Gå til innhold

Hvor mye hvitløk kan man spise på en dag


Meaty

Anbefalte innlegg

Etter at jeg som barn gikk i klasse med ei jente som luktet konstant hvitløk, har jeg nok fått visse aversjoner mot denne grønnsaken. (Ja, for det er vel en grønnsak?)

Men jeg har jo innsett at hvitløk egentlig er veldig godt, f.eks. i baguetter med hvitløkssmør eller i pizzadressing.

Nå følger jeg en diettplan for å legge om kostholdet en stund, og er veldig fornøyd så langt. Men i enkelte av rettene er det hvitløk som surres i panna, og jeg lurer på hvor mye (hvor mange fedd) man egentlig kan spise før andre merker at det lukter? Noen formening, anyone?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ingen anelse, men har hørt at pulver gjør at du lukter sterkere enn om du spiser hele fedd. Om det er sant så er det jo bedre å hakke opp fedd selv og strø på ting du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke litt med hvor mye man "slipper ut" gjennom huden? Det er ikke likt for alle. Det er mange som bruker hvitløk, men tror ikke det lukter likt av alle... Prøv deg frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel ta samboer'n til hjelp, puste litt på han og be han lukte litt rundt på meg. :fnise: Han er vel den eneste som tør å si fra hvis jeg stinker.

Jeg visste forresten ikke at pulver gir mer lukt, men det er jo logisk for hvitløkspulver i seg selv lukter jo temmelig ille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia

Hvis du deler feddet i to på langs, og tar ut "stilken" i midten, skal det visstnok lukte mindre. Ikke så lett å teste ut, for hvis jeg spiser hvitløk spiser som regel de rundt meg det også.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StearinPikken

Du kan også kjøpe kinesisk hvitløk (som ikke er i fedd).

Det er bedre i smak, men det lukter ikke så mye heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til kinesisk hvitløk, gir heller ikke fersk hvitløk noe særlig lukt. Den er også litt mildere på smak. Og trikset med å ta ut den grønne kjernen inni hvitløken er en schläger... Men når hvitløken har rukket å få grønne skudde, er den i utgangspunktet allerede for gammel. Så alt tatt i betraktning; fersk hvitløk er best.. :)

Hvitløkspulver, og hvitløkstilsetninger i halvfabrikata er ekstreme stinkbomber!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Jeg har hørt at hvitløk på glass (den er vel hermetisk på et vis? Sånne små glass med hvitløk som ligger i oljelake. ) ikke skal gi noen lukt.

Noen som vet om det stemmer? Har liksom ikke turt å stole heelt på det :ler: Men hvis det er sant så er jo det veldig praktisk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at jeg ble fortalt av en gresk restauranteier en gang at stekt hvitløk ikke gir særlig lukt. Men fersk hvitløk derimot, som i tzatziki og sånt, det lukter det mer av. Men om det stemmer, er jeg ikke sikker på.

Det er også individuelt, som noen skriver over. Faren min stinker med en gang han ser på en hvitløk, mens jeg kan spise mer før det kjennes. Så det er nok greit å prøve seg litt fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Uhåndterlig

Hvitløk har en av de mest gjennomtrengende og kraftige luktene som finnes. Det trengs bare 0,0000004 milligram hvitløk til én liter luft for å merke duften for andre som ikke har spist dette!

Når man selv spiser hvitløk, blir nervecellene i nesen og hjernen bedøvet, slik at man etter en stund verken kan lukte sin egen eller andres hvitløkånde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...