Gå til innhold

Manglende kildesortering i Oslo!


Rosalind

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det flere enn meg som undres over at Norges hovedstad ikke har kildesortering?

Hva mener du med at Oslo ikke har kildesortering? Da vi bodde i Oslo sorterte vi alt unntatt matavfall, og det samme gjør vi her vi bor nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Jeg har bodd i Oslo siden 2003, og hvert sted jeg har bodd er det kun sortering mellom papp/papir og restavfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Jeg har bodd i Oslo siden 2003, og hvert sted jeg har bodd er det kun sortering mellom papp/papir og restavfall?

Altså; det finnes selvfølgelig gjenvinningsstasjoner for flasker og glass. I mange andre kommuner er det imidlertid organisert slik at hver husstand har tre søppelbøtter; en til papir, en til matavfall og en til restavfall.

Så det er vel mangel på matavfallsortering jeg etterlyser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller innsamlingsbeholdere som kildesortering da. Om man må gå 100 meter eller kaster det i egen dunk er det likevel resirkulering. Nå bodde vi i blokk all den tiden vi bodde i Oslo, så vi hadde søppelsjakt og ikke egne søppeldunker. Mat- og restavfall gikk i sjakten. Ti skritt unna ytterdøra var det innsamlingsbeholdere for glass/metall samt container for papir/papp. Vi bor nå i hus og sorterer restavfall og papir i egne søppeldunker. Glass, metall og plast kan kastes i innsamlingsbeholdere på nærmeste butikk. Jeg har hørt at Oslo starter et prosjekt med sortering av matavfall i løpet av neste år, og jeg håper de begynner med det i vår kommune også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, irriterte meg også over dette! Bor selv i Oslo, og det er innen ring 3 (for de som kanskje tror at det problemet ikke er relevant for Oslo sentrum); i våres boretslag har vi bare containere for papp og restanfall. Men nå, ikke lengre enn 1 måned siden, dukket det opp innsamlingsbeholdere for plast og glass i 100-150 meter ifra huset, så nå er jeg fornøyd. :-)

Oslo kommune lover kildesortering for alle innen utgang av 2008, men synes allikevel det er litt merkelig at vi ikke har fått det før nå. I tillegg har jeg ikke sett noe "reklame" for de nye innsamlingsbeholdere, så har lite tro på at alle som bor her har fått med seg at nå er det mulig å kildesortere. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undersøkelser viser dessuten at det er mange som ikke kildesorterer dersom kommunen ikke står for sorteringsbøtter. I min hjemkommune fikk vi kildesortering i 1997, og da var det kommunen som kjøpte inn og leverte ut utstyr. Forhåpentligvis blir det en lignende ordning i Oslo også. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det jeg savner er mulighet for å resirkulere plast! Det blir utrolig mye plastavfall hos meg, og det føles feil å bare kaste det i søpla.

Endret av Miros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det bare skille mellom papp/papir og restavfall. 500 meter borte er det glass-/metallkontainere. Det jeg savner er mulighet for å resirkulere plast! Det blir utrolig mye plastavfall hos meg, og det føles feil å bare kaste det i søpla.

Enig. Plast og matavfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det bare skille mellom papp/papir og restavfall. 500 meter borte er det glass-/metallkontainere. Det jeg savner er mulighet for å resirkulere plast! Det blir utrolig mye plastavfall hos meg, og det føles feil å bare kaste det i søpla.

Helt enig. Nå bor jeg utenfor Oslo, men vi mangler slikt her og. Vi skal fikse oss varmkompost i hagen til sommeren slik at vi i hvertfall sparer litt søppelavfall der. (sambo bodde tidligere på et lite sted på vestlandet som hadde full kildesortering, inkl matavfall og plast, må innrømme at det savnes!)

Endret av Concertina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har nettopp flyttet fra bydel St. Hanshaugen, hvor de hadde et pilotprosjekt for resirkulering av plast. I den nye bydelen har man ikke det, og det er synd. Vi ender opp med ganske mye plast, selv om vi prøver å være litt restriktive på plastposefronten.

Skulle gjerne hatt det enda enklere med kildesortering. Flere glass og metalliglooer! Mer plastgjenvinning! Enklere å bli kvitt f.eks. batterier! Gjerne hentet i hvert borettslag / bygård. Skulle også gjerne hatt mulighet til å kildesortere matavfall, men når jeg tenker på hva folk i vårt forrige borettslag stappet i papir-gjennvinnings-boksene, er det kanskje like greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...