsulent. Mange stillinger lyses kun ut internt, og da er det langt enklere om en har en fot innenfor. Lykke til, det virker som en spennende bransje!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå