Gå til innhold

Politihøgskolen 2008


MorHubro

Anbefalte innlegg

Selv skal jeg på opptak den 10. Mars. Føler jeg har god kontroll på alt, untatt løping. Er det noen med gode tips? Hvor fort bør man løpe i starten? Har prøvd testen en del ganger, men merker jeg fort faller nedpå da jeg starter i full spurt.. Lurer på om det er nødvendig å starte så hurtig for å i det hele tatt klare det? Eller starte litt roligere, for å så bygge seg opp??

Hadde vært flott med svar, for jeg er nervøs:-) hehe..

Lykke til alle som skal på opptak, gi alt og litt til!!

Slik jeg gjorde var å ligge i et middels/høyt tempo i starten. Lå godt ann til 1 i løpinga de 4-5 første minuttene. Etterhvert som de ble slutt på kreftene, gikk jeg for en 3`er, noe jeg klarte med god margin. Du blir også sekundert av en person hele veien som informerer deg om hvordan du ligger ann i forhold til den karakteren du på forhånd sa du ville gå for. Dette hjalp iafall meg veldig, slik at jeg kunne løpe alt jeg orket de 1.5-2 siste minuttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere tenkt på at når opptaksrundene er gjennomført, er vi alle konkurrenter? Vi blir oppfordret til å heie på hverandre under opptaket, noe som er veldig bra, men når vi går hjem derifra er d full krig!

Konkurrenter?? Ser du virkelig på dine fremtidige kollegaene som konkurrenter?? Da må jeg være helt ærlig å si at jeg håper du ikke kommer inn. Beklager men slik holdning liker ikke jeg vertfall.

Når testene og nemda er ferdig, er jo det konkurransepoengene som avgjør om vi kommer inn eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg også ferdig med de fysiske prøvene. Gikk over all forventning.

Startet med dykking etter ring som var lett. Deretter dreit jeg meg ut på svømminga og fikk 4. Til dere som svømmer med briller: Start gjerne nede i bassenget om dere skal ta i Oslo, ellers kommer brillene opp på pannen :kjefte:

Deretter var det stille lengde som jeg klarte å hoppe 2.32 på, noe som var over all forventning, da jeg hadde regnet med å hoppe 2.05 eller noe sånt. Deretter var det benk som jeg fikk 1 på og hangups klarte jeg 9, nok til en 3. Løpeprøven til slutt var den store prøvelsen, men klarte å løpe inn til en VELDIG overraskende 3 her. Var vel adrenalinet og støtte fra de andre som hjalp meg fremover her.

Så gjenstår bare intervjuet med opptaksnemden imorgen tidlig klokken 9, så er alt unnagjort for meg også for denne gang :)

Supert Artaniz! Flott gjennomført! Skal krysse fingrene for deg til morgendagen! Vær deg selv, så skal du se det går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg også ferdig med de fysiske prøvene. Gikk over all forventning.

Startet med dykking etter ring som var lett. Deretter dreit jeg meg ut på svømminga og fikk 4. Til dere som svømmer med briller: Start gjerne nede i bassenget om dere skal ta i Oslo, ellers kommer brillene opp på pannen :kjefte:

Deretter var det stille lengde som jeg klarte å hoppe 2.32 på, noe som var over all forventning, da jeg hadde regnet med å hoppe 2.05 eller noe sånt. Deretter var det benk som jeg fikk 1 på og hangups klarte jeg 9, nok til en 3. Løpeprøven til slutt var den store prøvelsen, men klarte å løpe inn til en VELDIG overraskende 3 her. Var vel adrenalinet og støtte fra de andre som hjalp meg fremover her.

Så gjenstår bare intervjuet med opptaksnemden imorgen tidlig klokken 9, så er alt unnagjort for meg også for denne gang :)

GRATULERE!!!!!

Knall bra jobbet!!! Signerer LauraLines innlegg om å være deg selv så går det bra.. Nesten en klisjè her inne men nok veldig sant!

Lykke til i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurrenter?? Ser du virkelig på dine fremtidige kollegaene som konkurrenter?? Da må jeg være helt ærlig å si at jeg håper du ikke kommer inn. Beklager men slik holdning liker ikke jeg vertfall.

Når testene og nemda er ferdig, er jo det konkurransepoengene som avgjør om vi kommer inn eller ikke.

Må nesten si meg enig her! Om jeg ikke kommer inn - så har jeg da iallefall gleden over at noen av de jeg har lært å kjenne her gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.. ble litt usikker her, fikk kopi av politiattest i posten i dag, skal jeg ta med den til opptaket?

Og gratulerer artaniz!! heldig du er som er ferdig med det! Sä du anbefaler ikke ä stupe i oslo? eh, jeg kommer jo sä mye lengre med det jo:)

Gleder meg til ä höre fra deg etter intervjuet.. spent for dere alle altsä..

Ja, og enig med LauraLine.. Det her forumet har hjulpet mye, og unner alle her som har stätt pä like mye som meg ä fä den plassen..! :)

Stä pä videre, det er siste innspurt det her.. Nä har vi ingenting ä tape:D wihiii:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. ble litt usikker her, fikk kopi av politiattest i posten i dag, skal jeg ta med den til opptaket?

Og gratulerer artaniz!! heldig du er som er ferdig med det! Sä du anbefaler ikke ä stupe i oslo? eh, jeg kommer jo sä mye lengre med det jo:)

Gleder meg til ä höre fra deg etter intervjuet.. spent for dere alle altsä..

Ja, og enig med LauraLine.. Det her forumet har hjulpet mye, og unner alle her som har stätt pä like mye som meg ä fä den plassen..! :)

Stä pä videre, det er siste innspurt det her.. Nä har vi ingenting ä tape:D wihiii:)

Kopien av politiattesten kan du kaste. De har fått orginalen :)

Om du vil stupe, så tror jeg det er smart å øve litt på dette på forhånd. Jeg hadde bare testet meg med svømming fra kanten. Gikk ikke noe bra å svømme uten å se noe som helst :)

Må også huske at du svømmer på 12.5m basseng i Oslo og på denne måten får vende oftere, noe som hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tror dere misforstår. Det som menes er vel at d er hard konkurranse om å komme inn på politihøgskolen. 1990 søkere,men bare 500(sånn ca) plasser. Da er d vel en konkurranse mellom søkere? Heldigvis er denne utvelgelsesprosessen mer grundig enn bare karakterer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ANgående stuping i oslo, jeg stupte, det gikk helt fint med brillene, men bare ha testet å stupe med briller før så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere misforstår. Det som menes er vel at d er hard konkurranse om å komme inn på politihøgskolen. 1990 søkere,men bare 500(sånn ca) plasser. Da er d vel en konkurranse mellom søkere? Heldigvis er denne utvelgelsesprosessen mer grundig enn bare karakterer!

Joda enig med deg også - men er nok ordlyden som kanskje ble litt feil i det innlegget

Vi blir oppfordret til å heie på hverandre under opptaket, noe som er veldig bra, men når vi går hjem derifra er d full krig

Litt hardt å si da. :) Men ingen grunn å henge seg opp i dette - nå er det fokus på opptak. Var bare kommentert med rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Føler jeg har god kontroll på alt, untatt løping. Er det noen med gode tips? Hvor fort bør man løpe i starten?

Jeg vil tro dette er ganske individuelt, men jeg åpner ganske hardt slik at jeg klarer tre runder i minuttet så lenge som mulig. Sliten blir man uansett, men jeg har alltid litt mer å gi når jeg begynner å nærme meg slutten. Men som sagt, man bør naturligvis ikke starte så hardt at man møter veggen etter ti runder.

Til alle dere som er på opptak/intervju i disse dager: Lykke til :) Jeg har åtte dager igjen til jeg skal i ilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som har vært på opptak i Oslo - hvor foregår intervjuet?

Intervjuet foregår på politihøgskolen. 2 etg i byggetrinn 3. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ferdig med Opptak-08.

Jeg tror intervjuet gikk bra, men han fokuserte veldig på hva jeg er jort før. Mye personelige spørsmål, og veldig lite om politiet generellt. Alt han spurte om var i forhold til meg.

Men tror det gikk bra, sitter ikke igjen med en dårlig følelse hvertfall. :)

Du har ikke noen konkrete eksempler å komme med som de spurte om da? :)

Driver selv og sliter med eksamenslesning og trening omhverandre om dagen.. Eksamen på fredag og i ilden på mandag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke noen konkrete eksempler å komme med som de spurte om da? :)

Driver selv og sliter med eksamenslesning og trening omhverandre om dagen.. Eksamen på fredag og i ilden på mandag :P

Kan være greit å pugge faktaspørsmål om politiet (oppbygning osv)

Ellers varierer det mye fra person til person, noen får bare fokus på å fortelle om seg selv, mens andre bare får politi relaterte spørsmål.

Kan også være greit å huske litt hva du skrev på egenerklæringen. Ellers, vær deg selv, er du usikker på noe, si ifra istendenfor å forklare deg bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har ikke noen konkrete eksempler å komme med som de spurte om da? :)

De spurte om hvilke to retninger man kan velge å gå når man er ferdig utdannet.

Da mente de Orden og Etterforskning.

De spurte om mitt syn på det å måtte bruke makt i en arrestsituasjon, og de spurte om hvordan jeg jeg tenkte på å måtte bevæpne meg og i ytterste konsekvens måtte skyte et annet menneske.

Synes jeg fikk svart greit på disse spørsmålene, men er SYKT usikker. Men ville funnet det veldig merkelig hvis jeg ble funnet uskiket i år, mtp at jeg var skikket i fjor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg også ferdig med intervjuet.

Ble vel spurt om følgende:

- Generell presentasjon om meg selv.

- Hva jeg har lært gjennom jobben min som vekter.

- Om jeg har opplevd rasisme og hvordan jeg takler å være "utenlandsk", da jeg er adoptert.

- Oppbygning av rettsystemet i Norge

- Forskjellige straffer vi har.

- Oppbygning av politi og lensmannsetaten.

Var vel i hovedsak det jeg ble spurt om. Følte at det gikk greit, så gjenstår det bare å vente på brev i posten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leoline
Da var jeg også ferdig med intervjuet.

Ble vel spurt om følgende:

- Generell presentasjon om meg selv.

- Hva jeg har lært gjennom jobben min som vekter.

- Om jeg har opplevd rasisme og hvordan jeg takler å være "utenlandsk", da jeg er adoptert.

- Oppbygning av rettsystemet i Norge

- Forskjellige straffer vi har.

- Oppbygning av politi og lensmannsetaten.

Var vel i hovedsak det jeg ble spurt om. Følte at det gikk greit, så gjenstår det bare å vente på brev i posten :D

Så bra å høre at det har gått bra med dere som har vært inne hittil. Krysser fingrene for dere alle. Skal selv inn i oslo 27 mars og kjenner at nervene begynner å komme. Men du sier vente på brev i posten. Får man beskjed om man kommer inn fortgående etter man har vært inne? Noen som vet når man kan forvente svar? Hilsen Meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke svar fortløpende nei. Først skal alle kanditater inn til fysiske prøver + evt. intervju. Deretter skal opptaksnemda vurdere kanditatene. Får vel svar i juni/juli om man har kommet inn eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...