Gå til innhold

NÅ er det faen meg NOK ! (om snekkere/rørleggere/malere som


loretta

Anbefalte innlegg

NÅ er jeg lei.

Vi bor i en blokk, og leier en leilighet.

Problemet, er at det i flere måneder nå, med ujevne mellomrom, kommer diverse snekkere, malere og rørleggere og låser seg inni leiligheten UTEN at vi har fått noen som helst varsel om dette på forhånd.

Vi har tatt dette opp med huseier før,men de viser lite forståelse, han sier "dette har aldri vært noe problem med tidligere leietakere" og "vi ringer på en femten tjue ganger først fæør vi låser oss inn"

Well, akkurat det med å Pinge på 15-20 ganger gjør de IKKE.

Her om dagen, da jeg satt ved pc'en, ringer det på en gang, og jeg reiser meg for å åpne, så ringer det kjapt på en gang til, før en nøkkel settes i låsen og en person åpner døra.

Dette var faren til huseier, som eier blokka.

Det må da gå an å ringe på såpass lenge at folk rekker å gå og åpne ?

"åh, unnskyld" sa han da jeg stod i gangen..."jeg skal bare inn og se på noe"

I dag når jeg våknet, var det banking og hamring, og lydene kom fra badet.

Altså, ingen forvarsel, noe vi aldri har fått.

icon_evil.gif

Det er utrolig irriterende å ikke ane om noen plutselig står i leiligheten din, og være redd for å gå på do i tilfelle noen plutselig skulle dukke opp.Og, når man i tillegg tar dette opp, viser de null forståelse.

Vi prøvde også å si dette til rørleggerne/snekkerne, men de sier bare "å, vi trodde dere var varslet"

"Det kan da for f%&¤ ikke være så vanskelig å si ifra på fprhånd, og i det minste når de skal være så frekke å inn i leilighetehn uten å si ifra, ringe på ølenge nok til at de er sikre på at det ikke er folk i leiligheten!!!

Har de lov til dette ?

kjempesinna.gif

JEG BLIR SÅ SIIIIINT !!!

_________________

Loretta

[ Dette Innlegg er endret av: loretta den 2002-04-08 13:28 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: loretta den 2002-04-08 13:29 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er som jeg vet om,IKKE LOV!!

Du leier,altså betaler du for en tjeneste,ingen kan bare låse seg inn til deg som de vil,det kalles å forstyrre privatlivet!!!

Vanlig praksis for utleiere i forhold til leietakere er at man gir beskjed på forhånd,altså avtaler når ting kan skje.

Sjekk kontrakten din om det står noe spesielt om dette,forbehold eller lignende,om ikke så ville jeg protestert høylytt!!

Du har krav på at du får beskjed,hva vet vel huseier om hva du driver med icon_smile.gif

Kanskje det er det han vil finne utav!!

Klem fra Freetime icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Husleielovens § 5-6:

"Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren."

I tredje avsnitt står det at du skal ha melding i rimelig tid. Det er ikke nok å ringe på døra, det skal være lenger tid, iallefall dagen før. Bestemmelsen gir heller ikke huseier adgang til din leilighet uten at det er gitt melding på forhånd.

Jeg synes du skal ta dette opp med huseier og si at han ikke har lov til å låse seg inn i leiligheten uten at du har fått beskjed på forhånd.

Du har krav på privatliv.

Lykke til icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk begge to, jeg skal slenge husleie-loven på bordet og se hva han sier !

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville slengt på en sikkerhetslenke på døra! Har vært utfor lignende; jeg kom fra badet naken, og der stod husvert med arbeidsfolk... arghh!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hvordan kan man egentlig KREVE avslag på leia? Hvis huseier nekter, hva gjør man da? I mitt tilfelle lovet huseier ved innflytting at tre vinduer som var knust/sprukket/punktert skulle skiftes. Dette har jeg skriftelig. I tillegg to andre mindre ting som skulle fixes. Dette er etter 3/4 år ikke gjort noe med. Synes jo selv at jeg har krav på en form for kompensasjon, men er livredd for å komme på kant med huseier, han er en MEGET ustabil person. I redsel for å få problemer med depositumet når det skal frigis i fremtiden, er jeg litt usikker på om jeg tør sette igang noe...

Liffy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, da!!!

Dette hørtes ikke bra ut. Selvom du "bare" leier, så huseieren ingen rett til å bare låse seg inn eller gi beskjede til håndverkere at de kan låse seg inn. Det SKAL avtales på forhånd.

Nå får du slenge lovverket i tryne på huseieren din og si at du ikke finner deg i det mer!!!!!!!

Makan til dårlig oppførsel på folk! frustrert.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Vi har hatt rørlegger her hjemme hele uken.

Og for å si det sånn;

Samme for meg for meg hvordan han kommer seg inn, så lenge han kommer seg inn..

Dessverre har han bare en dag igjen icon_frown.gif

Men jeg forstår at problemet er annerledes med en gammel gris med komuneræv..

Kanskje løsningen er å ansette en

coca cola-light vatmester i blokken.

Jeg er sikkert på at en underskrifts kampanje

lett kan få en ordning på den saken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

icon_biggrin.gif tessa, har jeg en usedvanlig enveis-fokusert tankegang, eller er det ikke bare rør du og rørleggeren din dealer med?12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre bare rør...

Men det hadde vært helt ok å finne på noe mer

"rør" og liv..

Hi,hi..

Nei.. det er ikke bare du som har de tankene..

Venninnene mine ringer når han er her og sier.

Rørlegger? Er han fin?

Er det noe med menn i uniform og

muskuløse håndtverkere?

Fult mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huseier har rett til å ha sin egen nøkkel.

Men han/hun har ikke lov til å bruke dem uten om nødstilfeller (f.eks lekkasjer, brann m.m.). I andre tilfeller skal utleier gi beksjed i god tid før han/hun låser seg inn.

Det er en fordel at utleieren har nøkkel. Hva hvis du mister din egen e.l.? Men å låse seg inn på den måten er ikke lov. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er mulig at det kommer an på boligen også. Men de gangene vi har leid leilighet har eieren alltid hatt nøkkel, men aldri brukt den. Mener å huske at dette sto i leiekontraktene også.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Dette er utdrag av husleieloven.

Utleier trenger altså ikke å ha nøkkel, men du må sørge for at han slipper inn om det skal gjøres arbeider. Men du skal først varsles i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...