Gå til innhold

Eg skal bli mamma!

Mirabella76

Anbefalte innlegg

Så bra du fikk ultralyd så kjapt:) Dyrt nok ja, men det er jo det det koster for slike ting om man ikke får henvisning. Og jeg vil tro det så absolutt er verdt det når du ser at alt står bra til med den lille spiren :)

Hvordan går det med kvalmen/uvelheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok verdt pengene!

Så klarer du å slappe av og nyte svangerskapet, og slipper å engste deg unødvendig.

Lykke til da, og fint at du har fått noen symptomer også, forresten:)

Det er nok absolutt verdt pengane ja, sjølv om eg synst det er i dyraste laget. Slitsomt å gå rundt og engsta seg slik eg gjer no, så då betaler eg heller litt for å få vita om alt står bra til med det lille magerusket mitt!

Litt symptom har eg heldigvis fått, ja. :)

Oi, så gøy med UL da. På terminen min ;)

Så artig! Hadde vore morsomt om du fekk nurket ditt i armane dine, samtidig som eg såg eit bankande hjerte på ultralyd. :hjerter_rundt:

Oi, så dyrt!! Men, men... Da får du svar raskt da! :)

:jepp:

Så bra at du får ultralyd så fort da! :-D Hadde nok også betalt så mye penger om jeg var skikkelig engstelig! Rart egentlig, for der jeg kommer fra pleier de få ultralyd tidlig om de er usikre, men sikkert ikke så stor pågang der...

:klemmer:

Ja, glad for at eg ikkje måtte venta lenger!

Eg har ikkje undersøkt mulighetane for at fastlegen min kunne ha sendt henvisning til tidleg UL. Då eg ringte til fastlegen min rett etter at eg hadde testa positivt, fekk eg beskjed om å ringa tilbake først når eg nærma meg veke 12, for å få time til første kontroll. Og eg skulle ikkje ta kontakt før den tid, så lenge eg ikkje fekk blødningar e.l. Derfor har eg ikkje kontakta fastlegen min - for eg reknar med at sidan det ikkje er noko spesielt som tyder på at noko er gale, så vil ho nok ikkje henvisa meg til ein tidleg UL.

Så no blir det UL på Volvat, og det er egentlig heilt greit, sjølv om det er litt dyrt.

Så bra at det ordnet seg med ultralydundersøkelse så fort.

dyrt var det, vi betalte faktisk mindre for 3D ultralyd. Men tror de er ganske billige der vi var da...

Uansett er det verdt det for å vite at alt står bra til. :-D

Betalte dåke virkelig under 1000 kr for 3D-ultralyd? Trudde det var svindyrt, eg! Ja ja, eg har no lyst til å få tatt ein tidleg UL uansett. :)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennendes med UL om 1 uke da :)

:jepp:

Så bra du fikk ultralyd så kjapt:) Dyrt nok ja, men det er jo det det koster for slike ting om man ikke får henvisning. Og jeg vil tro det så absolutt er verdt det når du ser at alt står bra til med den lille spiren :)

Hvordan går det med kvalmen/uvelheten?

Det er heilt sant!

I dag har eg nesten vore heilt fri for plager. Det einaste eg har merka, er at magen min ikkje følest heilt bra når eg løftar for mykje. Føler nesten at eg har utsett magen min for litt for mange tunge løft i dag, men eg veit liksom ikkje heilt korleis eg skal klara å unngå det. Får ein slags rar ømhetsfølelse i magen når eg tar for hardt i, og det likar eg ikkje heilt.

Kvalmen og uggenheten har eg heldigvis ikkje kjent noko til i dag, og matlysten har vore bra! Men eg sov dårlig i natt, så eg må prøva å koma meg i seng tidleg i kveld. Var litt kvalm ein gang då eg var våken i natt, men det varte berre ei bittelita stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierte denne frå bloggen til jente 79, for eg synst den var så grei! :jepp: Håpar det går greit at eg steler litt frå deg. ;)

1.trimester

1. mnd: uke 1 - 4

2. mnd: uke 5 – 9

3. mnd: uke 10 - 13

2.trimester

4. mnd: uke 14 – 18

5. mnd: uke 19 - 22

6. mnd: uke 23 - 27

3.trimester

7. mnd: uke 28 - 32

8. mnd: uke 33 – 36

9. mnd: uke 37 - 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wøøyh! Dette hadde jeg ikke fått med meg, Mirabella! Gratulerer så mye! Så utrolig flott at det klaffet, det er deg virkelig vel unt :)

Dette med permisjon finner dere nok ut av sånn at det blir best for dere og deres situasjon. Kjæresten og jeg skal dele 50/50 - det er sånn vi tror det blir best for oss, men alle par er forskjellige. Heldigvis!

Skjønner at du bekymrer deg litt - jeg engster meg generelt mye selv - og det blir sikkert godt å komme til ul og få litt roen over seg.

Får håpe du slipper unna de mest slitsomme svangerskapssymptomene. Selv har jeg jo vært nærmest symptomfri - et bekymringsmoment i seg selv, selv om jeg innser at jeg er heldig. Lykke, lykke til videre! Gleder meg til å følge deg gjennom dette svangerskapet.

Stor :klem: fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wøøyh! Dette hadde jeg ikke fått med meg, Mirabella! Gratulerer så mye! Så utrolig flott at det klaffet, det er deg virkelig vel unt :)

Dette med permisjon finner dere nok ut av sånn at det blir best for dere og deres situasjon. Kjæresten og jeg skal dele 50/50 - det er sånn vi tror det blir best for oss, men alle par er forskjellige. Heldigvis!

Skjønner at du bekymrer deg litt - jeg engster meg generelt mye selv - og det blir sikkert godt å komme til ul og få litt roen over seg.

Får håpe du slipper unna de mest slitsomme svangerskapssymptomene. Selv har jeg jo vært nærmest symptomfri - et bekymringsmoment i seg selv, selv om jeg innser at jeg er heldig. Lykke, lykke til videre! Gleder meg til å følge deg gjennom dette svangerskapet.

Stor :klem: fra meg.

Tusen takk for det , Lilith! :) Og velkommen til gravidboka mi. :klem:

Når det gjeld permisjon, så ønskjer eg virkelig å få hovudpermisjonen. Både pga økonomien, og fordi kjæresten min allerede har så mykje fri. Men me blir vel enige om noko etterkvart.

Eg har bekymra meg ufattelig mykje fram til rett etter påske. Grunnen er som sagt, fordi eg har hatt minimalt med symptom - ja dei aller fleste dagane har eg hatt null symptom! Men i løpet av dei siste dagane har symptoma mine tatt seg opp. ;) Har blitt plaga med litt kvalme/uggenhet, dårlig matlyst, og ein ømhetsfølelse i magen som dukkar opp innimellom. Derfor er eg mykje mindre bekymra no, enn det eg var for mindre enn ei veke sidan. For då var eg skikkelig redd for at noko var gale! No trur eg vel egentlig mest på at alt er i orden, men eg klarar ikkje heilt å få vekk frykten for at noko kan vera gale, før eg har sett eit bankande hjerte på ultralyd. Håpar så intenst at alt er i orden med spiren min. Det at ein har så lite symptom, er som du seier eit bekymringsmoment i seg sjølv. Men eg kryssar fingrane for at eg er like heldig som deg, og får eit nesten symptomfritt svangerskap, samtidig som alt er i sin skjønnaste orden med den lille i magen min. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, plutselig oppdaget jeg graviditetsdagboken din. Satt nettopp og lurte på hvordan det gikk med deg, hadde ikke sett noe til deg på en stund.

Gratulerer med graviditeten :klem: Håper alt står bra til med dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte dåke virkelig under 1000 kr for 3D-ultralyd? Trudde det var svindyrt, eg! Ja ja, eg har no lyst til å få tatt ein tidleg UL uansett. :)

Ja, betalte 800 vi. Men tror det var ganske billig der sammenlignet med mange andre plasser...

Kopierte denne frå bloggen til jente 79, for eg synst den var så grei! :jepp: Håpar det går greit at eg steler litt frå deg. ;)

Bare å stjele. Enig i at den er kjekk å ha. Grei måte å holde oversikten på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, plutselig oppdaget jeg graviditetsdagboken din. Satt nettopp og lurte på hvordan det gikk med deg, hadde ikke sett noe til deg på en stund.

Gratulerer med graviditeten :klem: Håper alt står bra til med dere!

Lenge sidan eg har sett deg og, Kykkelikokos! Kjekt at du er innom dagboka mi, og takk for gratulasjon. :klemmer: Og så må eg jo få ønskja deg velkommen til graviditetsdagboka mi, som eg har venta veldig lenge på å få starta opp! ;)

Ja, betalte 800 vi. Men tror det var ganske billig der sammenlignet med mange andre plasser...

Bare å stjele. Enig i at den er kjekk å ha. Grei måte å holde oversikten på.

Ikkje så ille med 800 kr, nei. Men eg trur også at det er billig, i forhold til det ein 3D-UL kostar dei fleste plassar.

Veldig kjekk å ha den oversikten, ja! Eg berre MÅTTE ha den. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe::danser: for plagsomme, men betryggende symptomer ;)

Tror ikke det er noe farlig for babyen at du kanskje har belastet magen litt mye i det siste, det jeg har hørt er iallfall at det går ut over deg og ikke babyen når du løfter for tungt. Men ville tatt det litt med ro da for din egen del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe::danser: for plagsomme, men betryggende symptomer ;)

Tror ikke det er noe farlig for babyen at du kanskje har belastet magen litt mye i det siste, det jeg har hørt er iallfall at det går ut over deg og ikke babyen når du løfter for tungt. Men ville tatt det litt med ro da for din egen del :)

Fint med litt symptom, ja! :-D Eg har ikkje akkurat vore overdynga med symptom dei første vekene av graviditeten, så det er godt at det begynnar å skje ei forandring etterkvart. ;) Ikkje det at eg har så mykje syptom no heller, men litt symptom er uansett meir betryggande enn ingen symptom. :jepp:

Håpar det ikkje går ut over babyen, sjølv om eg overbelastar magen litt for mykje innimellom. Det er nemlig ganske vanskelig å unngå i jobben min. Hadde dei eg jobba med visst om at eg var gravid, så hadde eg kunna bedt om å sleppa dei tyngste løfta. Men når ingen veit noko, så har eg liksom ingen god unnskyldning for å sleppa. Så eg får berre prøva å vera litt forsiktig, og ikkje ta altfor hardt i. Og er det kun meg det går ut over, og ikkje babyen, så får det heller gå for ein periode. Men eg vil virkelig ikkje gjera noko som kan skada babyen i magen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med litt symptom, ja! :-D Eg har ikkje akkurat vore overdynga med symptom dei første vekene av graviditeten, så det er godt at det begynnar å skje ei forandring etterkvart. ;) Ikkje det at eg har så mykje syptom no heller, men litt symptom er uansett meir betryggande enn ingen symptom. :jepp:

Håpar det ikkje går ut over babyen, sjølv om eg overbelastar magen litt for mykje innimellom. Det er nemlig ganske vanskelig å unngå i jobben min. Hadde dei eg jobba med visst om at eg var gravid, så hadde eg kunna bedt om å sleppa dei tyngste løfta. Men når ingen veit noko, så har eg liksom ingen god unnskyldning for å sleppa. Så eg får berre prøva å vera litt forsiktig, og ikkje ta altfor hardt i. Og er det kun meg det går ut over, og ikkje babyen, så får det heller gå for ein periode. Men eg vil virkelig ikkje gjera noko som kan skada babyen i magen min!

Tror det er veldig vanlig at symptomene begynner litt etterhvert i graviditeten, selv om "alt" så klart er vanlig siden det er individuelt da... :sjenert: Iallfall fint du har noen "håndfaste" bevis/symptomer! :-D

Hvor tungt ca løfter du i jobben da? Tror ikke man skal løfte over ti kg, men ikke ta mitt ord på det, det er bare noe jeg synes å ha hørt... Har du fått deg jordmor nå da? Det er veldig kjekt å ha og for å ha noen å stille spørsmål til :) Det er vel ikke jordmormangel hos deg, så du trenger sikkert ikke å forhaste deg med å skaffe deg ei, slik som her. Men kanskje du blir mer fornøyd med jordmor enn med legen, og da er det jo greit å ha selv om det sikkert er ei stund til første jordmortime :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig vanlig at symptomene begynner litt etterhvert i graviditeten, selv om "alt" så klart er vanlig siden det er individuelt da... :sjenert: Iallfall fint du har noen "håndfaste" bevis/symptomer! :-D

Hvor tungt ca løfter du i jobben da? Tror ikke man skal løfte over ti kg, men ikke ta mitt ord på det, det er bare noe jeg synes å ha hørt... Har du fått deg jordmor nå da? Det er veldig kjekt å ha og for å ha noen å stille spørsmål til :) Det er vel ikke jordmormangel hos deg, så du trenger sikkert ikke å forhaste deg med å skaffe deg ei, slik som her. Men kanskje du blir mer fornøyd med jordmor enn med legen, og da er det jo greit å ha selv om det sikkert er ei stund til første jordmortime :)

Når det gjeld tunge løft i jobben min, så er det stort sett ungar eg løftar på! ;) Dei tyngste er vel på ca 15 kg, vil eg tru. Sjølv om nokon av barna er ganske lette, så blir det ganske mange løft i løpet av ein dag, når eg jobbar med ein haug med 1-åringar. I dag tok eg mange bleieskift, og måtte då løfta barna opp og ned frå stellebordet. I tillegg hadde eg ansvar for å leggja og ta opp fullt av barn frå vognene i forbindelse med soving. Og når ein løftar ein fullt påkledd unge, med pose, oppi og ut av vogna, så er det skikkelig tungt etter fleire slike løft på rad. Og det å kjøra ei tvillingvogn opp ein bratt bakke med to ungar oppi, når me er på tur, er ekstremt tungt. I dag hadde eg litt for mykje av slike tunge oppgåver, og det merka eg godt.

Ja, eg har fått meg jordmor! :) Det ordna eg for fleire veker sidan. Eg har min aller første jordmortime 19. mai. Det blir spennande!

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjeld tunge løft i jobben min, så er det stort sett ungar eg løftar på! ;) Dei tyngste er vel på ca 15 kg, vil eg tru. Sjølv om nokon av barna er ganske lette, så blir det ganske mange løft i løpet av ein dag, når eg jobbar med ein haug med 1-åringar. I dag tok eg mange bleieskift, og måtte då løfta barna opp og ned frå stellebordet. I tillegg hadde eg ansvar for å leggja og ta opp fullt av barn frå vognene i forbindelse med soving. Og når ein løftar ein fullt påkledd unge, med pose, oppi og ut av vogna, så er det skikkelig tungt etter fleire slike løft på rad. Og det å kjøra ei tvillingvogn opp ein bratt bakke med to ungar oppi, når me er på tur, er ekstremt tungt. I dag hadde eg litt for mykje av slike tunge oppgåver, og det merka eg godt.

Ja, eg har fått meg jordmor! :) Det ordna eg for fleire veker sidan. Eg har min aller første jordmortime 19. mai. Det blir spennande!

Hm, du får prøve å unngå tunge løft så godt du kan fremover da... Selv om det sikkert ikke er så lett i din jobb. Forhåpentligvis har du ikke ofte slike dager der du må gjøre så mye som er tungt! :)

Så kjekt at du har fått jordmor! Vil du gå mest til jordmor eller vil du gå både til lege og jordmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det synes jeg er så rart med at legene ikke vil ha deg inn før det er gått tolv uker...

Greit det ikke er mye de kan sjekke og de kan gjøre lite hvis det skulle gå galt.

Men spesielt førstegangsfødende har jo gjerne en masse spørsmål... Synes en burde få en tidlig time bare for å gå igjennom hva en bør spise, hva en ikke bør spise, hvor tungt en bør løfte osv osv...

Tror ikke det er så veldig farlig om du bærer litt tungt, Mirabella. Etter hva jeg har skjønt har det mye med hva kroppen din er vant til. Når den er vant til sånne løft, og det er den jo gjerne siden du jobber i barnehage er det greiere enn om en av oss kontor rottene plutselig skulle løfte unger en hel dag...

Ha en fin dag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke noe farlig å løfte ungene nei, du er jo vant til det. At du får litt vondt når du løfter, kan være litt psykologisk også. Jeg har også en sånn "løfte-jobb", der ting kan være ganske tunge, og jeg følte jeg fikk vondt noen ganger da jeg løfta, men tror det bare var inbildning, på en måte...

Men det er greit å være forsiktig da - men mest for din egen del, det går an å løfte på seg både bekkenløsning og ryggvondt.

Ha en fin fredag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer Mirabella 76, dette blir spennande! Og no får vi jo tru at det blir gifting til sommaren, og sambuarskap. Eg vil kanskje berre rå dykk til å finne noko nytt saman, uavhengig av om sambo brur med bror sin eller ikkje. Det er kjekt å starte på nytt saman, og det gjer det litt lettare å møblere og slikt, når det ikkje er noko som alt har sin faste plass. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gjekk eg inn igjen på terminkalkulatoren på Babyverden, og der stod det:

Du er nå 8 uker på vei.

Tenk at eg allerede har passert veke 8! :hoppe: Utrulig så fort tida går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror som de andre, at det ikke er noe farlig med de løftene du har på jobben. Det er jo folk som har unger fra før av, og de løfter jo på ungene sine. Så lenge det ikke er bekkenløsning og slikt, så tror jeg ikke det skal være noe problem. Bare pass på å ikke overanstreng deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...