Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Gjest

Kildesortering

Recommended Posts

Guest Gjest

Et spørsmål til dere som kildesorterer.

Det hender rett som det er at jeg har fløte eller rømmepakker som er gått ut på dato og blitt for gamle. Jeg vil ikke ha fløten i vasken av frykt for at den går tett. Jeg kan heller ikke kaste den i matsøpla. Den er jo flytende. Så hva skal jeg gjøre?

Jeg trenger ikke svar som sier at jeg skal bruke den opp før den blir ødelagt. Jeg vet det.

Fortsetter under...

Guest Gjest

Jeg kaster sånt noe i do.

Noli

Jeg kaster hele greia i restavfallet.

Tabris

Jeg heller det i vasken mens jeg lar det renne med varmt vann.

Wildy

Om det har blitt skikkelig klumpete og ekkelt, toalettet. Om det fortsatt er rimelig flytende,i vasken og kjører etter med masse varmvann.

Guest Gjest
Jeg kaster hele greia i restavfallet.

Sorterer (og resirkulerer) dere ikke plastemballasje / kartonger?

Annonse

Noli
Sorterer (og resirkulerer) dere ikke plastemballasje / kartonger?

Jo, jeg er vanligvis veldig bevisst på at alt skal sorteres, men det skjer ekstremt sjelden at vi har sånne ting som er gått ut på dato, så da kaster jeg det i restavfallet. Det er snakk om 2 ganger i året, maks.

venus*

Du trenger ikke å være redd for at vasken går tett av gammel fløte eller rømme.. Men det lukter jo ikke spesielt godt da ;) Men må man, så må man..

Malama

Det blir i vasken med mye vann etter (mot lukt) eller i toalettet ja.

eller, når det hender en veldig sjelden gang at jeg finner noe som har stått innerst, bakerst, nedi en skuff så lenge at jeg ikke ante det var der og absolutt helst ikke vil vite om det heller, så knytter jeg en plastpose rundt og kaster hele greia i restavfallet. Men det er altså bare helt unntaksvis (og mannen er strengere enn meg her, så somregel ender det med at han tar det ned og tømmer i toalettet i stedet...)

DDuck

Jeg hiver det i vasken og skyller godt med varmt vann, så hiver jeg emballasjen dit den tilhører :)

Honey Bee

Jeg har aldri opplevd vasken gå tett av rømme/fløte...hiver det ut i vasken jeg også

Guest Yoghurt

Flott med unødvendig forbruk av varmtvann..

Hiver det i do og vasker det med "skitvattne'" fra oppvasken etterpå.

tineline

Hiver også i do. Melkekartonger skal visst forøvrig skylles med kaldt vann for å ikke stinke. Så da sparte man jo den strømmen også. Rømmebokser vasker jeg og bruker om igjen til oppbevaring, matpakker osv. Finfine til å ha feks nøtter i.

Annonse

Guest Yoghurt
Hiver også i do. Melkekartonger skal visst forøvrig skylles med kaldt vann for å ikke stinke. Så da sparte man jo den strømmen også. Rømmebokser vasker jeg og bruker om igjen til oppbevaring, matpakker osv. Finfine til å ha feks nøtter i.

Ja det er lurt, i sommerhalvåret sparer vi de opp og fryser bær, enten som sylta syltetøy eller som hele bær, og sopp fra matauk i de begrene. Veldig praktisk mengde på de små, akkurat nok bær i de til at de blir brukt opp før de blir gamle, også er det jo lokk på.

Løpegutt

Er det en eksisterende tråd hvor man kan spør etter hva som skal kastes hvor av ulikt avfall?

Har noen brukte barberblader her. Hvor skal de kastes?

Og Hva med tomme kosmetikk og toalett produkter som fortsatt inneholder rester?

Lise_

tømmer restene i do, og embalasjen i plast. :)