Gå til innhold

Leverer du selvangivelsen selv?

Junebug

Anbefalte innlegg

Gjorde det selv, med litt hjelp av arbeidsgiver som forklarte åssen jeg skulle føre opp noe aksjegreier. Men de andre endringene klarte jeg fint å finne ut av selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gurimalla

Huff ja for en idiot jeg jeg, jeg skammer meg virkelig her jeg sitter. Takk for at du åpnet øynene mine gurimalla!! :roll:

Minnie

OBS, greier du ikke å fylle ut en "normal" selvangivelse Minnie? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller alltid ut selv.

Har gjort det siden jeg hadde min første "jobb" som 13-åring (gikk med brosjyrer og hadde frikort, men selvangivelse måtte jeg likevel levere :-))

Jeg konfererer med samboern min, fordi vi har felles lån og bolig, så vi må gjøre en del endringer begge to.

I tillegg har jeg noen aksjer i et ikke børsnotert selskap som må føres på. Jeg tar en telefon til regnskapsføreren i selskapet for å få likningsverdien, og fyller det så inn i selvsangivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller ut og eventuelt retter selvangivelsen min selv. Får hjelp av mannen min hvis det er noe jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turi

Jeg fyller også ut selv. Eller sammen med sambo da, siden vi må dele lån og renter mellom oss hvert år.

Abonnerer på Skattenøkkelen for å være sikker på å være oppdatert på alle nye ordninger (spesielt fradrag da).

Er dessuten pinlig nøyaktig under utfylling, og "fratok" meg selv et fradrag (som jeg ikke har rett på) til manges store fortvilelse, bare fordi jeg sjekket det grundigere enn de fleste.

Er forøvrig forundret over at bankene ikke klarer å innberette lån og renter i 2 like deler, slik at vi slipper å rette dette år etter år etter år......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hverken leverer eller fyller ut selvangivelsen min selv.

Dette utføres av min regnskapsfører og grunnen er at jeg har flere egne "forretninger" så det blir litt komplisert.

Så det eneste jeg gjør er å gå gjennom den og undertegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det jeg som fyller ut både min og hans selvangivelse. Er en del renter og gjeld som må overføres til meg (han får alltid påført alt...) ellers er det jo en grei sak da!

Sist år var det litt mer arbeid siden vi hadde kjøpt og solgt noen aksjer og slikt....

Synes det er greit å ha oversikten over økonomien jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tutta fra Calcutta

Er selvstendig næringsdrivende og har også regnskapsfører.

Tidligere førte min pappa den for meg.

Tutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset tar Ferdinand av seg den/de amerikanske (en til staten og en til landet) og så tar jeg meg av den norske.

Full arbeidsdeling med andre ord!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte både min og sambo sin i år, men det var bare fordi det ikke var noen endringer.. ellers tar vi hver vår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Fra min aller første selvangivelse har pappa insistert på at jeg skulle gjøre det selv (han så selvsagt over)

Nå bor jeg ikke lengre hjemme, og må da klare å gjøre dette selv. Jeg er 23 år gammel, og utdannet siviløkonom (det samme gjelder min samboer. Klarer han, klarer jeg. Hvorfor skal ikke kvinner klare dette selv?) Jeg klarer da en vanlig selvangivelse... Forøvrig var min svært enkel i år da, ingen endringer. Det var bare minimalt for sambo også. Vi gjorde det hver for oss, men samtidig, og snakket jo sammen. Leverte på nettet, slik har gjort så lenge det har vært mulig. Det er enkelt og greit, når det er lite endringer.

Nei, såpass selvstendig er jeg, at jeg klarer å takle min egen selvangivelse, jeg trenger IKKE min samboer for å gjøre det. (Etterhvert som livet utvikler seg og det hele blir mer komplisert, med felles lån sommå fordeles og slikt, så gjør vi det selvsagt sammen. Sammen, ikke overlate det til en av oss nei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

En venn av mannen er revisor, så han pleier å ta seg av både min og mannens. I år kom vi på litt seint at vi kunne skrive av tap på opsjoner, mannen min måtte levere i mars, håper det blir godkjent.

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Étoile

Revisoren til pappa fikser min, gjorde det selv frem til i forfjor. Sambo fikser sin egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ordner min egen! Og han ordner sin! Men jeg er litt flinkere med økonomi enn han, så er mere han som trenger hjelp til sin enn omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK! Bare å innse det! JEG FÅR IKKE SOVE!!!

Når det gjelder selvangivelsen, så har jeg alltid gjort det selv og har alltid fått tilbake penger! Fører også for venner og bekjente som spør - til og med fadern's! :briller:

Lurer bare litt på hvorfor dere er så opptatt av at fradragene (renter) skal føres likt. Så lenge fradraget er mindre enn inntekten har jo ikke dette noen som helst betydning. Her i huset er alle eiendeler/gjeld og fradrag ført på meg, men pengene vi "får" tilbake er jo våre i fellesskap og det samme gjelder en evt. "baksmell".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer bare litt på hvorfor dere er så opptatt av at fradragene (renter) skal føres likt. Så lenge fradraget er mindre enn inntekten har jo ikke dette noen som helst betydning. Her i huset er alle eiendeler/gjeld og fradrag ført på meg, men pengene vi "får" tilbake er jo våre i fellesskap og det samme gjelder en evt. "baksmell".

Det kan visst ha en betydning hvordan renter og avdrag fordeles. Som i vårt tilfelle hvor jeg hadde fått alle avdragene. Dermed fikk han formueskatt fordi han ( på ligninga ) ikke hadde noe gjeld men bil, andel i hus og penger i banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...