Gå til innhold

Politihøgskolen 2008


MorHubro

Anbefalte innlegg

Gjest Serena

http://www.sonans.no/ng/Fag+og+priser/Allm...+p%C3%A5bygging

Det eneste jeg finner på Sonans sine sider om overgangen til Kunnskapsløftet, er at matematikken må tas i Kunnskapsløftet for de som tar allmennfaglig påbygging. Timetallet før og etter Kunnskapsløftet er det samme, så jeg synes det virker veldig rart at R-94-naturfagen ikke godkjennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått beskjed om at det forsvinner, men at det kanskje skal bli mulighet for å ta den senere. Naturfagen har jo allerede forsvunnet, for 2 år siden ;) Det finnes en ny naturfag nå, som man kan ta :) Økonomi forsvinner for godt...

(Naturfag og økonomi er gk-fag må du huske, neste år går de med ny reform ut, altså er det 2 år siden noen sist hadde øk og nat på videregående)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturfagen godkjennes! Så har du gammel reform er jo den like gjeldende som før, du får bare ikke like mange fordypningspoeng (ingen poeng faktisk), du får ikke alle realfagspoengene og du får ikke lenger 3 poeng for militæret/høyere utdanning, men 2.

Poenget her var at en ville forbedre sin naturfagskarakter, det er ikke lenger mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena
Jeg har fått beskjed om at det forsvinner, men at det kanskje skal bli mulighet for å ta den senere. Naturfagen har jo allerede forsvunnet, for 2 år siden ;) Det finnes en ny naturfag nå, som man kan ta :) Økonomi forsvinner for godt...

(Naturfag og økonomi er gk-fag må du huske, neste år går de med ny reform ut, altså er det 2 år siden noen sist hadde øk og nat på videregående)

Nei, det er ikke det, fordi allmennfaglig påbygging hadde siste del av naturfagen på gk i år. De har naturfagskurset, men over to år... altså grunnkurs og vk2.

Venninnen min droppet ut av naturfag (som tilsvarer gk naturfag), og fikk beskjed av rådgiveren på skolen om at de skal tilrettelegge det slik at hun får avlagt eksamen i dette faget til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena
Jeg har fått beskjed om at det forsvinner, men at det kanskje skal bli mulighet for å ta den senere. Naturfagen har jo allerede forsvunnet, for 2 år siden ;) Det finnes en ny naturfag nå, som man kan ta :) Økonomi forsvinner for godt...

(Naturfag og økonomi er gk-fag må du huske, neste år går de med ny reform ut, altså er det 2 år siden noen sist hadde øk og nat på videregående)

¨

Hvis du leser det jeg henviser til, ser du også at det eneste som påpekes i forbindelse med generell studiekompetanse/allmennfaglig påbygging, er matematikkravet. Hvordan det er for søkere med studiespesialiserende bakgrunn, vet jeg ikke.

Men nok om det. Det jeg vil få frem, er at jeg synes det virker veldig rart at det er slik du sier, ettersom det er elever som avlegger eksamen i dette faget i år. Så jeg vil anbefale alle som har spørsmål rundt dette å kontakte skolen. Jeg er langt fra noen ekspert på reformene, men jeg vet altså at dette er noe skolen har lovet venninnen min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg enig i. Jeg har vanlig allmenn (og på grunn av sykdom tok jeg ikke naturfag på videregående, men på Bjørknes i år). Alle de jeg går i klasse med var glad de tok det i år fordi i senere tid blir det mer trøbbel på grunn av den nye reformen og ekstra mye pes. På Bjørknes kuttes nå denne naturfagen ut, men ikke for de med 23/5 regelen. Jeg sa ikke at de kutter den helt ut, har hørt snakk om at de skal "fikse" noe, men at dette ikke var helt klart, da må man jo nesten høre med sitt fylke. Ikke sikkert det de sier på Bjørknes er gjeldende heller! Håper jo selvfølgelig at det blir muligheter for å ta naturfag noen år til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Serena
Ja, det er jeg enig i. Jeg har vanlig allmenn (og på grunn av sykdom tok jeg ikke naturfag på videregående, men på Bjørknes i år). Alle de jeg går i klasse med var glad de tok det i år fordi i senere tid blir det mer trøbbel på grunn av den nye reformen og ekstra mye pes. På Bjørknes kuttes nå denne naturfagen ut, men ikke for de med 23/5 regelen. Jeg sa ikke at de kutter den helt ut, har hørt snakk om at de skal "fikse" noe, men at dette ikke var helt klart, da må man jo nesten høre med sitt fylke. Ikke sikkert det de sier på Bjørknes er gjeldende heller! Håper jo selvfølgelig at det blir muligheter for å ta naturfag noen år til :)

:)

Jeg tolket innlegget ditt som om at det ikke er muligheter for noen å få avlegge eksamen i dette faget mer, bare derfor jeg følte at jeg måtte korrigere deg litt.

At Bjørknes kutter faget er en sak, men det betyr ikke nødvendigvis at en ikke kan lese faget som privatist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I naturfag må du ha hatt godkjent lab, så i såfall må man ha hatt naturfag fra før av, noe jeg ikke har hatt. Så i mitt tilfelle hadde det ikke gått. Jeg tror fortsatt det blir vanskelig å gå opp, men ikke umulig, derfor jeg sa ifra. Så om man tenker på det bør man så raskt som mulig finne ut av det og kontakte evt skole :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena
I naturfag må du ha hatt godkjent lab, så i såfall må man ha hatt naturfag fra før av, noe jeg ikke har hatt. Så i mitt tilfelle hadde det ikke gått. Jeg tror fortsatt det blir vanskelig å gå opp, men ikke umulig, derfor jeg sa ifra. Så om man tenker på det bør man så raskt som mulig finne ut av det og kontakte evt skole :)

Vedkommende skulle forbedre karakteren. :)

Godt at det løste seg for deg. Og lykke til med opptak til alle dere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det ordner seg sikkert Pacem. Det tror jeg helt klart!

Ellers stusser jeg litt på dette med at C5-konvoluttene har blitt mottatt både i Oslo, Bodø, Bergen og Trondheim. Skulle tro at om disse ble sendt på fredag så ville de ikke ankommet Bodø, Bergen eller Trondheim før mandag uansett hvor effektive posten er.

Neste år blir forøvrig fristen for opptak flyttet fra 4. desember til samme frist som Samordna opptak. Hjemmesiden www.phs.no vil også i den nærmeste tid gå igjennom en oppgradering. Det skal blant annet bli lagt ut flere videor osv. fra studentenes hverdag.

Så du skrev at neste år blir søknadsfristen flyttet fra desember til samme som samordna opptak. Hvor har du dette fra? Mer info i forhold til hvordan prossesen blir med tanke på at opptaksnemda får veldig kort tid i forhold til nå? Men med neste år så mener du altså at søknadsfristen i år ikke blir flyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, back to topic.

De holder av et visst antal plasser til klager jah. Dvs at de så og si regner med at de vil gjøre feil... ;)

Men vi får se i morgen da. Bare håper jeg slipper å måtte vente masse uker før de tar en avgjørelse på om jeg får komme inn eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena
Ja, back to topic.

De holder av et visst antal plasser til klager jah. Dvs at de så og si regner med at de vil gjøre feil... ;)

Men vi får se i morgen da. Bare håper jeg slipper å måtte vente masse uker før de tar en avgjørelse på om jeg får komme inn eller ikke.

Håper virkelig at ting går veien. Har tjuvlest her, og føler med dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MikeDelta
Så du skrev at neste år blir søknadsfristen flyttet fra desember til samme som samordna opptak. Hvor har du dette fra? Mer info i forhold til hvordan prossesen blir med tanke på at opptaksnemda får veldig kort tid i forhold til nå? Men med neste år så mener du altså at søknadsfristen i år ikke blir flyttet?

Har det herfra:

PHS har i noen tid arbeidet med spørsmålet om å knytte opptak til PHS til Samordnet opptak for annen høyere utdanning. I den sammenheng opplyser Politidirektoratet at PHS det siste året har foretatt en evaluering og revisjon av opptaket av studenter til bachelorutdanningen for politiet. Høgskolen har hatt et nært samarbeid med Samordnet opptak, for å klargjøre hvilke tiltak en slik innlemming vil kreve. En rapport om konsekvenser ved innlemming og nye opptaksrutiner, ble lagt frem for styret ved PHS 1. april 2008. Styret vedtok i styremøte den 28. april d.å. å gi sin tilslutning til planene. Politihøgskolen søker nå innlemming i Samordnet opptak, med sikte på iverksetting for opptak til studieåret 2009-2010. Det arbeides for tiden med opplegg for informasjonstiltak, som skal sikre at omleggingen blir kjent.

Det betyr altså omlegginger fra førstkommende opptak. Om det kommer noen andre tiltak eller endringer i søkepraksisen vil vel tiden vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest guttorm

uff... må vel forberede seg på at snittet på konkurransepoengene stiger da siden en drøss kommer til å krysse av phs på samordna opptak.no sammen med mye annet som kanskje kunne vært "kult".

Men må si jeg også er spent på hvordan denne prossesen blir ja. Kanskje bare jeg, men har en følelse av at dette blir fælt :P Skjønner ikke vitsen i lempe det inn i samordna opptak om man ikke skal gjøre noe annerledes. Som f.eks å bare gå ut i fra karakterer for å komme til fysiske tester og intervju. Kunne jo bare flyttet fristen til april?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MikeDelta

Ja, skal bli interessant å se hvordan de skal løse det i praksis. Men håper det kommer en stor A4-konvolutt de nærmeste dagene så jeg egentlig slipper å tenke noe særlig på det :icon_neutral:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjestelus

Til dere som tenker å ta opp fag... Naturfag Reform 94 kan taes som privatist fram til 2010:)

D har vel alltid vært slik at de har satt av noen plasser (20?) til de som klager og får medhold. Dermed kan de som f. eks mener de har fått regnet ut snittet sitt feil, klage inn til PHS. Jeg regner med at de vil ha denne klagen skriftlig! Dette er fordi d kommer til å være 200 stk som ringer inn i morgen for å klage. Man kan ikke klandre tlf-vakta hvis noen i etterkant blir glemt da d er så stor pågang. Et lite tips blir derfor å skrive et brev i dag, ringe i morgen å høre rutinene for klaging på evt vitnemål/karakterer for så å sende brevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem av oss er det som ikke har fått brev ennå? Meg, MikeDelta, artaniz, Kptpower... noen flere? Jeg kommer aldri til å få sove i natt, det er sikkert. Og hvis jeg ikke får brev i morgen kommer jeg heller ikke til å få sove natt til tirsdag. Og sånn går nu dagan...

:)

Har ikke fått svar nei. Regner med jeg begynner å sjekke postkassen i 11 tiden imorgen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

[Hmmm... Jeg lurer på dette med kunnskapsløftet. Til neste år, kommer man til å få 1 poeng mindre for militærtjeneste? Og faller Fordypningspoengene bort? Det er i så fall katastrofe, det betyr jo 5 poeng mindre? Og med det vil nok mange slite med å komme seg til opptak!

Jeg syns det nye kunnskapsløftet virker veldig skadende for oss som har fullført vgs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hehe... De har gitt meg for få fordypningspoeng. Siden jeg har yrkesfageligutdanning så skal jeg ha 4 fordypningspoeng med de fagene jeg har (Markedsføring I og II, 2SK og 3SK), men de har bare gitt meg 2 fordypningspoeng.

Ifølge dem er snittet mitt bare 48,3. Men det SKAL være 50.3

Skal ringe i morgen, skjønt, de får nok en STORM av telefoner.

Men er nervøs nå... Hva hvis de står på sitt, å mener at utregningen er rett... Huff...

Er det forskjell på fag medf ordypningspoeng ifht timeantallet kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...