Gå til innhold

Å lære russisk


Gjest Chili Pepper

Anbefalte innlegg

Gjest Chili Pepper

Jeg har lyst til å lære meg litt russisk på egen hånd. Til å begynne med er jeg fornøyd med å lære det helt, helt elementære, men trenger tips til bøker/opplegg jeg kan kjøpe.

Har vært innom biblioteket, men de hadde ingenting.

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal lære russisk på egen hånd, ville jeg nok startet med et læreverk der det følger med en cd. Lær alfabetet først. Russisk har mange "vislelyder" som kan høres like ut, men som ikke er det. Det kan være vanskelig å lese seg til dette utfra lydskrift.

Ikke veldig spennende, men Schibsted har språkkurs som heter "Smart språkkurs - russisk for begynnere- da!" Der kan man øve på alfabetet, enkle dialoger, og det følger med cd.

Eurotalk interactive har russiskkurs på data. Vet ikke helt hvordan nybegynnerkurset er her.

Vet ikke hvor mange typer nybegynnerbøker man får kjøpt, men vet om to - "Zdravstvujtje" og "Sosedi" (må få meg russisk tastatur...), av disse likte jeg sistnevnte best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal lære russisk på egen hånd, ville jeg nok startet med et læreverk der det følger med en cd. Lær alfabetet først. Russisk har mange "vislelyder" som kan høres like ut, men som ikke er det. Det kan være vanskelig å lese seg til dette utfra lydskrift.

Ikke veldig spennende, men Schibsted har språkkurs som heter "Smart språkkurs - russisk for begynnere- da!" Der kan man øve på alfabetet, enkle dialoger, og det følger med cd.

Eurotalk interactive har russiskkurs på data. Vet ikke helt hvordan nybegynnerkurset er her.

Vet ikke hvor mange typer nybegynnerbøker man får kjøpt, men vet om to - "Zdravstvujtje" og "Sosedi" (må få meg russisk tastatur...), av disse likte jeg sistnevnte best.

russisk tastatur:

http://ourworld.compuserve.com/homepages/PaulGor/kbd.htm

Veldig fin side. Når nedlasting og installering er fullført trenger man bare bruke "shift + alt" og vips, så skriver man по-русски :) jeg ble tipset om siden da jeg studerte i st. petersburg og heller ville bruke laptop-tastaturet mitt fremfor et eksternt. man kan installere både fonetisk- og standardtastatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å lære meg litt russisk på egen hånd. Til å begynne med er jeg fornøyd med å lære det helt, helt elementære, men trenger tips til bøker/opplegg jeg kan kjøpe.

Har vært innom biblioteket, men de hadde ingenting.

Håper noen kan hjelpe!

I likhet med vannmelon vil jeg anbefale "Sosedi" (Marit Bjerkeng, Tatiana Bräger og Trond Gunnar Nordenstam), eventuelt "Raz dva tri" (Birgitta Wikstrøm). :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med vannmelon vil jeg anbefale "Sosedi" (Marit Bjerkeng, Tatiana Bräger og Trond Gunnar Nordenstam), eventuelt "Raz dva tri" (Birgitta Wikstrøm). :) Lykke til!

Sosedi er grei nok, men jeg kan se for meg at det er veldig vanskelig helt på egen hånd uten noen forkunnskaper!

Jeg har tatt russisk-kurs selv, og bare bokstavene er jo et enormt arbeid..! Som noen før har nevnt er det mange like hvislelyder og uttaleregler det er vanskelig å kunne finne ut av selv.

Du sier du vil lære det helt elementære, men det er nok ikke bare bare... Det er ufattelig mye som er elementært på russisk. Til og med tall bøyes i tid og kjønn. Ordene bøyes også som regel til det ugjenkjennelige ut fra hvem det er som er objekt i handlingen.

Kanskje litt demotiverende dette innlegget, men russisk er vanskelig...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sosedi er grei nok, men jeg kan se for meg at det er veldig vanskelig helt på egen hånd uten noen forkunnskaper!

Jeg har tatt russisk-kurs selv, og bare bokstavene er jo et enormt arbeid..! Som noen før har nevnt er det mange like hvislelyder og uttaleregler det er vanskelig å kunne finne ut av selv.

Du sier du vil lære det helt elementære, men det er nok ikke bare bare... Det er ufattelig mye som er elementært på russisk. Til og med tall bøyes i tid og kjønn. Ordene bøyes også som regel til det ugjenkjennelige ut fra hvem det er som er objekt i handlingen.

Kanskje litt demotiverende dette innlegget, men russisk er vanskelig...!

Signerer denne. Jeg nevnte bare greie læreverk, men ville absolutt ha meldt meg på et kurs. Tror man kan gå på russiskkurs på kveldstid over noen uker. Da får man kanskje litt mer forståelse for språket. Jeg skulle oversette en sang fra russisk til norsk da jeg nettopp hadde begynt å lære russisk, og jeg slet. Det var til tider vanskelig å finne ut av hvilke ord de egentlig hadde brukt.

Samtidig - hvis du vil lære deg noe, går det som sagt an å kjøpe et lydkurs, der du kan øve på alfabetet og en del fraser, sånn til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chili Pepper

Tusen takk for svarene! :-D

Jeg skrev at jeg "bare" ville lære det elementære, for å få sagt at jeg ikke kan noe fra før og derfor må ha det veldig grunnleggende. Fant noen bøker på biblioteket, men det var for høyt nivå.

Et kurs er nok lurt, ja! Jeg har imidlertid ikke tid eller råd til det akkurat nå, så jeg skal starte med å prøve noen av tipsene dere ga meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosedi er grei nok, men jeg kan se for meg at det er veldig vanskelig helt på egen hånd uten noen forkunnskaper!

Jeg har tatt russisk-kurs selv, og bare bokstavene er jo et enormt arbeid..! Som noen før har nevnt er det mange like hvislelyder og uttaleregler det er vanskelig å kunne finne ut av selv.

Du sier du vil lære det helt elementære, men det er nok ikke bare bare... Det er ufattelig mye som er elementært på russisk. Til og med tall bøyes i tid og kjønn. Ordene bøyes også som regel til det ugjenkjennelige ut fra hvem det er som er objekt i handlingen.

Kanskje litt demotiverende dette innlegget, men russisk er vanskelig...!

+1 :)

Innlegget ditt er kanskje litt demotiverende, men jeg er helt enig med deg i at russisk er vanskelig. Har studert russisk ved universiteter i både Norge og Russland, og det var absolutt utfordrende - selv med god veiledning fra dyktige forelesere.

Når noen sier "det elementære" tenker jeg alfabetet og fraser som kan pugges, noe som absolutt bør være oppnåelig uten altfor mye veiledning (selv om et kurs selvfølgelig ville vært det optimale). :)

Ps. På universitetet fikk vi en knapp uke (!) på å lære oss alfabetet før vi ble kastet ut i kasus og tekstlesning. :D Glad jeg er ferdig med dét, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tusen takk for svarene! :-D

Jeg skrev at jeg "bare" ville lære det elementære, for å få sagt at jeg ikke kan noe fra før og derfor må ha det veldig grunnleggende. Fant noen bøker på biblioteket, men det var for høyt nivå.

Et kurs er nok lurt, ja! Jeg har imidlertid ikke tid eller råd til det akkurat nå, så jeg skal starte med å prøve noen av tipsene dere ga meg.

jeg kan prøve å hjelpe deg! ;) jeg er russisk og har bodd har i 2,5 år. det kunne vært spennende.

Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod)

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tråden er ryddet iht KGs regler.

Mailadresse og identifisering av seg selv med fullt navn er ikke tillatt.

Strix, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Tusen takk for svarene! :-D

Jeg skrev at jeg "bare" ville lære det elementære, for å få sagt at jeg ikke kan noe fra før og derfor må ha det veldig grunnleggende. Fant noen bøker på biblioteket, men det var for høyt nivå.

Et kurs er nok lurt, ja! Jeg har imidlertid ikke tid eller råd til det akkurat nå, så jeg skal starte med å prøve noen av tipsene dere ga meg.

På Universitetet i Dalarna har de noen bra russiskkurs som distanseundervisning:

http://www.du.se/Templates/SyllabusPage___...&kod=RY1001

Helt gratis! (men du må selvfølgelig kjøpe lærebøker)

Jeg har tatt Ryska för nybörjare 2 og syntes det var veldig bra. Undervisningen foregår på nettet på kveldstid, og læreren er veldig hyggelig og hjelpsom.

For å ta Ryska för nybörjare 1 kreves det ingen forkunnskaper i russisk, bare videregående.

Ellers kan jeg anbefale folkeuniversitetet sine russiskkurs, men de koster jo ganske mye.

Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Annonse

Som flere over vil jeg også anbefale "Sosedi". Hvor vanskelig det er å lese seg til, vel, det kommer vel litt an på hvilke forutsetninger man har for å lære språket også, og ikke minst innsatsen du legger ned i det. Har du generelt godt gehør og språkøre vil det nok kanskje oppleves som enklere enn om man generelt synes språk er vanskelig å lære. En ting jeg synes hjalp veldig var å skaffe feks Disney-filmer på dvd med russisk dubbing. Hjelper å høre det, også kan man jo sette på teksting for å se hvordan ordene uttales. Og språket i barnefilmer er ofte litt mer tilgjengelig enn i voksenfilmer. Russisklæreren min tipset oss også om å høre mye på Putins taler, siden han snakker veldig tydelig ;)

Nå er jo det russiske alfabetet veldig "logisk" fonetisk sett; hver bokstav representerer i all hovedsak sin egen lyd, de setter normalt ikke sammen bokstaver for å lage lyder slik vi gjør på norsk. (skjønner at det må oppleves frustrerende for ikke-norskspråklige at både j, sj, sch og skj kan uttales omtrent likt!)

Jeg tror også det kan være en veldig god idé å skaffe et læresett hvor du også kan høre uttale, noen av de russiske lydene kan være litt fremmede for oss, så det er greit å høre det. Også hvis du virkelig vil ta den helt ut og være like nerdete som meg kan du skrive russiske ord for ting i rommet på post-it-lapper og henge opp ;) Blir veldig god på ordene for kjøleskap, speil, dør, vindu, osv... :fnise:

Oi, ja, også bør du få tak i Oxford Starters Russian Dictionary. Den er rett og slett genial! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...