Gå til innhold

OLJE i nord


snutte

Anbefalte innlegg

Gjest Lofoting

Etter hva jeg har skjønt, så ligger oljen de tenker å utvinne ved Lofoten nærmere land enn den gjør andre steder der de tar ut olje her til lands? Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men om den gjør det, vil uhell ved plattformene få større konsekvenser her enn ved plattformer som ligger langt til havs.

Jeg tror ikke vi i Lofoten kommer til å vinne noe på det om det utvinnes olje her. I og med at mange av arbeidsplassene på plattformer krever utdanning og spisskompetanse, så vil det neppe skape mange arbeidsplasser for lofotingene - i hvert fall ikke i første omgang, før enkelte av oss har skaffet oss riktig utdanning. Og oljen som utvinnes vil sannsynligvis føres i land på Helgelandskysten for å lette transporten videre, så landbaserte arbeidsplasser kan også utelukkes. Dette er selvsagt et egoistisk perspektiv, men jeg regner med at de fleste kan skjønne at folk her ikke blir overivrige ved tanken på at oljeutvinning neppe vil føre til verken økt sysselsetting, handel i området eller tilflytting, satt opp imot risikoen for å skade et ganske unikt område.

Dessuten har vi verdens nordligste korallrev ved Røstbanken, om det skulle skje en miljømessig katastrofe her, vil vi miste noe helt spesielt. I tillegg har vi viktige områder for fisken, som dog har blitt mindre viktig for oss etter overbeskatning, men jeg synes likevel det er et viktig argument mot oljeutvinning her. Vi har også viktige hekkeområder for sjøfugl, og bestanden av f.eks lundefugl vil rammes hardt ved oljeutslipp her. I tillegg vil et miljøskadet Lofoten bli mye mindre attraktivt for turister, en næring som blir stadig viktigere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...