Gå til innhold

Skal ha nytt kjøkken


Gjest Gjest_Tonje_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Takk for et nyansert syn!! :)

Må bare si til mitt eget kvik-kjøkkens forsvar at leverandøren sa skrogene var presset mye hardere enn ikeakjøkkenet sine skrog.... Men de er sikkert ikke like bra som feks unoform sine.... Ikke vet jeg. Men at det er bedre kvalitet enn Ikea er jeg ikke det spor tvil om nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktisk ikke helt riktig, jeg har ingen dokumentasjon på dette, men vi hører stadig om Kvik-kunder som klager over kvaliteten på sponet de bruker i skrogene sine.

Nå skal ikke jeg uttale meg om Kvik har gjort noe for å bedre kvaliteten på sponet i det siste, men det har i allefall ikke vært høyere kvalitet enn Ikeas tidliger.

I tillegg til kvaliteten på produktene er det også viktig at konsulentene leverer den produktkunnskapen og servicen en bør kunne forvente når en legger såpss mye penger i et produkt. Det finnes selvsagt store forskjeller fra leverandør til leverandør, og det er ikke slik at alle som jobber i billigkjedene er dårlige rådgivere, mens alle møbelkjøkkenleverandørers rådgivere er feilfrie... men jeg tør påstå at jeg føler et mye større ansvar for at leveringen skal gå så knirkefritt som mulig og for at kundene våre skal være fornøyd enn det en vilkårlig konsulent på Ikea gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er faktisk ikke helt riktig, jeg har ingen dokumentasjon på dette, men vi hører stadig om Kvik-kunder som klager over kvaliteten på sponet de bruker i skrogene sine.

Nå skal ikke jeg uttale meg om Kvik har gjort noe for å bedre kvaliteten på sponet i det siste, men det har i allefall ikke vært høyere kvalitet enn Ikeas tidliger.

I tillegg til kvaliteten på produktene er det også viktig at konsulentene leverer den produktkunnskapen og servicen en bør kunne forvente når en legger såpss mye penger i et produkt. Det finnes selvsagt store forskjeller fra leverandør til leverandør, og det er ikke slik at alle som jobber i billigkjedene er dårlige rådgivere, mens alle møbelkjøkkenleverandørers rådgivere er feilfrie... men jeg tør påstå at jeg føler et mye større ansvar for at leveringen skal gå så knirkefritt som mulig og for at kundene våre skal være fornøyd enn det en vilkårlig konsulent på Ikea gjør.

Når du ikke har dokumentasjon på det kan du vel ikke si at det faktisk ikke er helt riktig?

Jeg mener vår konsulent har sagt at sponet er bedre enn hos ikea. Og da velger jeg å tro på det.

Jeg vil vel heller si at konsulenten vi har hos kvik er utrolig dyktig, men jeg kan ansolutt IKKE si det samme om hun som satt hos jke og ikke visste hva hun drev med. Hun satte bare opp en standard løsning for oss og hadde tydelig ingen kunnskap om varen hun solgte. Snakket bare om hvor dårlige alle andre var.

Vi har fått kjempegod hjelp på alle valg vi har tatt, og de har vært utrolig påpasselige med å få med alt vi trenger. Jeg er like fornøyd med kundebehandlingen hos kvik som jeg var med det samme hos norform.

Hva de andre kjøkkenleverandørene føler ovenfor kundene sine kan vel strengt tatt ikke du vite noe som helst om?

Dumt av deg å ødelegge det gode intrykket jeg hadde av deg i det første inlegget syns jeg. Nå kommer det bare frem negative ting her... Dårlig reklame for firmaet ditt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du leste litt fort; jeg skrev at det var mitt inntrykk at de kundene jeg har snakket med som har hatt Kvik ikke har vært spesielt fornøyd med skrogene sine, men jeg holder selvsagt muligheten åpen for at de kan ha forbedret den i mellomtiden.

OG jeg presiserte at det finnes gode og dårlige konsulenter overalt, men det blir annerledes når man har personlig ansvar og oppfølging for en kunde (slik som din tydeligvis flinke konsulent hos Kvik) enn som på Ikea hvor man ikke har den relasjonen mellom kunde og leverandør.

Jeg snakker dessuten aldri negativt om konkurrenter til mine kunder, men jeg MÅ presisere forskjellene på et billig flatpakk-kjøkken og skreddersydde møbelkjøkken på generell basis dersom kunden er av den oppfatning at det bare er prisen som skiller.

Litt spesielt det der, jeg tviler på at kundene til f.eks Daewoo (vilkårlig valgt billig bilmerke)tror de kjøper en bil tilsvarende en Audi eller Mercedes når de handler bil der, men når det gjelder kjøkken tror visst mange at regelen om at du får hva du betaler for ikke gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest !!!!!!&#

Når det gjelder skrog på skap,så har norema og ikea skrog kommet fra samme fabrikk en lang stund !!!!!!!! Norema har byttet levrandør nå i seneretid......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva et lite til middels stort kjøkken fra Lidhults vil ligge på? De er veldig fine, men ser ut som en dyr affære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flatpakk-kjedene bruker konsekvent de rimeligste materialene når de produserer kjøkken, og det innebærer dårlie skuffeskinner og hengsler, billig spon med mye luft og lite spon, lite vannbestandig melamin og laminat.. disse produktene er ikke laget for at de skal vare i flere tiår.

Da jeg tittet rundt etter kjøkken i høst fikk jeg inntrykk av at veldig mange av leverandørene bruker samme leverandør av skuffeskinner og hengsler, nemlig tyske Blum?

Angående hva et kjøkken er laget for, da vi rev kjøkkenet her i høst var det et gammelt Marbodal-kjøkken fra huset ble bygget, det vil si cirka 30-35 år gammelt. Det holdt på å ramle fra hverandre nå, med skuffer som var umulig å trekke ut pga "skinner" i tre, skjeve dører og så videre. Skapdørene var laget av to lag tynn, tynn finer/papp spent utenfor en treramme, skuffebunnene var av tynn finer og dørhengslene elendige. Men - kjøkkenet hadde likevel stått i 30 år, derfor syns jeg det virker rart om et nytt kjøkken skal bli helt ødelagt etter, la oss si 10 år.

Var forresten og så på Biga også, men det hadde vi ikke råd til, og det var såpass nytt at selger egentlig ikke hadde peiling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tittet rundt etter kjøkken i høst fikk jeg inntrykk av at veldig mange av leverandørene bruker samme leverandør av skuffeskinner og hengsler, nemlig tyske Blum?

Både Blum og Hettich er mye brukt, men det varierer en del hva som blir brukt som standard. Begge disse "innmat" leverandørene har mange ulike typer skuffer, skinner, hengsler osv. og noen kjøkkenprodusenter bruker de beste/mest fancy innredningene som standard, andre bruker rimeligere, og det gjør selvsagt også utslag på prisene hos de ulike kjøkkenmerkene.

Angående hva et kjøkken er laget for, da vi rev kjøkkenet her i høst var det et gammelt Marbodal-kjøkken fra huset ble bygget, det vil si cirka 30-35 år gammelt. Det holdt på å ramle fra hverandre nå, med skuffer som var umulig å trekke ut pga "skinner" i tre, skjeve dører og så videre. Skapdørene var laget av to lag tynn, tynn finer/papp spent utenfor en treramme, skuffebunnene var av tynn finer og dørhengslene elendige. Men - kjøkkenet hadde likevel stått i 30 år, derfor syns jeg det virker rart om et nytt kjøkken skal bli helt ødelagt etter, la oss si 10 år.

Jeg har liten kunnskap om Marbodal skal jeg være helt ærlig, så jeg uttaler meg på helt generelt grunnlag her asså, når det gjelder møbelkjøkken og flatpakk, men jeg har jo erfaring med tre ulike Ikea kjøkken.

På vårt Ikea kjøkken fra 2004 har folien begynt å løsne fra frontene allerede (samt en del annet fusk med innmaten), og jeg ser jo kjempestor forskjell på kvaliteten på skuffer, skrog, skinner, hengsler og "innmat" på det og på det vi leverer på jobben. (det er nesten så jeg fryder meg over at det begynner å gå i oppløsning, fro det beviser at jeg har rett når jeg forklarer om kvalitetsforskjellen til våre kunder... samt at det betyr at jeg i overskuelig fremtid kan tegne og bestille Biga kjøkken til meg selv..! ;) )

Var forresten og så på Biga også, men det hadde vi ikke råd til, og det var såpass nytt at selger egentlig ikke hadde peiling. :)

Det var synd, jeg ser jo hvor du bor og regner med jeg vet hvilken butikk du har vært i (jeg vet at de har en ganske ny selger der.)

Biga er jo egentlig ikke nytt, fabrikken i Danmark har produsert kjøkken i 40 år, og det er 15 år siden den første åpnet i Norge, og prismessig ligger vi sånn midt på treet, men jeg er klar over at vi ligger en del over mange av våre konkurrenter på en del av frontene (det kan ha vært tilfellet med deg, kanskje? ), mens andre fronter kommer vi veldig godt ut av det prismessig.

Håper du fant deg et kjøkken du blir fornøyd med likevel, selv om det ikke ble Biga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd, jeg ser jo hvor du bor og regner med jeg vet hvilken butikk du har vært i (jeg vet at de har en ganske ny selger der.)

Biga er jo egentlig ikke nytt, fabrikken i Danmark har produsert kjøkken i 40 år, og det er 15 år siden den første åpnet i Norge, og prismessig ligger vi sånn midt på treet, men jeg er klar over at vi ligger en del over mange av våre konkurrenter på en del av frontene (det kan ha vært tilfellet med deg, kanskje? ), mens andre fronter kommer vi veldig godt ut av det prismessig.

Håper du fant deg et kjøkken du blir fornøyd med likevel, selv om det ikke ble Biga

Nei, bare ren latskap har hindret meg i å endre by etter jeg flyttet, var på butikken på Askøy og fikk inntrykk av at det var nytt i Bergen iallfall? Dette var i sommer da.

Vi så på hvit høyglans, pga trangt kjøkken trenger vi noe som reflekterer lys, og dette var forholdsvis dyrt for så mye skuffeseksjoner vi ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bare ren latskap har hindret meg i å endre by etter jeg flyttet, var på butikken på Askøy og fikk inntrykk av at det var nytt i Bergen iallfall? Dette var i sommer da.

Vi så på hvit høyglans, pga trangt kjøkken trenger vi noe som reflekterer lys, og dette var forholdsvis dyrt for så mye skuffeseksjoner vi ville ha.

Ja, den butikken er helt ny.. tror den åpnet i mai/juni i fjor.

Høyglansmodellene (grepsfrie) er i det øvre sjiktet (de er lakkert med polyurethanlakk), så det er nok riktig at vi kan ha havnet over en del av konkurrentene på pris der.

Er så nysgjerrig jeg da; hvilken leverandør endte dere opp med til slutt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen forhandlere av Biga i Østfold?

Ja, i både Fredrikstad og Halden hvis jeg ikke husker feil.

I Halden er de ganske nye på BIGA, tror de selger hovedsaklig Nettoline. Fredrikstad har holdt på en del lenger tror jeg.

Du kan jo ringe begge på forhånd og reise til den butikken du får best inntrykk av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den butikken er helt ny.. tror den åpnet i mai/juni i fjor.

Høyglansmodellene (grepsfrie) er i det øvre sjiktet (de er lakkert med polyurethanlakk), så det er nok riktig at vi kan ha havnet over en del av konkurrentene på pris der.

Er så nysgjerrig jeg da; hvilken leverandør endte dere opp med til slutt? :)

Det ble Kvik, delvis fordi vi ikke hadde råd til noe dyrere siden vi akkurat hadde kjøpt ny leilighet, og delvis fordi hun som hjalp oss var kjempedyktig. Tror nok jobben du gjør betyr mye, god service er kjempeviktig! Vi var i noen andre butikker også, selv om vi var der i minst et kvarter var det ingen som så oss, ergo ble vi sur og gikk. ;)

Er iallfall veldig fornøyd med kjøkkenet hittil, selv om det var usannsynlig mye styr med å få kjøkkenet levert, og jeg derfor likevel ikke vil anbefale Kvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, i både Fredrikstad og Halden hvis jeg ikke husker feil.

I Halden er de ganske nye på BIGA, tror de selger hovedsaklig Nettoline. Fredrikstad har holdt på en del lenger tror jeg.

Du kan jo ringe begge på forhånd og reise til den butikken du får best inntrykk av ?

Takk! Ja, det var lurt! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Også på kjøkkenjakt
Vi kikket på dette : http://norform.no/kjkstramten.html

Det kom på ca 250 000 med vanlig laminat benkeplate. Men med hvitevarer da.

Det var rett og slett uaktuelt for oss, og endte til slutt opp med kvik til 150 000 med kompositt benkeplate og hvitevarer. Da kostet bare benkeplaten nesten 60 000!!

Nå var dette norform kjøkkenet et heltrekjøkken da, så det utgjør jo en del på prisen.

Kvik-kjøkkenet er finer av valnøtt. Så da sier det seg selv at det ble mye billigere...

Det viktigste er uansett at man liker kjøkkenet, og så må man se på prisen i en kombinasjon med det. Dere finner sikkert et drømmekjøkken til den prisklassen dere ønsker. Det gjorde vi. Det er bare å holde ørene og øynene oppe og kikke rundt...

Da har vi fått første utkast til Norform kjøkken, og prisen kom på ca 95 000 med laminat benkeplate eks. hvitevarer. :)

Har en ikke altfor flink kjøkkentegner så kommer til å bli mange endringer på utkastet før jeg er fornøyd...

Håper å ende opp på max 150 000 til slutt (inkl. hvitevarer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjøkkenspesialisten

Det er mange gode innlegg her, og alle har tydeligvis forskjellige meninger. Min erfaring er i alle fall at Ikea ikke er noe å satse på, da kvaliteten er lavere her, spesielt på benkeplater og annet i heltre! Jeg har selv hørt fra profesjonelle kjøkkenmontører som har satt opp Ikea-kjøkken, og de sier at kvaliteten her er betydelig lavere enn på f.eks. JKE og Drømmekjøkkenet (Ballingslöv).

I Ikea sine heltre benkeplater er det ofte brukt tynne staver, og de er ofte veldig dårlig limt sammen. Kjøkkenmontører har faktisk kunnet se lyset utenfra igjennom benkeplatene. Så dårlig er de limt sammen! Det er tynne trestaver som er limt, trestaver som ofte bare er rester fra andre ting. Er det rart det er billig? Ikke ser det fint ut i forhold til benkeplater fra skikkelige produsenter! Det er en skam å kalle slike plater for heltre!

Når det gjelder Drømmekjøkkenet (Ballingslöv), så er det her kun positive tilbakemeldinger. Her får man levert det man får opplyst, i motsetning til visse andre steder. Drømmekjøkkenet og JKE føres av forhandlere som ikke er bundet opp mot kjeden. Dvs at forhandleren eier butikken selv og tjener penger på å selge kjøkken til kundene. Dette er etter min mening mye bedre enn å handle hos f.eks. Ikea, HTH, Sigdal, Kvik, Strai og andre kjeder. Der jobber de ansatte til en fast lønn, og driter ofte i om de selger et kjøkken eller ikke! De får fortsatt sin lønn!

Dette gjenspeiler seg da også ofte i tegningene du får tegnet i butikken. Jeg har sett tegninger fra HTH, Sigdal, Strai og andre kjeder, der de har tegnet kjøkkenbenker gjennom vegger blant annet. Jeg har også sett tegninger der de har tegnet håpløse løsninger der dører vil krasje med skuffer, og kjøleskapsdører man ikke kan åpne helt fordi den er tegnet helt inn til en vegg! Dette sier litt om holdningen til disse kjedene. De skal bare selge så fort som mulig! Nei, da går jeg heller til en selstendig forhandler!

I mitt nærområde er det Agder Interiør på Stoa i Arendal som forhandler både Drømmekjøkkenet og JKE Design. Denne butikken er selvstendig, og jeg kjenner flere som har vært rundt og fått tegninger og snakket med flere butikker i området, men alle har vært mest fornøyd med den servicen og det de ellers har fått presentert i den butikken. Drømmekjøkkenet og JKE er kanskje ikke de billigste kjøkkenløsningene, men der vet man i alle fall hva man får.

Jeg snakker selvfølgelig kun for Agder Interiør, som fører de nevnte kjøkkenmerkene. Det som likevel ofte går igjen er at man kan være sikker på hva man får når man handler hos en selvstendig butikk. Jeg sier ikke at kjedene ikke tar vare på deg som kunde, men her i Aust-Agder virker det som Agder Interiør er den eneste butikken som faktisk bryr seg om kundene. Jeg har dessverre hørt om alt for mange som har kjøpt kjøkken hos en kjede, og ikke har fått det de har bestilt!

Enda en positiv ting med Drømmekjøkkenet er at alt blir produsert på Ballingslöv sin fabrikk i Sverige. Det er derfor aldri noen problemer med å etterbestille nye moduler, fronter eller lignende, uansett hvor lenge det var siden modellen egentlig gikk ut av sortimentet. Det at Ballingslöv lager alt til sine egne modeller i Drømmekjøkkenet gjør at man alltid vet hva man får, i motsetning til de fleste kjedene. Disse kjøper nemlig ofte sine kjøkkener fra Øst- eller Sør-Europa, og etterbestillinger er derfor mye vanskeligere!

Jeg har vært borti mange forskjellige kjøkkener og kjøkkenkjeder, men min absolutte favoritt, i alle fall her på Sørlandet, er Drømmekjøkkenet! Drømmekjøkkenet går jo også for å være noe av det beste på markedet, samtidig som de er markedsledende på service og ikke er blant de dyreste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Likte jammen Designa jeg, der var det mange fine :) Har ikke hørt om disse før. Hvilken prisklasse ligger egentlig de i? Billig, middels eller dyrt?

Var jammen mye fint på Biga også, likte de nostalgiske. Hvilken prisklasse er det da?

Hehe, jeg vet så utrolig lite om priser og hva som egentlig er vanlig å betale for et kjøkken, og nå er det ikke lenge til vi må komme i gang med det.. ;)

Endret av Ce'Nedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte jammen Designa jeg, der var det mange fine :)

Var jammen mye fint på Biga også, likte de nostalgiske. Hvilken prisklasse er det da?

Hehe, jeg vet så utrolig lite om priser og hva som egentlig er vanlig å betale for et kjøkken, og nå er det ikke lenge til vi må komme i gang med det.. ;)

BIGA ligger sånn "midt på treet" blant møbelkjøkkenleverandørene, litt avhengig av hvilken front det er snakk om.

Jeg pleier å si at et middels stort kjøkken med bra med skuffer og smarte og funksjonelle løsninger og med benkeplater i annet materiale enn laminat ligger i prissjiktet +- 100 000,- eks. hvitevarer.

Vi har levert komplette kjøkken med hvitevarer til 70 000,- og vi har levert til 300 000,- og mange i mellom disse ;)

Det er veldig viktig for en kjøkkenrådgiver å få et inntrykk av hvilken prisklasse kunden opererer i når man skal lage et tilbud, ettersom et kjøkken kan variere voldsomt i pris avhengig av hvor mye skuffer og dyre hjørneskap, type benkeplate, antall vitrineskap osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Wilma_*

Her er noen fakta om Kvik:

Kvik har høyere kvalitet enn IKEA, spesielt gjelder dette benkeplater. Kvik bruker de samme benkeplateprodusentene som feks. Norema og HTH, og du kan velge mellom Kviks standardsortiment til gode priser, eller gå utenom standardsortiment, til produsentenes priser. Prisen på vasker er generelt høy uansett hvor du går hen - stål med god kvalitet er dyrt.

Prisene på Kviks blandebatterier er kanongode, her har Kvik forhandlet godt med flere forskjellige leverandører.

Kvik bruker de samme skinnesystemene på skuffer (fra Blum) som Norema og HTH. Ja, det finnes mange forskjellige typer fra Blum, Kvik bruker ikke de billigste av disse.

Kvik har lav avanse på sine kjøkken, og kan derfor holde sine lave, faste priser. Det er ingenting å gå på når det gjelder prisene, i motsetning til andre som kan gi store rabatter til kunder, pga at de kan ha opptil 65% avanse på et kjøkkensalg.

Når det gjelder høyglans, er det et kjent faktum at dører som er lakket med billig lakk, fort sprekker og blir stygg. Kvik unngår dette problemet ved å bruke folie istedet for lakk. Fordelen med folie fremfor lakk (all lakk, både billig og dyr) er at om du får en støtskade på en foliert dør, vil folien bare følge med inn i hakket, og ikke sprekke.

Når det gjelder montering, er det ikke vanskeligere enn å montere andre flatpakker, men det er mange deler, krever at man holder god oversikt, og ikke minst leser monteringsanvisningene. Man må være handy - er man ikke det, bestill en montør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...