Gå til innhold

OLJE i nord


snutte

Anbefalte innlegg

JA eller NEI til petroleumsvirksomhet utenfor Lofoten og Vesterålen er spørsmålet?

Jeg ser at det er mange innlegg om plastposer og handlenett. Men min mening er at hvis man skal få stanset klimaendringene nytter det ikke med å forby plastposer. Det er da faktisk sånn at den mest forurensende sektoren i Norge er petroleumssektoren. Skal man da slippe dem til i noe av Norges mest sårbare områder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener nei. I tillegg til at vi som enkeltpersoner gjør det vi kan med mindre forbruk og handlenett, så må politkerne og de internasjonale konsern gjøre det de kan for miljøet. Det å fokusere på å få frem olje i sårbare områder er da ikke veien å gå, mener jeg.

Det er også derfor jeg mener det er viktig at nettopp enkeltpersoner reduserer sitt energiforbruk - for å vise at vi ikke har behov for oljeboring i sårbare områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! "Menneskeskapt global oppvarming" er århundrets bløff. (Men jeg er selfølgelig ikke i tvil om at oljeboring ikke er særlig miljøvennlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei. Når vi tar opp mer olje så vil vi bruke mer olje, den kommer til å ta slutt en dag og da må vi tilpasse oss.

Tror ikke det skader å begynne tilpassningen litt tidligere om man får bevart sårbare naturområder.Det er ganske egoistisk å bruke alle ressurser så ukritisk som vi gjør i dag uten tanke for at det kommer andre

Menneskeskapte klimaendringer er heller ingen bløff, det er vitenskaplig bevist at sammensetningen i atmosfæren påvirker klimaet, og vi påvirker sammensetningen i atmosfæren i høyeste grad. Det er ikke dermed sagt at om det ikke hadde vært mennesker så hadde klimaet vært helt stabilt, men vi fungerer sannsynligvis som en katalysator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
JA eller NEI til petroleumsvirksomhet utenfor Lofoten og Vesterålen er spørsmålet?

Jeg ser at det er mange innlegg om plastposer og handlenett. Men min mening er at hvis man skal få stanset klimaendringene nytter det ikke med å forby plastposer. Det er da faktisk sånn at den mest forurensende sektoren i Norge er petroleumssektoren. Skal man da slippe dem til i noe av Norges mest sårbare områder?

Nå har de drevet med dette på ekofisk i 40 år, men si meg har det skjedd mye galt der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Trussel for fiskerinæringen

Som alle vet, er havområdene utenfor Lofoten og Vesterålen blant de viktigste gyteområdene for flere kommersielle fiskeslag, som torsk og hyse. En oljeulykke i området under gyteperioden vil få store konsekvenser for havmiljøet og fiskerinæringa. Statens forurensningstilsyn har tidligere tilrådet at området bør få status som varig petroleumsfritt område.

VOL

Og oljeulykker forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bor her i området,og kjenner at jeg blir skikkelig provosert av dette.

Det er ikke riktig at myndighetene bestemmer over hodene våre at her skal det være oljeboring!

Det er ingen fra staten som har spurt meg om det er ok å bore utenfor Lofoten.

Skal det være slik at det mest sårbare og vakre landskapet vi har her i landet(i følge meg selv i allefall :) ) skal utsettes for noe slikt? Problemet er at ingen kan garantere at det ikke vil bli noe ulykker med oljeutslipp.....Da er det ikke bare å komme i ettertid å si : huff a meg så dumt dette ble,når landskapet og dyrelivet har blitt lidende.

Nei,det er noe som heter : "mykkje vil ha meir" og det uttrykket passer godt inn i en sånn debatt.

Vær så grei å ikke la penger og makt gå til hodet,og la oss få beholde det særpregete landskapet som både vi og turistene er så glade i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge bør utvinne det som finnes av olje og gass. Jeg synes det er vel så interessant å spørre hva Norge skal gjøre med alt som utvinnes, altså på hvilken måte det brukes og hva det brukes til. Skape arbeidsplasser i Norge? Kun eksportere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Casey. Vi skaper utrolig mange gode arbeidsplasser, og jeg syns det er viktig at vi kan bruke de ressursene vi er så heldige å ha!

Ingen av våre overhoder har heller spurt meg om jeg vil ha boring utenfor Stavanger, eller ha LNG-anlegg ute på Tananger, og heller ikke Shell raffeneriet når det var i gang. Men disse virksomhetene har vært utelukkende positive for menneskene som bor her nede fordi det skaper trygge, meningsfulle arbeidsplasser, og gjør denne regionen svært attraktiv å bo og jobbe i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette det å skape arbeidsplasser over miljøhensyn er svært kortsiktig tenkning. Hvis man skal tenke mest i tall og økonomi, så vil det bli mye dyrere for både Norge og resten av verden om vi venter så lenge vi kan med å ta store miljøtiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Norge trenger ikke å vinne ut all olje bare for å gjøre det. Tror ikke det skader noen å la den ligge der den ligger. Blir ikke ødelagt selv om vi ikke tyner alle resursene akkurat nå i vår generasjon.

Norge trenge en langsiktig enegrpolitikk som ikke gjør det så usikkert å drive indusri i landet.Vi jager jo fabrikker med arbeidsplasser med relativt lite utslipp ut av landet, og til andre plasser som ikke har utslippskontroll. Merkelig måte å nå kyotomålet og unngå energikrise i Norge på. :sukk: Joda, Norge er så flinke atte, mindre utslipp, bare at utslippene forflyttes og blir verre ett annet sted....

Norge trenger også satsing på forskning og teknologi, både for å ha noe å komme med utenom olje, og for å rydde litt opp etter oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Tror ikke det skader å begynne tilpassningen litt tidligere om man får bevart sårbare naturområder.Det er ganske egoistisk å bruke alle ressurser så ukritisk som vi gjør i dag uten tanke for at det kommer andre

***

Nå har vi pumpet opp og eksportert olje i 40 år, slik at du har fått råd til hus, bil og internett, så nå når du er forsynt skal vi stoppe eksporten?

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Aner jeg ett hint av bitterhet her. Nei, vennen, vi venter jo selvfølgelig til du også har hus, bil og internett.

Hvorfor tenke på morgendagen, vi lever i dag, i morgen kan alt være over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Aner jeg ett hint av bitterhet her. Nei, vennen, vi venter jo selvfølgelig til du også har hus, bil og internett.

Hvorfor tenke på morgendagen, vi lever i dag, i morgen kan alt være over.

***

Jeg HAR hus, bil(er) og internett, selv om jeg snart ikke helt skjønner hva jeg skal med sistnevnte.

Dere som er mot eksport av olje, driter dere ut.

Enkelt og greit. Om vi ikke eksporterer, vil andre eksportere mer. Vi er en av verdens fem største eksportører av olje, og en av de tre største på gass, om vi nå skal kutte eksporten - hva skjer da?

Prisene presses, hele lands økonomier vil rammes (joda), kanskje får man enda flere dårlig begrunnede angrep på oljenasjoner for at andre skal sikre tilgang.

Fattige land trenger energi for i det hele tatt å komme på banen, for dem er ikke vannkraft, bølgekraft eller atomenergi et alternativ.

Dere som sitter og vil beskytte krykka i Lofoten og de senere generasjoner, tenk litt. Greit at man skal satse miljøvennlig, men til det er en målsetning som KAN nås, må vi leve med det vi har.

Dere minner om disse som absolutt skal spise økologisk, de skjønner heller ikke at store deler av verdens befokning vil sulte ihjel i rekordfart om man kutter ut kjemikalier og genmodifisering i landbruket.

For ikke å snakke om dem som ikke kjøper tekstiler lagd med barnearbeid. Barna blir sikkert kjempeglade når de heller må prostituere seg.

Initiativ 10p.

Gjennomføring 0p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
***

Nå har vi pumpet opp og eksportert olje i 40 år, slik at du har fått råd til hus, bil og internett, så nå når du er forsynt skal vi stoppe eksporten?

I Sverige har de ikke olje og gass, men de har myyyye billigere hus, bil og internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Casey
I Sverige har de ikke olje og gass, men de har myyyye billigere hus, bil og internett.

De har i det minste et drivende forretnings- og gründerliv, høy kompetanse på alle felt og konkurransedyktig industri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Til Nobilian

Skrev ett langt innlegg som ga deg beskjed om at du ikke kan legge alle etiske valg i hendene på andre, mistet det. Her er korte trekk

Du har selv ansvar for de etiske valgene du tar, selv om du prøver å argumentere annsvaret ditt over på andre.

Jeg tar ikke annsvar for prostitusjon i fattige land, det må de jævlene som kjøper sex av barn gjøre.

Det er de som du står på barrikaden for å beskytte som lider mest av oljeutvinning og vil ha minst å tape på om ikke alt blir pumpet opp.

Og genmodifisert mat fører mye bra med seg, absolutt ikke motstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Skrev ett langt innlegg som ga deg beskjed om at du ikke kan legge alle etiske valg i hendene på andre, mistet det. Her er korte trekk

Du har selv ansvar for de etiske valgene du tar, selv om du prøver å argumentere annsvaret ditt over på andre.

Jeg tar ikke annsvar for prostitusjon i fattige land, det må de jævlene som kjøper sex av barn gjøre.

Det er de som du står på barrikaden for å beskytte som lider mest av oljeutvinning og vil ha minst å tape på om ikke alt blir pumpet opp.

Og genmodifisert mat fører mye bra med seg, absolutt ikke motstander.

***

Med fare for å virke nedlatende - lange innlegg er kanskje det dere er best på, dere som er tøffe på "individuelt ansvar" så lenge konsekvensene rammer andre.

Du skal ikke gi meg beskjed om noe som helst.

Jeg er ikke, individuelt sett, bare klimanøytral - jeg er klimapositiv.

Er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva er klimapositiv?

Jeg er ikke klimanøytral, jeg både spiser puster og fiser. Men jeg er bevisst valgene mine.

Du kan fortelle deg selv alt du vil at det å støtte barnearbeid, kjøpe sprøytemiddelbehandlede klær så gjør du mennesker en tjeneste. Det stemmer ikke allikevel.

Du har vel også fått med deg at en del av prishoppet på matvarer kommer av at man merker at det begynner å minke på enkelte komponenter i kunstgjødsel?

Hva med å spare der man kan.

En dag kommer det til å ta slutt på oljen, da kommer vi til å tilpasse oss i rekordfart, så lenge tilgangen er der kommer vi til å bruke opp hver minste dråpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...