Gå til innhold

Boksemat, ferdigmat, halvfabrikat, fersk mat


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg innbiller meg at boksemat er minst miljøvennlig. Maten er helt ferdig og tar stor plass og er i tillegg pakket inn i metall. Ferdigmat innbiller jeg meg er nest minst miljøvennlig. Maten tar igjen stor plass under transport, men jeg tror at emballasjen er mer miljøvennlig enn metall og i tillegg kan den ofte pakkes mer effektivt enn sylinderformede hermetikkbokser.

Halvfabrikat tar liten plass og når man tilsetter vann "vokser" maten igjen. Transportmessig er det muligens best siden den tar liten plass. Nå tenker jeg på posesupper og lignende.

Fersk mat tar stor plass når det gjelder transport, men forsåsaker mindre avfall totalt sett.

Som sagt er det slik jeg forestiller meg det, men har noen informasjon om hvordan det egentlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen fakta på dette, men selv vil jeg tro at lokalprodusert ferskmat er mest miljøvennlig, all den tid den bare pakkes og fraktes et kortere stykke. "Ferskmat" som kiwi og lam fra New Zealand er vel ikke særlig miljøvennlig pga lange transportetapper.

Jeg tror heller ikke posesupper o.l. er spesielt miljøvennlige, ettersom det kreves mye energi for å tørke og pulverisere maten. I tillegg må råvarer fraktes til fabrikk, ferdige varer fraktes ut av fabrikk til grossist, og fra grossist til butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med gjest ovenfor her. Lokalprodusert og økologisk ferskvare er så miljøvennlig du får det (bortsett fra å dyrke selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmidden

Man må ta med i betraktningen at det er mer kostnads- og energieffektivt å produsere mye av gangen. F eks er det mer miljøvennlig å spise på restaurant og andre typer storkjøkken enn å lage maten hjemme, noe av det samme gjelder for hel- og halvfabrikata. Og holdbarheten er jo lengre så det kanskje blir mindre svinn hele veien enn fra ferskvarediskene. Samtidig synes jeg man ofte bruker komfyren like lenge når man varmer opp disse ferdigproduktene, som når man lager samme rett fra bunnen. I tillegg er mye av prosesseringen energikrevende og egentlig unødvendig - hjemmelagd mat trenger jo ikke frysetørres eller tilsettes masse rare stoffer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde egentlig at det var gjort ganske klart allerede jeg at lokalprodusert mat er best. Derfor er det jo så utrolig at fisken vår fraktes til kina før den fraktes tilbake, og grønnsakene sendes land og strand rundt....

Kjøp grønnsakene fra boden på torget om den er lokal, og eggene fra nabogården. Kjøttet må man nødvendigvis kjøpe i butikken, men jeg skulle ønske det var mer lokalt å velge der også. Jeg betaler gladelig for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest melmidden

Jeg tror også at lokalprodusert mat er det beste :) Men det er ikke så veldig bra utvalg av det :forvirret: På den annen side er sikkert fisken i Finduspakker og "paprikaen" i Toroposer like langreist som det vi finner av reine råvarer i disken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oversikt over norske gårder som selger økologisk mat. Noen av dem har egne sider, og jeg vil tro noen av dem enten har et tilbud hvor man kan få grønnsaker på døren, eller de har et gårdsutsalg hvor man kan kjøpe lokalproduserte, økologiske varer der. :)

http://www.agropub.no/index.gan?id=4233&subid=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Man må ta med i betraktningen at det er mer kostnads- og energieffektivt å produsere mye av gangen. F eks er det mer miljøvennlig å spise på restaurant og andre typer storkjøkken enn å lage maten hjemme, noe av det samme gjelder for hel- og halvfabrikata. Og holdbarheten er jo lengre så det kanskje blir mindre svinn hele veien enn fra ferskvarediskene. Samtidig synes jeg man ofte bruker komfyren like lenge når man varmer opp disse ferdigproduktene, som når man lager samme rett fra bunnen. I tillegg er mye av prosesseringen energikrevende og egentlig unødvendig - hjemmelagd mat trenger jo ikke frysetørres eller tilsettes masse rare stoffer...

Dette er veldig gode poenger.

Det er mange ganger vanskelig å vite hva som er mest miljøvennlig. Hermetisering bidrar som du sier til ekstra emballasje, men samtidig gjør det at matvarene holder seg veldig lenge, slik at det er veldig liten sannsynlighet for at de vil råtne/gå til spille, noe som gjør at ingrediensene ikke har blitt produsert til ingen nytte.

Noen ganger er grønnsaker fra Asia, Afrika eller andre fjerntliggende områder mer miljøvennlige enn nederlandske eller norske drivhusgrønnsaker.

Lokalproduserte ikke-økologiske grønnsaker vil i mange tilfeller være mer miljøvennlige enn importerte økologiske grønnsaker.

Det som helt klart er mest miljøvennlig er som andre har nevnt, økologiske lokalproduserte råvarer. Og hvis man vanligvis kjører bil når man skal handle, er det bedre for miljøet å få dem hjemkjørt enn å kjøre selv.

Nå handlet denne tråden om hva som er mest miljøvennlig av halv- og helfabrikata og friske råvarer som man tilbereder selv, og det er det sannelig ikke lett å finne ut av, idet det kommer an på så veldig mange faktorer. Jeg tror det er nesten umulig, selv for den mest opplyste forbruker, å alltid ta "riktige" valg. Jeg er allikevel ikke blant de som tenker at man da bare må gi blaffen. Hvis man er bevisst, vil summen av valgene man tar uansett bli mye bedre enn om man ukritisk kjøper hva det skal være, selv om man av og til velger "feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmidden
Her er en oversikt over norske gårder som selger økologisk mat. Noen av dem har egne sider, og jeg vil tro noen av dem enten har et tilbud hvor man kan få grønnsaker på døren, eller de har et gårdsutsalg hvor man kan kjøpe lokalproduserte, økologiske varer der. :)

http://www.agropub.no/index.gan?id=4233&subid=0

Vi abonnerer på frukt og grønnsaker, og har valgt den pakken som har mest lokalproduserte varer. Likevel er anslagsvis halve esken full av ting som er produsert i andre deler av verden. Om vinteren må man velge utelukkende lagringsgrønnsaker som kålrot, løk og poteter (og sånt som grønnkål) om man skal klare seg på norskprodusert mat, og selv om det ikke er umulig er det litt kjedelig - om ikke annet krever det oppmerksomhet. Norske drivhusgrønnsaker er ikke nødvendigvis mer miljøvennlige enn samme grønnsak produsert ved hjelp av sollys i varmere klima.

(og de lokale gårdsutsalgene her er ikke økologiske - men det er verdt å sjekke ut hva som finnes)

Jeg hadde satt stor pris på et bedre utvalg av lokalproduserte varer. Jeg bor dessuten på landet og synes det er litt paradoksalt at nærbutikkene nesten ikke selger varer fra området, med unntak av ost og bygg... Bondens marked er også ok, men dekker ikke det vi trenger i løpet av en måned, så det blir litt for moro skyld.

Endret av melmidden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er likevel bedre å kjøpe det man kan lokalprodusert, og så spe på med ikke-lokalproduserte der man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ta med i betraktningen at det er mer kostnads- og energieffektivt å produsere mye av gangen. F eks er det mer miljøvennlig å spise på restaurant og andre typer storkjøkken enn å lage maten hjemme,

Ikke hvis du gjør som oss, og lager mat på vedovnen som likevel er i bruk. :gjeiper:

Jeg er enig i at det er mer energieffektivt å lage mat til f.eks. 6 stykker på én gang enn at én og én skal lage sin egen mat. Men jeg vet ikke om det stemmer det du hevder om restauranter.

For det første kastes det ufattelig mye mat på restuaranter (snakker nå fra erfaring med hotellrestauranter, kanskje er rene restauranter flinkere her). I tillegg så er det jo ikke sånn at all maten lages én gang i løpet av kvelden og så serveres den. Noe tilberedes på forhånd og må så varmes opp igjen, andre ting blir tilberedet der og da til hver bestilling som kommer inn. Hvis du da har et bord med fire mennesker som velger seg fire ulike retter, risikerer du jo at det krever mer energi å lage disse fire rettene enn det ville gjort om disse fire spiste en middag sammen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er likevel bedre å kjøpe det man kan lokalprodusert, og så spe på med ikke-lokalproduserte der man trenger.

Ja den tanken støtter jeg, når jeg er på reise i Asia spiser jeg ofte hund og katt som er vanlig og lokalt produsert kjøtt.

Hund som f.eks en beagle lignende rase som er vanlig mathund, har et magert og mørt kjøtt, rikt på smak.

Dette burde vi av hensyn til miljøet få øynene opp for i Norge også, hunder er lenkle å ale opp, flere kan da produsere sitt eget kjøtt hjemme og de slipper ut lite Co2 samenlignet med kyr.

På menyen i dag: Bonzo wok!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...