Gå til innhold

Dere som ikke kjøper plastposer


2008brud

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Til brød bruker jeg fryseposer som brukes om igjen flere ganger.

Til søpla kjøper jeg en rull med søppelposer på Lidl. De koster 30 øre pr stk, men bærepose på butikken gjerne koster kr 1,- pr stk.

Hurra for Lidl!! Håper Rema ikke får lov til å overta.

Jeg kjøper ruller på Rema til 10 øre pr pose... (og der koster de vanlige posene 70 øre) Så Rema er best :lur: (Dog de riktignok ikke har fullt så morsom snop)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har, i likhet med mange andre, vanlige brødposer til brødet, og de brukes mange ganger, og eb slik rull varer ganske "evig".

Jeg har en plastpose eller to i veska som jeg bruker når jeg handler (jada, har tenkt på å skaffe et handlenett, men vi har nå engang et stort lager av plastposer, så jeg bruker dem enn så lenge, det er jo gjenbruk...) men det hender at vi handler mer enn jeg har plass til, eller at posen ikke er kommet tilbakei veska, så fortsatt får vi noen nye poser, samt at vi altså har et lager fra før vi innførte denne vanen.

Dersom, om jeg noen gang går tom for plastposer (har vurdert å ta en stoooor pose og stappe ange poser oppi og levere på plastgjenvinninga jeg, så jeg tror ikke vi klarer gå tom på naturlig vis på ganske lenge i alle fall) så selges det avfallsposer, rimligere enn bæreposer, og lettere nedbrytbare, da de ikke er så kraftige.

Jeg ser med andre ord ingen grunn til å fortsette å dra i hus flere bæreposer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi storhandler en gang i uka, og da har vi med et par blåe IKEA-nett. Synes de er greie til mye, både handling, bære våte klær i ( vi har vaskemaskin i kjelleren og tørker enten ute eller på loftet) og når de begynner å bli litt slitne blir de degradert til å hente ved i.

Småhandling gjennom uka er det stort sett jeg som står for på vei hjem fra jobb,sykler og bruker alltid sekk ( det er faktisk utrolig mye som kan trøkkes ned i en helt vanlig sekk...hehe...)

Til brød bruker vi brødposer på rull, til søppel har vi en rull med gråe, tynne poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg kjøper ruller på Rema til 10 øre pr pose... (og der koster de vanlige posene 70 øre) Så Rema er best :lur: (Dog de riktignok ikke har fullt så morsom snop)

Og hvordan ruller er det - plastposer til brød eller bæreposer med håndtak til å knyte som kan brukes til vanlig søppel?

Få nok ikke poser til vanlig søppel på Rema for 10,- øre pr stk nei. :nei:

Lidl er best. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og hvordan ruller er det - plastposer til brød eller bæreposer med håndtak til å knyte som kan brukes til vanlig søppel?

Få nok ikke poser til vanlig søppel på Rema for 10,- øre pr stk nei. :nei:

Lidl er best. :jepp:

Avfallsposer får man på ruller til 10 øre posen på Rema, jo. De har ikke håndtak, men er såpass store at man helt fint får knyttet dem igjen, selv om det er haug i avfallsbøtten. De ser veldig lik ut som de som brukes her i kontorbygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Avfallsposer får man på ruller til 10 øre posen på Rema, jo. De har ikke håndtak, men er såpass store at man helt fint får knyttet dem igjen, selv om det er haug i avfallsbøtten. De ser veldig lik ut som de som brukes her i kontorbygget.

Ahh! Sånne tynne dårlige poser som ikke tåler noe ja. :roll:

Jeg snakker om innmari bra og solide søppelposer som er kjempelette å knyte fordi de har superfine håndtak. :jepp:

Lidl er best! :slåss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Ahh! Sånne tynne dårlige poser som ikke tåler noe ja. :roll:

Jeg snakker om innmari bra og solide søppelposer som er kjempelette å knyte fordi de har superfine håndtak. :jepp:

Lidl er best! :slåss:

Men hvorfor skal spøppelposen tåle noe da? Den skal jo bare kastes? Så lenge den holder bort til bosspannet er den mer enn solid nok for meg.. Det at de er tynne er jo det som gjør dem mer miljøvennlige... Og jeg tar bare tak i begge kantene på åpningen så de blir til kaninører, og knytter sammen. Sånn vaskedamen på jobben gjør det også :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal spøppelposen tåle noe da? Den skal jo bare kastes? Så lenge den holder bort til bosspannet er den mer enn solid nok for meg.. Det at de er tynne er jo det som gjør dem mer miljøvennlige... Og jeg tar bare tak i begge kantene på åpningen så de blir til kaninører, og knytter sammen. Sånn vaskedamen på jobben gjør det også :gjeiper:

Det er ikke "bare" å få en pose til å holde hele veien til søppelkassa med "spisse" ting oppi... Hverfall ikke når man bor et stykke opp i etasjene i en blokk, og må bære dem+papirsøppel+metallsøppel ned trappa rett som det er.

Kjipt å få hull på posen midt i trappa også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men hvorfor skal spøppelposen tåle noe da? Den skal jo bare kastes? Så lenge den holder bort til bosspannet er den mer enn solid nok for meg.. Det at de er tynne er jo det som gjør dem mer miljøvennlige... Og jeg tar bare tak i begge kantene på åpningen så de blir til kaninører, og knytter sammen. Sånn vaskedamen på jobben gjør det også :gjeiper:

De tynne holder til bruk på kontor, hvor folk kun kaster papir (miljøsvin som de er).

Hjemme, hvor søppelet fort kan bestå av ting med skarpe kanter m.m. går det hull på de dumme posene bare man nærmer seg dem.

10 øre for de dårlige posene er megadyrt. :roll:

:rope: Rema suger - så det så. Basta. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Siden Rema-gjesten ikke har kommet med noe innlegg på nesten 10 minutter anser jeg det som en feig retrett og bekreftelse på at posene på Rema er altfor dårlige til å brukes som søppelposer.

:danse: Lidl :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evalina

Nå har jeg ikke lest alle svarene her, så i fare for å gjenta noe...

Du bør ikke bruke de vanlige bæreposene til å pakke inn brød i. De er ikke beregnet på oppbevaring av mat på den måten, og kan avgi stoffer du helst ikke vil få i deg med brødet. Vil tipse deg om å oppbevare brød i vanlige kjøkkenhåndklær, inni en brødboks. Mitt brød holder seg i hvertfall veldig bra, men det kommer jo litt an på brødet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker handlenett, men får av og til med meg poser hjem hvis jeg ikke har planlagt innkjøpet.

Jeg baker små brød, som jeg legger i frukt- og grøntposer fra butikken (de man putter eplene sine i). Ellers har vi kakebokser som er fine til rundstykker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg får stort sett mer enn nok bossposer på andre butikker enn dagligvarebutikker. Hvis jeg vet at det begynner å bli tomt tar jeg med meg de posene som noen butikkansatte slenger etter varene mine selv om jeg ikke har bedt om det. Som regel sjekker jeg kvitteringen for å forsikre meg om at jeg ikke har betalt slike poser før jeg lar de ligge.

Hvilke uheldige stoffer kan polyeten avgi? Fargetrykket er på utsiden av posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kjøpt handlenett:) Veldig kjekke og har god palssi forhold til vanlige bæreposer.

Til brød har vi brødposer, men som regel skjærer vi det opp på butikken og putter de i brødposer der, så de trengs nesten ikke her hjemme.

I søppeldunken bruker jeg de hvite posene på rull som vaskedamer o.l. bruker, de er kjekke og brytes fortere ned:) Fåes kjøpt på butikken de også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker brødboks til brødene. Om man er redd de hvite, tynne posene skal ryke før man kommer seg ut til bosset kan man vel bære det i den bøtten man har posen nedi? Knyte posen, bære bøtta ut, hive posen i bosset og bære bøtta tilbake under kjøkkenvasken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi bruker brødboks til brødene. Om man er redd de hvite, tynne posene skal ryke før man kommer seg ut til bosset kan man vel bære det i den bøtten man har posen nedi? Knyte posen, bære bøtta ut, hive posen i bosset og bære bøtta tilbake under kjøkkenvasken igjen.

Men hva om den revner i bosspannet da? Må jo drive og vaske det hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker brødboks til brødene. Om man er redd de hvite, tynne posene skal ryke før man kommer seg ut til bosset kan man vel bære det i den bøtten man har posen nedi? Knyte posen, bære bøtta ut, hive posen i bosset og bære bøtta tilbake under kjøkkenvasken igjen.

Det er ikke alle som har løs bøtte som man kan bære ut. Det er ikke alle som har bøtte engang, mine foreldre har bare et sånn stativ som de henger posten i.

Og det hjelper heller ikke på at posen revner på vei ned bossjakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det er ikke alle som har løs bøtte som man kan bære ut. Det er ikke alle som har bøtte engang, mine foreldre har bare et sånn stativ som de henger posten i.

Og det hjelper heller ikke på at posen revner på vei ned bossjakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppbevarer brødet i Tupperwares nye brødboks . Kjøper vanlivis flere brød og fryser ned noen i blanke brødposer som brukes igjen og igjen. Sparer dermed en del brødposer.

Til handling har jeg alltid mange handlenett/tøynett og prøver konsekvent å unngå plastposer fra butikken til varene. Har gjort det til en vane å ha handlenett i lomma,veska og sekken- alltid. Men glemmer det i blandt.

Til søpla bruker jeg kjøpte hvite tynne søppelposer. En rull varer i flere mnd og er derfor billig i innkjøp.

Siden vi kildesorterer plast, metall, papir og glass, drikkekartonger så går dette ikke i søpla og vi har derfor lite søppel . Slik sparer vi endel søppelposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...