Gå til innhold

Ta hull i ørene selv


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg fullstendig "oppskrift" på å ta hull i ørene selv?

Eventuelt dele tidligere erfaringer, og/eller tips og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg gjort ved å sterilisere en nål i passende størrelse og presse den gjennom, og deretter ta i sterilisert øredobb. (ja, det er vondt, men jo raskere du gjør det, jo mindre smerte.)

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort ved å sterilisere en nål i passende størrelse og presse den gjennom, og deretter ta i sterilisert øredobb.

Og sterilisere vil da si å brenne nåla, eller?

Og bedøvde du flippen med isbit eller noe i forkant?

Og du fikk ingen infeksjoner eller unødvendige komplikasjoner?

Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri gjort dette i dag, men for 20 år siden omtrent tok ei venninne å stakk tre hull i øret mitt. Vi bedøvde med isbiter, og det var nesten vondere enn selve stikkingen.

Vi brant vel nåla, men var ikke veldig nøye med hygienen, antar jeg. Fikk ingen infeksjon, så vidt jeg kan huske.

Nå grøsser jeg bare jeg tenker på det. Hadde nok ikke overlatt den jobben til ei venninne i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sterilisere vil da si å brenne nåla, eller?

Og bedøvde du flippen med isbit eller noe i forkant?

Og du fikk ingen infeksjoner eller unødvendige komplikasjoner?

Haha.

Jeg brukte sprit. Ingen isbit.

Jeg hadde 8 hull i hvert øre, etterhvert fikk jeg kluper inni i de tre øverste hullene, så jeg lot dem gro igjen. Tipper det var betennelse, men blodgjennomstrømmingen er mindre jo lenger opp på øret man kommer, så jeg tipper det var grunnen. De resterende har jeg aldri hatt noen problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har et råd. Ikke gjør det!

Det er da mulig at du ender opp med å sitte med betennelse i øreflippen over ti år etter, til tross for at du ikke har brukt noe i dem på 8 år. Jeg gjorde dette selv og fikk mye plager, og har enda plager med dette. her ei natt kunne jeg faktisdk ikke sove på den siden fordi det gjorde så vondt.

Grunnen til dette var at jeg hadde en uviss nikkelalergi og fikk en sterk alergisk reaksjon på nåla/sølvøredobben jeg hadde i. Dersom man går og får gjort det skikkelig vil de bruke skikkelg verktøyh, samt sette i dobber som er av kirurgisk stål og som ikke kan lede til alergiske reaksjoner. Jeg har aldri reagert på nikkel på andre steder på kroppen, så man kan ha dette uten at man er klar over det.

Få gjort det skikkelig om du først skal gjøre det. Jeg er enda sjalu på mennesker som kan bruke øredobber. Det er så utroli pent, men fordi jeg var så dum å gjørde det selv vil jeg aldri kunne bruke øredobber, fordi jeg enda er plaget med puss i hullene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Britt Banditt

Det koster jo ikke mer enn et par-tre hundre kroner. Tror ikke jeg hadde turt å ta sjansen på å gjøre det selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det, og det er ikke noe stress. Synes jeg da.

Har aldri hatt noe problemer med de.

Har flere venner som gjør dette også. Men det er jo bare på de tre nederste hullene man bør gjøre det, i og med at det sitter nerver og slikt lengre opp som er knyttet til hørselssenteret (ble jeg iallefall fortalt igår når jeg var å tok nye hull lengre opp).

Bare passe på at du er rein og tinga du bruker er steriliserte. Og rens hullet to ganger daglig, gjerne mer også hvis du gidder, den neste uka. Og vri dobben/ringen, slik at den ikke risikerer å gro fast :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å stikke innom apoteket og kjøpe kanyler (en til hvert hull), istedet for å bruke nål. Har selv prøvd begge deler, kanylen er absolutt bedre enn ei nål. Dessuten er den steril, så du trenger ikke å brenne/koke den på forhånd. Kanylene koster ikke mange kronene heller. Om du gjør det, så kjøp tykke kanyler, de rosa. Husker ikke hvor mange mm de er, men det er enklere å få øredobben gjennom etterpå om ikke hullet er for trangt.

Om du vil bedøve på forhånd med isbiter, så pakk dem inni et kjøkkenhåndkle, ellers vil det være temmelig vondt med bare isbiten mot øret. Men uansett er det lurt å kjøle det ned litt på forhånd, så blør det ikke så mye.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri tatt hull selv!

Øredobbene man får hos frisøern/lignende er jo spesielt beregnet på dette for å unngå betennesler og allergier. De er tjukkere enn vanlige dobber også, for at hullet skal gro riktig.

Jeg ville heller spart inn en halv bykveld og gjort det profesjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Jentaa_*

For mange år siden tok jeg hull i ørene hos frisør. Men i dag hadde jeg lyst på et par til. Så jeg tok øredobbene som og bare kjørte de gjennom ørene. Uten å vaskenoen ting først. Vet ikke om det var så lurt, men vi får se hvordan det går. (det var foresten ikke vont og hadde ingen bedøvelse) Har heller ikke lov av mora mi å ta mer hull i ørene så det blir vanskelig å sjule :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest

hehehe, Svarer litt sent, men men:P

Jeg stakk opp ett gammelt hull nå i dag, hjemme. Og da brukte jeg bare en nikkelfri øredobb. Så HÅÅPER det ikke går galt.. om jeg ikke husker feil, tok jeg de ut for 2 år sia, p.g.a Nikkel allargi.. Og det som plaget med mest, var at jeg hadde hull i det ene øret, men ikke det andre.. Så, får se hvordan det går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Når jeg var yngre tok jeg hull i øret med en litt tjukk sikkerhetsnål, funket som bare det. brant den først og stakk den gjennom, var jævlig vondt da. Brukte klyper for å gjøre stedet numment, tror ikke det hjalp så veldig men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en erfaring du ikke bør følge iallfall :)

for 3 år siden, var jeg hos tannlegen med masse bedøvelse. Helt opp til øret! Hadde lenge ønsket meg piercing i tragus, så jeg tenkte jadda, og stakk gjennom med en sikkerhetsnål! Det var ikke vondt der og da, men etterhvert måtte jo denne byttes, og det var det reineste helvete! Etter det fikk jeg meg kjæreste som elsket å stryke meg i håret ved ørene, og kjørte hånda borti piercingen mange ganger nok til at det ble kjempestort og hovent og jeg måtte klippe den ut :(

ellers har jeg utvidet ørene masse selv :) Det er litt hyggeligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst

Jeg vil anbefale deg å stikke innom apoteket og kjøpe kanyler (en til hvert hull), istedet for å bruke nål. Har selv prøvd begge deler, kanylen er absolutt bedre enn ei nål. Dessuten er den steril, så du trenger ikke å brenne/koke den på forhånd. Kanylene koster ikke mange kronene heller. Om du gjør det, så kjøp tykke kanyler, de rosa. Husker ikke hvor mange mm de er, men det er enklere å få øredobben gjennom etterpå om ikke hullet er for trangt.Om du vil bedøve på forhånd med isbiter, så pakk dem inni et kjøkkenhåndkle, ellers vil det være temmelig vondt med bare isbiten mot øret. Men uansett er det lurt å kjøle det ned litt på forhånd, så blør det ikke så mye.Lykke til! :)

Sier meg bare helt enig her. For all del; kjøp kanyle og steriliser god. I tillegg kan det være smart å ikke bruke øredobber i sølv rett i et "ferskt" hull. Hvis du har hull i ørene fra før kan du jo f.eks. bruke de øredobbene du fikk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Martine

Går helt på scratch jeg.

Første gang tok jeg hull i øret på en veninne. Jeg hadde en sikkerhetsnål og pyrisept(?).

Det tok himla lang tid, fordi vi ikke hadde noe bak øret hennes. Men hullet ble superbra og hun har ikke hatt noe problemer.

Andre gangen tok jeg på meg selv. Jeg hadde en gulrot bak øret (vi hadde ikke poteter) og en sikkerhetsnål. Det var en smule dumt, for jeg slutta da nålen var kommet litt over halvveis. Men hullet ble bra, og ser fint ut :)

Tredje gangen tok jeg på mamma. Jeg hadde også en potet bak øret, og det gikk utrolig lett.

Så; Jeg trengte ikke kanyle ellernoe, men jeg vil nok anbefale å kjøpe ny nål uansett. Gjerne en på apoteket. Ha øredobbene i pyrisept mens du setter hull. Enklere å få de inn.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg ville aldri tatt hull selv! Øredobbene man får hos frisøern/lignende er jo spesielt beregnet på dette for å unngå betennesler og allergier. De er tjukkere enn vanlige dobber også, for at hullet skal gro riktig.Jeg ville heller spart inn en halv bykveld og gjort det profesjonelt.

når du tar øredobb hos frisøren så er det en sjanse hiv/aids fordi at pistolene de bruker ikke kan renses, derfor er det ofrte å sjanse for betennelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok hull i ørene på scorpius i oslo. De var nøye med hygiene, og jeg fikk ikke infeksjon (selvo jeg ikke var såå nøye med rengjøringen etterpå).. Kosta 50,- pr. hull (eller for begge, husker ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Vilde

Du får kjøpt nål til å stikke piercinghull på apoteket for 2 kr per stk. du må kjøpe den rosa, den er størst! Den er sterilisert fra før av, så lenge du ikke tar på stanga!

Det jeg gjorde var:

1. Bedøvde med isbiter.

2. renset kjapt med sånn piercing rensemiddel man får kjøpt hos studioer.

3. la en agurkbit/eplebit etc. bak øret.

4. Stakk hullet

5. Satt i øredobb!

Det som var vondt var å sette i øredobben, selve stikket kjente jeg ikke, siden det var så kaldt! Men da jeg dro ut nåla så begynte det å blø veldig, og øreflippen ble rød og hoven pga. alt blodet! men det gikk over veldig fort! :)'

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare ett tips og ett råd: Ikke gjør det selv. :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...