Gå til innhold

Qlio

Gjest sexysadie

Anbefalte innlegg

Gjest sexysadie

La meg få forklare hvorfor jeg ikke er enig/vil høre på deg angående tråden din under Barn&familie:

Vi vet alle at Stortinget har bestemt at d ifra okober iår skal være nye bidragsregler. og ideen med de nye bidragsreglene har jo utgangspunktet vært god, da hensikten var at d skulle være mere rettferdig fordeling imellom foreldrene, etter inntekt, faktiske utgifter og samvær med barnet.

Desverre så har mange bidragsmottakere (90 % kvinner) fått seg en helvetes dårlig overraskelse. Reglene er ikke rettferdig overfor den som barnet bor fast hos.Disse nye reglene tar ikke hensyn til de reelle utgiftene d er å oppfostre barn idag men er bygget over en kostnadsmodell hvor forsørgeransvaret helt og holdent blir løftet over på den som har daglig omsorg.

De som kommer meget godt ut av d med de nye reglene er bidragsytere (menn) med svært høy inntekt.

De nye bidragsreglene er meget kompliserte. Jeg gir deg Aleneforeldreforeningens to eksempler.

Eksempel 1:

Utgangspunktet er ett barn på 10 år. Far har samvær 9 netter i måneden som tilsvarer samværsklasse 3. Fars inntekt er 400 000 og mors inntekt er 300 000. Nåværende bidrag er 3667 kr. pr. måned. Etter nytt beregningsgrunnlag vil bidraget bli redusert til 774 kr. pr. måned. I de tilfellene der det ikke er samvær i det hele tatt, vil bidraget bli 1654 kroner pr. måned.

Eksempel 2:

Utgangspunktet er ett barn på 2 år. Far har samvær 4 netter i måneden som tilsvarer samværsklasse 2. Mor mottar ikke stønad til barnetilsyn.Fars inntekt er 650 000 og mors inntekt er 105 000 (lik overgangsstønaden). Nåværende bidrag er 5900 kr. pr. måned. Etter nytt beregningsgrunnlag vil bidraget bli redusert til 1124 kr. pr. måned. I de tilfellene der det ikke er samvær i det hele tatt, vil bidraget bli 1619 kroner pr. måned.

Jeg vil nok tro at med disse nye bidragsreglene vil mange barn lide da den med daglig omsorg (les mor) vil få forverret sin økonomiske situasjon noe helt inni granskauen, mens far slipper billig unna og kan bare starte en ny familie og bryte opp og gjøre d samme opp att...

D er iallfall to bestemmelser som helst bør bli fjernet!

For det første er det innført et gebyr på 1400 kroner, fordelt likt på begge foreldre, som må betales dersom det offentlige skal fastsette bidraget. Økonomi er ofte et konfliktskapende tema, og et slikt gebyr vil i første grad ramme de foreldre med høyest konfliktnivå. Dette er en privatisering av et felles gode som fungerte som vern mot konflikt. Den ytterste konsekvensen av dette er at myndighetene ber kvinner som har blitt utsatt for vold fra tidligere partner om å sette seg ned sammen med denne og bli enige om en privat avtale – eller betale! (slik står det også formulert med reine ord på Trygdeetatens nettsider).

For det andre reduseres bidragsforskuddet, dvs bidraget som mor får fra det offentlige i de tilfellene hvor far ikke er betalingsdyktig, for de aller fleste. Bidragsforskuddet (som mange kaller minstebidraget) er i dag på fantastiske 1120 kroner i måneden. Med de nye reglene skal størrelsen på minstebidraget behovsprøves. De mødrene som er så rike at de har over 110 000 i årlig inntekt får bidraget redusert med 25%, og tjener de over 171 600 årlig, reduseres det med 50%! Et lyspunkt i dette er imidlertid at minstebidraget ikke blir redusert hvis farskap ikke er fastslått. Dette må tolkes som en oppfordring fra staten til enslige gravide, om å holde fars identitet skjult hvis han har dårlig betalingsevne.

Jeg tror at intensjonen om større rettferdighet i fordelinga av utgifter til fostring av barn ikke er ivaretatt med de nye reglene. Var Stortinget klar over hvordan endringene ville slå ut i virkeligheten? tror pinadø de blir nødt til å ta en ny gjennomgang. Vil vi ikke godta at den økonomiske hovedbyrden i all hovedsak legges på kvinner, som gjennomgående har dårligere råd i utgangspunktet, mens rike fedre får en gavepakke i form av redusert bidrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Qlio

Takk for at du flyttet denne til Personlige Meldinger, SS!

Jeg tror vi i utgangspunktet er enige?

Lovverket trenger en revurdering, helt klart!

Om jeg tror alt var gjennomtenkt før loven kom? Nei!

Jeg har bare ventet (som sagt i tråden på Barn & Familie) på at smutthull o.l. ville dukke opp. Men reglene var ikke rettferdige før heller! De må nok gå i tenkeboksen en gang til, tror jeg....

Vi har som jeg har sagt tidligere ikke problemer med å betale fullt barnebidrag (som tilsier 0 samvær), men det er ikke det det er snakk om her.

Men det jeg var ute etter var bare denne ene provoserende nyheten til VG, om at mors utsagn var det eneste de la til grunn. Hvorfor i all verden ønsker de at far skal sende inn noen papirer da? Da kan jo bare mor sende inn, siden det er hennes "versjon" som kommer til å telle.

Jeg er utrolig glad i min manns datter, og vil henne alt vel.

Krysser fingre for at mor og far skal komme til en løsning som går til hennes beste, og ikke til DERES beste (selvom jeg tror at vi alle kan få ett bedre liv om kommunikasjonen deres blir bra).

Vi har nok bare sett toppen av isfjellet av konsekvensene av denne regelendringen. Jeg tror vi kan vente oss flere overraskelser i tiden som kommer. Dessverre tror jeg også at dette kommer til å gå utover barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...