Ce'Nedra Skrevet 21. mars 2008 #1 Skrevet 21. mars 2008 Vi må pusse opp badet vårt, men synes det fra før av er er veldig lite bad (ca. 1.60x3 meter). Vi må i så fall ta det ene soverommet, og da vil vi få et for stort bad igjen.. Har beregnet denne utvidelsen til ca 200.000 fordi vi må flytte alt av rør. Synes dette er mye penger, og vet ikke helt om det vil være dumt å ta et soverom? Kan ikke utvide den andre veien, for da får vi for lite hovedsoverom.. Stort bad og to soverom eller lite bad og tre soverom? Hva er lurest? Vi er veldig i villrede..
Nabodama Skrevet 21. mars 2008 #2 Skrevet 21. mars 2008 Hva har dere mest behov for? Altså, hvor mange er dere? Er dere bare to, ville jeg nok tatt det ene soverommet og fått større bad.....men kanskje boligen da får mindre verdi? Det er også verdt å tenke på. Kanskje dere ikke trenger å ta hele soverommet, men kan la noe areal være igjen til bodplass, evt klesrom?
Ce'Nedra Skrevet 21. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. mars 2008 Vi er bare to, og vi har ikke planer om bad.. Men begge hadde trengt hvert sitt kontor da.. Jeg tenkte litt på om boligen kunne få mindre verdi, tenkte det kanskje var noen her som visste det..? Lurte litt på å lage walk-in-closet i enden, men har egentlig stor garderobeplass på hovedsoverommet, så da må vi eventuelt rive det men får da igjen bedre plass der.. Ellers har vi utebod, en liten bod inne, innebygd skoskap, loft og kjeller til å lagre, så vi trenger i grunnen ikke bodplass. Vanskelig dette..
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2008 #4 Skrevet 21. mars 2008 Vi er faktisk i akkurat samme situasjon. Vi har kjøpt oss enebolig hvor badet er knøttlite. Eneste mulighet for å få større bad er å ta et soverom. Ellers får vi et knøttlite bad hvor man såvidt kan snu seg. Jeg kunne egentlig tenkt meg et litt større badeværelse, men jeg vet ikke om jeg får med mannen min på det, fordi han synes det er mest praktisk og lurt med tre soverom. (Vi er også bare to personer.) Men det jeg tenker på at er at badet er jo et sted man bruker tid hver eneste dag, foreløpig vil de andre rommene bare bli kontor/gjesterom da vi ikke har barn også. Vanskelig.
Ce'Nedra Skrevet 21. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. mars 2008 Sant det, man bruker jo faktisk ganske mye tid på badet.. Og redd vi skal bruke masse penger på å pusse det opp uten å utvide, også blir det bare til at vi går og irriterer oss over hvor trangt det er..
Kosemose Skrevet 21. mars 2008 #6 Skrevet 21. mars 2008 Det spørs jo hva som er viktigst for dere. Bruker dere for eksempel badet også som vaskerom? Selv ville jeg ikke ofret et ekstra rom for bad, så lenge badet var stort nok til at det var praktisk og funksjonelt.
Gjest Samme gjest som innlegg #4 Skrevet 21. mars 2008 #7 Skrevet 21. mars 2008 Nettopp. I tillegg er små bad upraktiske - man får kanskje ikke plass til alle tingene som hører til på badet og det blir veldig raskt mye dugg når man dusjer. Er det vindu på det lille badet deres? Hva angrer man mest på tror du? Stort bad, men få soveværelser, eller knøttlite bad, men et ekstra soveværelse? (Jeg tenker VELDIG langsiktig også, små bad og bleie- og stellebordsbarn? Høres ikke spesielt hyggelig ut.) Nei, det er vanskelig. Angående verdiøkning vil jeg tro at mange setter pris på et stort bad, selv om kanskje barnefamilier setter stor pris på soverom også. Dere har ikke mulighet til å endre planløsningen mer, bytte ut litt vegger her og der, for å kunne opprettholde tre soverom (som da i verste fall blir litt mindre enn de er i dag)?
Titta Skrevet 21. mars 2008 #8 Skrevet 21. mars 2008 Jeg ville aldri i livet byttet bort et soverom mot et større bad. Badet dere har er jo nesten 5m2, og det er jo egentlig ikke så lite. Slår dere det sammen med et soverom ender dere vel opp med en bad på 12-15m2 eller noe sånt? Kommer ann på hvor stort soverommet er selvsagt. Vi har et lite bad (knappe 3m2, men har toalettrom seperat) og savner egentlig ikke noe større heller. Hadde selsagt vært deilig med et stort og luftig bad, men hvertfall vårt bad er såpass greit innredet at det føles ikke trangt annet enn hvis vi begge to vil stelle seg forran speilet samtidig. Og stort sett er en jo bare en på badet (evt. en i dusjen og en ved vasken). Det eneste måtte være hvis dere idag har vaskemaskin i en felles vaskekjeller og nå kan få plass til det på eget bad, eller evt. hvis en går med en drøm om boblebad eller noe slikt. Hvis en bare skal ha et "vanlig" bad med do, dusj og vask så synes jeg dette høres ut som et unødvendig stort bad. Hadde det vært meg så ville jeg heller pusset opp badet som det er og lagt vekt på løsninger som passer for mindre bad. Dusj med dører som kan legges inntil veggen, tilpasset vask og alt som ikke trenger å være på badet (f.eks. rene håndklær og skittentøykurv) hadde jeg plassert andre steder. Men, hver sin smak selvfølgelig.
Leo Skrevet 21. mars 2008 #9 Skrevet 21. mars 2008 Jeg tenkte litt på om boligen kunne få mindre verdi, tenkte det kanskje var noen her som visste det..? Jeg vet ikke, men jeg følger ganske nøye med i lokale eiendomsmarkedet og mitt inntrykk er at ene-/tomannsboliger og rekkehus med to soverom er tyngre å selge enn de som har tre. Årsaken er vel kanskje at de potensielle kjøperne ofte har eller planlegger barn og selv om de ikke har tenkt å bo der hele livet, så ønsker de i hvert fall at de kan beholde ett soverom som gjesterom/kontor hvis de får ett barn og slippe å planlegge flytting umiddelbart hvis de får to. Det er som sagt bare en nokså privat teori, men det burde jo være enkelt å sjekke ved å ta noen telefoner til eiendomsmeglere som selger boliger i området. Jeg ville m.a.o. ikke ha tatt et helt soverom til bad når badet fra før ikke er ekstremt lite. Orienter dere heller litt i markedet og se om det ikke finnes muligheter for å f.eks. sette inn en bred vask eller to små ved siden av hverandre med et bredt speil over slik at det går an for to stykker å stelle seg samtidig om morgenen uten å komme i konflikt. Det finnes dessuten ganske mange boblebad-/steamdusjvarianter beregnet på små bad på markedet hvis det er en drøm dere har. Hvis jeg likevel skulle ha gjort det, ville jeg ha sett på om det er mulig å gjøre om en del av det utvidede badet til en en adskilt vaskeromsdel. (Hvis dere ikke allerede har vaskerom i f.eks. kjeller da...).
Pasha Skrevet 21. mars 2008 #10 Skrevet 21. mars 2008 Personlig ville jeg heller ha kjøpt en bolig med lite bad og 3 soverom, enn med 2 soverom og stort bad.
Gjest Grafica Skrevet 21. mars 2008 #11 Skrevet 21. mars 2008 Men stort, flott bad kan også dra opp verdien på en bolig. Om det er dette dere er bekymret for, kan dere ta kontakt med en megler, og se hva h*n synes dere tjener mest på, verdimessig. Hva ligger "utenfor" dette soverommet igjen? Hadde det vært mulig å ta det dere trenger til badet, og så slå uten resten av veggen og la det bli det av et annet større rom?
Arkana Skrevet 21. mars 2008 #12 Skrevet 21. mars 2008 Personlig ville jeg heller ha kjøpt en bolig med lite bad og 3 soverom, enn med 2 soverom og stort bad. Enig.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2008 #13 Skrevet 21. mars 2008 Når det gjelder vektlegging og forventning om badets størrelse ved kjøp, spiller husets størrelse inn. Kjøper man et småhus på 200 m2, så er det ingen som forventer stort bad. Det tiltrekker seg gjerne en kjøpegruppe som må telle litt ekstra på pengene, og da vil nok små, men flest mulig rom, telle mest. De litt sterkere kjøpegruppene velger gjerne langt større hus, så da er nok store og romslige bad et must. Vårt bad er på 18 m2, og jeg ville ikke hatt det en cm mindre. Men smak og behag. Jeg liker ikke rom som er så små at man må ut for å skifte mening. Har sett plantegninger på hus hvor bl.a. sovrommene er rundt 10 m2 - knapt nok plass til en fis.
Ce'Nedra Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 22. mars 2008 (endret) Ja, det er akkurat det.. Vi er bare to, og jeg tror ikke vi kommer til å selge dette huset igjen.. Og vi har ikke lyst på barn heller.. Så det eneste er jo det at vi ønsker oss hvert vårt kontor.. Hm.. Jeg ble nesten enda mer usikker nå Vaskerom har vi i kjelleren, så det trenger vi ikke å bruke badet til.. Er det noen som eventuelt har tips til hvordan vi kan gjøre mye ut av et lite bad? Jeg synes ikke jeg har funnet en bra løsning, enda så mye jeg har sett rundt på forskjellige nettsider.. Endret 22. mars 2008 av Ce'Nedra
Gjest Grafica Skrevet 22. mars 2008 #15 Skrevet 22. mars 2008 Ce'Nedra, jeg har den fine tittelen interiørkonsulent og kan gjerne hjelpe deg ved å lage et par digitale skisser. Om du sender meg en PM med litt info Trenger å vite hvor døra står, avstand fra dør til sidevegger, evt samme info om vinduer, og hva dere vil ha inn på badet (f,eks om dere vil ha plass til dobbeltvask, hvor mye oppbevaring dere vil ha og slikt) Om du vil, såklart.
Ce'Nedra Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 22. mars 2008 Grafica: Åh, du er jammen en knupp! Skal sende litt nærmere info jeg
Gjest Grafica Skrevet 22. mars 2008 #17 Skrevet 22. mars 2008 Jeg kan ikke lage perfekte tegninger til deg dessverre, siden jeg ikke har alt tegneutstyret mitt lenger, eller et godt tegnebord, men jeg kan lage noen fine digitalt hvertfall Bare koselig å få gjøre noe med interiør igjen, jeg har savnet det etter at jeg sluttet på skolen og Norema.
Ce'Nedra Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #18 Skrevet 22. mars 2008 Når det gjelder vektlegging og forventning om badets størrelse ved kjøp, spiller husets størrelse inn. Kjøper man et småhus på 200 m2, så er det ingen som forventer stort bad. Det tiltrekker seg gjerne en kjøpegruppe som må telle litt ekstra på pengene, og da vil nok små, men flest mulig rom, telle mest. De litt sterkere kjøpegruppene velger gjerne langt større hus, så da er nok store og romslige bad et must. Vårt bad er på 18 m2, og jeg ville ikke hatt det en cm mindre. Men smak og behag. Jeg liker ikke rom som er så små at man må ut for å skifte mening. Har sett plantegninger på hus hvor bl.a. sovrommene er rundt 10 m2 - knapt nok plass til en fis. Er forresten 200 m2 et "småhus"? Tror ikke det vi har er mer enn 100 m2 pluss kjeller og loft, så da er det vel et minihus.. Men vi to personene vil jo ha det greit den tiden vi skal bo der uansett.
Gjest Gjest_Charlotte_* Skrevet 22. mars 2008 #19 Skrevet 22. mars 2008 Når det gjelder vektlegging og forventning om badets størrelse ved kjøp, spiller husets størrelse inn. Kjøper man et småhus på 200 m2, så er det ingen som forventer stort bad. Det tiltrekker seg gjerne en kjøpegruppe som må telle litt ekstra på pengene, og da vil nok små, men flest mulig rom, telle mest. De litt sterkere kjøpegruppene velger gjerne langt større hus, så da er nok store og romslige bad et must. Vårt bad er på 18 m2, og jeg ville ikke hatt det en cm mindre. Men smak og behag. Jeg liker ikke rom som er så små at man må ut for å skifte mening. Har sett plantegninger på hus hvor bl.a. sovrommene er rundt 10 m2 - knapt nok plass til en fis. For noe stort tull .. Vårt hus er 180 kvadrat - men det er slett ikke noe småhus, som du kaller det. Huset vårt er arkitekttegnet og inneholder akkurat de rommene vi trenger. Det finnes ikke en "død" kvadratmeter i vårt hus. Baderommet er på 15 kvadrat, vi har foreldresoverom på 20 kvm og 3 mindre soverom på 10 kvm. I tillegg er det stort kjøkken, stue, vaskerom, 2 små toalettrom, 1 teknisk rom, kott under trappen og en lys og fin kjellerstue .. entreen er stor og lys - osv .. Utnyttelsen av huset/leiligheten er ganske mye viktigere enn antall kvadratmeter. Si at man har en hel etasje med skråtak - da går det veldig mye plass bort .. Vi har ikke et eneste skråtak i hele huset .. dermed blir utnyttelsesgraden desto større.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #20 Skrevet 22. mars 2008 På KVIK kan du laste ned et progam der du kan tegne ditt eget bad/kjøkken. Et veldig enkelt og greit program og du kan du kan få sett rommet i 3D. Har selv brukt det for å tegne skisser til mitt nye bad. Badet vårt var opprinnelig like stort/lite som ditt. Vi har tatt gangen inn til det ene soverommet inn i badet og flyttet soveromsdøren slik at vi nå får et bad på ca 7,5 kvm. Ser ut til at vi får en grei planløsning med plass til både dusj, badekar, vask og toalett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå