Gå til innhold

Klesbyttefest!


Rosalind

Anbefalte innlegg

Foreslår herved klesbytteparty for alle miljøbevisste (eller blakke?) sjeler med sans for nye plagg i ny og ne!

Alle tar med seg det de ikke trenger eller likevel har tenkt å levere til Fretex eller annen klesinnsamling. Kanskje har du lenge tenkt at skjørtet som er for trangt til deg vil passe perfekt til en venninnes venninne?

Morsomt, sosialt og bra tiltak, som gjerne kan kombineres med vindrikking eller andre festligheter.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å sende en mail til venninner med invitasjon? :)

Selv har jeg mange mannlige venner, men to venninner som er benådet med flere kvinnebekjentskaper. : ) Dermed får jeg dem til å invitere sine venninner igjen, og til slutt er vi en liten gjeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg prøvd å få til med mine venner, også, men det er ingen som er interessert... :roll:

Jeg tror folk har for god råd blandet med liten interesse for miljøet (og dermed gjenbruk).

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å få til noe sånt på en vellykka måte krever jo at alle i vennegjengen er omtrent samme størrelse og har noenlunde lik smak. Hos oss er vi i hvert fall ganske forskjellige, og noe sånt ville vært totalt dødfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay
Det å få til noe sånt på en vellykka måte krever jo at alle i vennegjengen er omtrent samme størrelse og har noenlunde lik smak. Hos oss er vi i hvert fall ganske forskjellige, og noe sånt ville vært totalt dødfødt.

Skriver under på denne. Jeg er selv liten, og det eneste som egentlig kan resirkuleres, er sko, som gjerne går i sirkulasjon mellom meg, svigermor og svigerinnen, som alle bruker samme størrelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis man utvider det litt til klær, sko, skjærf luer osv samtbelter billige smykker osv vil jo alle mest sansynlig finne noe de liker, gjør man ikke det er det jo koselig å treffes uansett? jeg har foreslått for en veninne at vi skla arrangere noe slikt så satser på at vi får resirkulert klærne oss imellom en gang før de havner hos fretex eller som vaskekluter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Jeg har to venninner, resten er mannfolk. Og de to bor i Alta...så blir litt tricky. =/

Men om noen vil bytte her, så kjør på, stiller opp jeg =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Luni_*
Det å få til noe sånt på en vellykka måte krever jo at alle i vennegjengen er omtrent samme størrelse og har noenlunde lik smak. Hos oss er vi i hvert fall ganske forskjellige, og noe sånt ville vært totalt dødfødt.

Godt poeng. Men målet er jo å se om noe kan brukes om igjen før det sendes vekk, og jeg har i alle fall opplevd å finne fine ting som venner vil kaste. Jeg er ganske liten, og deler ikke størrelse med venninner, og vi har også ganske forskjellig smak. Noen ganger hender det likevel at venninne 1 sier til venninne 2: "jeg har en genser som er litt trang til meg, og jeg er sikker på at den vil passe perfekt til deg. Fargen kler også deg bedre." :)

Og fremfor alt så er det jo en morsom anledning til å treffes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det hadde jeg med mine venner 1. nyttårsdag! Jeg hadde riktignok flaks, siden alle hadde samme størrelse. Men jeg har også helt annen stil enn de andre, men fant likevel flere godbiter. Og hva har man å tape- bare lever det ingen vil ha til Fretex! Og med servering av boller e.l kan det jo bli en riktig så koslig kveld med vennegjengen...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shayla

Noen i Oslo / Sandvika området som er innteressert i å arrangen klesbytte fest?

Jeg vet det ikke vil fungere med mine venner da vi er helt forskjellig i str og stil.

Men det hadde vært kjempe bra å få til.

Har alltids noen klær jeg selv ikke liker lenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest
Alle tar med seg det de ikke trenger eller likevel har tenkt å levere til Fretex eller annen klesinnsamling. Kanskje har du lenge tenkt at skjørtet som er for trangt til deg vil passe perfekt til en venninnes venninne?

Litt dumt å oppfordre til å ikke gi det til et veldedig formål, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt å oppfordre til å ikke gi det til et veldedig formål, vel?

Problemet er vel snarere at noen trenger incentiver til å gi det til veldedige formål. Altså kan en klesbyttefest være en fin måte å slå mange fluer i èn smekk på: Klær byttes, og èn tar ansvar for at det som ikke brukes leveres til Fretex heller enn å kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Problemet er vel snarere at noen trenger incentiver til å gi det til veldedige formål. Altså kan en klesbyttefest være en fin måte å slå mange fluer i èn smekk på: Klær byttes, og èn tar ansvar for at det som ikke brukes leveres til Fretex heller enn å kastes.

Det kan godt hende, men her var det snakk om å ta det man hadde tenkt å gi til Fretex, og heller gi til venninner. Og det syntes jeg var en dårlig ide. Hvis man tar ting man hadde tenkt å kaste, derimot, blir det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende, men her var det snakk om å ta det man hadde tenkt å gi til Fretex, og heller gi til venninner. Og det syntes jeg var en dårlig ide. Hvis man tar ting man hadde tenkt å kaste, derimot, blir det noe annet.

For det første kan det vel hende at enkelte har lettere for å kaste ting enn å gi til Fretex i utgangspunktet. Da er klesbyttefest en morsom anledning som kan forhindre både at klær kastes og at nye kjøpes. I tillegg blir det tatt ansvar for at resterende klær leveres til Fretex.

At du kan komme til at dette er en dårlig idè, kan ikke skyldes annet enn et noe misforstått idè om konseptet gjenbruk. Kan du fortelle hvorfor det å gi klær til venner er en dårlig idè i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
At du kan komme til at dette er en dårlig idè, kan ikke skyldes annet enn et noe misforstått idè om konseptet gjenbruk. Kan du fortelle hvorfor det å gi klær til venner er en dårlig idè i denne sammenhengen?

Jeg svarte på det innledende innlegget, hvor det sto at man skulle ta det man hadde tenkt å gi til Fretex, og heller gi til venner. Det synes jeg er et dårlig forslag, på linje med å kutte ut fadderbarnet sitt og heller ha spleisefest for pengene. Fordi det man gir til Fretex går til et veldedig formål i tillegg til å være miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte på det innledende innlegget, hvor det sto at man skulle ta det man hadde tenkt å gi til Fretex, og heller gi til venner. Det synes jeg er et dårlig forslag, på linje med å kutte ut fadderbarnet sitt og heller ha spleisefest for pengene. Fordi det man gir til Fretex går til et veldedig formål i tillegg til å være miljøvennlig.

Nå er det nok ingen her som vil argumentere mot å være veldedige, men tråden ligger altså under miljø.

(Når miljøtiltak som dette i konsekvens også innebærer veldedighet, ser jeg ingen grunn til å komme med verken billige innvendinger eller spørsmålstegn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå kaster Oslofolk 16 tonn klær i Fretexkontainerne hver eneste dag. Det er 65 ansatte ved det største sorteringsanlegget (ifølge Dagsavisen) og de har ikke sjans til å se gjennom alt.

Man hindrer neppe en veldedig oranisasjon ved å arrangere en klesbyttefest. Det kan være gøy og ikke minst så kan andre i vennegjengen (eller venners venner) få opp øynene for at man ikke alltid trenger å handle nye ting hele tiden. Husker med stor glede venninnevorspielene i tenårene...vi hadde alle med hver vår bag med klær og plukket ut det vi ville gå med uavhengig av hvilken kleshaug det kom fra.

Om det er problematisk å finne venninner i samme str etc så sørg for å få venninner til å be sine venninner igjen, evt kjærester/koner/samboere/søstre til de mannelige vennnene.

Om noen er riktig kreative kan man evt ta med seg symaskin og endre på klesplaggene/skape nye morsomme plagg.

Ødelagte og slitte klær som gis til Fretex males opp og brukes til isolasjon eller nødhjelpstepper....så ikke engang det trenger å gå i søpla. Men det kan være en venninne av deg syns den toppen du er lei er sååå utrolig lekker og ønsker seg den veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

er det ikke bare til å arrangere en fest her snart a? :P hadde vært moro! bare om folk vil da..

jeg vet jeg har ihvert fall noen klær og tang jeg ikke bruker lenger. :P hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...