Gå til innhold

Flere SUV'er på veiene i 2008


mysan

Anbefalte innlegg

Leste det i lokalavisen her i Østfold i forrige uke, eller muligens uka før, at bilforhandlerne regner med sterk økning i salg av de store, bensinslukende bilene.

Har folk gått helt av skaftet? Har de ikke fått med seg noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Vi har selv en suv, men kikker nå på den nye priusen nettop pga miljøet, og en del økonomi selvfølgelig. Det er ikke akkurat billig å kjøre en slik bensinsluker, selv om det er utrolig komfortabelt, og man kommer seg frem overalt. Noe som er viktig for mannen som er jeger og kjører mye på dårlig vei, og i dyp snø.

Men siden vi til daglig ikke har behov for dette kikker vi nå etter en mer miljøvennlig bil ja.

Det er ganske skremmende, og jeg syns det vitner om at folk i Norge i dag har for mye penger de skulle brukt.... Det er jo dyre biler da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er praktiske biler om man bor slik til, eller har andre grunner, at man trenger dem. At folk som bor midt i byen og aldri er utenfor bygrensen kjøper dem fordi de er kule, synes jeg er teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Bygdemennesker er noen miljøsvin. Legg ned distrikts-Norge, så får vi balanse i CO2-regnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Det er jo dyre biler da!!!

Jepp, og det er vel kanskje nettopp det som gjør at enkelte kjøper dem. Folk flest trenger nok ikke biler som går like godt til 'lands som til vanns' for å si det sånn.

Blir vel av samme grunn som andre kjøper seg biler som kan gå fort, til tross for at høyeste fartsgrense her til lands er 100. En form for snobberi, og 'se på meg, jeg har penger'.

Har man penger så la det gå snobberi i å kjøpe en Prius da vel. Som dere vurderer- det gjør kjendisene i USA også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Bygdemennesker er noen miljøsvin. Legg ned distrikts-Norge, så får vi balanse i CO2-regnskapet.

Det er vel helst de som bor i distriktsnorge som trenger slike biler da. Det er i alle fall derfor jeg ønsker meg firhjulstrekk neste gang jeg skal bytte bil. Rett og slett fordi det er så mange dårlige grusveier og dårlig brøyting. Skal man komme seg på jobb og i barnehage i rett tid, og på en sikekr måte trenger man en skikkelig bil.

Det er vel strengt tatt de som bor i blokleilighet og bruker suv til å kjøre rundt i sentrum med og kanskje en tur på landeveien i ny og ned som gjør at det har blitt så mange av dem. På landet har folk alltid hatt slike biler. I alle fall der jeg vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Vilde_*

Vi elsker vår SUV - det er den desidert beste bilen vi har hatt. Jeg kommer sikkert aldri til å kjøpe vanlig personbil igjen .. føler meg mye sikrere i SUV`en - man kommer mye høyere og får en helt annen oversikt. Føler jeg sitter rett på bakken når jeg kjører andre biler.

Bilen vår forurenser ikke mer enn andre biler - for jeg vil heller ha en skikkelig bil enn to vanlige biler .. SUV`en er bare fantastisk god på langkjøring - hver sommer kjører vi på biltur nedover Europa - og etter vi kjøpte denne bilen så har bilferie fått en helt annen betydning.

Jeg er så lei av folk som rakker ned på SUV`er .. de samme menneskene sitter gjerne med 2 biler - selvom de veldig ofte hadde klart seg fint med den ene ..

Selv bruker jeg bilen svært lite .. jeg går og sykler så ofte som jeg kan. Men når jeg først kjører - da vil jeg ha kvalitet og bekvemmelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Skjønner ikke helt det der med suv jeg...

Bilen min er en suv, ifølge det som står i papirene. Men det er en liten småbil, som ikke bruker særlig mye bensin... kan ikke skjønne at den kan være en miljøversting.... er det kanskje ikke en SUV jeg har, selv om den heter det? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi elsker vår SUV - det er den desidert beste bilen vi har hatt. Jeg kommer sikkert aldri til å kjøpe vanlig personbil igjen .. føler meg mye sikrere i SUV`en - man kommer mye høyere og får en helt annen oversikt. Føler jeg sitter rett på bakken når jeg kjører andre biler.

Bilen vår forurenser ikke mer enn andre biler - for jeg vil heller ha en skikkelig bil enn to vanlige biler .. SUV`en er bare fantastisk god på langkjøring - hver sommer kjører vi på biltur nedover Europa - og etter vi kjøpte denne bilen så har bilferie fått en helt annen betydning.

Jeg er så lei av folk som rakker ned på SUV`er .. de samme menneskene sitter gjerne med 2 biler - selvom de veldig ofte hadde klart seg fint med den ene ..

Selv bruker jeg bilen svært lite .. jeg går og sykler så ofte som jeg kan. Men når jeg først kjører - da vil jeg ha kvalitet og bekvemmelighet.

Det er jo ikke hvor mange biler du har som avgjør hvor mye du forurenser... Men antall kjørte km. Om jeg har en bil jeg ikke trenger i garasjen så forurenser vel ikke den noe? At din familie klarer seg med en bil er jo flott for dere, men for mange er det ikke mulig at familien klarer seg med en bil. Det er ikke alle som kan sykle til jobben i dette landet. Jeg ser ikke helt hvorfor det skal frata en retten til å si noe om miljøvennlige biler kontra det motsatte?

Kvalitet og bekvemmelighet kan man selvfølgelig få selv om man ikke kjører SUV.

Forøvrig tror jeg at hvis man teller opp bilparken i Norge, så finner man flere SUV'er og andre digre miljøsvin i byer og urbane strøk enn man finner ute på landsbygda. Rett og slett fordi slike biler er kostbare og fordi det bor flere mennesker i urbane strøk enn på bygda. Slik det for eksempel var med 80-tallets "Børstraktorer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår familie har en stor SUV, en litt mindre SUV og en pick up. Fordi vi bor sånn til at vi ikke hadde kommet oss opp til huset vårt uten 4WD, og vi trenger en bil med kraftig motor til å dra hestehenger med.

Til gjengjeld har jeg ikke flydd på tre år, jeg tar heller toget når jeg skal noen steder.

Folk som bor i de store byene trenger vel strengt tatt ikke bil i det hele tatt, det gjorde iallfall ikke jeg da jeg bodde i en storby. Men, bare skyld på oss bygdiser dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Vilde_*
Det er jo ikke hvor mange biler du har som avgjør hvor mye du forurenser... Men antall kjørte km. Om jeg har en bil jeg ikke trenger i garasjen så forurenser vel ikke den noe? At din familie klarer seg med en bil er jo flott for dere, men for mange er det ikke mulig at familien klarer seg med en bil. Det er ikke alle som kan sykle til jobben i dette landet. Jeg ser ikke helt hvorfor det skal frata en retten til å si noe om miljøvennlige biler kontra det motsatte?

Kvalitet og bekvemmelighet kan man selvfølgelig få selv om man ikke kjører SUV.

Forøvrig tror jeg at hvis man teller opp bilparken i Norge, så finner man flere SUV'er og andre digre miljøsvin i byer og urbane strøk enn man finner ute på landsbygda. Rett og slett fordi slike biler er kostbare og fordi det bor flere mennesker i urbane strøk enn på bygda. Slik det for eksempel var med 80-tallets "Børstraktorer".

Men da burde man i det minste gjøre det man kan for å unngå å ha to biler først. Kanskje bosette seg et annet sted, finne en annen barnehage til ungene, finne en jobb som er nærmere hjemmet - ellers virker det temmelig idiotisk å kritisere SUV-eiere uten å i det hele tatt vite hva slags SUV man snakker om .. Det finnes ikke bare èn type SUV - de er mange og de er forskjellige. Endel SUV-eiere har kanskje klart å velge bort en bil - og vil da spare miljøet langt mer enn de familiene som starter opp 2 biler daglig, mens de klager over SUV-eiere som forurenser sånn ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg personlig kjenner at jeg ikke akkurat ser opp til de som kjører store bensinslukere. Jeg kan forstå at man trenger det om man kjører traktorveier og trenger lasteplanet, men noen av de nye bybilene er jo så store og pene i lakken at det er tvilsomt at de brukes til noe nyttig.

Og en fisketur eler jakttur i året der man må kjøre litt offpiste teller ikke som gyldig grunn for meg i alle fall.

Og bor man på landet og har 2-9 biler så kan det heller ikke forsvares at alle er slike energisløsere? Kan forstå en, i noen tilfeller to, men kjøper man flere så er sjangsen stor for at vedkommende også har en firhjuling, trailsykkel, snøscooter osv.

Da er motorinteressen på plass, noe som ikke er ille i seg selv. Men noen motorinntereserte er noe korttenkte, og poenget er at der det er mulig bør ren transportkjøring foregå med noe som både funker både for en selv og miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bor litt vanskelig til og skal ha to biler, så kan jo en mulig løsning være en hybrid/el-bil som man bruker i hverdagen fra til jobb, på handletur osv i sommerhalvåret, også bruker man SUV'en når været og veien er slik at det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[[color=#0000FF]quote]quote name='Gjest_Vilde_*' date='05.03.2008  (18:56)   ' post='5374181']

Vi elsker vår SUV - det er den desidert beste bilen vi har hatt. Jeg kommer sikkert aldri til å kjøpe vanlig personbil igjen .. føler meg mye sikrere i SUV`en - man kommer mye høyere og får en helt annen oversikt. Føler jeg sitter rett på bakken når jeg kjører andre biler. 


Bilen vår forurenser ikke mer enn andre biler.-SUV`en er bare fantastisk god på langkjøring - hver sommer kjører vi på biltur nedover Europa - og etter vi kjøpte denne bilen så har bilferie fått en helt annen betydning. 


Jeg er så lei av folk som rakker ned på SUV`er[/quote][/quote][/color
] Eing med den øverste her, vi har en Ford og vi elsker den. Skjønner ikke hvorfor folk skal skrike opp nå det gjelder stor amerikanske biler, hva om noen har en stor AMCAR interesse skal ikke de få lov til det siden det forurenser. Det er ikke snakk om at vi kjører den store bilen hver dag, langt fra den kjører vi vist vi skal på tur. Normalt tar jeg bussen til jobb og han bruker firmabilen til jobb siden han er avhengig av den for å få gjort jobben. Kan ikke folk bare godta at smaken når det gjelder bil er som baken ganske delt :fnise: . Jeg sier ingenting til dere som kjøpte disel bil i fjor som nå ikke er så miljøvennlig alikevel! :sjenert:
[color=#0000FF]quote name='Gjest' date='23.03.2008  (08:29)   ' post='5423358']

Jeg personlig kjenner at jeg ikke akkurat ser opp til de som kjører store 

bensinslukere. Jeg kan forstå at man trenger det om man kjører traktorveier og trenger lasteplanet, men noen av de nye bybilene er jo så store og pene i lakken at det er tvilsomt at de brukes til noe nyttig. 

[/quote][/color]

Om du ser opp eller ned på oss med stor bil er vel samma søren?!

Bilene koster skjorta så det er kansje ikke så rart at folk vasker og polerer bilene sine jevnlig, det håper jeg alle med biler gjør, ellers blir bilene forferdelig stygge etter noen år. Min kjære vasker og spyler bilen hver gang etter vi har brukt den, de blir tross alt ganske møkkete av å kjøre off road til hytten og andre avsidigliggende veier eller bare av å kjøre på helt vanlige veier. Så beklager om folk tar vare på bilene sine det trodde jeg var normalt.

Slutt å irriter dere over alle andre, det må være slitsomt, bruk heller energien til noe positivt :love:

Endret av mrs williams
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kan ikke folk bare godta at smaken når det gjelder bil er som baken ganske delt :fnise: . Jeg sier ingenting til dere som kjøpte disel bil i fjor som nå ikke er så miljøvennlig alikevel! :sjenert:

Diselbiler er fremdeles mer miljøvennlig enn bensin. De skaper dog dårlig luftkvalitet lokalt, noe som er uheldig i byer der mange biler og mennesker er samlet.

Kommer aldri til å bli komfortabel med mennesker som setter sine egne luksus behov langt foran andres basale, om det gjelder behovene til dyr, mennesker i andre land eller generasjonene som kommer :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har Østfold noen av de dårligste vinterveiene jeg noen gang har kjørt på (nå har jeg ikke kjørt på alle veiene i hele landet, men en god del), så hadde jeg bodd der hadde jeg nok skaffet meg en bil jeg kommer frem med jeg også. Synd for miljøet, men jeg SKAL på jobb om morran, kan ikke bli stående fast mellom Skiptvet og Askim (som var det verste eksemplet jeg kom på akkurat nå..)

At ikke myndighetene forstår at de må investere mer i vedlikehold av veiene, gjerne bygge bedre veier enn de eksisterende, så kunne folk kjøpt de miljøbesparende små bilene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...