Gå til innhold

Miljøsvin - jeg?


Supramundane

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri resirkulert, både fordi det ikke har vært direkte lagt til rette for det på de stedene jeg har bodd, men også fordi jeg ikke har vært så forferdelig engasjert. Det er på en måte "nok" å håndtere i sitt eget liv, om man ikke skal "bekymre seg" for hele resten av verden.

Nå ser jeg jo at hvis alle skulle tenkt på den måten, så ville ikke verden blitt en god plass å leve.

Det jeg lurer på er hvilke små ting jeg kan starte med for å bli litt mer "miljøvennlig". Jeg har startet med litt resirkulering, men ønsker å ta det neste "steget". Og da tenker jeg på praktiske ting, gjerne i hjemmet, ikke bidrag i form av donasjoner eller lignende til organisasjoner (det blir litt for enkelt å betale seg til god samvittighet).

Håper noen har gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott, Supramundane! :klem:

Ja, den tråden har mange gode tips. :-D

I store trekk kan man si at det er hovedsaklig innenfor fire områder enkeltindivider kan gjøre endringer som virkelig betyr noe: transport, industrikjøtt, energi og forbruk. Så hvis vi lar bilen stå mer, evt. kjøper en mer miljøvennlig bil når vi kjøper den neste bilen, så hjelper det veldig på. Kjøttindustrien har et større utslipp enn hva transport har, globalt sett. Her kan man også redusere ved å kjøpe mindre kjøtt og å kjøpe økologisk kjøtt når man finner det.

Det siste punktet er energi, som da går på varmt vann, belysning og oppvarming. Her kan man f.eks skru av lysene i alle rommene hvor man ikke befinner seg, skifte ut alle lyspærer med sparepærer etterhvert som de ryker, ikke vaske på halvfull maskin, fyre med ved hvis man har mulighet for det osv.

Når det gjelder forbruk så hjelper det både miljø og fattigere land om vi begrenser vårt forbruk og styrer det mot økologiske og fairtrade varer.

Lykke til! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg vil også anbefale nettsiden til Grønn hverdag: www.gronnhverdag.no

Der er det mange gode miljøtips, spørsmål og svar. Hvis du går inn på "Test dine miljøvaner" og deretter "Miljøspeilet" får du indirekte tips og råd samtidig som du ser om du lever miljøvennlig.

Jeg ser du skriver at du ikke vil ha tips om å støtte en organisasjon, for du vil ikke kjøpe deg god samvittighet, men jeg vil likevel anbefale en titt på denne organisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama
I store trekk kan man si at det er hovedsaklig innenfor fire områder enkeltindivider kan gjøre endringer som virkelig betyr noe: transport, industrikjøtt, energi og forbruk.

jeg er visst mer miljøvennlig enn jeg var klar over...

kjøper sjeldent kjøtt, eier ikke bil, skrur av varme og lys i rom vi ikke er i og kjøper ikke mer enn høyst nødvendig. Dåg det er ikke bevisst, det bare er sånn.

Go me!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Flott! :jepp:

Mye man kan gjøre...

* Bruke bilen mindre! Ikke anskaffe en diger SUV...

* Spise mer vegetarisk (kanskje ha noen veggismiddager i uken...?)

* Skaffe seg et handlenett eller tre, og faktisk bruke dem (i stedet for å kjøpe nye plastposer hver gang man er innom butikken)

* Sparedusj / sparepærer / skru ned innetemperaturen litt / skru av lyset i rom man ikke oppholder seg og sånt noe

* Ikke la TV og andre elektriske apparater stå på stand-by, eller la mobillader stå i konstant

* "Reklame - nei takk" på postkassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ganske så miljøbevisst. Jeg velger å skrive ganske fordi jeg kunne latt være å kjøre så mye fly, (og jeg kunne stekt mindre kjøtt) og jeg kan la være å bruke bil når jeg er hjemme på ferie og har tilgang. Men må innrømme at det ikke er spesielt givende å være så miljøbevisst når man hører på nyhetene og leser i avisene at Norge tilsvarer 0,04% av all Co2 utslipp i verden, og 0,02% kommer av vår sjøtransport. Dvs at hvis alle Nordmenn slipper ut minimalt kan vi minske utslippet med 0,01%... Med andre ord føler jeg noen ganger at jeg jobber forgjeves. jeg vet at det å være miljøbevisst ikke bare dreier seg om co2 utslipp, men det er det det er mest snakk om i media for tiden, og det er her jeg er " dårligst"..

....bare en tanke....

Endret av Zarabi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

...og la være å kjøpe engangsgriller. Ugh. Skjønner ikke at de er tillatt å bruke i det hele tatt - burde i det minste være en slags panteordning så de ble innlevert og resirkulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I store trekk kan man si at det er hovedsaklig innenfor fire områder enkeltindivider kan gjøre endringer som virkelig betyr noe: transport, industrikjøtt, energi og forbruk. Så hvis vi lar bilen stå mer, evt. kjøper en mer miljøvennlig bil når vi kjøper den neste bilen, så hjelper det veldig på. Kjøttindustrien har et større utslipp enn hva transport har, globalt sett. Her kan man også redusere ved å kjøpe mindre kjøtt og å kjøpe økologisk kjøtt når man finner det.

Det siste punktet er energi, som da går på varmt vann, belysning og oppvarming. Her kan man f.eks skru av lysene i alle rommene hvor man ikke befinner seg, skifte ut alle lyspærer med sparepærer etterhvert som de ryker, ikke vaske på halvfull maskin, fyre med ved hvis man har mulighet for det osv.

Flott at du var så spesifikk!

Transport føler jeg at jeg er god på. Vi eier ingen bil, og jeg går som regel til jobb. De dagene været arbeider mot meg tar jeg bussen - det er i det minste kollektivt.

Kjøtt er jeg nok overhodet ikke god på, det er nok en generell trend i husholdningen vår at "middag uten kjøtt er ikke middag". Jeg kjøper økologisk hvis jeg kommer over det (det er vel ikke så vanlig), men det går stort sett i vanlig filet-kjøtt fra Gilde, Prior osv..

Energi syns jeg vi faktisk er veldig gode på. Vi har allerede sparepærer, vi har ganske lav husvarme, siden begge er "varmblodige", tar på oss ullsokker før vi skrur opp varmen osv.

Forbruk..... det er nok en helt annen sak. Jeg har vært helt likegyldig når det gjelder produsenter, fair trade, utslippene produsentene har osv osv. Det føles så uoverkommelig å skulle ta hensyn til slikt. Det er nok dette feltet som er vanskeligst å gjøre noe med, kanskje spesielt siden jeg ikke føler jeg har "råd" til å velge de "bedre" men også noe dyrere alternativene!

Jeg er ganske så miljøbevisst. Jeg velger å skrive ganske fordi jeg kunne latt være å kjøre så mye fly, (og jeg kunne stekt mindre kjøtt) og jeg kan la være å bruke bil når jeg er hjemme på ferie og har tilgang. Men må innrømme at det ikke er spesielt givende å være så miljøbevisst når man hører på nyhetene og leser i avisene at Norge tilsvarer 0,04% av all Co2 utslipp i verden, og 0,02% kommer av vår sjøtransport. Dvs at hvis alle Nordmenn slipper ut minimalt kan vi minske utslippet med 0,01%... Med andre ord føler jeg noen ganger at jeg jobber forgjeves. jeg vet at det å være miljøbevisst ikke bare dreier seg om co2 utslipp, men det er det det er mest snakk om i media for tiden, og det er her jeg er " dårligst"..

....bare en tanke....

Dette er en interessant tanke globalt sett. Jeg har også tenkt sånn, og gjør det vel egentlig enda. Det er kanskje derfor jeg ikke har tenkt så mye på det før nå. Det blir "for mye" å gjøre noe med. Grunnen til at jeg har tenkt på dette er vel litt mer egoistiske grunner, at jeg vil bevare lokalmiljøet mitt bedre.

Men det spiller kanskje ingen rolle hvorfor man gjør disse tingene, bare man gjør de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at man gjør noe, ja.

Jeg forstår tanken om at det kan virke uoverkommelig. Det er derfor jeg mener det er viktig å ta dette et steg om gangen. Ikke gjøre fire-fem store endringer over natten. Det vil kanskje være spennende i begynnelsen, men når nyhetens interesse forsvinner så er faren stor for at man synes det hele er et slit og man ramler tilbake til gamle vaner samtidig som man mister troen på både miljøkampen og ens egne evner til å gjøre noe.

Da er det bedre å ta en ting om gangen, integrere dem både fysisk og mentalt til det har blitt en vane. Da kan man gå videre til neste punkt, osv.

Dette er i hvertfall slik det har fungert for meg, andre metoder kan nok fungere bedre på andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Miljø er mer enn CO2, ja:

- Kjøper du økologisk, bidrar du til at det blir brukt litt mindre gift i naturen.

- Velger du fairtrade, bidrar du ikke bare til at de som produserer produktene får en rettferdig betaling, men også at de arbeider under bedre vilkår. På vanlige bananplantasjer jobber f.eks. arbeiderene nærmest i en dusj av gift, mens slikt er mye mer regulert i fairtrade-plantasjer.

- Resirkulerer du, tar du vare på jordens ressurser, samtidig som du reduserer det lokale søppelberget.

- Kjøper du det du trenger istedet for det du vil, tar du også vare på verdens ressurser.

- Kvitter du deg med farlig avfall der det skal, istedet for å kaste det rett i søpla, bidrar du til at kvikksølv og andre farlige saker ikke havner på fyllinga hvor det kan sive ut i grunnen/vannet.

- Setter vi krav til maten vi spiser, kan det bidra til å dempe overfiske, uheldig bruk av anitbiotika i kjøtt osv.

- Bruker du rentbrennende ovn til vedfyringen, reduserer du svevestøvet i lufta.

Så selv om bidraget ditt alene nok ikke redder jorda fra global oppvarming, har det en effekt på menneskers levevilkår på andre steder av kloden, på dyr og insekters liv, og på lokalmiljøet ditt. Er ikke det grunn nok til å bidra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barelillemeg

Mange gode tips her, ja!

Jeg tror fortsatt nordmenn har en ganske lang vei å gå mht til forbruk generelt. I forhold til møbler, f.eks så har vi IKEA-trenden. Det - er - så - billig - at - vi - kjøper - den - sofaen - og - har - den - til - vi - finner - en - vi - virkelig - vil - ha - eller - har -råd - til... I stedet for å vente/spare og kjøpe det en vil ha over lengre tid. Slike kortsiktige kjøp utgjør uhorvelige mengder produkter! Slikt bør en tenke over (spesielt når en har lite penger)

Ellers er den beste måten å redusere avfallsmengden å kjøpe mindre. Trenger du 1 liter maling så holder det å kjøpe en liter, en trenger ikke 3 liter bare fordi det var på tilbud, og litersprisen dermed var lavere enn å kjøpe et lite spann (mye av dette... - vi kan bruke det neste gnag vi malen, men obs, da var malingen klumpete!!!). Dette kan selvfølgelig overføres på alle typer innkjøp (mat, klær, forbruksartikler)

Det var bare mine skudd fra hofta...! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mange gode tips her, ja!

Jeg tror fortsatt nordmenn har en ganske lang vei å gå mht til forbruk generelt. I forhold til møbler, f.eks så har vi IKEA-trenden. Det - er - så - billig - at - vi - kjøper - den - sofaen - og - har - den - til - vi - finner - en - vi - virkelig - vil - ha - eller - har -råd - til... I stedet for å vente/spare og kjøpe det en vil ha over lengre tid. Slike kortsiktige kjøp utgjør uhorvelige mengder produkter! Slikt bør en tenke over (spesielt når en har lite penger)

Jeg er så enig i dette! Og det forbauser meg hver gang jeg hører om folk som gjør sånn, at de ikke skjønner det er falsk økonomi. Ei venninne hadde glass fra IKEA som knuste bare du så litt skrått på dem, men det gjorde ingen ting for de var så billige likevel. :klaske:

Sevl kjøper vi møbler på brukt/antikkhandel. Ikke bare er det resirkulering i praksis, men det er møbler som er bygget for å vare, i forhold til sponplatemøblene fra IKEA og dess like. Har sofaen holdt siden 1880, så holder den sikkert en 20-30 år til.

Og så får vi jo en mer individuell stil enn alle IKEA-hjemmene. ;) Synes det er like moro hver gang jeg hører om folk som absolutt vil være så individuelle og alternative, men likevel handler på IKEA sånn at hjemmet deres kan se likedan ut som naboen og venninnen og familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Helene_*

En kan bli kvalm av å se hva folk kjøper av "søppel" på IKEA. Sikkert fordi "det er så billig".

Ellers så synes jeg ofte rettferdiggjør miljøfiendtlige handlinger med å rasjonalisere dere handlinger. Resirkulering av plast er bare tull, fordi en må vaske de i varmt vann = energibruk. Ja, det er riktig at det vbrukes energi til vasking av plast. Men hvor lang tid tror du plast i naturen bruker på å bli borte?!! Vi snakker i tresifrede årstall her...

Og folk som vasker håndkler, bukser og liknende etter en gangs bruk.. Noe så bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Resirkulering av plast er bare tull, fordi en må vaske de i varmt vann = energibruk.

Vaske plastting i varmt vann gidder jeg ikke. Dvs enkelte ting går inn i oppvaskmaskina om vi har plass (vasker på 50 grader, så det smelter ikke), men resten skyller vi i kaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som også går an, er jo å velge produkter med minst mulig emballasje. Unngå f.eks. kjeks pakket både i papp og i plast (nesten alle), 4-pakning med Cola, yoghurt med pappemballasje i tillegg til plast og så videre.

Her må jeg få klage litt på Bama, hvorfor er plutselig alle mangoer (blant annet) pakket to og to, i et plastbeger med plast rundt i tillegg? :kjefte: Totalt unødvendig emballasje. Og jordbær, bringebær og blåbær fersk hele året? For noen år siden, før Bama satset stort på frukt, kom de første jordbærene gjerne i mai, som pynt på konfirmasjonskakene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg er ganske så miljøbevisst. Jeg velger å skrive ganske fordi jeg kunne latt være å kjøre så mye fly, (og jeg kunne stekt mindre kjøtt) og jeg kan la være å bruke bil når jeg er hjemme på ferie og har tilgang. Men må innrømme at det ikke er spesielt givende å være så miljøbevisst når man hører på nyhetene og leser i avisene at Norge tilsvarer 0,04% av all Co2 utslipp i verden, og 0,02% kommer av vår sjøtransport. Dvs at hvis alle Nordmenn slipper ut minimalt kan vi minske utslippet med 0,01%... Med andre ord føler jeg noen ganger at jeg jobber forgjeves. jeg vet at det å være miljøbevisst ikke bare dreier seg om co2 utslipp, men det er det det er mest snakk om i media for tiden, og det er her jeg er " dårligst"..

....bare en tanke....

Du kan regne det på to måter. Enten ved å se på Norges totale utslipp, som naturlig nok er forholdsvis lavt sammenlignet med folkerike land, eller ved se på utslipp per capita, altså per hode. Ved sistnevnte regnestykke vil du finne ut at du og jeg er av de på kloden som forurenser mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...