Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Tjukka
Hva var uklart?

Jeg måtte telle karbohydrater, det er like ille som å telle kalorier for min del. Eller telle riskorn. Spiller ingen rolle. Jeg blir rar i hodet av det.

To uker, gikk ned fire kilo. Som er tilbake.

Angående kalorier vs karbo så skal jeg vel egentlig ikke uttale meg om hva som skjer rent fysiologisk, for det vet jeg ikke. Jeg vet bare at jeg spiste mindre enn jeg brukte mesteparten av tiden. Fordi mye protein og mye fett øker metthetsfølelsen.

Ok, da forstår jeg.

Jeg teller ikke karbohydrater, jeg holder meg unna dem, med unntak av de få jeg får via fløte, ost, seterrømme og grønnsaker. Men det er så lite at det ikke kommer opp i 20 g. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Jeg har prøvd ketolysekuren, gikk vel på den ca 2 måneder, men jeg gikk ned veldig lite. Tror den kuren bare ikke passet meg, jeg ble og utrolig sliten av det.

Det husker jeg du skrev i en av de andre trådene jeg har lest her. Og to måneder med dette uten å gå ned særlig er nok lite motiverende ja.

Nå håper jeg bare Sativa kommer inn i tråden, for hun skrev at hun har gått ned mange kilo på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dere jenter burde drive trening med vekter på den der dietten, mye proteiner og fett er bra drivstoff for musklene ! Men vil tro dere heller vil ha kondisjonstrening og aerobic.. (Dumt valg)

Mer muskler=mer forbrenning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Ok, siden jeg ikke har badevekt må jeg bruke trange klær som en pekepinn om jeg går ned.

Nå har jeg holdt på siden mandag - altså i fem dager. Jeg ser ikke noen forandring, men siden frukt har vært en veldig stor del av kostholdet mitt frem til mandag, regner jeg med at det tar tid å tømme kroppen min for karbohydrater.

I dag fikk jeg på meg ei olaskjorte jeg ikke har kunnet kneppe igjen før. Den satt som et pølseskinn, og nettopp derfor vil den være en fin målestokk for den vektnedgangen jeg virkelig håper kommer snart.

Det stå et megastort påskeegg på kjøkkenet fullt med masse digg (gave), men det får halvdelen ta seg av. Det som er veldig positivt, er at jeg ikke har søtsug i det hele tatt. Joda - jeg har lyst på den posen med minde sjokolade som ligger oppi det hersens egget, men jeg klarer å stå i mot. Skal klare å stå mot det meste jeg, bare jeg merker rask vektnedgang nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har boken og har hatt planer om å prøve denne kuren sååå lenge nå, fordi at matmessig vil det passe meg heeelt ypperlig, er glad i kjøtt, rømme, meierismør og alt sånt snadder, men jeg har ikke turt å begynne på den............... og hvorfor?

HVORDAN skal jeg kunne leve uten sjokolade?? Et liv uten sjokolade er som å gå i døden for meg :gråte:

Men egentlig er jeg veldig motivert altså, men bare ikke nok, hadde klart det om jeg hadde begynt, men får meg ikke til å svikte sjokoladen :gråte:

Kan jeg ta en sjokolade i mnd liksom, og så begynne på nytt igjen? Jeg vil jo ikke gå opp ALT igjen pga en sjokolade liksom...

I'm sooo in denail... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka
Jeg har boken og har hatt planer om å prøve denne kuren sååå lenge nå, fordi at matmessig vil det passe meg heeelt ypperlig, er glad i kjøtt, rømme, meierismør og alt sånt snadder, men jeg har ikke turt å begynne på den............... og hvorfor?

HVORDAN skal jeg kunne leve uten sjokolade?? Et liv uten sjokolade er som å gå i døden for meg :gråte:

Men egentlig er jeg veldig motivert altså, men bare ikke nok, hadde klart det om jeg hadde begynt, men får meg ikke til å svikte sjokoladen :gråte:

Kan jeg ta en sjokolade i mnd liksom, og så begynne på nytt igjen? Jeg vil jo ikke gå opp ALT igjen pga en sjokolade liksom...

I'm sooo in denail... :ler:

Joda - du klarer dette. Godesuget forsvinner - for meg forsvant det den dagen jeg begynte. Og jeg har tidligere måttet spise kromtabletter for å holde godtesuget i sjakk.

Men sant som du skriver, det er ikke rom for en ørliten sprekk en gang. For meg er i grunnen det motivasjon til å ikke spise fy-mat også. Men det betinger selvfølgelig at jeg ganske raskt nå begynner å merke resultater.

Helst skal jeg ned to klesstørrelser, så da er det snakk om ca 10 kilo for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg veier 77 og er 167 høy. Eneste grunnen til at jeg ikke SER så veldig overvektig ut er fordi jeg ikke har mage. Jeg har pupper og rumpe og litt armer, så er jevnt fordelt, men jeg MERKER jo at vekten er for høy.

Min perfekte vekt ligger på 65 kg, da er jeg HOT :ler: Akk, ja, det var den gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst skal jeg ned to klesstørrelser, så da er det snakk om ca 10 kilo for mitt vedkommende.

Hvor lang tid tror du det tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Ja, jeg veier 77 og er 167 høy. Eneste grunnen til at jeg ikke SER så veldig overvektig ut er fordi jeg ikke har mage. Jeg har pupper og rumpe og litt armer, så er jevnt fordelt, men jeg MERKER jo at vekten er for høy.

Min perfekte vekt ligger på 65 kg, da er jeg HOT :ler: Akk, ja, det var den gang..

Ok, begynn i morgen den dag - så har du gått ned 10 kg til somemren.

Bestem deg for å droppe sjokoladen, og kjøp ikke noe sånt og ha liggende i skapene.

Og som jeg skrev, godtesuget forsvinner med en gang.

Tenk deg om og bestem deg for et av disse alternativene:

1) Gå ned 10 kilo innen sommeren uten å ha lyst på sjokolade

eller

2) Beholde de 10 kiloene pluss mer som kommer etter hvert pga sjokoladespising.

Hva velger du? :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Hvor lang tid tror du det tar?

Vet ikke, men Sativa her inne har skrevet at hun gikk ned 16 kilo på fire måneder. Går nok ned mest den første tiden.

Regner med jeg har gått ned fem kilo til mai, så håper jeg på fem til frem til juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, så hard du er.... I like it :ler:

Du skjønner, jeg er liksom den som alltid er så j*** konsekvent og har så selvdisiplin... men sjokoladen har litt kontroll, ja :rødme:

Vet du hva?

Jeg tror jeg starter i morgen! Guri malla! Jeg har ikke noe mat i kjøleskapet jo :ler:

Jeg orker ikke egg og bacon hver dag da...

Kan jeg spise mye salat om jeg holder meg unna tomat og grønnsaker som vokser under jorden? For jeg orker ikke gå sulten... Samtidig spiser jeg egentlig utrolig sjelden og uregelmessig... Dumt.

Kan jeg ofte spise forskjellig kjøtt med salat og seterrømme f.eks? Eller må jeg veie osv? Er i parken en time om dagen med bikkja, så det biten er ok..

Kan noen ramse opp ting man kan spise ubegrenset? Og hvordan vet man hvor mye karber grønnsaker inneholder?

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Jaaaaaaaa begynn i morgen.

Det aller viktigste er at du spiser grønnsaker, proteiner og fett til hvert eneste måltid. Fett = meierismør, olivenolje, seterrømme, fete oster.

Jeg veier opp 330 g grønnsaker hver dag og fordeler det utover dagen - ellers veier jeg ikke noe, ikke teller jeg noe heller. Husk å drikke mellom 2 - 3 liter van.

her en noe info jeg har funnet. Jeg har skrevet ned en matliste som passer meg utfra det som står her:

Dette er matvarene du kan spise liberalt av under induksjonen:

*Østers og blåskjell har et høyere karbohydrat innhold enn andre typer skalldyr så begrens inntaket av dem til 100 gram per dag.

** Behandlet kjøtt, som skinke, bacon, peppironi, salami, pølser og andre typer kjøttpålegg - og noen typer fisk - kan være tilsatt sukker og vil bidra med karbohydrater. Prøv å unngå kjøtt- og fiskeprodukter tilsatt nitritt, som kan være kreftfremkallende. Vær også oppmerksom på produkter som ikke er rent kjøtt, fisk eller fjørfe, som imitert fisk, kjøttpudding og panerte matvarer. Tilslutt, ikke innta mer enn 100g innmat per dag.

Andre matvarer som er akseptert under induksjonen:

Ost

Du kan spise 75-100 gram daglig av helfete, faste, myke og mellommyke lagrede oster*, inkludert:

· Cheddar

· Ku, sau og geit ost

· Kremost

· Norvegia

· Mozzarella

· Roquefort og andre blå/skimmel oster

· Jarlsberg

*Alle typer ost inneholder noe karbohydrat. Mengden du spiser bør styres av det. Tommelfingerregelen er å telle 25 g ost som tilsvarende 1 gram karbohydrat. Merk deg at Cottage Cheese og andre ferske oster ikke er tillat under induksjonen. Ingen ”diett” oster, smøreoster eller mysost er tillat. Personer med soppsymptomer, melkeintoleranse eller osteintoleranse må unngå ost. Ingen imiterte osteprodukter er tillat, unntatt soya eller ris ost - men sjekk karbohydratinnholdet.

Salat grønnsaker

Du kan spise 2,5-7,5 dl (230-340 gram) daglig av:

· alfalfaspirer

· japansk nepe

· sopp

· arugula

· endive

· persille

· kinakål

· escarole

· paprika

· selleri

· fennikel

· radicchio

· sikori

· jicama

· redikker

· gressløk

· Salat

· romaine salat

· Agurk

· vårsalat

· gaukesyre

Disse salatgrønnsakene har høyt innhold av phytonæringstoffer og er gode kilder til fiber.

Andre grønnsaker

Du kan spise 2,5dl (140-200 gram) daglig av disse grønnsakene om salat ikke overstiger 5 dl (230 gram). Følgende grønnsaker har litt høyere karbohydratinnhold enn salat grønnsakene:

· artisjokk

· sellerirot

· gresskar

· artisjokkhjerter

· rabarbra

· asparges

· mangold

· surkål

· bambusskudd

· grønnkål

· sjalottløk

· løvetann

· sukkererter

· bønnespirer

· løvetann blader

· spagetti squash

· rødbetens blader

· eggplante

· spinat

· brokkoli

· palmehjerter

· snittebønner

· brokkoli blad

· grønn squash

· rosenkål

· kålrot

· tomat

· bønnespirer

· purre

· turnips

· kål

· okra

· vannkastanjer

· blomkål

· løk

· små squash (buskgresskar)

Hvis en grønnsak, som spinat eller tomat, koker mye ned, må den måles rå for ikke å undervurdere karbohydratinnholdet.

Krydder

Alt krydder etter smak, men kontroller at krydderet ikke er tilsatt sukker.

Urter

· basilikum

· hvitløk

· rosmarin

· cayenne pepper

· ingefær

· salvie

· koriander

· oregano

· estragon

· dill

· pepper

· timian

Salat dressinger / garnish

· Smuldret sprø bacon

· Revet ost

· Delte hardkokte egg

· Sautert sopp

· Seterrømme / Crème Fraiche

Som salatdressing, bruk olje og eddik (men ikke balsamico eddik, som inneholder sukker) eller sitronjuice og urter og krydder. Ferdig salatdressing uten tilsatt sukker og ikke mer enn 2 gram karbohydrat per spiseskje (15ml) er også ok.

Akseptert fett og oljer

Mange typer fett, spesielt oljer, er essensielle for en god ernæring. Olivenolje er spesielt verdifull. Alle andre vegetabilske oljer også er tillatt, de beste er raps, valnøtt, soya, druekjerne, sesam, solsikke og safflor olje, spesielt hvis de er merket ”kaldpresset” eller ”expeller-pressed”. Ikke stek flerumettede oljer, som mais, soya og solsikke, på høye temperaturer, de skal heller ikke brunes eller ryke.

Smør er tillat. Margarin bør unngås, ikke grunnet karbohydratinnhold, men fordi de vanligvis inneholder transfettsyrer (hydrogenisert fett), som er helsefarlig. (Noen typer ikke-hydrogeniserte margarintyper er tilgjengelig i helsekostforretninger).

Du trenger ikke ta bort skinn og fett fra kjøtt eller fugl. Laks og andre kaldvannsfisk er glimrende kilder til omega-3 fettsyrer.

Vær oppmerksom på at å forsøke en lavfett versjon av Atkins Ernæringsmessige Tilnærming vil forstyrre fettforbrenningen og avspore vekttapet ditt.

Kunstige søtstoff

Du må selv finne ut hvilke søtstoff som fungerer for deg, men følgende er tillatt: sucralose (Splenda™), sakkarin, cyclamat og acesulfam-K. Naturlige søtstoff som ender på "-ose," som maltose, fruktose, etc., bør unngås. Men, enkelte sukker alkoholer, som maltitol, påvirker ikke blodsukkeret og er aksepterte.

Sakkarin har blitt inngående studert, og skadelige virkninger oppsto i laboratorie forsøk når det ble gitt til rotter bare i høye doser. The Food and Drug Administration (FDA) har fjernet sakkarin fra listen over kreftfremkallende stoffer, avgjørelsen er basert på grundig gjennomgang av medisinsk litteratur og National Institute of Science sin uttalelse om at ”det ikke er noen klar sammenheng mellom sakkarin og kreft hos mennesker.” Det kan trygt brukes i moderate mengder, det vil si ikke mer enn 3 pakker per dag.

Vi fraråder bruk av aspartam fordi kliniske observasjoner har vist redusert vekttap hos enkelte individer. Urten stevia er av Næringsmiddeltilsynet (og FDA) bare godkjent som kosttilskudd, ikke som søtstoff.

Det beste på Atkins er sucralose (Splenda™), det eneste søtstoffet som er laget av sukker. Sucralose er trygt, uten kalorier og hever ikke blodsukker nivået. Det har vært brukt i Canada i flere år, og FDA godkjente det nylig etter å ha gjennomgått mer enn 100 studier som er utført over de siste 20 årene.

Men husk at hver pakke med sukker erstatning inneholder omkring 1 gram karbohydrat, så ikke glem å inkludere det i din daglige total.

Aksepterte drikkevarer

Pass på å drikke minst 2 liter vann per dag, inkludert:

· Filtrert vann

· Mineral vann

· Kilde vann

· Vann fra springen

I tillegg, kan du drikke følgende:

· Klar eller mørk buljong (ikke alle merker; les etiketten)

· Club soda

· Kremfløte eller matfløte (begrens til 2-3 spiseskjeer daglig(30-45ml); regn med karbohydratene)

· Koffeinfri kaffe eller te*

· Lettbrus laget med sucralose (Splenda™); pass på å telle karbohydratene

· Kullsyreholdig vann med essens smak (det må stå "ingen kalorier" og bør ikke inneholde aspartam)

· Urte te (usøtet)

· Sitron eller lime juice (legg merke til at hver inneholder 2.8 gram karbohydrat per 30ml); begrens til 2-3 spiseskjeer.

*Overdrevet inntak av koffein kan gi ustabilt blodsukker og bør unngås av dem som mistenker at de er avhengige av koffein. Alle bør prøve å unngå koffein. Korn drikker (kaffe erstatninger) er ikke tillatt. Alkoholholdige drikker er heller ikke tillatt under induksjonen; de som inneholder lite karbohydrater kan brukes i moderate mengder i sener faser om du velger det.

Matvarer med spesielle hensyn

For å ha litt ekstra variasjon, kan du spise 10 til 20 olivener per dag, en halv liten avokado, 30ml seterrømme (2ss) eller 90ml usøtet kremfløte (6ss), så vel som 2 til 3 spiseskjeer med sitron eller lime juice. Men vær oppmerksom på at disse matvarene noen ganger kan redusere vekttap hos noen personer, og kanskje må unngåes de første 2 ukene. Hvis det virker som at vekten går sakte ned, så modererer du ditt inntak av disse matvarene.

Matvarer som forenkler hverdagen

Selv om det er viktig at du primært spiser ubehandlede matvarer, så vil noen kontrollerte karbohydrat produkter gode å ha hvis du ikke har mulighet til å finne passende mat, ikke har tid til å lage mat eller trenger en kjapp snacks. Flere og flere produkter lage sunne produkter som kan spises under induksjonsfasen på Atkins. Bare husk på 2 ting:

1. Ikke alle produktene er like, så sjekk etiketten.

2. Selv om disse matvarene kan gjøre livet på Atkins lettere, så pass på at du ikke overdriver. Husk du må alltid følge reglene for induksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guriland, så komplisert og mye tall. Jeg så liksom for meg at det holdt å spise animalske "primitive" produkter, som kjøtt, fisk, kylling, seterrømme, kremfløte, grønnsaker osv, og unngå ris, melk, sukker, karbohydrater, pasta, poteter og brød...

Kan jeg gå ned og komme i ketose hvis jeg har denne "enkle" forestillingen? Eller må jeg telle tesjeer osv, trodde man nesten kunne spise ubegrenset jeg, eller iallefall slippe å veie og telle.. 150 g daglig av det, 300g dalig av det...

For jeg har hørt om mange som har gått ned kun ved å tenke fett, liksom. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Det er kjempeenkelt, og du trenger bare å veie grønnsakene. Grønnsakene kan du veie til frokost, lage en salat og fordele til måltidene utover dagen. Du kan spise alt forskjellig av egg. Så kan du spise kjøtt, kylling og fisk, men unngå blandingsprodukter som farse, pølser, fiskepudding og sånt.

Spis sunt fett som maierismør, oliven0olje, seterrømme, fløte og fete oster.

max 100 g ost pr dag.

Men du burde lese gjennom hele lista i innlegget over og skrive ned det som passer deg. Det gjorde jeg, og har nå et håndskrevet A4 ark liggende på kjøkkenbenken.

Husk altså: grønnsaker, proteiner (kjøtt, egg osv), og sunt fett til hvert eneste måltid og drikk mye vann.

Du må veie grønnsakene for å ha kontroll på karbohyrdatene.

Det er uansett grenser for hvor mye du greier å spise, for man blir skikkelig mett av denne maten. Ikke la det gå mer enn seks timer mellom hvert måltid.

Nå sovner jeg nesten.

Begynn i morgen, så ser jeg innom tråden igjen om hv0ordan det går.

Dette klarer vi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

*går og geiper til påsekegget på vei til senga*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tjukka
Ok, da skal jeg forsøke... :)

NEI!!!!

Du skal gjør det - IKKE bare forsøke.

Det er super lett, jeg kan tipse mer om mat etterhvert som du prøver ut forskjellig.

F.eks. 4 skiver kokt skinke, tomat (er lov med en tomat hver dag), jarlsbergost, seterrømme hvis du bare er litt sulten. Går jo superfort å lage det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Selv "kongen av ketogene dietter", Dr. Atkins, innrømmet at "calories count". Det gjør også dr. Torkil Andersen, skaperen av ketolysekuren (som egentlig bare er en fornorsket versjon av Atkins-dietten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Yes. Men så fort man ramler i ketose stuper apetitten, og man har i tillegg problemer med å komme i overskudd siden proteiner og fetter metter så intenst som det gjør. Så selv om man ikke nødvendigvis teller kalorier, havner de fleste i underskudd etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...